طرح تولید ویلچر هوشمند (1)

طرح تولید ویلچر هوشمند

ویلچر یا صندلی چرخدار وسیله‌ای است برای جابجایی و تحرک افرادی که توان راه رفتن ندارد. این دستگاه برای استفاده در محیط‌ های داخلی و بیرونی طراحی شده‌ است و کاربران را قادر می‌سازد با حفظ استقلال و سلامت خود به امور جاری زندگی بپردازند. این وسیله معمولا دارای سطحی تخت برای نشستن، چهار چرخ (دو چرخ بزرگ در عقب و دو چرخ کوچک در جلو)، استراحتگاه دست (دسته برای کاربر)، پشتی، استراحتگاه پا، دسته روی چرخ برای حرکت دادن ویلچر، دسته متصل به پشتی برای حرکت دادن ویلچر توسط فرد کمکی و کنترل پنل دکمه‌ای (برای مدل‌های برقی).

تاریخچه ویلچر هوشمند

نخستین ویلچر الکتریکی توسط جورج کلین (George Klein) برای افرادی که در جنگ جهانی دوم دچار فلج کامل شده بودند ساخته شد. در سال ۱۹۵۶، یک شرکت آمریکایی، تولید انبوه ویلچر برقی را آغاز کرد. اگرچه هدف اصلی طراحی ویلچرها افراد با ناتوانی حرکتی هستند که نمی‌توانند از ویلچرهای دستی استفاده کنند ولی حتی افرادی که ضعف عضلانی دارند از این نوع ویلچر‌ها استفاده می‌کنند.

انواع ویلچر

ویلچر دستی کمکی، این ویلچرها بر روی پشتی خود دارای دسته برای کمک به حرکت دادن صندلی از سوی شخص دیگری هستند. چرخ‌های پشتی این مدل معمولا کوچکتر از از مدل‌های دیگر است. گاهی اوقات دستگیره‌ها ترمز نیز دارند. ترمزهای پارکینگ که در پایه های ویلچر قرار دارد نیز در دسترس است و می‌تواند برای پارک کردن دستگاه در جایی به کار گرفته شود.

ویلچر دستی (خودران)
این مدل به طور گسترده‌ای برای افرادی که دست‌هایی قوی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویلچر دستی دارای چهار چرخ (دو چرخ کوچک در جلو و دو چرخ بزرگ در عقب)، دستگیره خودارن (در کنار لبه بیرونی چرخ‌ها بیرونی قرار دارد)، پشتی کمری و استراحتگاه‌ پا. کاربر با حرکت دادن دستگیره خودران به جلو و عقب حرکت می‌کند. این مدل ارزان‌ترین نوع ویلچرهاست.

ویلچر برقی (الکتریکی)
این مدل یکی از محبوب‌ترین نوع ویلچرهاست، زیرا آزادی و راحتی بیشتری را برای تحرک در اختیار فرد قرار می‌دهد. با این ویلچر کاربر نیاز به کمک فرد دیگری ندارد و حتی بدون آن‌که به سختی با دست‌های خود از طریق دستگیره خودران ویلچر را حرکت دهد، تنها با فشردن دکمه می‌تواند ویلچر را به هر سوی ببرد. ویلچر برقی دارای موتور، باتری و کنترل پنل است. ویلچر برقی، بهترین نوع صندلی چرخدار برای بیماران مبتلا به فلج مغزی و افرادی است که شرایط تحرک مشابهی را دارند. آنها به میزان قابل توجهی گران‌تر از همتایان دستی خود هستند، اما ارزش هزینه گردن را دارند.

طرح تولید ویلچر هوشمند (2)

اجزای تشکیل دهنده ویلچر برقی

پایه
پایه، پایین ترین قسمت صندلی چرخ دار برقی است که محل قرارگیری موتورها، باتری ها، اتصال چرخ ها، چرخ های کوچک و قسمت های الکترونیکی است، که بر حسب محل قرارگیری چرخ ها نسبت به مرکز ثقل صندلی دسته بندی می شوند.

چرخ ها
چرخ های بزرگ در عقب
در این نوع ویلچر چرخ های بزرگ، پشت مرکز ثقل کاربر قرار می گیرد و چرخ های کوچک در جلو. ویژگی های رانش و ثبات در این ویلچر قابل پیش بینی است، اما گاهی مانور دادن با آن در یک محیط بسته به دلیل شعاع بزرگ چرخش، می تواند مشکل باشد.

