طرح تولید فیلم هولوگرام (5)

طرح تولید فیلم هولوگرام

فیلم‌های هولوگرام در شکل‌های هندسی یا سفارشی (شکل‌های متنوع) و از جنس‌های BOPP ،PET ،PVC و با ضخامت تقریبی ۱۵ تا ۵۰ میکرون و عرض متغیر (بسته به اندازه محصول نهایی ) و در رنگ‌های متنوع نقره ای، طلایی، سبز، آبی و قرمز ساخته می‌شود.

‌انواع فیلم‌های مصرفی

فیلم‌های شفاف
فیلم‌های متالایز شده‌
فیلم‌های نیمه متالایز شده‌
جنس فیلم‌های هولوگرافی به گونه‌ای است که با استفاده از شیوه‌های چاپی می‌توانیم روی آنها عمل چاپ را انجام دهیم.
هولوگرام همان برچسب های امنیتی و فوق امنیتی، یک نشانه تصویری سه بعدی است که با تکنولوژی لیزر به صورت برچسب تولید می‌شود و دارای جلوه‌های بصری منحصر به فرد از نام یا آرم گرافیکی در لایه‌های مختلف می باشد. برای ایجاد یک هولوگرام، نور لیزر به دو قسمت تقسیم می شود: پرتو شیئی و پرتو مرجع. پرتو شیئی به شیء مورد نظر برخورد کرده و دیگری صفحه فیلمی که هولوگرام بر روی آن تشکیل می شود را روشن می نماید. وقتی پرتو شیئی پس از بازتاب از روی شیء با پرتو مرجع بر روی صفحه فیلم برخورد می نماید، یک الگوی تداخلی شبیه برخورد امواج حوضچه رخ میدهد. این الگوی تداخلی میکروسکوپی از مناطق روشن و تاریک تشکیل شده است که وقتی مجدداً به طور مناسبی نوردهی شوند، تصویری سه بعدی از شیء را در موقعیت اصلی آن “بازسازی” خواهد نمود. بدین ترتیب یک هولوگرام برجسته با انتقال الگوی تداخل بر روی یک فیلم، به وجود می آید. بطور خلاصه هولوگرام عبارت است از یک ساختار تقریبا مسطح تشکیل شده از اجزاء حدود یک مایکرون یا کوچکتر ، که بر اثر نوردهی مناسب طی فرآیندی پیچیده و بسیار دقیق اپتیکی بصورت یک عکس سه بعدی ایجاد میگردد و در واقع نور منعکس شده از آن همان انعکاس از یک شی واقعی است . به عبارت دیگر هولوگرام یک فیلم یا پلیت عکاسی است که با نور لیزر نوردهی شده و تحت پردازش قرار گرفته است . به گونه ای که وقتی به طرز مناسبی روشن شود یک تصویر سه بعدی قدمت عکاسی به بیش از یک قرن و نیم می رسد در حالی که تمام نگاری به شکلی که ما آنرا میشناسیم، در حدود چهار دهه عمر دارد و عمر اولین تمام نگار کوچکی که ساخته شد در حدود ۶۰ سال است.

