طرح تولید پهپاد کشاورزی (پهپاد سم پاش)

دنیا همانطورکه می دانیم در حال پیشرفت است. تغییرات و تحولات در یک نگاه اتفاق می افتد با توجه به جمعیت در حال رشد و تغییرات جهانی شرایط آب وهوایی کشاورزان باید از تکنولوژی نسل نو و پیشرفته برای چالش های در حال بروز استفاده کنند از جمله این نوع تکنولوژی هواپیمای بدون سرنشین یا پهپاد کشاورزی است که در حوضه کشاورزی کمک بسیار زیادی به کشاورزان دارد.
تا چندین سال قبل وقتی اسم پهپاد را می شنیدیم فقط کاربرد نظامی و جاسوسی داشتند که کار انداختن بمب بدون نیاز نیروی انسانی انجام می شد، ولی در حال حاضر چندین نوع پهپاد داریم که در حوزه کشاورزی از آن استفاده می‌شود. پهپاد کشاورزی برای تحول در سیستم های جهانی تولید مواد غذایی تنظیم شده است. پهپاد کشاورزی قرار است خدمات بسیار گسترده ای را به کشاورزان ارائه دهد و باعث تولید محصول کارآمدتر، اقتصادی تر و باصرفه تر شود. بزرگترین مزیت پهپاد کشاورزی ارائه اطلاعات دقیق به کشاورزان است که در هزاره های گذشته هرگز امکان پذیر نبوده است. پهپاد کشاورزی نقش مهمی در کشاورزی مدرن دارد و نقش این پهپاد ها می تواند افزایش یافته تا بهترین کیفیت را ارائه دهند.
پهپاد کشاورزی مجهز به دوربین با وضوح بالا و سنسورهای دقیق، می تواند در هزاران هکتار مزرعه پرواز کند و به جمع آوری داده ها بپردازد. این اطلاعات می تواند برای نقشه برداری از محل های آفت خورده، تنش زراعی و پیش بینی میزان محصول در هر هکتار استفاده شود. تصاویر پهپاد کشاورزی به کشاورز کمک می کند تا آنچه را که در مزرعه شان اتفاق می افتد زیر نظر بگیرد، بدون اینکه نیاز باشد خودشان به مزرعه سرکشی کنند و یا افرادی را برای این کار استخدام کند.
کشاورز دقیقا متوجه می شود که در کدام مناطق باید بیشتر تمرکز کند و به کجا منابع بیشتری اختصاص دهد. همچنین او متوجه می شود آیا این منطقه برای یک محصول خاص مناسب است یا خیر و اینکه چقدر احتمال دارد برداشت محصول زیاد باشد.
این فرآیند مطمئناً باعث می شود کشاورزان توانمند شوند و عدم اطمینان و آسیب پذیری را که همیشه بر بخش کشاورزی حاکم بوده است، کاهش می دهد. این طور نیست که فقط کشاورزان بزرگ از فناوری پهپاد کشاورزی بهره مند شوند. از آنجا که دولت ها بر ایجاد انگیزه در استفاده از این فناوری تأکید زیادی می کنند و پهپاد کشاورزی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، در آینده پهپادهای کشاورزی به عنوان ماشین های اصلی برای کشت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.(طرح تولید پهپاد کشاورزی (پهپاد سم پاش))

