طرح تولید لباس کودک (4)

طرح تولید لباس کودک

الگوی کلی لباس شامل قطعات مختلف (تکه های بریده پارچه) برای تهیه لباس و اضافه کردن وسایلی نظیر زیپ و دگمه برای راحتی پوشیدن و بیرون آوردن لباس، تزئین لباس با استفاده از بخیه کاری در سطح آن و دوختن جیب می باشد. استحکام کافی به لباس، ظاهر آنرا مناسب و خوشایند نماید.، استفاده میگردد. علاوه بر این دوخت درزهایی که سبب اتصال قطعات مختلف لباس به هم میشوند و اتصال لوازمی نظیر آستر، دگمه، زیپ، نوار الاستیک به لباس، که ضمن استحکام، به شکل ظاهری و زیبایی لباس بی افزایند.

بررسی قیمت تولید داخلی و جهانی لباس کودک

در شرایط عادی قیمت لباس نظیر سایر کالاها تحت تاثیر عرضه و تقاضا تعیین میگردد. از آنجائی که پوشاک دارای تنوع بسیاری در هنگام عرضه میباشند و قیمت آن تحت تاثیر جنس پارچه، نوع دوخت، طرح و مدل لباس و غیره میباشد.

کشورهای عمده تولید کننده لباس کودک

کشور ترکیه و چین از عمده ترین کشورهای تولید کننده پوشاک در جهان می باشند لذا در ادامه به بررسی صنعت نساجی و پوشاک ترکیه پرداخته می شود. از سال ۱۹۸۰ صنعت نساجی و پوشاک ترکیه، یکی از مهمترین صنایع ایجاد کننده گردش پولی و موفق ترین صنایع در اقتصاد ترکیه می باشد . از آن سال تغییرات وسیعی در صنعت مذکور نظیر سیاست صادرات بیشتر، سیاست به روز بودن تولیدات اتفاق افتاده است. صنعت نساجی و پوشاک به عنوان صنعت پیشرو در عملکرد صنعتی و اقتصاد ترکیه دارد. در سالهای گذشته حدود ۳۸ درصد از کل صادرات ترکیه مربوط به صنعت نساجی و پوشاک بوده است . در بین صادرات این بخش، صنعت پوشاک با سهم ۶۸ درصد، بیشترین رتبه را داشته است . در همین سال ۷ درصد از کل واردات ترکیه مربوط به صنعت نساجی، پوشاک و چرم می باشد. از واردات این بخش صنعت نساجی با سهم ۷۹ درصد بیشترین رتبه را به خود اختصاص داده است. کشورهای اروپایی دارای بیشترین سهم در صادرات ( ۴۵ درصد ) و واردات ( ۴۴ درصد ) با ترکیه بوده اند . کشورهای آسیایی سهم ۳۳ درصدی در واردات ترکیه دارند که چین با سهم ۵ درصد و کره جنوبی با سهم ۶ درصد بزرگترین واردکنندگان آسیایی هستند.

طرح تولید لباس کودک (3)

کشورهای دارای تکنولوژی خط تولید لباس کودک

از آنجائیکه مناسبترین روش برای تهیه لباس کودک روش م تداول دوزندگی و خیاطی با استفاده از ماشین آلات متداول نساجی می باشد و امکانات و سطح تکنولوژی برای تهیه پوشاک در بسیاری از کشورها موجود است، بنابراین نیاز به خرید تکنولوژی نمی باشد و کشورهای متعددی از جمله کشورهای چین و ترکیه و آلمان تولیدکننده و مصرف کننده این محصول می باشند.

میزان تولید داخلی انواع لباس کودک

طبق اعلام برنامه پنج ساله چهارم توسعه می بایست سالانه کشور رشدی هشت درصدی را تجربه نماید. وزن هر متر مربع پارچه در حدود ۱۷۰ گرم می باشد. در صورتیکه ابعاد پارچه مورد نظر برای لباس کودک یک متر مربع در نظر گرفته شود وزن پارچه مورد نیاز برای تولید هر دست لباس کودک حدود ۱۷۰ گرم خواهد بود. وزن سایر ملزومات لباس شامل دکمه(چهار عدد دکمه هر کدوم به وزن ۵ گرم)، نخ دوخت ( ۵۰ متر برای هر لباس)، سلفون( ۱۰ گرم برای هر لباس) و مقوا ( ۲۰ گرم برای هر لباس) جهت بسته بندی حدود ۵۰ گرم برآورد میگردد. با توجه به محاسبات بالا تقریبا وزن یک لباس کودک بسته بندی شده حدود ۲۲۰ گرم برآورد میگردد. در حال حاضر حدود ۱۰۱ واحد تولید کننده لباس کودک در کشور وجود دارد که مجموع ظرفیت
تولید آنها حدود ۷۶۷۰ هزار دست لباس کودک میباشد.

