طرح تولید قرص و کپسول گیاهی

گیاهانی هستند که یک یا برخی از اندام های آنها حاوی ماده مؤثره است. این ماده کمتر از ۱% وزن خشک گیاه را تشکیل می دهد، دارای خواص مؤثر بر موجودات زنده است. همچنین کاشت، داشت و برداشت این گیاهان به منظور استفاده از ماده مؤثره آنها انجام می گیرد.
تقریباً یک چهارم داروهای تهیه شده دنیا دارای منشأ گیاهی هستند که یا مستقیماً از گیاهان عصاره گیری شده اند و یا براساس ترکیب گیاهی، مدوله و سنتز شده اند. کار بر روی طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی، در سراسر جهان و در دست انجام می باشد. در اروپا حدود ۱۵۰۰ گونه از گیاهان دارویی و معطر مورد استفاده قرارگرفته و در حدود ۱۴۰۰ محصول گیاهی در اروپا و ایالات متحده تولید می شود. در حدود ۲۵ درصد از داروهای تجویز شده در ایالات متحده، حاوی حداقل یک ترکیب فعال گیاهی هستند. در چین، فروش داروهای سنتی در طول ۵ سال اخیر دو برابر شده لست. در هند نیز صادرات گیاهان دارویی نسبت به سال های قبل سه برابر شده است.

داروسازی

داروسازی علم تهیه دارو از مواد اولیه و ساختن مواد دارویی، از جمله مواد شیمیایی است. می توان گفت رشته داروسازی بخشی از علوم پزشکی است که در رابطه با تولید و ساخت دارو، بررسی وضعیت دارو در بدن انسان و موجودات زنده و میزان تأثیر دارو در سلامت جامعه و کم کردن بحران های بیماری زا نقش ایفا می کند. به عبارت دیگر رشته داروسازی به شناخت ماده مؤثر، فرموله کردن این ماده (تبدیل ماده موثر به فرمی که قابل مصرف برای بیمار باشد مثل قرص کپسول، شربت و یا استفاده از روش های تزریقی ) و بررسی اثرات دارو بر بدن بیمار می پردازد. قرص ها اشکال دارویی جامد هستند که از فشرده شدن گردها و گرانول ها به وجود می آیند.

اشکال مختلف قرص ها

سریع رهش
آهسته رهش
رهش تأخیری
قرص های بازشونده
قرص های جویدنی
قرص های مکیدنی
قرص های زیر زبانی و دهانی
قرص های جوشان

مزیت های استفاده از قرص ها:

راه خوراکی یک راه آسان و ایمن برای تجویز داروهاست.
در مقایسه با اشکال دارویی مایع قرص ها از پایداری فیزیکی و شیمیایی بیشتری برخوردارند.
قرص ها دارای یک دوز دارویی دقیق می باشند.
جابجایی و حمل و نقل قرص ها بسیار آسان است.
قیمت آن ها بسیار کمتر از دیگر فرآورده های دارویی می باشد.
کپسول ها پوسته های ساخته شده از ژلاتین هستند که ماده دارویی را می توان در آن ها جای داد. عموماً در مقایسه با قرص ها ماده موثره بیشتری را می توان در کپسول ها جای داد. بر حسب نوع ساخت، کپسول ها به دو نوع سخت و نرم تقسیم می شوند. ژلاتین پوسته کپسول در آب سرد نامحلول است اما می تواند تا ده برابر وزن خود آب جذب کند. از این رو در مجاورت با مایعات دهان خیلی سریع نرم و لیز می شود و به همین دلیل بلع آن ها آسان تر از قرص ها می باشد. ژلاتین در دمای ۳۷ درجه سانتیگراد ذوب می شود بنابراین پس از بلعیده شدن در معده ژلاتین ذوب شده و ماده دارویی آن آزاد می شود. ژلاتین ذوب شده نیز هضم می شود. کپسول ها می توانند رطوبت محیط را به خود بگیرند و یا رطوبت موجود در پوسته را از دست بدهند. به همین دلیل باید از قراردادن کپسول ها در محیط مرطوب خودداری کرد زیرا علاوه بر تغییر شکل کپسول امکان ناپایدار شدن فراورده داخل کپسول نیز می باشد. همچنین در محیط خشک کپسول می تواند بسیار شکننده شود و مقداری از پودر آن در هنگام مصرف خارج شود، در نتیجه مقدار ماده مؤثره کمتری مصرف می شود و هم طعم دارو حس می شود. کپسول ها چنانچه در کنار هم قرار گیرند به یکدیگر می چسبند و امکان جدا کردن آن ها نیست. همچنین حس نشدن بو و طعم دارو از مزایای کپسول هاست.

