طرح تولید و بسته بندی چای ماسالا

چای بخشی از فرهنگ ما ایرانی ها محسوب می شود و بعد از آب، دومین نوشیدنی پرطرفدار در جهان محسوب می شود. جالب است بدانید که هندی ها هم چای مصرف می کنند و آن را در زبان هندی «چای» (CHAI) می نامند، اما چای هندی که به چای ماسالا شهرت دارد کاملا با چای معمول ما ایرانی ها متفاوت است و رنگ و بویی هندی دارد. هندی ها در تمام غذاهایشان به مقدار فراوان ادویه و فلفل می ریزند و چای ماسالا هم از این قاعده مستثنی نیست. در این مطلب قصد داریم در مورد چای ماسالا صحبت کنیم و در مورد تاریخچه و طرز تهیه آن با شما صحبت کنیم

تاریخچه چای ماسالا

قدمت چای ماسالا بنا به روایت‌های مختلف که ممکن است چندان دقیق نباشند؛ به ۵ تا ۹ هزار سال پیش می‌رسد. مردم هندوستان و تایلند معتقدند که چای ماسالا یک دم‌نوش دارویی و متعلق به یکی از پادشاهان باستانی آن‌ها بوده است. این چای، نزدیک به پنجاه است که علاوه بر خاستگاهش (هندوستان یا تایلند) در سراسر جهان مورد توجه و استقبال فراوان واقع شده و مصرف انواع چای ماسالا در اروپا و آمریکا طی دهه‌ اخیر گسترش زیادی یافته است.

اضافه شدن چای خشک سیاه به ترکیبات چای ماسالا مربوط به سال ۱۸۳۵ و کشت چای توسط انگلیسی‌ها در ایالت «آسام» هند است. از این تاریخ بود که چای سیاه، شیر و هم‌چنین سایر مزه‌ دهنده‌ها به ماسالا اضافه شدند، اما باید در نظر داشت که این ترکیب، مدت‌ها برای بسیاری از مردم هند گران‌قیمت بود و آن‌ها ترجیح می‌دادند که از چای ماسالای سنتی استفاده کنند.

چای ماسالا از ترکیب چای سیاه ، زنجبیل و برخی ادویه‌ های دیگر درست می‌شود ، معروف‌ ترین ادویه‌ای که در این چای استفاده می‌شود ، شامل هل ، دارچین ، جوز هندی ، میخک و فلفل سیاه است.این چای سنتی که انواع بسیار مختلفی دارد برای سلامتی بدن نیز بسیار مفید است. از خواص مهم این چای می توان به ۱- کاهش خطر ابتلا به سرطان ۲- آرامش بخش بودن ۳- تقویت کننده سیستم گوارش ۴- کاهش دهنده قند خون ۵- جلوگیری از ابتلا به سرما خوردگی و… اشاره نمود.

خواص چای ماسالا

۱- کاهش خطر ابتلا به سرطان ۲- آرامش بخش بودن ۳- تقویت کننده سیستم گوارش ۴- کاهش دهنده قند خون ۵- جلوگیری از ابتلا به سرما خوردگی و… اشاره نمود.

چای ماسالا از ترکیب چای سیاه ، زنجبیل و برخی ادویه‌ های دیگر درست می‌شود ، معروف‌ ترین ادویه‌ای که در این چای استفاده می‌شود ، شامل هل ، دارچین ، جوز هندی ، میخک و فلفل سیاه است.

این چای سنتی که انواع بسیار مختلفی دارد برای سلامتی بدن نیز بسیار مفید است. از خواص مهم این چای می توان به ۱- کاهش خطر ابتلا به سرطان ۲- آرامش بخش بودن ۳- تقویت کننده سیستم گوارش ۴- کاهش دهنده قند خون ۵- جلوگیری از ابتلا به سرما خوردگی و… اشاره نمود.

