باتری ذخیره انرژی

طرح تولید باتری ذخیره ساز انرژی

انرژی را نمی توان تولید نموده یا از بین برد ، اما می توان آن را به صورتهای مختلف ذخیره نمود. یکی از روش های ذخیره سازی ، ذخیره نمودن انرژی شیمیایی در باتری است. با اتصال باتری به یک مدارمی توان الکتریسیته تولید نمود.اگر به یک باتری توجه کنید ، خواهید دید که دو سر به نامهای قطب مثبت و منفی دارد. اگر دو قطب را توسط یک سیم به هم وصل کنیم ، می توانیم یک مدار بسازیم . الکترونها از سیم عبور نموده و جریان الکتریسیته یا برق را تولید می نمایند. درون باتری، واکنشی بین مواد شیمیایی انجام می شود. اما این واکنش صرفاً در زمان جریان الکترون ها رخ می دهد. باتری ها را می توان برای مدت طولانی نگه داشت، زیرا شروع فرآیند شیمیایی منوط به عبور الکترون ها از قطب منفی به مثبت مدار است. ذخیره انرژی در باتریها توسط یک سری فرآیندهای شیمیایی صورت می گیرد ، اما راههای دیگری نیز برای ذخیره نمودن انرژی وجود دارد. بعنوان مثال «زنجیره غذایی» برروی سیاره خودمان را در نظر بگیرید. گیاهان (مانند علف در علفزار) انرژی خورشید را از طریق فتوسنتز به انرژی شیمیایی ذخیره شده ، تبدیل می کنند. این انرژی در سلولهای گیاه ذخیره شده و جهت رشد ، اصلاح و تکثیر آن استفاده می گردد. گاوها و سایر حیوانات، انرژی ذخیره شده در علف یا دانه را استفاده نموده و آن را به انرژی ذخیره شده ای در بدن خود تبدیل می کنند. (طرح تولید باتری ذخیره ساز انرژی)

انواع باتری

باتری های مختلف دارای مواد و واکنش های شیمیایی متفاوتی هستند.
بیشترین باتریهای مورد استفاده عبارتند از:
– باتری قلیایی: مثل باتری Duracell و Energizer و سایر باتری های قلیایی . الکترودهای این نوع باتری از جنس روی و اکسید منگنز می باشد. اما الکترولیت (تجزیه کننده) آن از جنس خمیر قلیایی است.
– باتری سرب – اسید: این نوع باتری بیشتر در اتومبیل استفاده می شود. الکترودهای این نوع باتری از جنس سرب و اکسید سرب ، و الکترولیت آن از جنس یک نوع اسید قوی است.
– باتری لیتیم: این باتری برای چراغ فلاش دوربین عکاسی استفاده می شود. مواد آن شامل لیتیم، یدورلیتیم و یدور سرب است.
– باتری یون لیتیم: این نوع باتریها بیشتر در کامپیوترهای دستی (Laptop) ، تلفن های پیلی و سایر وسایل الکتریکی قابل حمل استفاده می شود.
– باتری نیکل – کادمیم: جنس الکترودهای این نوع باتری هیدروکسید نیکل و کادمیم است. الکترولیت مورد استفاده در این نوع باتری نیز هیدروکسید پتاسیم می باشد.
– باتری روی – کربن یا باتری کربن: روی و کربن در کلیه باتریهای خشک نوع C , A و D استفاده می شود. در این نوع باتری، الکترودها از جنس روی و کربن بوده و الکترولیت آن خمیری از مواد اسیدی است.

چگونه واکنش شیمیایی در باتری انجام می شود ؟

یکی از باتری های خیلی ساده باتری روی – کربن است که به اختصار باتری کربن نامیده می شود. این باتری شامل ماده اسیدی و یک میله از جنس روی در مرکز است. اینجا داشتن اطلاعات کمی در خصوص شیمی به ما کمک خواهد کرد. زمانی که روی به داخل اسید وارد می شود، اسید شروع به خوردن روی کرده و گاز هیدروژن و انرژی گرمایی آزاد می شود. مولکول های اسید به اجزای تشکیل دهنده خودش تفکیک می شود. این اجزا معمولاً شامل هیدروژن و سایر اتمها می باشد. در طی این فرآیند الکترونهای مربوط به اتم روی آزاد شده و با یون های هیدروژن اسید ترکیب می شوند و تولید گاز هیدروژن می کنند.اگر یک میله کربن به داخل اسید وارد شود ، اسید هیچ گونه واکنشی با آن انجام نخواهد داد.
اما اگر میله کربن را با یک سیم به میله روی وصل کرده و یک مدار تولید کنید ، الکترون ها شروع به عبور از سیم نموده و با هیدروژن موجود برروی میله کربن ترکیب می شوند. این عمل باعث آزادی مقدار کمی گاز هیدروژن شده و گرمای بسیار کمی را نیز تولید می کند. مقداری از این انرژی گرمایی، انرژی است که از مدار عبور می کند. حال انرژی موجود در مدار می تواند یک لامپ چراغ قوه را روشن کرده و یا یک موتور کوچک را به حرکت در آورد. سرانجام میله روی کاملاً توسط اسید باتری حل شده و باتری دیگر قابل استفاده نمی باشد. (طرح تولید باتری ذخیره ساز انرژی)

