طرح تولید توليد نخ فرش (1)

طرح تولید نخ فرش

مروزه صنایع کوچک و متوسط بهع نوان بهترین راه حل و مناسب تـرین شـیوه ایجـاد اشـتغال و افـزایش ارزش افزوده برای کشور ما مطرح میباشد و حجم سرمایهگذاری سرانه برای ایجاد یک شغل در این طبقه از واحدهای تولیدی در مقام مقایسه با واحدهای بزرگ بسیار کمتر می باشد از طرف دیگر امکان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی تسهیل شده و مدیریت آن توسط این بخش امکان پذیر می باشد از جمله صنایعی که در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده می تواند نقش بسیار مهمی را ایفا نماید صنعت نساجی مـی باشـد و در بـین تمامی رشتههای صنعت نساجی، صنایع فرش خصوصاً فرش دستباف که کشور ما در این زمینه دارای سابقه هزاران ساله میباشد یکی از غنیترین پتانسیلهای کشور در زمینه ایجاد اشتغال و ارزش افزوده میباشد. ایران علاوه بر مصارف داخلی در صورت حمایت و توجه بیشتر مسئولین و دستاندرکاران میتواند برترین ارائه کننده فرش های مرغوب در سطح دنیا باشد با عنای ت به مطلب فوق ارزش واحدهای تولید خامـه قـالی که مهم ترین قسمت مواد اولیه مصرفی برای تولید فرش دستباف میباشد، بـیش از پـیش مـشخص خواهـد گردید این واحدها علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم به عنوان پرسنل تولیدی میتوانند بـا در اختیـار گذاشـتن خامه قالی باعث ایجاد شغل در بخشهای بافندگی فرش و مشاغل وابسته به آن باشند . نکته دیگـر ایـن کـه پشمهای ایران از جهت نوع، مرغوب ترین پشم های دنیا برای تولید خامه قالی می باشند که این نکته نیز مـی تواند به عنوان یکی از مزیت های تولید خامه قالی محسوب گردد.

کاربرد نخ فرش

خامه قالی و گلیم تهیه شده از پشم که توسط سیستم کلفتریسی پشمی (WOOLEN) تهیه میشود، در بافت قالی دستبا ف بهعنوان نخ پرز به مصرف میرسد. انواع این نخ در جاجیم و پتو و بعضی دیگر بافته های دستی بهعنوان نخ پود به مصرف میرسد. در تمامی دستبافتههای فوق نخهای پشمی مذکور سطح اصلی بافت را تشکیل میدهد. این نخها معمولاً دارای طرحها و رنگهای متنوعی میباشد.

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

در ایران مشکلات ناشی از اقتصاد تک محصولی و تکیه بر درآمدهای نفتی سبب ایجاد اقتصادی متأثر از عوامل خارجی بالاخص بازار ناپایدار نفت شده است. با این ویژگی اقتصاد ایران میتوان به اهمیت و نقش صادرات غیرنفتی در کشور پی برد. در بین صادرات غیر نفتی کشور، فرش دستباف همواره در مقام اول قرار داشته و سهمی بیش از ۲۵ درصد از صادرات غیرنفتی را تشکیل داده است. فعالیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار بافنده فرش در تمام استانهای کشور موجب شده تا بازار فرش دستباف همچنان برای ایران حفظ شود ولی خطرات بسیاری از جانب کشورهایی مثل ترکیه و چین و هند، ایران را تهدید میکند. با توجه به موارد ذکر شده نخ فرش (خامه فرش) که مهمترین قسمت از مواد اولیه مصرفی برای تولید فرش دستباف میباشد از اهمیت ویژهای برخوردار است .

طرح تولید تولید نخ فرش (2)

کشورهای عمده تولید کننده نخ فرش

ایران ، ترکیه ، چین ، هند ، اروگوئه

وضعیت عرضه و تقاضا نخ فرش

با توجه به اینکه پشمهای ضخیم ایران از جهت نوع، جزء مرغوبترین پشمهای دنیا برای تولید خامه میباشند، نخ تولید داخلی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و مقدار پشمی که در ایران تولید میشود جوابگوی نیاز واحدهای مصرف کننده است. از طرفی تقاضا برای خرید نخ فرش از طرف واحدهای تولید کننده فرش دستباف نیز بالا میباشد.که با توجه به سیاست دولت مبنی بر توسعه صادرات فرش دستباف نیاز به خامه قالی افزایش پیدا کرده است که باید تعداد کارخانجات تولید کننده خامه قالی گسترش یابد.

بررسی روند مصرف نخ فرش

در سالهای اخیر میزان تولید فرش دستباف کشور بین ۵,۵ تا ۷میلیون متر مربع است که در اکثر آنها از نخ پشمی بهعنوان نخ خاب قالی استفاده میشود به. طور متوسط با در نظرگرفتن ضایعات، به ازای هر مترمربع فرش دستباف، ۵ تا ۷ کیلوگرم نخ خاب مورد نیاز است. از طرفی بخشی از نخهای مورد استفاده در گلیم، جاجیم، رو فرشی و … نیز، نخ پشمی است. بنابراین میزان مصرف نخ پشمی مناسب برای تولید فرش دستباف، ۳۵ تا ۴۵ هزارتن در سال تخمین زده میشود که بخش کمی آن بهصورت سنتی تولید میشود و سهم بالایی از آن در واحدهای مکانیزه ریسندگی پشمی تولید میشود. شایان ذکر است در گذشته به علت صادرات بیشتر نسبت به سالهای اخیر، میزان نیاز کشور به نخ فرش، بیش از ۴۵هزار تن بوده است. علاوه براین ۲ تا ۳ هزار تن نخ فرش برای واحدهای محدود تولید پتوی پشمی و صنایع دستی (گلیم و جاجیم) مصرف می شود.

طرح تولید تولید نخ فرش (3)

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید نخ فرش

۱. نخ فرش ماشینی : ۱۷۱۱۶۱۲۳۵۳
۲. نخ ابریشم : ۱۷۱۱۵۱۲۳۲۲
۳. نخ کنف : ۱۷۱۱۵۱۲۴۵۵
۴. نخ صد در صد پنبه ای (رینگ) : ۱۷۱۱۶۱۲۳۲۷
۵. نخ پنبه پلی استر(رینگ) : ۱۷۱۱۶۱۲۳۲۸

وضعیت واحد های فعال تولید نخ فرش

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده نخ فرش در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید تولید نخ فرش (4)

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)