ویژگی های پهپاد کشاورزی

دستیابی به داده های دیجیتالی که امروزه سنسور های پهپاد در اختیار ما قرار می دهند در گذشته بسیار سخت و حتی غیر ممکن بوده است.
از ویژگی های پهپاد کشاورزی، بررسی وضعیت محصول و انجام کارهایی مانند سم پاشی، پاشش کودهای مایع و سموم دفع آفات با سرعت و دقت بالا و هزینه کم است. در مقایسه با کارگران مزرعه آنها بطور موثر جایگزین مهارت های معمول انسانی می شوند که باعث می شود کشاورزان، مزارع بزرگتری را اداره کنند به طوری که بیش از ۱۰ هزار هکتار را درعرض چند ساعت مدیریت کنند.
پهپاد کشاورزی می تواند تصاویر مزرعه، وضعیت محصول ، نیاز آبیاری و حمله آفات را با استفاده از سنسورهای دیجیتال و دوربین بدست بیاورند.
پهپاد کشاورزی خط هوایی را در بالای مزارع مسدود نمی کند و باعث ایجاد مزاحمت در خاک نمی شود همچنین می توان در مناطق زراعی گرمسیری مرطوب و یا مناطق خشک مستقر کرد.
پیش بینی می شود که پهپاد کشاورزی در سرتاسر جهان افزایش یابد. اپراتورهای پهپاد با تشخیص محل آفات در محصولات می توانند با آفت کش ها که پهپاد کشاورزی پاشش آنها را انجام می دهد از بین برد که بطور مستقیم با امنیت غذایی در ارتباط است.
پهپاد های کشاورزی، پرنده بدون سرنشینی هست که می تواند با هزینه کم و در هر زمان اطلاعات محصولات را بدست آورد که در امور سمپاشی و کاشت از آن استفاده کرد. پهپاد سم پاش بیشترین کاربرد را در کشاورزی دارد. معمولا شامل پهپادهای ۱۰ لیتری ۱۵ لیتری است که توانایی حمل سم و کود مایع و انواع آفت کش های محصولات کشاورزی را دارند.
این پهپادها دارای سرعت و قدرت بالایی می باشند بطوری که قادر هستند یک هکتار را در عرض ۸ الی ۱۰ دقیقه سم پاشی کنند. این نوع پهپادها دارای سیستم خاصی می باشند که قادر است سرعت خود را با سرعت پاشش تنظیم کند بطوری که میزان پاشش آنها در کل زمین بصورت یکنواخت باشد. در بعضی از مناطق مشکل ورود به مزرعه و باغات وجود دارد از جمله: اراضی شالیزارها و نخلستان ها،‌ که در کشور ما حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار هکتار شالیزار وجود دارد که در شرایط مرطوب با درجه بالا، مدیریت سم پاشی و عدم رفتن به داخل سایر منابع که خیلی مهم می باشد را مدیریت کند.(طرح تولید پهپاد کشاورزی (پهپاد سم پاش))

