طرح تولید پاور آنالایزر

پاور آنالایزر (NEMO96 HD+) وسیله ای است که به اندازه گیری دقیق ویژگی های قدرت الکتریسیته دستگاه های تولید ، تبدیل و تغییر برق می پردازد. Power Analyzer همچنین Power Meter و یا Wattmeter نامیده می شود و اندازه گیری دقیقی از قدرت واقعی در اینورتر ها ، درایورهای موتور،تجهیزات دفتری و اداری ، منابع تغذیه و ماشین آلات صنعتی به دست می دهد. امروزه مولتی فانکشن ها دارای کاربرد های بسیاری هستند ، به عنوان مثال می توانند میزان انرژی در سیستم های تکفاز یا سیستم های متقارن لود سه فاز را اندازه گیری کنند با قابلیت اندازه گیری پارامتر هایی همچون ولتاژ، جریان ،وات ،وار ، توان اکتیو ، توان راکتیو، کیلو ولت آمپر. همچنین قابلیت اتصال به کامپیوتر جهت ثبت به صورت مینیموم و ماکزیمم
با پیشرفت در بهره وری انرژی و قدرت ، افزایش تقاضا برای اندازه گیری دقیق و قابل اعتماد انرژی برق وجود دارد. آنالایزر های پایدار و قابل اعتماد مهندسین را قادر می سازد که اتلاف انرژی برق در دستگاه هایی اینورتر ، موتور و مدار های روشنایی و برق جلوگیری کنند. یکی از شرکت های تولید کننده این کالا شرکت ای ام ای ایتالیا Ime Italy با سری NEMO 96 HD+ می باشد. پاور آنالایزر power analyzer ابزاری آزمایشی است که در صنایع الکتریکی و الکترونیک به طور فزاینده ای اهمیت دارد؛ چرا که تمام ابعاد انرژی مورد استفاده تجهیزات بزرگ و کوچک موضوع مهمتری است. پاور آنالایزرها قادر به اندازه گیری پارامترهای گوناگون مرتبط با مصرف انرژی و تولید در فرکانس هایی هستند که از ۵۰/۶۰ Hz تا مقدار زیادی کیلوهرتز متغیرند.
انواع پاور آنالایزر برای اندازه گیری تعداد جنبه های جریان الکتریکی برای برنامه های کاربردی استفاده می شود که شامل آزمایش الکترونیک جریان، مبدل ها، موتورها و درایو ها، روشنایی، لوازم خانگی، تجهیزات اداری، منابع تغذیه، ماشین آلات صنعتی و غیره است.
پاور آنالایزرهای برق توسط تولید کنندگان تجهیزات آزمایشی تولید می شوند تا به تقاضای رو به رشد برای اندازه گیری تمام جنبه های انرژی و عرضه و استفاده از آن بپردازند.
اگر چه دستیابی به اطلاعات و ابزار اندازه گیری قدرت مبتنی بر اسیلوسکوپ در دسترس است، مولتی فانکشن ها طراحی شده اند تا اندازه گیری هایی را که برای آزمایش دستگاه های تولید، تبدیل و یا مصرف برق مورد نیاز است، ارائه دهند. به این ترتیب، یک تحلیلگر توانایی دقیق تر به نیازهای مهندسان نیاز دارد که نیاز به اندازه گیری جنبه های مختلف جریان الکتریکی را دارند.

پاور آنالایزر چند منظوره چیست؟

لازم به ذکر است که در بسیاری از صنایع در سیستم برق و قدرت، دستگاهی وجود دارد که می تواند در مقیاس های وات و کیلو وات تحلیل و اندازه گیری ها را انجام دهد. این کار با یک دستگاه پاور آنالایزر چند منظوره صورت می گیرد که قابلیت آن را دارد که به شکلی متناوب و مستقیم ولتاژ و شدت های AC و DC را به درستی اندازه گیری نماید. این نوع از پاور آنالایزرهای چند منظوره را جهت سنجش انرژی مورد استفاده قرار می دهند. در کنار آن می تواند چرخش فاز و تحلیل های هارمونیک را نیز انجام دهد.
این نوع از دستگاه ها در انواع متفاوتی عرضه می شوند. هنگامی که نیاز است تا پاور آنالایزر را در سیستم های تعمیر و نگهداری قدرت استفاده نمایند از نوع پاور آنالایزر بست دار استفاده می شود که این نوع از دستگاه می تواند جریان را مستقیما اندازه گیری و سنجش نماید. این کار باعث می شود که بتوانید بدون قرار دادن جریان در مدار، میزان قدرت را آنالیز نمایید. در سیستم الکتریکی هنگامی که جریان متناوب در حرکت است، نیاز می شود که برخی از فاکتورها اندازه گیری و یا آنالیز شوند. آنالیز این فاکتورها در شیوه انتقال انرژی و استفاده از آن ها در دستگاه های الکتریکی تاثیر گذار است. طراحی پاور آنالایزر ها به شکلی است که بتواند پارامترهای کیفی توان و جریان را اندازه گیری نماید.
شاید بتوان گفت که این نوع از دستگاه ها به دلیل قابلیت اندازه گیری و سنجش مصرف انرژی، راندمان آن و محاسبه اتلاف انرژی در بسیاری از سیستم ها حائز اهمیت بوده و یکی از کاربردی ترین تجهیزات به شمار می آیند.

