طرح تولید مصنوعات از چرم طبیعی

چرم طبیعی از دباغی پوست خام جانورانی مانند گاو، گوسفند، شترمرغ، کروکودیل، مار و … به‌دست می‌آید. دباغی به فرآیندی اطلاق می شود که طی آن پوست فسادپذیر حیوانات را در مواد شیمیایی و گیاهی متفاوتی می خیسانند تا دوام بیابد. در نتیجه پوست به یک مادهٔ طبیعی پایدار، دایمی و انعطاف‌پذیر برای کاربردهای گوناگون تبدیل می شود.

تولیدات مصنوعات چرمی از گذشته تا امروز:

پوستیندوزی- زین سازی- کفاشی-چاروق دوزی- دلوسازی- جلدسازی-سوخت چرم، نقاشی روی چرم و… .

– پوستین: یکی از جامه های گرم در مقابل سرماهای سخت بوده که از پوست گوسفند تهیه می شود. در گذشته پوستین را بیشتر چوپانان استفاده می کرده اند. هم اکنون نیز در برخی مناطق از پوستین استفاده می شود و شهر مشهد از مراکز مهم تولید آن
می باشد.
– چاروق: یکی از پای پوشهای کاربردی در گذشته، و تزئینی در حال حاضر می باشد. ابزار کار تولید چاروق به مانند ابزار کار کفاشان می باشد. چاروق یا تمام چرم بوده و یا رویه آن بوسیله نخهای رنگی بصورت توری بافته می شود. شهر زنجان یکی از مراکز مهم تولید چاروق در ایران می باشد.
– زین سازی: از دیگر صنایع وابسته به چرم، زین اسب سازی می باشد. درحال حاضر تنها یک زین ساز در شهر زنجان فعالیت دارد که زینهای بسیار مرغوبی با استفاده از چرم، چوب، ورقه های فلزی، نمد و … می سازد.
– کفاشی: در گذشته رویه و زیره کفش تماماً از چرم بوده و دوخت آن نیز با دست انجام می شده است. اما هم اکنون کفش و صنایع چرمی دیگر، بوسیله چرخ های مخصوص دوخت چرم انجام می گیرد و در زیره کفشها از مواد پلاستیکی استفاده می شود.
– سوخت روی چرم: قالب فلزی حاوی طرح و نقوش را حرارت معین داده، آن را روی چرم گذاشته و با فشار و ضربات چکش نقوش قالب را بر روی چرم منتقل می کنند. محل نقوش منتقل شده روی چرم به رنگ قهوه ای سیر در می آید که در برخی موارد محل نقوش را با طلای مایع زراندود می کنند.
– جلدسازی: اهمیتِ حفظ، نگهداری و تزئین کتب دست نویس علما و دانشمندان و نیز کتب ارزشمندی همچون قرآن، باعث بوجود آمدن هنری بنام جلدسازی شده است.
صحافان هنرمند، به ساختن جلد با استفاده از چرم بسنده نکرده و نهایت هنر خود را در تزئین جلد کتاب به کار برده اند. برای تزئین جلد کتابها از روش؛ سوخت چرم، طلاکوبی و نقاشی روی چرم بهره می گیرند.

انواع چرم طبیعی

چرم را از دیدگاه کلی به دو دسته ی طبیعی و مصنوعی می توان تقسیم چرم طبیعیکرد. انواع چرم طبیعی با توجه به منشأ آن به دسته های زیر تقسیم می شود:

چرم حیوانی:

این نوع از چرم طبیعی از پوست حیوانات به دست می آید. این حیوان می‌تواند: گوسفند، گاو، بز، شترمرغ، مار و … باشد.

چرم انسانی:

این بخش مخصوص اعضای طلایی میباشد.

چرم گیاهی:

چرم طبیعی گیاهی با استفاده از تانن (از ریشه ی tanning به معنای دباغی) و سایر عناصری که در پوست تنه و میوه برخی درختان (مانند مازو) یافت می‌شوند، تهیه می‌شود. این نوع چرم طبیعی، انعطاف‌پذیر بوده و رنگ آن قهوه‌ای‌ست؛ که میزان رنگش به ترکیب شیمیایی و رنگ پوست بازمی‌گردد.
چرم طبیعی گیاهی در آب پایدار نیست؛ بی‌رنگ می‌شود. اگر پس از خیس شدن، خشکش کنید، چروک گشته و از انعطاف‌پذیری و نرمی‌اش کاسته خواهد شد. در آب گرم، شدت چروک شدنش بیش‌تر است و تقریباً شبیه ژلاتین می‌شود. علاوه بر اینکه سفت شده و احتمالاً شکننده هم می‌گردد. چرم جوشانده نمونه‌ای است از چرمی که با قرار گرفتن در آب داغ، شناور شده و سفت می‌شود. این اتفاق در موم جوشانده و مواد شبیه هم رخ می‌دهد.
در تاریخ گه گاه پس از عمل سفت کردنش، از آن در زره‌ها و هم‌چنین در اتصال کتاب‌ها هم استفاده می‌ شده است. این نوع چرم طبیعی، تنها نوع چرم است که در حکاکی و قالب‌گیری چرم می‌تواند مناسب باشد.

