طرح تولید چکش

طرح تولید چکش

چَکُّش ابزاری است متشکل از دسته و ضربه‌زننده که غالباً برای وارد کردن ضربه به میخ به کار می‌رود. معمول‌ترین استفاده از چکش برای ضربه زدن به میخ، جا انداختن قطعات در ماشین‌ها و شکستن اشیا می‌باشد. هر چکش برای کار خاصی طراحی و ساخته می‌شود، بنابراین چکش‌ها را به انواع مختلف می‌توان یافت، اما همه آن‌ها به‌طور کلی دارای یک دسته و یک وزنه در سر آن دسته می‌باشند، و اغلب وزن چکش در همان وزنه سر دسته قرار دارد.بسته به وزن وزنه می‌تواند، سبک یا سنگین باشد . به چکش سبک، چکش نرم گویند. اگرچه اکثر چکش‌ها طوری ساخته شده‌اند که با دست باید آن‌ها را به کار گرفت ولی بعضی از انواع چکش‌ها نیز طوری ساخته شده‌اند که با کمک نیروی ماشین قابل استفاده می‌باشند و بیشتر در مواقعی بکار می‌روند که احتیاج به نیروی بسیار زیادی می‌باشد.
چکش یکی از ابتدائی‌ترین ابزارهای اکثر حرفه‌ها می‌باشد. ضمناً از چکش به عنوان یک سلاح نیز می‌توان استفاده کرد. قدمت چکش در تاریخ بشر بسیار طولانی است، به‌طوری‌که اکثراً آن را جزو اولین ابزارهای ساخته دست بشر می‌دانند. یکی از استانداردهای معتبر چکش‌ها DIN ۱۰۴۱ است

کاربردهای چکش

چکش از دسته و مضربه ساخته شده و معمولا از آن برای وارد کردن ضربه به میخ استفاده می‌شود. از مهم ترین کاربردهای چکش ضربه زدن، شکستن اشیا و جا انداختن قطعات است اما چکش انواع مختلفی دارد که هر کدام برای کاربردی خاص طراحی و استفاده می‌شود. همه چکش‌ها به‌ طور کلی یک دسته و یک وزنه در سر آن دارند که وزن چکش در قسمت وزنه سر دسته قرار دارد. بسته به وزن وزنه می‌تواند، سبک یا سنگین باشد . به چکش سبک، چکش نرم گویند. چکش‌ را با توجه به وزن سر و طول دسته طبقه ‌بندی می‌کنند. وزن سر چکش معمولی دوشاخ ۲۰۰ تا ۶۰۰ گرم و طول دسته آن ۳۰ تا ۳۳ سانتی‌متر است. چکش قالب‌بندی چنگک صاف داشته و توانایی دارد که میخ‌های بسیار بزرگتررا بیرون بکشد. سری این چکش ۵۰۰ تا ۸۰۰ گرم و طول دسته‌ آن ۳۰ تا ۴۵ سانتی‌متر است.
سر چکش را از فولاد کربنی حرارت‌دیده شده می‌سازند تا قدرت و استحکام کافی برای ضربه زدن داشته باشد. عملیات حرارتی یا فورج کمک می‌کند که با وجود ضربات مداوم بر دیگر اشیاء فلزی، سر چکش خم نشود یا نشکند. همچنین برای ساخت بعضی چکش‌های خاص سری از جنس مس، برنج، بابیت و دیگر فلزات و آلیاژها استفاده می‌شود. جنس دسته چکش هم می‌تواند چوبی، فولادی یا موادی از کامپوزیت باشد. اگرچه اکثر چکش‌ها طوری ساخته شده‌اند که با دست باید آن‌ها را به کار گرفت ولی بعضی از انواع چکش‌ها با کمک نیروی ماشین قابل استفاده بوده و بیشتر در مواردی به کار می‌رود که احتیاج به نیروی بسیار زیادی است. چکش یکی ازابزارهای اولیه و ضروری افراد حرفه‌ای است و قدمت آن در تاریخ بشر بسیار طولانی است به‌طوری‌که اکثراً آن را جزو اولین ابزارهای ساخته دست بشر می‌دانند.
با پیشرفت صنعت و تخصصی شدن شغل و حرفه‌های مختلف، انواع و طراحی‌های مختلفی از چکش به وجود آمد. از چکش در آهنگری، سنگ تراشی، کابینت سازی، کفاشی، کشتی سازی، چرخ سازی، کالسکه سازی و … استفاده می‌شود.
تاریخچه چکش به دو میلیون و ششصد سال پیش از دوران مسیحیت یعنی عصر حجر باز می‌گردد. چکش در این عصر از جنس سنگ و در شکل‌های مختلف بوده که برای شکستن چوب یا استخوان به کار برده می‌شده. امروزه چکش در سایزها و شکل‌های مختلف تولید می‌شود و کاربردهای مختلفی دارد.

