تولید هیدروکسید باریم

طرح تولید هیدروکسید باریم

اریم هیدروکسید به لاتین Barium hydroxide بافرمول شیمیایی Ba(OH)₂ یک ترکیب شیمیایی است که مونوهیدرات آن که یکی از ترکیبات اصلی باریم است با نام آب باریت شناخته می‌شود. شکل ظاهری آن به صورت بلورهای جامد بی رنگ و پودری آن سفید است که در آب محلول اما در استون نامحلول هستند. هیدروکسید باریم به صورت جامد سفید رنگ می باشد که به شکل های مونوهیدرات و اکتاهدرات وجود دارد و فرم تجاری آن گرانوله مونوهیدرات می باشد. به خوبی در آب حل می شود تا یک محلول بازی قوی مانند هیدروکسیدهای فلزات گروه IA ارائه دهد.
مقدار ph هیدروکسید باریم در واقع به غلظت آن بستگی دارد. گفته می شود، pKb این ترکیب در حدود ۲ است. این نشان می دهد که از نظر ماهیت یک باز قوی است.
هیدروکسید باریم در شیمی تحلیلی برای تیتراسیون اسیدهای ضعیف به ویژه اسیدهای آلی استفاده می شود. محلول آبی شفاف آن تضمین شده است که برخلاف محلول هیدروکسید سدیم و هیدروکسید پتاسیم فاقد کربنات است، زیرا کربنات باریم در آب نامحلول است.
قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این ماده ممکن است باعث سوزش پوست و عوارض دیگری مثل حالت تهوع شود. رعایت ایمنی در هنگام کار ضروری است.

مشخصات هیدروکسید باریم

دمای ذوب: ۴۰۷ درجه سانتی‌گراد
دمای جوش: ۷۸۰ درجه سانتی‌گراد
چگالی: ۳.۷۴۳ گرم بر سانتی متر مکعب
حلال های: آب و به میزان کم در محلول های دیگر
هیدروکسید باریم یک ترکیب شیمیایی است. مونوهیدرات آن به عنوان باریت یا آب باریت شناخته میشود که یکی از ترکیبات اصلی باریم است. این مونوهیدرات دانه دانه سفید رنگ همان شکل معمول مورد استفاده در صنعت است. هیدروکسید باریم را می‌توان با حل کردن اکسید باریم در آب تهیه کرد. به عنوان اکتاهیدرات با دمای ذوب ۷۸ درجه سانتی گراد و چگای ۲.۱۸ گرم بر سانتی متر مکعب کریستاله می‌شود که در معرض هوای گرم به مونوهیدرات تبدیل می‌شود.
مونوهیدرات آن با دمای ذوب ۳۰۰ درجه سانتی گراد در دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد در خلاء، اکسید باریم و آب آزاد خواهد کرد. این مونوهیدرات دارای یک ساختار لایه‌ای است. کاتیون های باریم دارای هندسه غیرمنشوری مربعی شکل هستند. هر کاتیون باریم با دو لیگاند آب و شش لیگاند هیدروکسید است. در اکتاهیدرات، کاتیون های باریم هشت همپایه هستند اما لیگاندی به اشتراک نمیگذارند.

کاربرد هیدروکسید باریم

در صنعت، هیدروکسید باریم به عنوان ماده اولیه سایر ترکیبات باریم مورد استفاده قرار می‌گیرد. مونوهیدرات برای دی هیدراته کردن و حذف سولفات از محصولات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این کاربرد از حلالیت بسیار کم سولفات باریم استفاده می‌شود. از این کاربرد صنعتی نیز در آزمایشگاه استفاده می‌شود. هیدروکسید باریم در شیمی تجزیه برای تثبیت اسیدهای ضعیف به ویژه اسیدهای آلی استفاده می‌شود. از انجاییکه باریم کربنات در آب انحلال پذیر نیست، محلول هیدروکسید باریم بدون کربنات است، درست بر خلاف محلول های هیدروکسید سدیم و هیدروکسید پتاسیم. دیگر موارد مصرف این ماده عبارتند از:
– سنتز آلی به عنوان باز قوی برای هیدرولیز کردن استرها و نیتریل ها و نیز تراکم آلدولی
– هیدرولیز کردن یکی از دو گروه استر در دی متیل هندیکاندیوات
– تهیه سیکلوپنتانون، الکل دی استون و دی گلونیک γ-لاکتون
– دی کربوکسیلاته کردن آمینواسیدها