تعریف فرآورده های گیاهی

گیاهان و یا قسمتی از گیاهان و فرآورده های حاصل از آنها به صورت خام و یا فرایندی در صورتیکه برای پیشگیری، درمان، سلامتی جسم و روان و یا تاثیر بر اعمال فیزیولوژیک بدن بکارروند فرآورده گیاهی تلقی می گردند.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید قرص و کپسول گیاهی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک انواع دارو با منشا گیاهی به شکل قرص : ۲۴۲۳۴۱۳۸۰۴

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید قرص و کپسول گیاهی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

خط تولید قرص گیاهی

ابتدا با ساده ترین نوع خط تولید داروهای گیاهی که تولید قرص است شروع می کنیم ؛خط تولید قرص گیاهی فرایند نسبتا ساده ای دارد ، ذکر این نکته ضروریست که قبل از شروع کار شما باید در زمینه داروسازی و طب تبحر داشته باشید و یا یک داروساز به شما در تولید مواد اولیه و ملزومات این کار یاری رساند زیرا بسیار امر حساس و مهمی است و با جان انسان سر و کار دارد ، در ابتدا شما مواد اولیه را که برای ساخت قرص در نظر گرفته اید فراهم کرده و با هم ترکیب می کنید با درصد هایی که از پیش در نظر گرفته اید و با استفاده از عسل و یا چسب خوراکی ، سپس به وسیله دستگاه قرص ساز یا دستگاه پرس قرص کار تبدیل پودر حاصل شده به قرص را انجام می دهید . کار با دستگاه پرس قرص بسیار ساده بوده و توسط سازنده به شما آموزش داده خواهد شد . سپس با ظرفیتی که برای دستگاه در نظر گرفته شده است در ساعت میزان مشخصی قرص تولید می گردد .

بعد از مرحله تولید قرص نوبت به بسته بندی قرص می رسد . بسته بندی قرص به دو صورت بسته بندی در قوطی و یا بسته بندی بلیستر انجام می گردد . بسته بندی در قوطی توسط دستگاه قرص شمار انجام می شود ، دستگاه قرص شمار در اندازه و ظرفیت های مختلف در بازار موجود است و قابل کوپل شدن با دستگاه پرس قرص می باشد .

نوع دیگر بسته بندی قرص دستگاه بلیستر قرص می باشد که قرص ها را در قالب فویل بسته بندی می کند ، این دستگاه نیز قابل هماهنگ شدن با دستگاه پرس قرص را دارا می باشد . در نهایت محصول نهایی شما وارد خط تاریخ زنی و شماره گذاری و لیبل زنی می شود که توسط دستگاه لیبل زن و جت پرینتر انجام می گردد . محصول نهایی شما آماده برای ورود به بازار است .

ماشین آلات مورد نیاز خط تولید قرص گیاهی
۱-دستگاه خشک کن گیاهان دارویی

ابتدا باید گیاهان توسط خشک کن خشک شده و سپس به مرحله بعد منتقل شود .

۲-دستگاه آسیاب گیاهان دارویی

در این مرحله گیاهان دارویی آسیاب شده و پودر خام حاصل می شود .مرحله بعدی که اضافه کردن چسب خوراکی و بدست آوردن خمیرمایه قرص است می باشد . این مرحله توسط کارشناسان ما و به صورت حضوری آموزش داده می شود . در ابعاد خطوط تمام اتوماتیک این مرحله توسط میکسر های مخصوص انجام می شود .

۳-دستگاه پرس قرص یا قرص ساز

بعد از مرحله آماده سازی گیاهان دارویی و ترکیب با نسبت های مشخص شده نوبت به عمل پرس و تبدیل پودر گیاه به قرص می رسد .

۴-مرحله بسته بندی قرص های گیاهی

در این مرحله قرص های تولید شده توسط دستگاه قرص شمار و قوطی پرکن قرص ، بسته بندی شده و بعد از لیبل زنی و درج شماره و تاریخ آماده ورود به بازار مصرف می شود .