انواع چکش
چکش پونز مبلمان

از چکش پونز برای محکم کردن پارچه مبلمان با استفاده از میخ‌های کوچک استفاده می‌شود. البته ناگفته نماند که امروزه به جای این ابزار دستی از منگنه کوب استفاده می‌شود که سرعت کار را هم افزایش می‌دهد.

چکش میخ کش

چکش میخ کش یا چکش دوشاخ یکی از پرکاربردترین چکش‌هاست که برای کوبیدن و خارج کردن میخ از سطوح چوبی یا ساختمانی به کار برده می‌شود. وزن چکش میخ کش استاندارد بین ۴۵۰ الی ۷۰۰ گرم است و دارای یک سر فلزی و دسته چوبی، فایبر یا فلزی است. سر پنجه شکل این چکش به شکل V دوشاخه شده است که به سر میخ چفت شده و آن را بیرون می‌کشد.

چکش سر گرد

سر این چکش همان طور که از نام آن مشخص است گرد است. چکش سر گرد برای خم کردن و شکل دادن به فلز و بستن پرچ استفاده می‌شود. دسته چکش سرگرد می‌تواند هم چوبی باشد هم فلزی. در حالی که سر آن معمولاً از جنس فولاد آلیاژی یا فولاد کربنی است.

چکش سر صاف

چکش سر صاف بر خلاف چکش سرگرد دارای سر قلمی شکل است که یا به شکل عمود و یا به موازات دسته قرار می‌گیرد. دسته چکش سر صاف از جنس چوب اش (زبان گنجشک) ساخته می‌شود. از این چکش برای شکل دادن به فلز استفاده می‌شود.

پتک

از پتک برای کارهای سنگین استفاده می‌شود. مثل شکستن بتن، سنگ یا سازه‌های بنایی میسونری. وزن این نوع چکش‌‌ها بیشتر از ۶ کیلوگرم است و دسته آن برای راحتی بیشتر و ایجاد بهتر نیروی گشتاور، بلند طراحی شده است. پتک را باید با دو دست نگه داشت و برای تأثیر بیشتر، حرکت آن باید مثل تبر باشد.

پتک دو سر تخت

پتک دوسرتخت که به آن چکش پتکی هم می‌گویند معمولاً در بنایی برای کوبیدن میخ یا مغار به کار برده می‌شود. از این چکش می‌توان به عنوان پتکی کوچک برای شکستن و تخریب استفاده کرد و معمولاً در ساخت‌وساز ساختمان به چشم می‌خورد. وزن این چکش بین ۹۰۰ گرم الی ۱.۳۰ کیلوگرم است و دارای دسته‌ی چوبی یا فلزی با روکش پلاستیک با ضخامت زیاد است.

چکش نجاری

کوبه نجاری از جنس چوب راش ساخته شده و برای ضربه زدن به مغار یا اتصالات چوبی به کار می‌رود و یکی از ابزارهای پرکاربرد نجاری است. بیشترین کاربرد این محصول زمانی است که از چکش فلزی نمی‌توانید استفاده کنید زیرا کارتان آسیب‌ می‌بیند.