 

طرح تولید و بسته بندی چای ماسالا (3)

خواص چای ماسالا

۱. تقویت حافظه
۲. تسریع کاهش وزن
۳. کاهش درد و التهاب
۴. تنظیم قند و فشار خون
۵. بهبود عملکرد جنسی
۶. بهبود در عملکرد قلب و کلیه
۷. بهبود در عملکرد دستگاه گوارش

انواع چای ماسالا در کشور های مختلف

همانطور که محبوبیت چای ماسالا افزایش پیدا کرد تنوع در تهیه ی آن هم بیشتر شد مثلا در کشمیر به جای استفاده از چای سیاه برای تهیه ی چای ماسالا از چای سبز استفاده میکنند، بعضی افراد برای نوشیدن چای ماسالا بدون کافئین به جای چای سیاه از رویبوس نیز استفاده میکنند. در امریکا بعضی از کافه ها نوعی از چای ماسالا را همراه با اسپرسو برای مشتریان می آورند. اما نوشیدنی ای که همراه با اسپرسو آورده شود نام های دیگری هم به خود گرفته مانند جاوا چای، جاوا چای نوعی از چای ماسالا است که معمولا در امریکا همراه با قهوه به مشتری پیشنهاد میشود. چای ماسالا در هند معمولا با شکر قهوه ای استفاده میشود در حالی که در دیگر کشورها چای ماسالا با عسل و نعناع هم مصرف میشود. در هند بیشتر از شیر در چای استفاده میکنند، در حالی که در دیگر کشورها از جمله امریکا چای ماسالا را با بستنی وانیلی پیشنهاد میکنند که نوعی چای ماسالای سرد است. در امریکا فقط طرز تهیه چای ماسالا دستخوش تغییر نبوده بلکه این چای تغییر نام هایی هم داشته مثلا به نام های چای کثیف یا چای چای یا چای جاوا و… در آمده است.

 

انواع چای ماسالا در بازار ایران

نوع اول: چای ماسالا فوری

چای ماسالا در ایران بیشتر در نوع ترکیب شده با پودر شیر ارائه می‌شود. رنگ این نوع از چای ماسالا به سفیدی میرسد زیرا قسمت اعظم چای را پودر شیر تشکیل داده است.

این نوع از چای ماسالا به چای ماسالا فوری معروف است که انواع با کیفیت آن از پودر شیر غیر لبنی بدون شکر و افزودنی تشکیل شده‌اند. لذا مصرف آن برای مبتلایان به دیابت نیز مضر نیست.

نوع دوم: چای ماسالا خالص

نوع دیگری از چای ماسالا که طی سال های اخیر در ایران عرضه میشود چای ماسالا خالص است.

این نوع از ماسالا ترکیب ادویه‌ها بوده و فاقد هرگونه پودر شیر یا افزودنی دیگر است. چای ماسالا خالص برای افرادی طراحی شده است که تمایل دارند میزان تندی ماسالا خود را تنظیم کنند. و یا با نوع خاصی از شیر مصرف نمایید.