۵-دستگاه بلیستر بسته بندی قرص

نوع دیگری از بسته بندی نیز وجود دارد که بسته بندی قرص به صورت بلیستر در خشاب های مخصوص بسته بندی می شود .

خط تولید کپسول گیاهی

نوع دیگری از داروهای گیاهی کپسول های گیاهی می باشد ، تفاوت این خط با خط تولید قرص گیاهی ، این است که به جای دستگاه پرس قرص از دستگاه پرکن کپسول استفاده می کنیم . سایر فرآیند تولید مانند روش گفته شده در بالا می باشد .

ماشین آلات خط تولید کپسول گیاهی

فرآیند و پروسه ساخت خط تولید کپسول گیاهی شبیه خط تولید قرص گیاهی است با این تفاوت که در مرحله تولید کپسول ، با جای دستگاه قرص ساز از دستگاه پرکن کپسول استفاده می شود .

خط تولید بسته بندی گیاهان دارویی

نوع دیگری از خط تولید داروهای گیاهی ، خط فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی می باشد ؛ گیاهان دارویی در این روش ، به صورت خام از تولید کننده گیاهان دارویی خریداری شده و سپس در مرحله اول ، در محلی مناسب که از لحاظ بهداشتی ایزوله باشد دپو شده و سپس توسط خط انتقال عملیات جداسازی ضایعات انجام شده و سپس به دستگاه خشک کن وارد می شود ، بعد از مرحله خشک کردن به روش های مختلف مثل وکیوم ، پرس حرارتی و … بسته بندی شده و سپس روانه بازار می شوند .

خط تولید دمنوش های گیاهی ، نوع دیگری از روش فرآوری و تولید داروهای گیاهی می باشد . امروزه دمنوش ها عمدتا به صورت بسته بندی تی بگ در بازار یافت می شوند . روش تولید دمنوش مانند روش فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی است که در سطر بالا توضیح داده شد با این تفاوت که در مرحله آخر به جای بسته بندی وکیوم و… از بسته بندی تی بگ استفاده می شود .

تا اینجا با انواع مختلفی از خط های تولید داروهای گیاهی آشنا شدید ؛ اما نوع دیگری نیز وجود ، محلول های دارویی روش دیگری برای تولید داروهای گیاهای می باشد .در این روش گیاهانی که استعداد تبدیل شدن به عصاره و مایعات و محلول ها را دارند ابتدا طی فرآیندی عصاره گیری شده و سپس توسط دستگاه میکسر مایعات با نسبت مشخصی با هم ترکیب شده و سپس ، توسط دستگاه پرکن مایعات در بطری ها و ظرف های مشخصی پر می شوند . در نهایت عملیات لیبل زنی و تاریخ زنی انجام می شود ، ضمن اینکه در هر مرحله باید محصولات از لحاظ کیفی مورد ارزیابی قرار گرفته و آزمایش شوند .

نوع تولید بعدی که نام خط تولید داروهای گیاهی را با خود به همراه دارد ، تولید کرم و پماد از گیاهان دارویی می باشد ، در این فرآیند ابتدا گیاه مورد استفاده طی فرآیندی عصاره گیری شده و پودر حاصل شده از فرآیند عصاره گیری با مواد شیمیایی و افزودنی های مختلف در فرآیندی با یکدیگر توسط دستگاه میکسر ترکیب می شوند و سپس وارد مرحله بسته بندی شده و در نهایت روانه بازار می شوند .

خط تولید داروهای گیاهی به همین جا ختم نشده و محصولی دیگر نیز وجود دارد که تولید عرقیات گیاهی است . شاید فراوان ترین نوع تولید داروهای گیاهی در کشور همین باشد و اکثر مردم کشور با آن آشنایی دارند . ابتدا گیاه دپو شده و بعد توسط دستگاه عرق گیر عملیات عرق گیری انجام می شود و در نهایت بسته بندی و عرضه به بازار صورت می گیرد.