شناسایی عوارض زمین با پهپاد ها

پهپادهای کشاورزی ممکن است به یکی از ابزارهای مفید کشاورزی تبدیل شوند، یکی از کارهای مفید دیگر پهپاد کشاورزی نظارت و بهسازی خاک و باروری آن ها از طریق تصویربرداری دقیق از خاک و محصولات زراعی است. پردازش تصاویر با استفاده از نرم افزار داخلی امکان پذیر است که این اجازه را می دهد تا کشاورزان عملکرد خوبی از روش های حاصلخیزی خاک و مدیریت محصولات زراعی داشته باشد.
سنسور هایی که در پهپاد کشاورزی استفاده می شود شبیه به سنسورهای نصب شده روی وسایل نقلیه زمینی است،‌ با این تفاوت که دقت، سرعت، وضوح بالاتر و هزینه کمتری برای کشاورزان دارد ضمن اینکه تصاویر آنها از بالای سطح زمین می باشد که فناوری پهپاد باعث تغییر روش در جمع آوری داده شده است که می توان از آن در درمان و اصلاح کمبودهای خاک و محصول استفاده کرد.
به عنوان اولین قدم می توان از تصاویر هوایی برای مطالعه توپوگرافی زمین های زراعی و تفصیل با وضوح بالا نقشه برداری برای بررسی زمین و توسعه آنها استفاده کرد بطوری که تصاویر سه بعدی (۳D) حاشیه ها و شیب ها را نشان می دهد چنین تصاویری برای تصمیم گیری در مورد تشکیل گونه های زراعی، تراکم گیاه و استراتژی آبیاری، نوع خاک و خصوصیات آن مانند شن، خاک رس، ماسه سنگ و… تشکیل پوسته، اثرات فرسایش اسیدیته، شوری، قلیایی، رکود آب، کمبود آب، کمبود و زیادی رطوبت وغیره را نشان می دهد، پهپاد کشاورزی از مساحت ۲۰۰ متر تا ۴۰ هزار هکتار را در هر پرواز می تواند پوشش دهد.
پهپادهای کشاورزی که نزدیک به سطح خاک و محصول پرواز می کنند از تصاویری که به ما می دهند می توان از رنگ خاک نشانه هوازدگی خاک را متوجه شد از دیگر مزایای اطلاعات بدست آمده میتوان برنامه غذایی و آبیاری مواد مغذی برای خاک استفاده کرد که باعث تولید محصول بهتر و بیشتر که از لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه برای کشاورزان می باشد مورد استفاده قرار گیرد توجه داشته باشید که تصاویر توپوگرافی که تغییرات خاک را نشان می دهد میتواند کمک بزرگی به کشاورزان در تصمیم گیری در مورد سیستم های کشت و کاشت داشته باشند.
اولین و مهمترین مدیریت خاک قبل از اجرا، شخم زدن است که با توجه به تصاویر بدست آمده از توپوگرافی میتوان زمان شخم زدن و همچنین نوع دیسک تراکتورها را با اطلاعات بدست آمده از نوع خاک تعین کرد، شاید در مزارع کوچک کارگران ماهر اطلاعات خوبی داشته باشند ولی در زمین های بزرگ بدست آوردن این اطلاعات بر اثر خستگی و زمان زیاد دقیق نخواهد بود در صورتی که پهپادهای کشاورزی می توانند در زمان خیلی کم این اطلاعات را به ما بدهند آنها حتی با دوربین های حرارتی که دارند دمای خاک و توزیع رطوبت را به ما نشان می دهند.
طبق گزارش های فنی وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا الزامات اساسی برای مدیریت دقیق باروری خاک شامل اهدافی می باشد که به شرح زیر است:
مدیریت و شناسایی تغییرات متنوع و مشخص کردن آنها با تصاویر بدست آمده از پهپادهای کشاورزی.
با استفاده از داده های بدست آمده یک بودجه غذایی تهیه کنید مواد مغذی مانند کودهای آلی، کودهای معدنی، میزان غنی سازی خاک و سیستم های کشت را در نظر بگیرید و همچنین برنامه آبیاری اضافه شود.
ناهنجاری های خاک نظیر شوری، اسیدیته، ریزش بالای خاک و فرسایش را شناسایی کنید.
میزان مغذی زیاد یا کم تر از اندازه را شناسایی کنید که بر روی رشد محصول تاثیر دارد. در کشاورزی دقیق جنبه هایی مانند نمونه برداری از خاک، تجزیه و تحلیل آن و مواد مغذی و خواص مرتبط آن ضروری است.
اگر نمونه برداری از خاک به خوبی سازماندهی نشود میتواند خسته کننده باشد ولی با داشتن تصاویر هوایی کار را آسان تر می کند برای اضافه کردن کودهای مایع به خاک می توان توسط پهپاد کشاورزی آن را به سطح زمین اسپری کرد استفاده کرد.
محققان کشاورزی و کشاورزان از تصاویر ماهواره ای برای نظارت بر محصولات زراعی و ردیابی تغییرات در الگوی رشد استفاده می کنند اما با وضوح نسبتا کم چنین روش هایی تضمین شده است مدیریت نسبتا دقیق مزارع به ویژه در انتخاب محصولات زراعی، تراکم بذر، کاربرد کود، آبیاری و زمان بندی برداشت محصول با این حال در شرایط کنونی در واقع در حال گذار از تکنیک های ماهواره ای هستیم با استفاده از پهپاد کشاورزی.(طرح تولید پهپاد کشاورزی (پهپاد سم پاش))