طرح تولید هیدروکسید باریم

خطرات هیدروکسید باریم

هیدروکسید باریم دارای خطرات مشابه با دیگر بازهای قوی و همچنین دیگر ترکیبات باریم محلول در آب یعنی خورنده و سمی است. هیدروکسید باریم محلول و اکسید باریم بسیار قلیایی هستند و می توانند باعث سوختگی شدید چشم و تحریک و سوزش پوست شوند. ترکیبات محلول باریم به ویژه کلرید، نیترات و هیدروکسید برای انسان سمی است. ترکیبات باریم محلول ممکن است باعث التهاب موضعی چشم، بینی، گلو، لوله های برونشیتی و پوست شود.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید هیدروکسید باریم

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک هیدروکسید باریم به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد آیسیک
هیدروکسید باریم۲۴۱۱۴۱۲۴۹۰
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید هیدروکسید باریم

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد تعرفه گمرکی هیدروکسید باریم به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد تعرفه گمرکی
هیدروکسید باریم۲۸۱۶۴۰۰۰
تولید هیدروکسید باریم

باریم هیدروکسید با حل کردن اکسید باریم (BaO) در آب قابل تهیه است:
BaO + 9H۲O ⇒ Ba(OH)۲ · ۸H۲O
آن را به عنوان اکتاهدرات متبلور می کنند، که با گرم شدن در هوا به منوهیدرات تبدیل می شود. اکسید باریم با بخار آب در دماهای ۱۴۴۳ تا ۱۵۹۳ کلوین واکنش نشان می دهد تا با توجه به واکنش، گاز OH)۲) را تشکیل دهد:
(BaO(s) + H۲O(g) ⇒ Ba(OH)۲(g
یک روش بهتر آماده سازی باریم هیدروکسید شامل افزودن NaOH به نیترات است. از آنجا که هیدروکسید باریم نسبتاً محلول است، لازم است که محلول تبخیر شود تا تبلور Ba(OH)۲ · ۸H۲O اتفاق بیافتد. اتانول برای کمک به این تبلور اضافه می گردد.
کریستال ها در اتانول سرد شسته می شوند تا یون های سدیم خارج شوند و سپس خشک شوند. هیدروکسید باریم اکتاهدرات تشکیل رسوبات کریستالی است که تغییرات در حلالیت پیر شدن را نشان نمی دهد و حلالیت آنها در آب با افزایش دما افزایش می یابد.
هنگام گرم شدن، اکتاهدرات در حدود ۷۸ درجه سانتیگراد و در حدود ۳۷۵ درجه سانتیگراد به مونوهیدرات تجزیه می شود. کم آبی حرارتی کریستالی هیدروکسید باریم اکتاهدرات مورد مطالعه قرار گرفته است.
اکتاهدرات ابتدا در آب های خود و فرایند هیدراتاسیون (۷۸ درجه سانتیگراد) حل می شود و سپس چهار آب را از دست می دهد تا تری هیدرات را در دمای حدود ۱۲۵ درجه سانتیگراد تشکیل دهد.
تری هیدرات پایدار نیست و منو هیدرات است که در ۱۸۰ درجه سانتیگراد به دست می آید. عملیات حرارتی تدریجی در هوا منجر به تشکیل هیدروکسید باریم بی آب در دمای ۳۷۵ درجه سانتی گراد می شود.
اکسید باریم با دمای ۴۱۰ درجه سانتیگراد در یک جو بی اثر تشکیل می شود. هیدروکسید در دامنه دما ۶۰۰-۴۰۰ درجه سانتیگراد مستقیماً به پراکسید تبدیل می شود.

وضعیت واحد های در دست احداث تولید هیدروکسید باریم

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید هیدروکسید باریم در کشور به تفکیک استان آمده است .
واحد در دست احداث تولید هیدروکسید باریم

جدول واحد های در دست احداث تولید هیدروکسید باریم

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید هیدروکسید باریم در کشور به تفکیک استان آمده است .
جدول در دست احداث تولید هیدروکسید باریم

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)