رتبه جهانی ایران در تولید چای

ایران هفتمین تولید کننده بزرگ چای در جهان است و در سال گذشته میلادی۱۶۲۵۱۷ تن چای تولید کرد که تقریبا ۱۰ درصد میزان تولید چای توسط چین بود ولی به دلیل بالا بودن مصرف چای در این کشور اسیایی ، سهم ایران در بازار صادراتی این محصول بسیار اندک است. به گزارش دپارتمان کشاورزی امریکا، چای یکی از نوشیدنی های گرم و بسیار پر مصرف در دنیا است . این نوشیدنی که در سالهای قبل کمتر مورد استقبال مصرف کنندگان قرار داشت از سال ۲۰۱۰ میلادی بیش از قهوه و فراورده های آن مصرف می شود . دلیل افزایش مصرف این نوشیدنی گرم را می توان ارزش های دارویی و تاثیرات آن روی سلامتی دانست ضمن اینکه این نوشیدنی از طعم بهتری هم برخوردار است. رشد مصرف چای در دنیا در سال های اخیر سبب شده است تا کشورهای تولید کننده و صادر کننده این محصول کشاورزی با بازار بسیار پر رونقی مواجه باشند. در سال گذشته کشور چین بزرگترین تولید کننده چای در دنیا بود و ۳۰ درصد از کل چای تولیدی در دنیا را به بازار مصرف دنیا عرضه کرد . این کشور را می توان از مهمترین و بزرگترین کشورهای فعال در این صنعت دانست که مساحت زمینهای زیر کشت چای در این کشور نسبت به سال قبل از آن ۱۰ درصد رشد کرده است و این نشان می دهد که چینی ها برای بدست اوردن سهم بیشتری از بازار مصرف دنیا در تلاش هستند. کشور چین به تنهایی ۱۶۴۰۳۱۰ تن چای تولید می کند. سهم اعظم چای تولیدی در چین در بازار داخلی این کشور مصرف شد. دومین تولید کننده چای در دنیا کشور هند است این کشور در سال گذشته میلادی ۹۶۶۷۳۳ تن چای تولید کرد و کشور کنیا که در جایگاه سوم دنیا از نظر تولید چای قرار داشت با فاصله زیادی نسبت به چین و هند توانست ۳۷۷۹۱۲ تن چای را به بازار مصرف دنیا عرضه نماید . کشورهای سریلانکا و ترکیه هم در جایگاه چهارم و پنجم دنیا از نظر تولید چای قرار داشتند .

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید و بسته بندی چای ماسالا

۱. چای (کشاورزی) ۱۱۳۴۱۲۳۴۹
۲. چای سیاه کیسه ای ۱۵۴۹۶۱۲۳۱۵
۳. چای سیاه ۱۵۴۹۶۱۲۳۱۸
۴. چای سیاه گرانوله ۱۵۴۹۶۱۲۳۲۰
۵. چای سیاه فوری ۱۵۴۹۶۱۲۳۲۱
۶. چای سبز کیسه ای ۱۵۴۹۶۱۲۳۱۶
۷. چای سبز ۱۵۴۹۶۱۲۳۱۹
۸. چای سبز لیوفیلیزه فوری (بسته بندی ساشه و استیک) ۱۵۴۹۶۱۲۶۰۰
۹. تولید انواع چای و فرآورده های آن ۱۵۴۹۳۱۲۵۳۸
۱۰. انواع چای سیاه ۱۵۴۹۵۱۲۵۴۰

تاریخچه چای در ایران و جهان

صنعت چای در ایران دارای قدمتی ۱۱۰ ساله است و در گذر زمان به دلیل درآمد زایی مناسب با اقبال کشاورزان شمال کشور در دو استان گیلان و مازندران مواجه شده است. نخستین باغ چای ایران در سال ۱۲۸۰ در لاهیجان و نخستین کارخانه چای سازی کشور هم در ساال ۱۳۱۱ تاسیس شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی محصول چای همواره به دلیل اهمیت اقتصادی و اجتماعی بالایی که داشت مورد توجه سیاست گذاران بود به نحوی که در اوایل دهه ۱۳۷۰ میزان تولید چای داخلی به مرز ۷۰ هزار تن چای خشک رسید که معادل دو سوم نیاز مصرفی کشور بود. چین نخستین زادگاه چای در جهان است که با سفر گردشگران اروپایی این محصول از شرق به غرب آورده شد و بتدریج جایگاه مهم خود را در دربار پادشاهان و سران کشورها پیدا کرد. هم اکنون چین با ۸۰ میلیون چایکار بیشترین تعداد چایکاران و با ۲ میلیون تن بیشترین تولید و ۲ میلیون و ۷۲ هزار هکتار بیشترین اراضی سطح زیر کشت چایکاری در جهان را در اختیار دارد.