تکنولوژی هولوگرافی

هولوگرافی یکی از دستاوردهای قابل توجه از یک علم و تکنولوژی مدرن است. هولوگرام ها دارای خاصیت منحصر به فرد برای بازگرداندن تصویر حجمی با درجه بالا از شی واقعی است. کلمه “هولوگرافی” از کلمه یونانی holo یا همون whole و grapho گرفته شده است، که به معنی ثبت یک تصویر کامل است. هولوگرافی نشان دهنده روند عکاسی در مفهوم گسترده ای از این کلمه است، در اصل متفاوت از یک تصویر معمول است به این دلیل که ثبت نه تنها در یک ماده حساس به نور شدید وجود دارد، بلکه مرحله ای از امواج نوری است، که توسط شی پراکنده می شود و اطلاعات کاملی از ساختار سه بعدی شی را انتقال می دهد. همانطور که متوسط نقشه برداری از این حقیقت، هولوگرام ویژگی منحصر به فردی دارد: برخلاف عکس معمولی، تصویر هولوگرافی می تواند کپی دقیقا سه بعدی از شی اصلی تولید کند. چنین تصویری با تنظیم دیدگاه ها، با تغییر نظارت تفاوت می کند، و به طور شگفت انگیزی به نظر واقعی میرسد. برخلاف عکاسی یا نقاشی، هولوگرافی می تواند یک شی را به درستی ابعاد کامل ارائه کند. هولوگرام هر چیزی که چشم شما میبیند را مانند اندازه ، شکل، بافت و موقعیت نسبی می تواند ایجاد کند. با این حال، اگر شما سعی کنید یک تصویر هولوگرافی را لمس کنید، تمام چیزی که به آن دست پیدا می کنید نور متمرکز شده است. هولوگرام نشان دهنده بهترین راه باز تولید کپی با کیفیت نمایشگاه های موزه، تکه های مجسمه و غیره است. در همان زمان تصاویر حجمی فرصت های جدید را برای توسعه هنر، برای مثال بازنمایی هولوگرافی و طراحی نوری ارائه می دهند. هولوگرام ها به طور گسترده ای در تولید یادبود و همچنین دکوراسیون استفاده می شوند. هولوگرام ها همچنین در تبلیغات موثر هستند.

طرح تولید فیلم هولوگرام (3)

ویژگی فیلم هولوگرام

مهم ترین ویژگی هولوگرام که باعث شده است به مطمئن ترین برچسب روی کالاها تبدیل شود آن است که این برچسب بعد از تولید به هیچ وجه در هیچ جای دنیا قابل کپی برداری و تکثیر مجدد نمی باشد.به این خاطر که فرایند تفکیک رنگ و لایه‌ها و روش چاپ آن به گونه‌ای است که کپی‌برداری از آن ناممکن است و هولوگرام تقلبی به راحتی لو می‌رود

ضد سرقت بودن هولوگرام امنیتی
در هنگام جداسازی برچسب هولوگرام از روی سطح الصاق شده برچسب مخدوش شده و قابل استفاده نمی باشد لذا انتقال و جداسازی برچسب غیر ممکن است.

رمزدار بودن فیلم هولوگرام
بر اثر تابش پرتو لیزر بر روی برچسب هولوگرام رمز داخل آن مشخص می شود.

دو بعدی بودن فیلم هولوگرام
برچسب های هولوگرام دو بعدی دارای دو بعد بوده که بصورت پس زمینه روی هم قرار گفته که با جدیدترین وسایل اسکن و کپی رنگی قابل کپی برداری نمی باشد.

بازی رنگ براثر تابش نور
در اثر تابش نور از زوایای مختلف طیف رنگی متنوعی در برچسب های هولوگرام ایجاد می شود لذا بازی رنگ بصورت رنگین کمان دیده می شود.

طرح تولید فیلم هولوگرام (2)