چکش زمین شناسی

این چکش توسط زمین‌شناسان و باستان‌شناسان برای مطالعه سنگ‌ها و فسیل‌ها استفاده می‌شود. سر این چکش تیز بوده و برای جدا کردن قطعات سنگ به کار برده می‌شود درحالی‌که از سر تخت آن برای شکستن سنگ‌های کوچک و سنگریزه‌ها استفاده می‌شود.

چکش دیوار خشک

سر این چکش حالتی تبر شکل دارد که برای بریدن و ایجاد شکاف و سوراخ روی دیوار خشک به‌منظور پیدا کردن لوله‌های آب برای ترمیم نشتی آب استفاده می‌شود. این چکش برای اهداف دیگر نیز به کار برده می‌شود، مثلا از قسمت صاف این چکش می‌توان برای کوبیدن میخ استفاده کرد.

چکش برقی

چکش برقی همانطور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم مشابه چکش‌های دستی کار می‌کنند. از این چکش ها برای کارهای سنگینی استفاده می‌شود که نمی‌توان از چکش‌های کوچک دستی استفاده کرد. به‌عنوان مثال برای شکستن بتن، کندن سازه و انواع تخریب از این چکش استفاده می‌شود. چکش‌های برقی یا با الکتریسیته کار می‌کنند یا با سوخت و حتی بعضی از آن‌ها با بخار کار می‌کنند.

چکش درای وال یا دیوار خشک

چکش درای والسر این چکش حالت تبر شکلی داشته که برای بریدن و ایجاد سوراخ روی درای وال به منظور جایگذاری خطوط آب و ترمیم نشتی آب به کار می‌رود. از این چکش برای ایجاد سوراخ روی تخته‌های گچی هم استفاده می‌شود. از قسمت صاف این چکش برای کوبیدن میخ استفاده می‌شود.

چکش رفلکس یا معاینه

چکش معاینه این چکش توسط پزشکان ارتوپد برای چک کردن رفلکس‌های تاندونی به کار می‌رود. چکش رفلکس انواع مختلفی دارد اما هدف آن‌ها مشترک است.
چکش‌ها از عصر سنگ تا کنون از ابزارهای پرکاربرد بشر بوده است و چکش های امروزی نوع تکامل یافته آن‌ها است. چکش‌ها نقش مهمی در کارهای مکانیکی دارند و هیچ ابزار دیگری نمی‌تواند جایگزین آن‌ها شود.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید چکش

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

شرح محصولاتکد آیسیک
چکش بادی حفاری۲۹۲۲۵۱۲۴۱۴
چکش بادی میخ و پرچ۲۹۲۲۵۱۲۴۱۵
چکش پرسی۲۹۲۲۵۱۲۳۵۰
چکش هیدرولیک بیل مکانیکی۲۹۲۴۵۱۲۴۳۱
چکش برق دلکو۳۱۹۰۵۱۲۳۹۵
چکش رفلکس ارتوپدی۳۳۱۱۵۱۲۵۳۹
انواع چکش۲۸۹۳۵۱۲۳۰۳
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید چکش

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

شرح محصولاتکد تعرفه گمرکی
چکش بادی حفاری۸۴۶۷۱۹۰۰
چکش پرسی۸۴۶۲۲۱۰۰|۸۴۶۲۲۹۰۰
چکش رفلکس ارتوپدی۹۰۲۱۱۰۹۰
انواع چکش۸۲۰۵۲۰۰۰
وضعیت واحد های فعال تولید چکش

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید چکش در کشور به تفکیک استان آمده است .
واحد فعال چکش

جدول واحد های فعال تولید چکش

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید چکش در کشور به تفکیک استان آمده است .
جدول واحد فعال چکش

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)