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید انواع باتری

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک انواع باتری به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد آیسیک
انواع باتری۳۱۴۰۳۱۲۳۰۱
باتری های دی اکسید منگنز۳۱۴۰۴۱۲۳۰۳
باتری های لیتیوم۳۱۴۰۴۱۲۳۱۸
باتری های گاز – روی۳۱۴۰۴۱۲۳۲۲
باتری های خشک کربن-روی۳۱۴۰۴۱۲۳۰۲

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید انواع باتری

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد تعرفه گمرکی انواع باتری به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد تعرفه گمرکی
انواع باتری۸۵۰۶
باتری های دی اکسید منگنز۸۵۰۶۱۰
باتری های لیتیوم۸۵۰۶۵۰
باتری های گاز – روی۸۵۰۶۶۰۰۰
باتری های خشک کربن-روی۸۵۰۶۸۰۰۰

 

تقاضای بازار (مشتریان)

در سال های اخیر، روند رو به گسترش تولید پراکنده برق از انرژی های تجدیدپذیر باعث افزایش استفاده از باتری های ذخیره ساز انرژی در کشور شده است. با این حال، تمام نیاز کشور به این باتری ها از طریق واردات تأمین میشود. در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۴ میلیون دلار صرف واردات باتری های ذخیره ساز شده است. نکته حائز اهمیت اینکه علاوه بر ایران، افغانستان نیز یکی از بازارهای بالقوه این محصول محسوب میشود. چرا که به دلیل عدم دسترسی به سوخت های فسیلی، استفاده از انرژی خورشیدی در این کشور بسیار متداول است. بنابراین در صورت ایجاد واحد تولیدی علاوه بر نیاز بازار ایران، میتوان به تقاضای بازار افغانستان نیز پاسخ داد.

عرضه بازار (رقبا)

در حال حاضر نیاز بازار به باتری های ذخیره ساز از طریق واردات تأمین میشود. براساس آمار گمرک در سال ۹۷ ،کشورهای اصلی تأمین کننده این محصول، چین، امارات، سوئد و آلمان بوده اند. این در حالی است که با وجود مواد اولیه و دانش فنی در داخل کشور، امکان تولید این محصول و صادرات آن به کشورهای همسایه وجود دارد

پیش بینی رشد آتی بازار

ظرفیت بالقوه استحصال انرژی تجدیدپذیر در استان خراسان رضوی بالغ بر ۴۴۵۸ مگاوات انرژی خورشیدی و ۶۰۰۰ مگاوات انرژی بادی است. انتظار میرود با توجه به سیاست های دولت در خرید تضمینی و حمایت از تولید پراکنده برق، سرمایه گذاری در بهره برداری از این ذخیره بالقوه افزایش یابد که این به معنای افزایش تقاضا برای باتری های ذخیره ساز در سال های آتی است.

اهمیت تولید این محصول

با توسعه تولید باتری های ذخیره ساز، امکان برخورداری از انرژی برق برای مناطق دور افتاده که دسترسی به شبکه سراسری ندارند در تمام ساعات شبانه روز فراهم میشود که این امر نقش موثری در کاهش هزینه های شرکت برق در گسترش شبکه و توزیع برق دارد.

مشوق ها یا حمایت های دولتی

طبق ماده ۵۰ قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است سهم نیروگاه های تجدیدپذیر و پاک را با اولویت سرمایه گذاری بخش غیردولتی (داخلی و خارجی) با حداکثر استفاده از ظرفیت داخلی تا پایان اجرای قانون برنامه به حداقل پنج درصد (%۵) ظرفیت برق کشور برساند

وضعیت واحد های فعال تولید انواع باتری

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید انواع باتری در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید انواع باتری

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید انواع باتری در کشور به تفکیک استان آمده است .

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید باتری ذخیره ساز انرژی

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۰۰۰ دستگاه
نرخ برابری دلار: ۲۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز: ۱۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل: ۴۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز: ۶۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت: ۳۷ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات: ۱۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا: ۳۵ درصد

درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)