کاربرد چرم

چرم، کاربردهای مختلفی دارد. اما استفاده از چرم در ساخت کاپشن، کیف و کفش بیشتر است. کاربردهای چرم:
پوشاک مانند شلوار، کراوات، دستکش، کت، کاپشن و کفش، کمربند
وسایل جانبی مانند کیف، جاکلیدی

انواع چرم طبیعی در صنعت چرم سازی

انواع چرم طبیعی در صنعت چرم سازی به سه نوع چرم سبک، چرم نیمه سبک و چرم سنگین تقسیم می شود.

چرم سبک:

چرمی است که از پوست حیواناتی مانند گوسفند، بز، بزغاله و بره به دست می آید. این نوع چرم بسیار ظریف و نازک است و به همین علت هم در ساخت محصولاتی مانند لبـاس چرم، کاپشن چرم و دستکش چرم استفاده می شود. در حالی که از نوع کیفیت پایین تر آن به عنوان آستری کفش و لباس استفاده می گردد.

چرم نیمه سنگین:

به چرمی گفته می شود که از پوست حیواناتی مانند کروکودیل و شتر مرغ به دست می آید. این نوع چرم به علت کمیاب و گران قیمت بودن بیش تر در ساخت محصولاتی که جنبه تزیینی دارند و یا لوکس محسوب می شوند مورد استفاده قرار می گیرد.

چرم سنگین:

به چرمی گفته می شود که از پوست حیواناتی مانند گاو ،گاومیش ،گوساله، شتر و … به دست می آید. چرم سنگین بهترین نوع چرم جهت استفاده های معمول می باشد. این نوع چرم دارای بیشترین مقاومت و زیباترین رخ در میان چرم های دیگر است. این نوع چرم به علت استحکام و مقاومت بالا، در زیره و رویه کفش، ساخت کیف های دستی و جیبی مرغوب و یا تسمه های ماشین آلات صنعتی و … به مصرف می رسد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید مصنوعات از چرم طبیعی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

عنوان فارسیسریال کد
انواع چرم طبیعی۱۹۱۱۳۱۲۳۱۶
انواع کیف و ساک دستی از چرم طبیعی۱۹۱۲۵۱۲۳۰۴
انواع چمدان از چرم طبیعی۱۹۱۲۵۱۲۳۰۹
انواع کیف پول و مدارک و لوازم کوچک دیگر از چرم طبیعی۱۹۱۲۵۱۲۳۱۴
انواع کیف و کاور دوخته شده مخصوص وسایل و تجهیزات و دستگاه ها از جنس چرم طبیعی۱۹۱۲۵۱۲۳۳۹
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید مصنوعات از چرم طبیعی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

عنوان فارسیکد تعرفه گمرکی
انواع چرم طبیعی۴۱۱۲۰۰۰۰|۴۱۱۳
انواع کیف و ساک دستی از چرم طبیعی۴۲۰۲۱۱۰۰
انواع چمدان از چرم طبیعی۴۲۰۲۱۱۰۰
انواع کیف پول و مدارک و لوازم کوچک دیگر از چرم طبیعی۴۲۰۲۲۱۰۰
آماده سازی پوست (چرم)

قبل از دباغی باید عملیات آماده سازی را به منظور حذف اضافات باقیمانده بر روی پوست ( مانند چربیهای اضافی ، پشم و غیره ) انجام داد که خود شامل چند مرحله به شرح زیر است.

خشک کردن و نمک زدن

پوستها را پس از جدا کردن از بدن حیوانات با خشک کردن و یا نمک زدن برای دباغی نگهداری می‌کنند. این عمل با استفاده از نمک خشک ، آب نمک یا خواباندن در محلول نمک انجام می‌گیرد. خشک کردن نیز در آفتاب و یا بوسیله جریان هوای گرم انجام می‌گیرد.

حذف اضافات

قسمت اضافی روی پوست ، مانند گوش ، دم ، سم و گوشتهای اضافی که ضمن کندن پوست بر روی آن باقی می‌ماند و از نظر چرم سازی ارزشی ندارد، پیش از هر عمل باید از پوست جدا شود.

خیساندن

به منظور حل کردن و از بین بردن مواد زاید حل شدنی موجود روی پوست ، آن را در آب خیس می‌کنند تا بدین وسیله ، هم مواد زاید در آب حل شوند و هم الیاف پوست ، آب جذب کرده ، به شکل طبیعی خود در آید.

