طرح تولید نمد صنعتی

نمد صنعتی یکی از پرکاربرد ترین و پر استفاده ترین منسوجات صنعتی به حساب می آید .ساختار اصلی تشکیل دهنده نمد صنعتی از پشم گوسفند ( که به صورت الیاف بلند مورد استفاده قرار میگیرد ) می باشد . نمد صنعتی به صورت فشرده و بدون بافته شدن تولید می شوند .

ویژگی های نمد صنعتی

نمد صنعتی ویژگی های بسیار زیادی دارد که این ویژگی ها عبارت اند از : جذب و انتقال مایعات ، انعطاف پذیری بسیار مناسب ، تحمل حرارت تا ۱۵۰ درجه سانتیگراد ، کاربرد در بخار آب و روغن داغ ، جذب لرزش و ارتعاشات بالا ، ماشینکاری آسان ، جلوگیری از اتلاف انرژی ، تراکم بالا ، پاسخ مناسب به اکسیداسیون ، تحمل اشعه های مخرب مثل فرابنفش ، عمر طولانی ، مقاومت مناسب در برابر کشش و سایش ، نقطه اشتعال بالای ۴۰۰ درجه سانتیگراد و ده ها ویژگی دیگر که سبب می شود تا از این محصول در صنعت خود استفاده کنید .

درآمدی بر صنایع دستی و هنر نمد مالی و تفاوت نمد صنعتی با نمد دست ساز

نمد مالی از ابتدایی ترین شیوه های نساجی است و محققان معتقدند ابتدا در آسیای میانه به وجود آمده است .
مردم از دوره ی نو سنگی که باپشم سروکار داشته اند نمد را می شناختند . در کشور چین اسنادی وجود دارد که نشان میدهد حدود ۲۳۰۰ سال قبل از میلاد نیز زره و سپرهای نمدی وجود داشته و انسانهای آن زمان از آن بهره می برده اند.

درکوره های عصر مفرغ در کشورآلمان نمدهایی بدست آمده که تاریخ آن به ۱۴۰۰ سال پیش از میلاد می رسد.
ایلات ترکمن نیز نوعی از نمد را جهت پوشش سقف و اسکلت چوبی کلبه و یورت خود استفاده می کنند و نوعی نمد مرغوب دیگر را نیز برای زیرانداز و مفروش کردن کف کلبه به کارمی برند.

درترکیه آثاری به جای مانده است که نشان میدهد در حدود ۶۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح از نمد استفاده می شده است.در مکزیک بقایای وسایل اولیه ی بشری که از قبایل سرخ پوست حکایت دارد نشانگر استفاده ی نمد در بسیاری از موارد می باشد. تمام این موارد نشانگر اهمیت و پیشینه ی بسیار باارزش این محصول است.

لازم به ذکر است که اینگونه نمدها به صورت نیمه صنعتی تهیه می شوند. بنابراین تنها ۵۰ درصد کارساخت آنها توسط دستگاه انجام می شود و الباقی کارساخت به صورت دست ساز است.

نمد صنعتی در تمام دوره های پس از صنعتی شدن زندگی بشر، کمکهای شایانی به بهبود کیفیت زندگی انسان و حتی ایمنی محیط کار نموده است.

نمد های صنعتی تماما توسط دستگاه ساخته می شوند و مورد آزمایشهای لازم قرار میگیرند تا نیازجامعه ی صنعتی را به خوبی برطرف کنند .

تاریخچه نمد و نمدهای صنعتی

نمد ممکن است قدیمی‌ترین پارچه شناخته شده برای انسان باشد، در نوشته‌های باستانی ارجاعات بسیاری به نمد شده است. از آنجایی که نمد بافته شده نیست و برای تولید آن به ماشین‌آلات نیازی نداشت انسان باستانی آن را به راحتی ساخته است. بعضی از اولین باقی‌مانده‌های نمد در مقبره‌های یخ زده اسب سواران چادرنشین در دره پازیریک در جنوب سیبری به حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد (دره پازیریک برای ایرانیان بیشتر یادآور فرش پازیریک است).