چرخ های بزرگ در جلو
چنانچه چرخ های بزرگ، در جلو مرکز ثقل کاربر قرار گیرد، و چرخ های کوچک در عقب صندلی، ویلچر پایدارتر شده و شعاع چرخش محدودتر می شود. اگرچه ممکن است تمایل به لغزش داشته باشد و راندن آن در یک مسیر مستقیم به خصوص در هنگام حرکت سریع در سطوح ناهموار دشوار باشد.

طرح تولید ویلچر هوشمند (3)

چرخ های بزرگ در میانه
در این نوع، چرخ های بزرگ بصورت مستقیم در زیر مرکز ثقل کاربر قرار می گیرد. این ویلچر کمترین شعاع چرخش را دارد و بهترین نوع جهت استفاده در منزل است، اما کارایی آن در خارج از منزل به همان خوبی نمی باشد. در شکل زیر یک نوع از این ویلچر با قابلیت زاویه گرفتن صندلی نشان داده شده است.

کنترل ها
وسیله مورد استفاده برای هدایت یک صندلی چرخ دار برقی کنترل دستگاه نامیده می شود. این وسیله می تواند با سیستم های کنترل محیطی و همچنین کامپیوتر بکار گرفته شود. کلیدهای کنترل سرعت و تغییر جهت در ویلچرهای برقی انواع مختلفی دارند. این کنترلرها معمولا قابل برنامه ریزی هستند و می توانند با استفاده از انواع مختلف سوئیچ ها و دسته های فرمان (جواستیک) عمل نمایند. برخی از این کلیدها می توانند به وسیله دست ها، سر و یا حتی چانه افراد کنترل شوند.

نشیمن گاه و وضعیت قرارگیری
نشیمن گاه و محل قرارگیری یکی از مهمترین قسمت های ویلچر است و نقش مهمی در راحتی، عملکرد، ایمنی و سلامتی کاربر دارد. صندلی بعضی از ویلچرهای برقی قابلیت حرکت کردن به سمت بالا و پائین، یا خم و راست شدن به عقب و جلو را دارند. سیستم نشیمن گاه باید بصورت ویژه، با توجه به وضعیت پزشکی، عملکردی، کارایی و نیاز هر شخص طراحی و تعیین شود. بالش و پشتی نیز جزء قطعات اصلی نشیمنگاه محسوب می گردند.

بالش و پشتی
بالش و پشتی از مواد مختلفی ساخته می شود مانند فوم ها، کیسه های هوا، ترکیب هوا و فوم و یا ژل. هر کدام از این موارد در توزیع فشار، استحکام، عبور جریان هوا، عایق بندی و هدایت گرما کارایی های متفاوتی دارند. انتخاب هر مورد به نیاز شخص و سطح فعالیت او بستگی دارد. بر خلاف ویلچرهای ساده، وزن بالش و پشتی اهمیت قابل توجهی در ویلچرهای برقی ندارد. تحقیقات پزشکی نشان می دهد که یک بالش مناسب کاهش دهنده فشار در برابر با یک بالش فومی با کیفیت پایین، شانس ابتلا به زخم بستر را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

طرح تولید ویلچر هوشمند (4)

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید ویلچر هوشمند

۱. انواع صندلی چرخ دار : ۳۵۹۲۳۱۲۳۲۸
۲. صندلی چرخ دار پله رو : ۳۵۹۲۴۱۲۳۳۰
۳. صندلی چرخ دار تاشو : ۳۵۹۲۴۱۲۳۳۱
۴. صندلی چرخ دار حمام : ۳۵۹۲۴۱۲۳۳۲
۵. صندلی چرخ دار ورزشی : ۳۵۹۲۴۱۲۳۳۴
۶. صندلی چرخ دار ایستاده : ۳۵۹۲۴۱۲۳۳۵
۷. صندلی چرخ دار ایستاده تمام مکانیکی : ۳۵۹۲۵۱۲۳۳۶

وضعیت واحد های فعال تولید ویلچر هوشمند

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده ویلچر هوشمند در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید ویلچر هوشمند (6)

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۴/۵ - (۲ امتیاز)