انواع پاور آنالایزر

پاور آنالایزر ها را می توان در انواع متفاوتی تهیه نمود که هر یک از آن ها دارای مشخصات خاص و کاربردی ویژه هستند. انواع این دستگاه شامل وات متر کلمپی، پاور آنالایزر تک فاز و سه فاز، پاور آنالایزر گرافیکی، پاور آنالایزر نشتی جریان می باشد. می توان انواع پاور آنالایزرها را مطابق با کارکردشان به دسته های زیر تقسیم بندی نمود.

کلمپ متر با کارآیی متغیر

در برندهای متفاوتی می توان کلمپ مترهایی با کارآیی متغیری یافت. این دستگاه ها می تواند تمامی پارامترهایی مانند جریان، مقاومت، ولتاژ و تست های دیود و بازر را اندازه گیری نمایند. همچنین قابلیت سنجش و محاسبه توان اکتیو را نیز دارند که این عوامل باعث می شود که از کیفیت بالایی برخوردار باشند اما این مدل از پاور آنالایزرها قابلیت تجزیه هارمونیک را ندارند.

پاورمتر

هنگامی که نیاز باشد در دو حالت AC و DC جریان و ولتاژ اندازه گیری شود، از پاورمتر استفاده می گردد. یکی از نکات مهم این است که با به کار گیری پاورمتر می توان به صورت هم زمان پارامترهای متفاوتی را محاسبه و اندازه گیری نمود. در حالتی که بتوان توان دستگاه ها را محاسبه نمود این امکان ایجاد می شود که میزان انرژی مصرفی نیز ارزیابی گردد. از همین رو می توان در جهت مصرف بهینه انرژی قدم موثری را برداشت.
این مدل دستگاه نیز نمی تواند بررسی هارمونیک داشته باشد.

پاور آنالایزر های تک فاز و سه فاز

پاور آنالایزرهایی که به صورت تک فاز و سه فاز هستند از جمله دستگاه های پیشرفته در صنعت برق به شمار می آیند که می توانند تجزیه و تحلیل پارامترهای مهمی را در میزان کیفیت توان داشته باشند. این مدل از دستگاه ها ارزیابی توان اکتیو و توان راکتیو را به درستی انجام داده و قابلیت تجزیه و بررسی هارمونیک ها را نیز دارند.

کاربرد دستگاه پاور آنالایزر

در سیستم های الکتریکی، نیاز به آنالیز بسیاری از فاکتورها می باشد که در تولید و نحوه انتقال انرژی و مصرف آن در تجهیزات الکتریکی بسیار موثر می باشند. پاور آنالایزر یا هارمونیک آنالایزر برای اندازه گیری چنین پارامترهایی نظیر ولتاژ، جریان، اغتشاش هارمونیک و بسیاری از پارامترهای کیفی توان طراحی شده اند. آنالایزر شبکه برق یا پاورآنالایزر یک ابزار ضروری برای هر مدارالکتریکی است. به کمک پاور آنالایزر می توان ولتاژ باتری را قبل و بعد از استفاده چک کرد، پک باتری را بالانس نموده، جریان و یا ولتاژ و توان سیستم را چک نمود.
صنایع
مکان یابی – عیب زدایی -پیش بینی و پیش گیری مشکلات احتمالی شبکه های توزیع و انتقال
استفاده در شرکت های داده پردازی – شرکت هایی که دارای سرور حساس می باشند.
اپراتورهای برق صنعتی
برآورد بار راکتیو، اکتیو شبکه
وسیله ای منحصر به فرد برای آنالیز شبکه
کارخانجات بزرگ
کارگاه های کوچک
مصرف کننده های تجاری و فروشگاه ها
جتمع های مسکونی و تجاری
بیمارستان ها و تست ترانسفورماتور قدرت تک فاز و …
با پیشرفت در بهره وری انرژی الکتریکی، افزایش تقاضا برای اندازه گیری دقیق و قابل اعتماد انرژی برق وجود دارد. آنالایزر‌های شبکه مهندسین را قادر می‌سازد که اتلاف انرژی برق در دستگاه‌های اینورتر، موتور و مدار‌های روشنایی و برق جلوگیری کنند.