فواید استفاده از پهپاد سمپاش

کاهش آلودگی و بیماری کشاورزان به دلیل عدم قرارگیری در معرض سموم
افزایش عملکرد و کارایی سمپاشی
سمپاشی با پاشش یکنواخت
به حداقل رسیدن مدت زمان سمپاشی نسبت به سایر روش ها
عدم ورود به مزرعه و کاهش خوابیدگی و لهیدگی محصول
افزایش عملکرد محصول و راندمان سالیانه
بکارگیری پهپاد در اراضی نامسطح و صعب العبور
صرفه جویی در مصرف سم
افزایش بازارپسندی و کیفیت محصول
به حداقل رسیدن صدمات انسانی و حیوانی

افزایش سرعت سمپاشی

پهپادها در مدیریت زمان و سهولت انجام کار بسیار تأثیرگذار هستند. پهپاد با امکان سمپاشی روزانه ۳۰ تا ۴۵ هکتار نسبت به سمپاش تراکتوری با ظرفیت روزانه ۱۰ تا ۱۵ هکتار برتری دارد.

صرفه جویی در مصرف سم

استفاده از پهپاد در صرفه جویی ۳۰ درصدی مصرف سم، حفاظت محیط زیست و کاهش هزینه‌ تولید بسیار موثر می باشد.

صرفه جویی در مصرف آب

استفاده از پهپاد تاثیر قابل توجهی در کاهش مصرف آب به میزان ۹۷% خواهد داشت. در عملیات دفع آفات گیاهی با کمک سمپاش تراکتوری، به میزان ۲۰۰ تا ۴۰۰ لیتر آب در هر هکتار مصرف می شود. در حالی که مصرف آب در سمپاشی به وسیله پهپاد، به میزان ۱۴ تا ۱۵ لیتر آب در هر هکتار می باشد.

بهبود عملکرد مزرعه ای

سمپاشی اراضی گل‌آلود که امکان تردد سمپاش تراکتوری نیست به وسیله پهپاد به راحتی قابل انجام می باشد. در اراضی نا مسطح، شیب دار و صعب العبور با عدم امکان حرکت تراکتور، پهپاد سمپاش بکار گرفته می شود.
به حداقل رساندن تردد در اراضی کشاورزی و در نتیجه کاهش تلفات محصول، مزیت دیگر بکارگیری پهپاد می‌باشد. تلفات محصولات کشاورزی نظیر گندم و جو به میزان ۱۰% و کلزا به میزان ۲۰% است. این میزان آسیب در اثر لهیدگی ناشی از عبور چرخ ادوات در داخل مزرعه به وجود می آید.

صرفه جویی در هزینه‌ کارگری

در انجام عملیات مزرعه به ۳ تا ۴ کارگر برای هر تراکتور مورد نیاز است. در نتیجه استفاده از پهپاد، صرفه جویی در هزینه‌ های کارگری را در پی خواهد داشت.

پاشش یکنواخت سم

با استفاده از پهپاد می توان به سمپاشی کاملاً یکنواخت با حداقل بادبردگی سم را انجام داد. به این دلیل که در پهپاد فشار هوا به طرف پایین می باشد و بادبردگی سم به حداقل ممکن خواهد رسید.

انواع پهپاد کشاورزی
۱. روتوردار

این نوع پهپاد ها به طور کلی به دو دسته چند روتور و تک روتور تقسیم می شوند.
در پهپادهای چند روتور یا مولتی روتور قابلیت بالایی در حفظ موقعیت پایدار و کنترل آسان دارند، اما در آن ها با استقامت کمی روبرو هستیم. این نوع پهپاد ها از چند موتور استفاده می کنند، که مدل چهار موتور کوادکوپتر، شش موتور آن هگزاکوپتر و ۸ موتور آن اکتاکوپتر نامیده می شوند.
در پهپادهای روتوردار برای تأمین انرژی موتور ها از باتری هایی با حداکثر نیرو استفاده می‌شود. تک روتور یا سینگل روتور، ساختاری شبیه به هلیکوپتر و قابلیت بیشتری نسبت به چند روتور دارند، اما هزینه بیشتری باید برای خرید آن باید پرداخت نمود و کنترل آن سخت تر است.