مقررات و ضوابط اخذ مجوز بسته بندی و تولید فرآورده های گیاهی

به استناد ماده ۱۶ قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب سال ۱۳۶۴ و همچنین قسمت ۱۳ ماده ۱ قانون مربوط به تشکیلات و وظایف وزارت متبوع و تبصره ۳ ماده ۱۳ وتبصره ۶ ماده ۱۴ از فصل چهارم قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی مصوب سال ۱۳۳۴ و اصلاحیه سالهای ۱۳۶۷ و ۱۳۷۴ مقررات و ضوابط بسته بندی، اخذ مجوز تولید فرآورده های گیاهی به شرح ذیل ابلاغ می گردد.

فصل اول: مقررات و ضوابط بسته بندی گیاهان دارویی

ماده۱ :مجوز بسته بندی گیاهان دارویی اختصاصا به واحد های بسته بندی که دارای اجازه تاسیس از وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی می باشند، داده می شود.
ماده ۲ :واحدهای بسته بندی مجاز، پس از گرفتن مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صرفا می توانند اقدام به بسته بندی آن دسته از گیاهان دارویی نمایند که نام آنها در فهرست تهیه شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موجود می باشد .
تبصره ۱ -در صورتیکه در خواستی مبنی بر بسته بندی گیاهی خارج از فهرست مذکور توسط متقاضیان ارائه گردد،پس از بررسی کارشناسان اداره گیاهان دارویی و تایید شورای بررسی و تدوین داروهای گیاهی و طبیعی ایران، نام گیاه به فهرست اضافه خواهد گردید .
ماده ۳ :صدور مجوز بسته بندی منوط به دارا بودن امکانات کشت و یا ارائه قرارداد کشت گیاه مورد در خواست می باشد .

ماده ۴ :متقاضی جهت اخذ مجوز بسته بندی می باید سایر مدارک ذیل را ارائه نماید

۴ – ۱ .ارائه پروانه تاسیس واحد بسته بندی
۴ – ۲ .تعیین جنس و گونه گیاه و ارسال نمونه هرباریومی جهت بررسی توسط کارشناسان
۴ – ۳ .ذکر روش جمع آوری ،خشک کردن ، زمان و مکان جمع آوری
۴ – ۴ .ذکر قسمت استفاده شده از گیاه (برگ، ریشه، ریزوم و …)
۴ – ۵ .ذکر روش آلودگی زدایی
۴ – ۶ .ذکر چگونگی مصرف و تاریخ تولید

۴ – ۷ .ذکر مشخصات بسته بندی

الف. نام گیاه (فارسی و لاتین ) وقسمت مورد استفاده
ب. نحوه مصرف
ج. کاربرد درمانی
د. تاریخ تولید

مقررات و ضوابط اخذ مجوز بسته بندی و تولید فرآورده های گیاهی

و. شماره پروانه
ه. وزن
ی. تاریخ انقضا

فصل دوم : مقررات و ضوابط اخذ مجوز داروهای گیاهی

فرآورده های دارویی گیاهی به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند :
الف ـ فرآورده هایی که در فارماکوپه و منابع علمی دارویی معتبر (با تشخیص شورای بررسی و تدوین داروهای گیاهی و طبیعی ایران) ذکر گردیده اند.
ب ـ فرآورده های جدیدی که برای اولین بار تهیه می شوند.
ج ـ داروها و ترکیباتی که در کتب معتبر طب سنتی ایران به طور متواتر ذکر گردیده اند.
تبصره ۱ :فرآورده هایی که از یک ماده موثره خالص گیاهی تهیه گردیده اند تابع مقررات داروهای شیمیایی کشور میباشند.
تبصره ۲ :کلیه افراد حقیقی و یا حقوقی می توانند نسبت به اخذ مجوز تولید داروهای گیاهی به نام خود اقدام نمایند.
تبصره ۳ :قبول و یا رد تقاضای ثبت هر داروی گیاهی بر عهده شورای بررسی و تدوین داروهای گیاهی و طبیعی ایران می باشد.
تبصره ۴ :شورای بررسی و تدوین داروهای گیاهی و طبیعی ایران موظف است حداکثر ظرف مدت ۶ ماه پس از دریافت مدارک کامل رای خود را از طریق اداره کل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر به اطلاع ذینفع برساند.
تبصره ۵ :موافقت با تولید فرآورده های گیاهی توسط شورای بررسی و تدوین داروهای گیاهی و طبیعی به منزله اجازه تولید نمی باشد.