طرح تولید لباس کودک (5)

فرآیند تولید لباس کودک

الف- قسمت برش پارچه
ب- قسمت دوخت
ج- قسمت اطوکشی
د- قسمت کنترل کیفیت و اتبار محصول

الف)قسمت برش پارچه
قسمت برش ، قسمتی از کارخانه تولید پوشاک است که برای برش پارچه طبق الگوی مورد نظر ، قبل از قسمت دوخت قرر گرفته است . پارچه از انبار پارچه به قسمت برش آورده شده و روی میز برش بصورت یک لایه یا چند لایه بر ر وی هم پهن می شود. سطح میز برش بایستی کاملا” صاف باشد برای این منظور بوسیله ماده ای نظیر شمع پوشیده میشود. پارچه ممکن است بوسیله دست یا ماشین بر ر وی میز پهن و لایه های متو الی بر روی هم قرار داده شود ولی قبلا ” با در نظر گرفتن مقدار سفارش , اندازه لباس و سایر عوامل نظیر الگو , پارچه با عرض مناسب انتخاب و طول هر لایه بایستی محاسبه گردد تا حداقل ضایعات پارچه و دور ریختگی حاصل شود و در نتیجه قیمت تمام شده لباس به حداقل ممکن برسد.
پس از پهن کردن پارچه روی میز برش در طول و ارتفاع مورد نظر که طبق حجم سفارش محاسبه گردیده, عمل علامت گذاری روی لایه پارچه انجام می گیرد تا به کارگر برشکار امکان دهد که طبق الگو و نحوه مقتضی اقدام به برش پارچه نماید. پس از پایان علامت گذاری , عمل برش انجام می شود و وسیله مورد استفاده بستگی به نوع سفارش , طول و ارتفاع لایه ها و مهارت برشکار دارد و ممکن است قیچی دستی , قیچی برقی ، ماشین برش متحرک , ماشین برش ثابت (مشابه ماشین اره چوب بری ) و یا ماشین برش قالبی در مراحل مختلف برش جهت جدا سازی قطعات لباس طبق الگوی مورد نظر توسط برشکار بکار رود . پس از برش کلیه قطعات , آنها متناسب با سیستم تولید در قسمت دوخت, به آن قسمت فرستاده می شود.

ب)- قسمت دوخت
۱) اضافه کردن وسای لی نظیر زیپ و دگمه و … برای راحت پوشیدن و بیرون آوردن لباس و تزئین لباس است.
۲) تجزیه یا جز به جز کردن عملیات دوخت که با این عمل هر کارگر فقط وظیفه دارد که در مدت زمان کوتاهی عمل مورد انتظار را سریع ا” انجام دهد و این عمل را برای لباسهای متوالی تکرار نماید , بطوریکه پس از انجام عملیات مختلف توسط یک گروه کارگر قطعات لباس به هم متصل شده و لباس تا حدودی شکل می گیرد.
۳) خصوصیات پارچه و نوع آن که یکی از عوامل موثر در تعیین مشخصات ماشین دوخت مصرفی در کارخانه، سوزن مورد مصرف، نوع بخیه و درز، مقدار کشش نخ و نوع نخ مورد استفاده میباشد.
۴) ماشین های دوخت و تجهیزات آن بایستی متناسب برای تولید لباس مورد نظر باشد.
۵) کارگران و مهارت آنها.

طرح تولید لباس کودک (1)

ج) قسمت اطوکشی
یکی از ملزومات اصلی برای شکل دادن به یک لباس طبق طرح و مدل مورد نظر اطو کشی پس از خاتمه تولید (دوخت) می باشد . اثر مستقیم این عمل جلب نظر مردم در موقع پوشیدن لباس و ایجاد ظاهری تمیز و مرتب در لباس می باشد که هر چه لباس از نظر کیفیت و طرح با ارزش تر و تولید و هزینه اش بیشتر باشد و کار بیشتری ببرد لزوم انجام عملیات اطو کاری بیشتر است. در زیر احتیاجات یک ماشین اطو جهت دستیابی به نتایج کامل و رضایتبخش به شرح زیر است:
الف) بخار از ضروریات اولیه برای نرم کردن و قابل انعطاف نمودن پارچه می باشد تا امکان شکل گیری پارچه مطابق طرح و الگوی مورد نظر میسر باشد.
ب) پس از بخار دادن ، بایستی عمل پرس کردن بر پارچه اعمال شود تا شکل پارچه و حالت الیاف تثبیت شود.
ج) پس از پرس , بایستی لباس خشک شود تا حالت خود را پس از اطو و پرس نگه دارد این عمل معمولا” توسط دستگاه مکش یا تخلیه به منظور بخار زدائی و سرد کردن پارچه انجام می شود.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید لباس کودک

۱. پیراهن کودک ۱۸۱۰۴۱۲۳۴۹
۲. پوشاک نوزاد و کودکان دوخته شده : ۱۸۱۰۳۱۲۳۴۴

وضعیت واحد های فعال تولید لباس کودک

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده لباس کودک در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید لباس کودک (1)

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)