۲. بال ثابت

به شکل هواپیما و دارای کنترل سخت اما قابلیت بالایی در پوشش مناطق وسیع دارند.

استفاده چندگانه از پهپاد کشاورزی

به غیر از گرفتن تصاویر هوایی، آبیاری و سم پاشی بوسیله پهپاد سمپاش از دیگر کارهایی است که توسط پهپاد کشاورزی انجام می گردد. این کار باعث صرفه جویی در وقت و همچنین کاهش هدر رفت می شود. آبیاری و سم پاشی بوسیله پهپاد سمپاش بسیار هدفمند است. پهپاد سمپاش میزان نیاز هر قسمت را متوجه می شود و بر اساس آن اسپری کردن را انجام می دهد.
به همین ترتیب، پهپاد کشاورزی و پهپاد سمپاش می تواند برای پاشیدن علف کش ها در مزارع مستقر شود. این یک روش بسیار کارآمد است؛ زیرا با روش هایی که در حال حاضر به کار گرفته می شوند علف کش ها در تمام طول و عرض مزرعه پاشیده می شوند؛ درحالیکه با استفاده از پهپاد سمپاش، علف کش ها مستقیماً روی علفهای هرز مزرعه پاشیده می شوند.
انواع دیگر پهپاد کشاورزی می تواند مقدار کود مورد نیاز را در مزارع تعیین کند. این کار نه تنها موجب صرفه جویی در کود می شود، بلکه تعادل زیست محیطی را نیز حفظ می کند؛ زیرا با استفاده هدفمند از کود، مقدار کمتری گازهای منشاء ازن در فضا آزاد می شوند.
سنسورهای پهپاد کشاورزی با استفاده از دستگاه معروف به Greenseeker، به موقع کمبود نیتروژن محصول را اندازه گیری کرده و سپس با استفاده از شاخص رویشی زراعی NDVI، پتانسیل عملکرد محصول را پیش بینی می کنند.
پهپاد کشاورزی به طرق بی شماری به کشاورزان و هرکسی که در بخش کشاورزی فعالیت می کند، سود می رساند. با این کار کشاورزان قادر به صرفه جویی در وقت، هزینه و افزایش دانش خود در مورد الگوهای رشد محصولات مختلف خواهند بود. به طور همزمان، افزایش بهره وری و حفاظت از محیط زیست نیز تامین خواهد شد.(طرح تولید پهپاد کشاورزی (پهپاد سم پاش))

مقایسه انواع پهپاد سمپاش DJI

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پهپاد کشاورزی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات، مدارک و اموال، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک پهپاد کشاورزی به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد آیسیک
سمپاش بالدار خودران۲۹۲۱۵۱۲۴۶۸