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید پاور آنالایزر

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

تقاضای بازار (مشتریان)

با اهمیت یافتن افزایش بهره وری انرژی، تقاضا برای اندازه گیری دقیق و قابل اعتماد انرژی برق به شدت بالا رفته است. آنالایزرها بهره برداران را قادر می سازند که از اتلاف انرژی برق در دستگاه های اینورتر، موتور و مدارهای روشنایی و برق جلوگیری کنند. صنعت
برق، انواع کارخانجات، بیمارستان ها، هتل ها، استودیوهای صدا، شرکت های داده پردازی، اپراتورهای برق صنعتی از مهمترین مصرف کنندگان پاور آنالایزر به شمار میروند. بر اساس آمار گمرک ایران در سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۷.۴ میلیون دلار انواع پاور آنالایزر عمدتاً از کشورهای آلمان، چین، هنگ کنگ و ژاپن به کشور واردشده است.

عرضه بازار (رقبا)

با توجه به نیاز رو به گسترش عموم واحدهای صنعتی و عدم تولید این محصول در کشور در مقیاس وسیع، در حال حاضر پاور آنالایزر عمدتاً از طریق واردات تأمین میشود. برندهای مشهور خارجی در این زمینه Electric Schneider و SOCOMEC هستند. با این حال در سال های اخیر به دلیل تشدید تحریم ها و همچنین افزایش قیمت محصول خارجی ناشی از افزایش قیمت ارز، تأمین این کالا از خارج با محدودیت زیادی مواجه شده است. این در حالی است که تکنولوژی و منابع مورد نیاز برای تولید این محصول در داخل کشور وجود دارد که از قدرت رقابت با نمونه مشابه خارجی برخوردار است.

پیش بینی رشد آتی بازار

در ایران تعرفه برق صنعتی یکی از گران ترین تعرفه ها در مقایسه با سایر انواع مصارف است. در نتیجه برای واحدهای تولیدی که معمولا حجم مصرفی بالایی دارند، هزینه برق عدد بسیار بالایی میشود. از این رو آنالیز و کنترل برق مصرفی برای این واحدها اهمیت زیادی دارد. انتظار میرود نیاز به این محصول با گذر زمان به دلیل افزایش حساسیت نسبت به میزان مصرف انرژی افزایش داشته باشد.

اهمیت تولید این محصول

نکته حائزاهمیت در صنعت الکترونیک کشور، وجود نیروی انسانی متخصص است. با توجه به وجود نیروی انسانی متخصص در استان، دسترسی به عمده مواد اولیه برای تولید این محصول و همچنین دسترسی به تکنولوژی ساخت، تولید این محصول که با تقاضای رو به رشد واحدهای تولیدی مواجه است، میتواند ضمن جلوگیری از خروج ارز، زمینه صادرات به برخی کشورهای همسایه را نیز فرآهم کند.

مشوق ها یا حمایت های دولتی

بر اساس ماده ۱۶ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، وزارت صمت موظف است ثبت سفارش کالا های مصرفی و مصرفی بادوام خارجی دارای مشابه ایرانی را که با کیفیت مناسب و به میزان کافی تولید شده باشد تا پایان مدت قانون برنامه پنج ساله ششم ممنوع نموده و یا براساس ماده (۲۲) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور از موانع تعرفه ای و فنی جهت مدیریت واردات استفاده کند

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید پاور آنالایزر

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰۰۰۰ عدد
نرخ برابری دلار: ۲۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز: ۱۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل: ۵۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز: ۶۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت: ۷۰ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات: ۴۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا: ۳۳ درصد

درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳/۵ - (۲ امتیاز)