الف – ضوابط اخذ مجوز تولید فرآورده های مربوط به بند الف

ماده ۱ :این دسته از فرآورده ها باید در فارماکوپه هایی مانند EP, BP, USP و یا در منابع علمی معتبر دیگر ( به تشخیص شورای بررسی و تدوین داروهای گیاهی و طبیعی ایران ) ذکر شده باشد.
ماده ۲ :گیاهان بکار رفته در اینگونه فرآورده ها باید از لحاظ جنس و گونه با نمونه خارجی ارائه شده یکسان باشد.
تبصره ۱ :درصورتیکه از گونه های متفاوت با گونه مورد نظر استفاده گردد لازم است مواد موثره بررسی و با نمونه گیاه
مورد نظر مقایسه و بی خطر بودن آن نیز اثبات گردیده باشد.
ماده ۳ :گیاهان بکار رفته در فرمولاسیون می باید در فهرست گیاهان دارویی ایران ذکر شده باشند.
ماده ۴ :میزان کمی مواد بکار رفته در فرمولاسیون لازم است ذکر گردد.
ماده ۵ :شرایط بسته بندی، نگاهداری، پایداری دارو لازم است تعیین و اعلام گردد.

مقررات و ضوابط اخذ مجوز بسته بندی وتولید فرآورده های گیاهی

ب-ضوابط اخذ مجوز تولید فرآورده های مربوط به بند ب:
ماده ۱ :فرآورده گیاهی جدید بایدشرایط بی خطری، کارایی و کیفیت را داشته باشد.
ماده۲ :جنس و گونه گیاهان بکار رفته در فرمولاسیون تعیین شده و نمونه های هرباریومی گیاهان لازم است توسط یکی از موزه های گیاهی مورد قبول وزارت بهداشت و درمان تایید شده باشد.
ماده ۳ :ارائه مدارک و نتایج آزمایشات فارماکولوژی وسم شناسی، حیوانی (TEST ANIMAL ( وبالینی(TRIAL CLINICAL ( که در یکی از مراکز معتبر و مورد قبول وزا وبالینی(TRIAL CLINICAL ( که در یکی از مراکز معتبر و مورد قبول وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام پذیرفته، الزامی است .
ماده ۴ :مقدار مصرف بر اساس آزمایشات بالینی انجام شده تعیین گردد.

ج – ضوابط اخذ مجوز تولید فرآورده های مربوط به بند ج

ماده ۱ :گیاهان به کار رفته در این دسته از فرآورده ها، در فهرست گیاهان دارویی ایران موجود باشد.
ماده ۲ :جنس و گونه گیاهان بکار رفته در فرمولاسیون داروهای سنتی تعیین شده و نمونه های هرباریومی گیاهان توسط یکی از موزه های گیاهی مورد قبول وزارت بهداشت و درمان تایید شده باشد.
ماده ۳ :ذکر قسمت مورد استفاده، تاریخ مصرف، کنترل های کمی، کیفی، میکروبی و همچنین ذکر یک کاربرد شاخص درمانی در طب سنتی ضروری است

فصل سوم: مقررات و ضوابط تولید داروهای گیاهی

ماده ۱ :اجازه تولید هر داروی گیاهی پس از تایید توسط شورای بررسی و تدوین داروهای گیاهی و طبیعی ایران، منوط به اخذ تاییدیه از اداره کل آزمایشگاههای کنترل غذا و دارو، اخذ تایید قیمت از کمیسیون قیمت و سرانجام تایید کمیسیون ماده ۲۰ قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اخذ پروانه ساخت می باشد.
تبصره ۱ :هر پروانه ساخت منحصرا به یک داروی گیاهی تعلق دارد.
تبصره ۲ :کلیه واحدهای تولید کننده داروهای گیاهی موظف به رعایت مقررات حاکم بر تولید، بسته بندی، انبارداری و توزیع سایر داروها می باشند .
تبصره ۳ :مجوز ساخت داروی گیاهی می تواند به نام افراد حقیقی یا حقوقی صادر گردد افراد فوق حداکثر ۱۸ ماه فرصت دارند تا نسبت به تولید محصولی که مجوز به نام آن صادر شده است اقدام نمایند. در غیر این صورت مجوز صادره از اعتبار ساقط می گردد.
تبصره ۴ :پروانه ساخت داروی گیاهی فقط به نام واحدهای مجاز و مطابق مقررات فنی تولید سایر داروها صادر میشود.ضمنا افراد حقیقی میتوانند با عقد قرارداد با واحدهای زیربط محصول دارای مجوز خود را تولید نمایند

