طرح تولید نخ پلی استر (2)

طرح تولید نخ پلی استر

الیاف پلی استر به عنوان الیاف مصنوعی وجایگزین پنبه ونخ طبیعی دارای کاربردهای فراوانی است .این نوع الیاف دارای انواع مختلف و متفاوتی است که بر حسب روش تولید و ویژگی مواد اولیه مورد استفاده در فرآیند تولید دارای خواص متنوع وکارکردهای گوناگونی است.‏

‏انواع الیاف پلی استر

الف- الیاف طبیعی
ب- الیاف مصنوعی

طرح تولید نخ پلی استر (3)

کاربردها پلی استر

١- پارچه رومبلی و پرده ای
٢- البسه ورزشی زمستانی
٣- البسه زیر
۴- جوراب
۵- پارچه کشباف یکپارچه
۶- البسه ورزشی

مشخصات و ویژگی ها پلی استر

پلی استر به پلیمرهایی اطلاق می گردد که دارای گروه استر در زنجیره اصلی خود باشند. پلی استر می تواند به عنوان ماده اولیه محصولات مختلف با مصارف گوناگون مورد استفاده قرار گیرد . بطور مثال از پلیمر نوع سخت می توان جهت تولید محصولاتی مانند : صندلی، محافظ مواد غذایی و بطری های نوشابه و موادی که احتیاج به پوشش طلقی دارند، استفاده نمود و پلیمر نوع نرم به دلیل داشتن خواص مکانیکی مطلوب مانند انعطاف پذیری می تواند در تهیه الیاف مصنوعی مورد استفاده قرار گیرد.

طرح تولید نخ پلی استر (4)

اهمیت استراتژیک الیاف پلی استر در دنیای امروز

١- سود آوری، بازده و دوره برگشت مناسب سرمایه گذاری
٢- توانمندی متقاضی از نظر سابقه صنعتی، نیروهای متخصص و مجرب جهت اجرا و راه اندازی و همچنین توانمندی مالی به منظور تأمین بموقع سهم آورده متقاضی و تسریع در اجرای پروژه
٣- بازار مصرف رو به رشد بالقوه و بالفعل مطلوب داخلی و ایجاد شرایط مناسب برای صادرات
۴- واردات بالای این ماده در سال های اخیر باعث خروج ارز زیادی از کشور شده است که در صورت تولید و جواب گویی نیاز داخلی از خروج ارز از کشور جلوگیری می شود. اسنفاده از الیاف پلی استر در بازار جهانی در جهان با نرخ رشد ۵ درصد در سال در حال افزایش است با توجه به در دسترس بودن مواد اولیه این طرح که پلی استر گرید الیاف می باشد تولید این محصول با گرایش به بازار جهانی این نوع الیاف از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به سابقه نسبتاً طولانی (حدود ٣٠ سال ) تولید این محصول در ایران و وجود متخصصین و تکنیسین ها و کارگران ماهر و مجرب و همچنین وجود دانشکده های مختلف نساجی با رشته های پلیمریزاسیون و الیاف مصنوعی و تربیت کارشناسان و مهندسین عالی در این زمینه، نیازی به خرید تکنولوژی تولید از خارج نمی باشد . مضافاً اینکه فروشنده ماشین آلات، کلیه اطلاعات علمی و فنی مورد نیاز خاص این ماشینها را در اختیار خریدار قرار خواهد داد.

طرح تولید نخ پلی استر (6)

وضعیت پلی استر در بازار جهانی

در چند سال اخیر، بازار جهانی پارازایلین به شدت توسعه یافته است. با وجود افزایش ظرفیت تولید این محصول آروماتیک در سال های عواملی همچون افزایش تقاضا از سوی چین، کمبود شدید پنبه و چالش های پیش روی تولیدکنندگان پنبه در خاورمیانه و آسیا، قیمت این محصول را در سطح بالایی قرار داده است. ظرفیت تولید PTA و پلی استر، نگرانی های بسیاری در خصوص تولید پارازایلین ایجاد کرده است. در حالی که پیش بینی می شود برای تولید پلی استر به مقادیر زیادتری پارازایلین نیاز باشد، تولیدکنندگان PTA و پلی استر به شدت دچار رکود و کاهش تولید شده اند. و تا پیش از بهبود نسبی اوضاع اقتصادی جهان، تولید جهانی الیاف پنبه ۲۰ درصد، معادل ۵ میلیون تن کاهش داشته است.اگرچه بازار الیاف پلی استر نسبت به بازار پنبه بسیار گسترده تر است ولی وضعیت پلی استر تابعی از شرایط و نوساناتی است که بر تولید و عرضه پنبه حاکم می باشد.

طرح تولید نخ پلی استر (6)

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید نخ پلی استر

۱. نخ پلی استر(رینگ) : ۱۷۱۱۶۱۲۳۳۱
۲. نخ پنبه پلی استر(رینگ) : ۱۷۱۱۶۱۲۳۲۸
۳. نخ پلی استر ویسکوز (رینگ) : ۱۷۱۱۶۱۲۳۳۲

وضعیت واحد های فعال تولید نخ پلی استر

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده نخ پلی استر در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید نخ پلی استر (1)

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)