در ترکیه، نمد باقی مانده از آثار، به دست آمده حداقل ۶۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد. گفته می‌شود که قوم نوح با پوست گوسفند خود را پوشانده بودند و ترکیب ادرار و فضولات حیوانی در پشت خود نمد ساخته شده بر جای می‌گذاشتند.

صحرا نشین‌ها نیز برای اینکه پاهایشان در بیابان بر اثر کلوخ‌‌های بیابان زخم نشود پشم به صندهای خود می‌بستند که این پشم با رطوبت پا و فشرده شدن تبدیل به نمد می‌شد.

این قبایل لباس، زین و چادر خیمه‌های خود را از نمد می‌ساختند زیرا نمد بسیار محکم و مقاوم به آب و هوای مرطوب و بسیار برفی بود.

براساس افسانه‌های قرون وسطی سنت کلمنت که تبدیل به چهارمین اسقف رم شد، زمانی که راهبی سرگردان بود بر اثر یک اتفاق به نحوه تولید نمد پی برد. گفته شده است که او صندل‌های خودش را با الیاف کتان پوشانده بود تا این صندل‌ها برای راه رفتن راحت‌تر باشند، سنت کلمنت کشف کرد که ترکیبی از زوج رطوبت بدن انسان و رطوبت و نم زمین و فشار وارد شده از پاها این الیاف را به هم مالیده و تولید یک پارچه می‌کند که همان نمد امروزی است، سنت کلمنت پس از اسقف شدن گروهی برای توسعه فرآیند نمد گمارد.

این روش هنوز هم توسط مردم چادرنشین در آسیا برای ساخت چادر، فرش و لباس، از جمله خانه‌های سنتی و اقلام توریستی بیشتر مانند دمپایی تزئینی، استفاده می‌شود.

از اواسط قرن ۱۸ تا اواسط قرن نوزدهم، در تولید نمد از جیوه استفاده می‌شد، این محلول سمی و بخار تولید شده منجر به مسمومیت‌های جیوه‌ای شد، که خدمات بهداشت عمومی ایالات متحده استفاده از جیوه در صنعت پارچه را در دسامبر ۱۹۴۱ ممنوع کرد.

لباس‌های پشمی که در ماشین لباسشویی که با آب گرم شسته می‌شوند کوچک‌تر می‌شوند، مثالی از چگونگی پیوند فیبرها و همراه شدن با حرکت ماشین لباسشویی، گرما ی آب و افزودن صابون (همان فرآیند تولید نمد!). بنابراین، لباس‌های پشمی را فقط باید در دست شست و یا در آب سرد شسته شود.

انواع نمد صنعتی

نمد صنعتی در دو نوع فشرده و نیمه فشرده ساخته می شود.
این نوع نمد در ابتدا به صورت نیمه فشرده ساخته می شد ولی نیاز به ساختار متراکم تر آن، منجر به تولید نوع فشرده شد. بدیهی است استفاده ی به جا و بهینه از هرکدام ازاین دونوع، نتیجه ی بهتری را برای مصرف کننده در بردارد.

نمدهای صنعتی به صورت گرد و ورق برای ساخت انواع واشر و استفاده درقطعات صنعتی به کار می روند. این قطعات درجهت جذب بهتر روغن ، ضربه گیری ، فیلترکردن هوا ، عایق های حرارتی ،عایقهای صوتی و … مورد استفاده قرارمیگیرند.

علاوه بر موارد پیش گفته، نمد صنعتی دارای کاربردهای بسیار دیگری نیز درعرصه های مختلف صنعت می باشد. در برخی صنایع همانند صنعت خودرو، کاربردی بسیار بااهمیت در بهره وری و نقش پر رنگی در پیشرفت این صنعت داراست.

نمد صنعتی

ضخامت های نمد صنعتی
این نوع نمد علی الاصول به دو صورت رول و شیت و در ضخامتهای ۱/۵ تا ۳۰ میلی متر و در عرضهای ۱۵۰ تا ۲۰۰ سانتی متر به تولید انبوه می رسد. بدیهی است ضخامت مناسب برای ساخت قطعات نمدی باتوجه به نوع استفاده و محیطی که در آن بکار می روند کاملا متفاوت است.