فرآیند تولید فیلم هولوگرام

هولوگرام ها یک تصویر سه بعدی از یک الگوی چاپ شده بر روی یک سطح دو بعدی می باشند .برای ثبت این الگو ها نور لیزر بر شی سه بعدی تابانده می شود بنابراین نور حاصل بر روی یک صفحه ی شفاف همانند یک شیشه که با مواد حساس به نور همانند سیلور هالید و یا فوتوپلیمر پوشانده می شود، بازتاب داده می شود .در همان لحظه یک نور لیزری مرجع بر روی این سطح برای ایجاد الگوی تداخلی تابانده می شود .این الگو در فرایندهای تغییرات میکروسکوپی با توجه به ویژگی های مواد رمز گشایی می گردند .برای مشاهده ی این هولوگرام شخصی دیگر لیزر را بر سطح چاپی می تاباند بنابراین الگوی رمزگشایی شده با انکسار نور تصویر سه بعدی از شی را باز سازی می کند .این روش ها به تجهیزات ولیزرهای خاصی همانند فرآیندهای شیمیایی برای برای گسترش مواد ثبت شده نیاز دارند .سپس هولوگرام ها بر روی یک سطح انعطاف پذیر با استفاده از ابزار چاپی حک می گردند .
طرز ساخت هولوگرام : بعد از اختراع لیزر انواع هولوگرام‌ها می‌توانست ساخته شود. اولین هولوگرام‌ها که با نور لیزر قابل رویت بود، هولوگرام‌های Transmission (شفاف) نام داشتند. در سال ۱۹۶۸ هولوگرام Rainbow یا انعکاسی (Reflection) به وجود آمد. ساختار این نوع هولوگرام‌ها به گونه‌ای است که زیر نور سفید قابل دیدن هستند. اگر بیننده حالت خود را نسبت به یک هولوگرام انعکاسی تغییر دهد، می‌تواند طیف‌های مختلف رنگ را ببیند. این‌که ما می‌توانیم یک هولوگرام را به صورت سه بعدی، برجسته و رنگارنگ ببینیم ناشی از خطای دید است. بهترین روش فهمیدن هولوگرام، مقایسه آن با عکاسی است. در عکاسی، نقطه به نقطه یک عکس سیاه و سفید توسط شدت اشعه نور ساخته می‌شود که هر نقطه روی عکس بسته به شدت موج نور، تنها یک یا چند چیز را ضبط و آشکار می‌سازد. اما باید توجه داشت نوری که یک منظره واقعی را می‌سازد فقط توسط دامنه و طول موج نور تعیین نمی‌شود بلکه فاز نقش عمده‌ای را نیز ایفا می‌کند. در عکاسی، فاز نوری از منظره اصلی منحرف می‌شود بنابراین در عکاسی، تصاویر سه بعدی نخواهیم داشت. اما در هولوگرافی علاوه بر شدت نور (دامنه و طول موج )، فاز نیز روی صفحه حساس به نور ثبت می‌شود. برای به‌دست آوردن فاز در هولوگرافی، از یک اشعه مرجع (Refrence beam) استفاده می‌شود. به این صورت که اشعه مرجع با اشعه شی که هر دو هم فاز هستند ترکیب شده و اشعه جدید با موج و دامنه بیشتر می‌سازند.این اشعه شامل یک سری از خطوط باریک و روشنی است که می‌تواند روی سطح حساس نگاشته شود. اشعه مرجع و اشعه شی جایی در نزدیکی سطح حساس به نور با هم تداخل پیدا می‌کنند. اشعه‌های هم فاز روشنی‌ها وغیر هم فاز خطوط تیره را ایجاد می‌کنند که در نتیجه این خطوط باریک و روشن شبکه پراش (Diffraction grating)تولید می‌شود. این توری‌ پرانی مجموعه‌ای از خطوط موازی است که خطای دید ایجاد شده را روی فیلم شکل می‌دهد و به این ترتیب هولوگرام به وجود می‌آید. این خطوط باریک و روشن روی هولوگرام به طور مستقیم معرف نقاط به هم پیوسته در فضای یک منظره نیستند (قادر به نشان دادن تمام جزئیات منظره اصلی نیستند) بلکه تنها چیزی که هولوگرام نمایانگر آن می‌باشد پرسپکتیو نقاط است. هولوگرام به‌دست آمده به صورت عبوری است و برای بازسازی موج‌های آن به یک نور هم فاز احتیاج داریم که این نور باید کاملا شبیه به نوری باشد که هولوگرام توسط آن به وجود آمده تا بتواند شرایط هنگام عکسبرداری را برای ما بازسازی کند. بهترین نور هم فازی که می‌تواند در هولوگرافی – چه در مرحله عکسبرداری و چه در هنگام بازسازی- مورد استفاده قرار گیرد، نور لیزر است.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید فیلم هولوگرام

۱. فیلم هولوگرام : ۲۵۲۰۵۱۲۶۵۹
۲. چاپ هولوگرام : ۲۲۲۱۴۱۲۳۱۴

وضعیت واحد های فعال تولید فیلم هولوگرام

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده فیلم هولوگرام در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید فیلم هولوگرام (1)

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)