طرح تولید و بسته بندی چای ماسالا (2)

سهم چای ایرانی از بازار جهانی

محصول مذکور در زمره تولیدات استراتژیک عرصه زراعت و کشاورزی قابل تعریف است که گردش مالی دو تا سه هزار میلیارد تومانی آن در داخل کشور موید تقاضای بالا و قابل توجه برای خرید این محصول خاص و کم نظیر است. چای را می‌توان از نمونه محصولاتی به شمار آورد که در سفره تمامی اقشار جامعه اعم از غنی، فقیر و طبقه متوسط وجود دارد و در اکثریت قریب به اتفاق مراسم و مجالس خصوصی، دولتی، گروهی و خانوادگی حضور آن به چشم می‌خورد. این تقاضا و جذابیت بالا، صرفا منحصر به کشور ایران نمی‌شود و امروزه چای از نمونه نوشیدنی‌های بسیار پر مصرف در تمامی کشور‌های دنیا محسوب می‌شود و همین گستردگی و فراگیریِ وُسعت تقاضا فرصتی ویژه وکم نظیر به شمار می‌رود و قطعا در صورت توجه مضاعف به این حوزه، می‌توان از این ظرفیت به عنوان یک مولفه حائز اهمیت برای خیزش و رانش فزاینده اقتصاد کشور به سمت توسعه بهره برداری کرد. این ادعا زمانی قابل اثبات می‌شود که اساسا چای ایرانی از مرغوب‌ترین و ارگانیک‌ترین تولیدات چای در جهان به شمار می‌رود و این ویژگی منحصر به فرد در سایه طبیعت، اقلیم و خاک خاص این مرز و بوم در مزارع خطه شمالی کشور، باعث شده تا چای ایرانی به عنوان یکی از محصولات برند در عرصه کشاورزیِ کشور مطرح شود. بنابر گزارش‌های موجود، تاریخچه نخستین باغ چای ایران به سال ۱۲۸۰ هجری شمسی در لاهیجان باز می‌گردد، نخستین کارخانه چای سازی در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی تأسیس و راه‌اندازی شد. پس از انقلاب، بنابر نگاه ویژه سیاستگذاران حوزه اقتصادی کشور، شاهد توفیقات و پیشرفت‌های ارزنده‌ای در زمینه تولید این نوشیدنی بوده‌ایم، به نحوی که در دهه ۷۰، دو سوم چای مورد نیاز کشور به واسطه تولید داخلی تامین و عرضه می‌شد. اگرچه چین به عنوان نخستین کشور زادگاه چای در جهان معروف است و امروزه نیز با بیش از ۸۰ میلیون چای کار و دو میلیون تن محصول، بیشترین و بزرگ‌ترین تولید کننده چای در جهان به شمار می‌رود، اما کیفیت بالای چای ایرانی باعث شده تا این انحصار تا حدودی از ید و اختیار این کشور خارج شود و به واقع ایران نیز به نوبه خود از حیث کیفی صاحب چای مناسب و مطلوبی باشد. آنچنان که مطالعات و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد در حال حاضر نزدیک به ۲۶ هزار هکتار باغ چای در دو استان مازندران و گیلان وجود دارد که ۲۱ هزار هکتار از آن مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و فعالیت ۵۵ هزار چای کار در این اراضی، نمودی از اشتغالزایی قابل توجه این محصول زراعتی در خطه گیلان و مازندران است. برآورد‌های انجام شده نشان می‌دهد در طول سال قریب به یکصد تا یکصدو و ۱۰هزار تن چای مصرف می‌شود و به تبع در صورت عدم تامین داخلی این محصول، به ناچار واردات آن اجتناب ناپذیر خواهد بود، زیرا هیچ نوشیدنی دیگری از قابلیت جایگزین سازی این محصول برخوردار نیست و حتی قهوه به عنوان یکی از نوشیدنی‌های پر مصرف جهان نیز از چنین ظرفیت و توانمندی برای عرضه و تقاضا در کشور برخوردار نیست، زیرا اساسا ذائقه مردم ایران با طعم چای به مراتب، قرابت بیشتری دارد.

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید و بسته بندی چای ماسالا

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۴۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴۵۰ میلیون تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۲۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۰ درصد

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)