آمارها نشان می دهد در طول پنج سال گذشته، بیشترین کاربرد نمد صنعتی درتهیه ی انواع واشر و گردگیرها بوده است. از این آمار می توان به رونق تولید در صنعت خودرو پی برد.

خواص اصلی نمد صنعتی

۱- ساختارهمگن این نوع نمدها موجب می شود که اگر سطحی از نمد حذف شود، توسط یک تکه مشابه بدون بروز هرگونه مشکل آشفته جایگزین گردد.

۲- ساختارفیبری این نوع نمدها که قادر است جذب و انتقال مایعات در امتداد مسیرهای گوناگون مویرگی و فیلتر نمودن مایعات معلق درگازها ( همچون مه ) و یا جامدات را به نحو احسن انجام دهد.

۳- انعطاف پذیری و اطمینان بخشی از برگشت پذیری عالی به ابعاد اصلی خود پس از فشرده سازی .

۴- جذب انرژی بالا مانند لرزش و یا انرژی صوتی .

۵- قابلیت جلوگیری نمودن از انرژی گرمایی که از دیگر ویژگیهای خاص نمد صنعتی می باشد .

۶- قابل استفاده بودن درتراکم بالا و شرایط سخت با برش و یا ماشینکاری درابعاد مختلف .

۷- بالابودن نقطه ی اشتعال نمد صنعتی ( بیش از ۵۰۰ درجه سانتی گراد ) ویژگی دیگر آن است .

۸- قابلیت حفظ کلیه ی خواص اصلی خود در دمای بین ( ۴۰ – تا ۵۰۰+ ) درجه ی سانتی گراد .

۹- قرارگرفتن درشرایط خاص ماورا بنفش و حلالهای غیرقطبی از هرنوع .

۱۰- ارایه ی واکنش مناسب و پاسخ دهی بسیارعالی به اکسیداسیون .

۱۱- قابلیت استفاده در جهت انتقال صدا با سرعت کنترل شده و بهینه نمودن و جلوگیری از نویزهای مزاحم و سرو صدای محیط .

البته ناگفته نماند که به علت استفاده از ترکیبات پشم درساخت این نوع نمدها ، یک ضریب ثابت اصطکاک درهردو شرایط مرطوب را دارا می باشند.

طراحی و ساخت برخی قطعات نمدی
 امروزه امکان طراحی و ساخت انواع قطعات نمدی از قبیل انواع واشرهای نمدی و ضربه گیرها از جنس نمد صنعتی وجود دارد. این قطعات ممکن است نیاز به تست و سنجش قبل از به کاربردن در محیط اصلی داشته باشند.

در واقع این سنجش باید در محیطی شبیه سازی شده با محیط اصلی یا همان شرایط صورت بگیرد. این کار ضریب آسیبهای احتمالی عملکرد نادرست را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

امروزه سنجش میزان تراکم نمد صنعتی در نمونه های مختلف می تواند به دقیق تر شدن ساخت قطعه ی مربوطه کمک کند. البته گاهی اوقات در اثر استفاده ی طولانی مدت قطعه ی نمونه و درنتیجه ناموزون شدن تراکم آن سنجش دقیق امکانپذیر نیست.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید نمد صنعتی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک نمد صنعتی : ۱۷۲۹۱۱۱۵

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید نمد صنعتی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

مراحل ساخت نمد صنعتی

نمد صنعتی از پشم ساخته شده است، که به راحتی با چنگ زدن و مالیدن و ترکیب یک فیبر مصنوعی ساخته می‌شود که باعث می‌شود مقاومت و طول عمر داشته باشد. ترکیبات فیبر معمولی برای نمد عبارتند از پشم و پلی استر یا پشم و نایلون. پشم مصنوعی را نمی‌توان به نمد تبدیل کرد، اما می‌توان آن را با پشم ترکیب کرد و تبدیل به نمد کرد.