لش زدایی

پوستها معمولا با مقداری چربی و گوشتهای اضافی همراه‌اند که باید حذف شوند. بوسیله ماشین لش زدایی که از دو غلتک ، یکی فلزی و شیاردار و دیگری لاستیکی تشکیل شده انجام می‌پذیرد.

مو زدایی و آهک‌ زنی چرم

پس از لش زدایی باید پشم و یا مو و پروتئین‌های غیر الیافی را از سطح پوست زدود. برای این منظور پوست را در محلول آب آهک قرار می‌دهند و به آن ، سولفید سدیم می‌افزایند. هر مولکول سولفید سدیم بوسیله یک مولکول آب هیدرولیز شده ، یک مولکول سولفید هیدروژن سدیم ایجاد می‌کند که کندن پشم و مو را تسریع می‌کند.

حذف سایر زواید

در این مرحله ، غده‌های پوستی بافتهای رنگی مو و مواد آهکی باقی مانده بوسیله ماشینهای ویژه از بین می‌رود.

حذف آهک

آهک باقیمانده پس از مرحله قبل ، باید کاملا گرفته شود و گرنه چرم حاصل ، شکننده شده ، در سطح آن ترکهایی ایجاد می‌شود که از رنگ آمیزی درست و دقیق آن جلوگیری می‌شود. این عمل ، بوسیله مواد شیمیایی مانند نمکهای آمونیم ، بی‌سولفیت سدیم ،
اسید سولفوریک و … انجام می‌گیرد.

قلیایی کردن بوسیله خیساندن در مواد شیمیایی

پس از عمیلیات آهک گیری ، پوست را در یک حمام قلیایی که حاوی نمکهای آمونیوم است، قرار می‌دهند که علاوه بر عمل آهک گیری ، اثر آنزیمها را افزایش داده و خواص مطلوبی از جمله لطافت ، قابلیت انعطاف‌پذیر و صاف شدن چرم بوجود می‌آورد. در این مرحله الیاف و بافتهای پوست منبسط شده ، سطح رویی پوست تمیز و باقی مانده پروتئین‌ها منجمد و از روی پوست پاک می‌شود.

گرفتن چربی پوست

چون بعضی از پوستها مانند پوست گوسفند ، خوک و سگ دارای چربی است، بایستی پیش از عملیات دباغی ، چربی‌ها حذف شوند. برای این منظور چربی را بوسیله هیدروکسید سدیم به صابون تبدیل کرده ، بعد آن‌را با آب می‌شویند.

اسیدی کردن پوست

در این مرحله ، پوست را در محلول اسیدی که حاوی نمک است، قرار می‌دهند. در این عمل ، نمک به‌علت خاصیت تراوش کنندگی که دارد، مانع تورم الیاف شده ، جذب پوست نمی‌شود. در صورتی که محلول اسید در الیاف پوست تا حد اشباع نفوذ کرده و با این عمل ، الیاف پوست صاف شده و پوست حالت نیم دباغی شده بخود می‌گیرد.

برش زدن و تراش دادن چرم

پس از مرحله آب گیری از چرم دباغی شده ، آن‌را بوسله ماشین برش می‌دهند تا به هر ضخامتی که لازم باشد در‌آید. پس از مرحله آبگیری و برش زدن ، چرم را از ناحیه گوشتی بوسیله ماشینهای غلطکی به ضخامت‌های مورد نیاز ،‌ می‌تراشند. بعضی از چرمهای دباغی شده با مواد دباغی گیاهی را قبل از تراشیدن باید پاک و تمیز کرد تا ناحیه گوشتی چرم پاک شود. پرداخت کردن یا سمباده زدن عبارت است از پاک کردن و همگن کردن چرم و همچنین تراشیدن قسمتهای آسیب دیده که بوسیله ماشین صورت می‌گیرد.

رنگ آمیزی چرم

مواد رنگی که از آنها برای رنگ آمیزی چرمها استفاده می‌شود، دو دسته‌اند:
• مواد رنگی معدنی غیر محلول در آب مانند اکسید روی ، کرومات سرب و غیره که قدرت پوشش زیادی دارند.
• مواد رنگی آلی محلول در آب مانند رنگهای آنیلی ، آنیونی و مواد رنگی نیتروژن دار ، دی‌فنیل آهن و غیره. این رنگها را بر اساس نفوذ در الیاف چرم ، به سه دسته کاتیونی ، آنیونی و مواد رنگی غیر قابل حل در آب تقسیم می‌کنند. برای جلوگیری از سفت و سخت شدن چرم پس از رنگ آمیزی ، باید به آن روغن زد تا بدین طریق خواص مطلوب زیر در آن ایجاد شود: نرم و قابل انعطاف شدن ، کاهش دادن میزان نفوذ گرما ، مقاوم شدن در برابر آب ، ایجاد قدرت کششی و افزایش طول.