ماده ۲ :اجازه توزیع اولین ( Batch (بچ تولید داروهای گیاهی تابع مقررات سایر داروها می باشد
ماده ۳ : هرگونه تغییر در شکل دارو، مواد موثره و یا کمکی، روش ساخت، نام و غیره مجاز نمی باشد مگر اینکه به تایید کمیسیون قانونی تشخیص ( صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیک ) رسیده باشد.
اداره کل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر موظف به ابلاغ مقررات و ضوابط اخذ مجوز بسته بندی و تولید فرآورده های گیاهی و آیین نامه ای مربوط به افراد ذینفع می باشد و پیگیری و نظارت بر اجرای این قوانین را نیز بر عهده خواهد داشت.

مراحل اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری صنایع دارویی

برای مشاهده مراحل اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری صنایع دارویی کلیک کنید.

وضعیت واحد های فعال تولید قرص و کپسول گیاهی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال تولید قرص و کپسول گیاهی در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات قرص و کپسول گیاهی

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

اهمیت گیاهان دارویی

برای نشان دادن اهمیت کشت و تولیدات گیاهان دارویی کافی است درباره چند جنبه مهم کشت و تولید این گیاهان چون : نوع گیاهی که کشت می گردد، میزان تولید محصول زیر کشت و اهمیت اقتصادی آن ( اهمیت صادراتی و نیازهای صنایع دارویی به آن ) اثر عوامل اکولوژیکی ( و به طور کلی مکان مناسب کشت ) بر کیفیت و کمیت مواد مؤثر می باشد.
در حال حاضر موضوع تولید و مصرف گیاهان دارویی در کشورهای صنعتی و توسعه یافته در حال احیاء است. محاسبه دقیق مقدار مصرف سالیانه گیاهان دارویی در جهان مشکل است زیرا از گیاهان دارویی به اشکال ناشناخته متفاوتی استفاده می شود و اطلاعات محلی جامعی نیز در این مورد وجود ندارد ولی به عنوان مثال می توان گفت که میزان واردات گیاهان دارویی ( که شامل گیاهان معطر نمی شود) به چند کشور خریدار این گیاهان از ۳۵۵ میلیون دلار در سال ۱۹۷۶ به ۵۵۱ میلیون دلار در سال ۱۹۰۰ افزایش یافت که این خود گواه کوچکی از رویکرد روز افزون به گیاهان دارویی است.

در سراسر دنیا تا کنون در حدود ۷۵۰ هزار گونه ی گیاهی شناخته شده است که از این تعداد تقریبا ۷۵ هزار گونه دارای خواص دارویی میباشند. کشور عزیزمان ایران با دارا بودن ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده در جهان، منبع بزرگی و پتانسیل زایدالوصفی در زمینه ی گیاهان دارویی و داروهای گیاهی میباشد. در ایران در حال حاظر بیش از ۸۰۰۰ گونه گیاهی شناخته شده که این تعداد بیش از ۲ برابر تنوع گونه ای در اروپا میباشد.

از تعداد ۸۰۰۰ گونه گیاهی ای که در کشور ما شناخته شده اند در حدود ۲۳۰۰ گونه دارای خواص درمانی میباشند. جالب است بدانید از این ۲۳۰۰ گونه گیاهی که خواص درمانی دارند ۱۷۲۸ گونه بومی ایران هستند. به همین خاطر داروهای گیاهی در کشورمان باید بیش از آنچه تاکنون مورد توجه قرار گرفته اند، مورد توجه و حمایت قرار گیرند.

داروهای گیاهی در حال حاظر جایگاه ویژه ای را در بین مردم کشورهای توسعه یافته پیدا کرده اند. به طوریکه در کشورهای مانند آلمان، فرانسه، انگلیس و اتریش در حدود ۵۰ درصد از داروهای موجود گیاهی میباشند، اما در ایران با وجود این پتانسیل عظیم از منابع اولیه گیاهی تنها در حدود ۱۵ درصد داروهای موجود در بازار گیاهی میباشند و این جای سوال و تفکر بسیار دارد.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید قرص و کپسول گیاهی

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۵ میلیون عدد
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل :۹۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳.۴ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات :  ۱.۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۰ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)