دیگر مواد خام مورد استفاده در تولید نمد صنعتی شامل بخار است که در طول مرحله استفاده می‌شود که در آن مواد در عرض و طول کاهش می‌یابد و ضخیم‌تر می‌شود. همچنین مخلوط اسید سولفوریک ضعیف در فرآیند ضخیم شدن استفاده می‌شود. خاکستر سودا (کلرید سدیم) برای خنثی کردن اسید سولفوریک استفاده می‌شود.

فرآیند تولید نمد صنعتی در کارخانه

رنگ پشم‌ها به رنگ سفید، خاکستری و قهوه‌‌ای تقسیم می‌شود از آنجا گوسفندان حیواناتی هستند که در چراگاه‌ها و مراتع می‌چرند و از گیاهان و سبزیجات به عنوان غذا استفاده می‌کنند ممکن است در حین چریدن به پشم آنها شاخ و برگ و کثیفی‌ گیر کند برای حذف این کثیفی‌ها پشم باید شسته شود. با شستشوی آب برخی از این مواد گیاهی و چربی پشم حذف می‌شود.

با این حال اگر یک رنگ منظم‌تر با پشم سفید مورد نیاز باشد، می‌توان آن را با عمل کربنایز سفید کرد و بیشتر از این ناخالصی‌ها را حذف کرد.

پاک سازی نمد صنعتی

اولین گام در فرآیند تولید نمد صنعتی، ترکیب کردن، نرم کردن و جدا کردن فیبرها از توده‌هایی است که به طور طبیعی شکل می‌گیرند. دستگاه پنبه پاک کنی، پشم‌ها و فیبرها را از هم جدا می‌کند و دوباره آنها را با هم مخلوط می‌کند.

کاردینگ الیاف پشم

عمل کاردینگ در ساخت نمد صنعتی به عمل شانه کردن و کشیدن پشم است، این دستگاه الیاف‌های درهم رفته را دریافت می‌کند و آن‌ها را به صورت مرتب و موازی خارج می‌کند. ابتدا الیاف به فیدر رفته که وظیفه آن ایجاد یکنواختی در تغذیه الیاف به کاردینگ بوده، فیدرها اجازه می‌دهند وزن خاصی از الیاف به داخل به داخل سیلندر انتقال پیدا کند تا الیاف یک حالت یکنواخت و استاندارد شود و به صورت قلاب شده اوِزان می‌شوند تا اندازه‌های همه آن‌ها یکنواخت شود.

عمل مرطوب و فشرده‌سازی نمد صنعتی: چندین لایه از پشم‌های درهم رفته و یکنواخت شده بر روی یک نوار نقاله بخار گذاشته شده رطوبت را به پشم اضافه کرده و آن را برای فرآیند ساخت نمد صنعتی آماده می‌کند. سپس ورق نمد در زیر یک پرس سخت افزاری قرار می‌گیرد که یک صفحه بزرگ ۲٫۵ تن روی رول‌های نمد صنعتی عمل فشرده‌سازی، یکنواخت کردن و عمل مات کردن آن‌ها انجام می‌دهد.

عمل پر کردن یا همان فولینگ در نمد صنعتی

هنگامی که الیاف نمد در مراحل قبلی به همدیگر اتصال پیدا می‌کنند ممکن است حجم آن کاهش یابد برای همین به آن تراکم اضافه می‌کنند تا دوام آن بالاتر رود این رول‌ها نمدی یا بت‌ها از طریق غلطک‌های فولادی بالایی و پایینی از الیاف تغذیه می‌شود و به آن‌ها رطوبت، فشار و گرما وارد می‌شود هر چه پشم با دستکاری و چکش بیشتر شود، هرچه فیبرها با هم جذب و قفل شوند، محکم‌تر می‌شود.

عمل شستشو سازی نمد صنعتی

شستشوی نمدها و یکنواخت‌تر کردن هر چه بیشتر این نمدها

عمل خشک کردن نمدها

نمدها در طول عملیات خشکسازی که توسط گرما صورت می‌گیرد کشیده می‌شوند تا برای آماده سازی نهایی آماده شوند.