صادرات چرم

از دیر باز صادرات چرم از ایران به کشورهای مختلف انجام می پذیرد و صادرات چرم بصورت خام و سالامبور و بصورت محصول تمام شده مانند کیف و کفش و پوشاک چرم و … انجام می پذیرد. سالیانه حدود ۲۶ میلیون جلد پوست در ایران تولید میگردد که حدود ۱۵ درصد از این تولید در داخل ایران مورد استفاده داخلی قرار میگیرد و مازاد این رقم یعنی ۸۵ درصد از پوست تولید شده به خارج از کشور بصورت سالامبور یا بصورت چرم فرآوری شده صادر می شود. بدلیل افزایش عوارض صادرات چرم بصورت خام متاسفانه در سالهای اخیر شاهد کاهش روند صادرات پوست و چرم هستیم. مشتریان اصلی پوست و چرم ایران کشورهایی مانند ایتالیا، چین، ترکیه و غیره هستند و عموما این کشورها پوست خام یا همان سالامبور از ایران وارد میکنند و خود عملیات فرآوری را انجام میدهند و این امر باعث میشود ارزش افزوده ای برای کشور نداشته باشد و در واقع کشور ما اقدام به خام فروشی می نماید و در صورتی که دولتمردان اقدام به حمایت از تولید کنندگان داخلی چرم انجام دهند مطمئنا ارزش افزوده بسیار خوبی نصیب تولید کنندگان چرم ایران میشود. تولید کنندگان برای بازاریابی محصولات چرم ایرانی بایستی در نمایشگاههای بین المللی تمامی کشورها شرکت نمایند و با کشورهایی مانند ترکیه و ایتالیا که رقبای اصلی ما در بازارهای جهانی هستند رقابت کنند. خوشبختانه در سالهای اخیر شاهد ظهور برندهای جدید مانند چرم مشهد، نوین چرم، چرم مغان، مارال چرم و چرم درسا، محصولات چرمی قابل رقابت تولید و عرضه نموده اند که نشان از رشد این صنعت دارد.

بازار جهانی محصولات چرمی

تجارت جهانی محصولات چرمی که طیف وسیعی از کالاها را شامل می‌شود، یکی از مهم‌ترین بازارهای جهانی را رقم زده است. امروزه تمایل زیادی به مصرف محصولات چرمی در سطح جهان به وجود آمده است که هر دو بخش این صنعت، یعنی چرم طبیعی و چرم مصنوعی را در بر می‌گیرد. با گسترش دنیای مد، محصولات چرمی نیز طرح‌ها و اشکال جدید یافته و یکی از بازارهای پررونق و چشمگیر جهانی را در صنعت مد و پوشاک نیز به وجود آورده است. در این گزارش، روند تولید چرم جهانی و بازار مصرف آن، با توجه به چشم‌اندازی نزدیک، بررسی خواهد شد.
صنعت چرم و پوست از قدیمی‌ترین حرفه‌های جهان به شمار می‌رود، روزگاری اجداد ما به دنبال جایگزینی برای صندلی‌های سنگی خود بودند و صندلی‌هایی نرم‌تر و راحت‌تر را طالب بودند و برای پوشش خود نیز لباس‌هایی قابل قبول‌تر را می‌خواستند. کم‌کم علاوه بر استفاده از گوشت حیوانات به‌عنوان غذا، پوست آنها نیز در زمینه پوشاک به کار رفت، به‌طوری‌که تا امروز نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مواد خام در زمینه پوشاک به شمار می‌رود.
صنعت چرم در قرن حاضر، یکی از صنایع مهم در اقتصاد بین‌الملل محسوب شده و طیف گسترده‌ای از کالاها مانند چمدان، کاپشن، دستکش، کیف پول، کیف دستی، کمربند و… را شامل می‌شود. در سال‌های اخیر شاهد تقاضای روزافزونی برای صنعت چرم در سطح جهان هستیم. به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۸ درآمد جهانی این صنعت به ارزشی برابر با ۹۱٫۲میلیارد دلار با نرخ رشد سالانه ۳٫۴درصد برسد.
آمار مذکور از طریق بررسی تولیدات چرمی مانند چمدان، کیف، کیف پول، کمربند و محصولات مشابه آنها در مناطق آمریکای شمالی، اروپا و آسیا به دست آمده که البته در این میان، کفش چرمی مورد بررسی نبوده است.

وضعیت واحد های فعال تولید مصنوعات از چرم طبیعی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید مصنوعات از چرم طبیعی در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

وضعیت واردات و صادرات مصنوعات از چرم طبیعی

نمودار واردات و صادرات مصنوعات از چرم طبیعی در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید مصنوعات از چرم طبیعی

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۰۰۰۰ عدد
نرخ برابری دلار : ۱۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۶ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳.۶ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۱ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)