عمل برش کناره

از آنجا که نمد صنعتی به هم بافته نمی‌شود بلکه الیاف به همدیگر متصل و مالش پیدا می‌کنند و رطوبت و صابون‌های صنعتی ساخته می‌شوند ممکن است در کناره‌های آن حالت تراکم کم و غیر یکنواخت باشد که آن‌ها را برش می‌دهند.

عمل پرسینگ در نمد سازی صنعتی

در طول فرایند تولید، ممکن است نمد صنعتی در وسط ضخیم‌تر و در لبه‌ها نازک‌تر باشد. به منظور ارائه یک ضخامت یکنواخت، توسط اندازه‌گیری و پرسینگ اطمینان حاصل می‌شود تا یک رول نمد کاملا یکنواختی در سرتاسر محصول حاصل شود.

موارد استفاده از نمد صنعتی

۱- صنعت خودروسازی: استفاده از نمد صنعتی در فرآیند خودروسازی بسیار متنوع است. این مواد به عنوان بخشی از متریال ضد ارتعاشی و همچنین عایق حرارتی و صوتی استفاده می‌شود.

۲- در فیلتر سازی: به دلیل متخلخل بودن فیلتر نمدی به عنوان مواد اولیه برای عمل فیلتراسیون استفاده می‌شود. فیلتر نمدی یک نوع پارچه است که با متراکم کردن و بوریا بافی الیاف تولید می‌شود. این نمدهای صنعتی را می‌توان به صورت نرم متوسط و البته به اندازه ی کافی سخت به شکل مواد ساخت. برای جذب و جلوگیری از ذرات نامطلوب مانند گرد و غبار یا کربن و غیره است. همچنین نمد صنعتی قادر به مقاومت طولانی مدت در برابر تاثیر آب، روغن و سایر مواد شیمیایی است. ویژگی‌هایی مانند انعطاف پذیری و دوام داشتن، پشم که در خلال پاره شدن و برش در مراکز فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد نمد صنعتی را بهترین گزینه برای فیلتر کرده است.

۳- نمد پولیش: چون نمد صنعتی ذرات را به خود خوب نگه می‌دارد، نمد پولیش حاوی ذرات آلومینیوم اکساید که یک پولیش بسیار صاف و مسطح ارائه می‌دهد.

۴ در صنعت ماشین‌سازی و ماشین‌کار : نمد صنعتی برای ساخت واشر، گسکت نمدی، در ماشین‌های روغنکاری و درزبندی.

۵- به عنوان ایزولاسیون یا عایق کاری: به علت جذب خوب آب و عایق گرما بودن این نمدها استفاده گسترده‌ای در عایق کاری دارد.

۶- نمد صنعتی به عنوان عایق صدا : نمد صنعتی انتقال صدا را کاهش می‌دهد، نویز و سر و صدا را جذب می‌کند و همچنین به عنوان یک مانع صوتی کاربردی و تزئینی استفاده می‌شود.

وضعیت واحد های فعال تولید نمد صنعتی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال تولید نمد صنعتی در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات نمد صنعتی

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

قیمت نمد صنعتی در ایران

قیمت محصولات نمدی صنعتی بسته به ابعاد، ضخامت و کیفیت پشم بکار رفته متفاوت می باشند. لذا برای اعلام قیمت دقیق نمد صنعتی، می بایست نمونه محصول تولید و قیمت اعلام شود. ولی به طور کلی در اینجا به برخی از قیمت های نمدهای صنعتی اشاره می شود:

  • قیمت نمد صنعتی با ضخامت ۵ میلی متر بصورت فشرده هر متر مربع ۸۵ هزار تومان.
  • نمد صنعتی با ضخامت ۱ سانتی متر به قیمت هر متر مربع ۱۵۰ هزار تومان.
  • قیمت نمد صنعتی فشرده با ضخامت ۱٫۵ سانت، هر متر مربع ۲۰۰ هزار تومان.
  • نمد صنعتی با ضخامت ۲ سانتی متر بصورت فشرده، به قیمت هر متر مربع ۳۰۰ هزار تومان.
خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید  نمد صنعتی

ظرفیت تولید سالیانه : ۷۴۰ هزار متر مربع
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۴۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۹.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۲ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)