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید پهپاد کشاورزی

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

بهبود بهره وری با استفاده از پهپاد کشاورزی

یکی از امیدوار کننده ترین و هیجان انگیز ترین مزایای پهپادهای کشاورزی، توانایی آنها در برآوردن مطالبات تغذیه ای در جمعیت رو به رشد است. یکی از امیدوار کننده ترین و مهیج ترین مزایای پهپادهای کشاورزی، توانایی آنها در برآوردن مطالبات جمعیت رو به رشد است. کارشناسان پیش بینی می کنند که جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۹ میلیارد نفر برسد. پیش بینی می شود که تا همین زمان مصرف محصولات کشاورزی نزدیک به ۷۰ درصد افزایش یابد. نیازهای صنعت کشاورزی – که رو به رشد است- همراه با مشکلاتی که نظارت بر تعداد زیادِ محصولات کشاورزی موجب آن می شود، موانع زیادی را ایجاد کرده است که فناوری پهپاد می تواند به رفع آنها کمک کند.
در حال حاضر، کشاورزان به تصاویر ماهواره ای اعتماد می کنند؛ این تصاویر پیچیده ترین شکل نظارت بر محصولات کشاورزی تا به امروز است. با این وجود محدودیتهای زیادی برای استفاده از این فناوری وجود دارد و پهپادها -به عنوان ابزار ارجح برای بسیاری از مشاغل- به سرعت جایگزین ماهواره ها می شوند. تصاویر ماهواره ای به اندازه کافی هوشمند نیستند و باید از قبل سفارش داده شوند. کشاورزان فقط می توانند یک بار در روز این تصاویر را دریافت کنند و عکس ها فاقد دقت کافی هستند. این تصاویر همچنین بسیار گران هستند و کیفیت آن به عوامل متغیری مانند شرایط آب و هوا بستگی دارد.
فراهم آوردن این امکان برای کشاورزان که به شکل سریع و آسان به یکباره کل مزرعه را بررسی کنند، مزایای بسیاری دارد. امروزه، تصاویر پهپادهای کشاورزی می تواند میزان رشد محصول را با دقت نشان دهند و مناطق کم رشد را پیدا کند؛ این امر باعث می شود مدیریت محصولات کشاورزی به شکل بهتری انجام گردد. پهپادهای کشاورزی می توانند با ترکیب بی شماری از سنسورها-متناسب با نیاز کشاورز- مجهز شوند. سنسورهای مختلفی می توانند برای جدا کردن گیاهان سالم از ناسالم مورد استفاده قرار بگیرند؛ در حالی که برخی دیگر از سنسور ها تفاوت رنگ هایی را که تشخیص آن با چشم انسان امکان پذیر نیست، نشان می دهند. برخی از سنسورها گرما یا رطوبت را برای تعیین میزان سلامت محصول تشخیص می دهند. نقشه هایی از این دست می توانند تا حد زیادی در تعیین مشکلات یک محصول به کشاورزان کمک کنند. همه اینها در نهایت به کشاورزان کمک می کند تا زودتر مشکلات را حل کنند و بهره‌وری محصول خود را بهبود بخشند.(طرح تولید پهپاد کشاورزی (پهپاد سم پاش))

سازگاری با تغییرات آب و هوا با استفاده از پهپادهای کشاورزی

شرایط آب و هوایی غیر معمول برای بسیاری از کارهای کشاورزی یک اتفاق ناگوار است. تغییرات آب و هوایی در حال بوجود آوردن لیست فزاینده ای از موانع بهره‌وری از جمله خشکسالی، سیل و خسارات ناشی از طوفان است. در نتیجه، کشاورزان به دنبال راهکارهای جدید برای بهبود تولید و افزایش کارآیی آن هستند. با استفاده از فناوری پهپادهای کشاورزی، کشاورزان توانسته اند با موفقیت شرایط مزرعه را پایدار کنند.
آبیاری بزرگترین نگرانی کشاورزانی است که با خشکسالی های طولانی و شدید مواجه هستند. پهپادهای کشاورزی مجهز به سنسورهای مناسب می توانند قسمت هایی از مزرعه را که نیاز به آب بیشتری دارند شناسایی کنند. کشاورزان می توانند از این اطلاعات به موقع برای تنظیم شرایط زمین های کشاورزی خود استفاده کرده و از منابع خود به شکل بهینه و بدون هدر رفت استفاده کنند. علاوه بر این، اطلاعاتی که توسط پهپادهای کشاورزی جمع آوری می شود می تواند به کشاورزان کمک کند که میزان آب موجود در مزرعه را به شکل مناسبی تنظیم کنند تا بهترین شرایط رشد برای محصولات خاص ایجاد شود. هنگامی که محصولات زراعی در اثر طوفان و سایر شرایط غیرقابل پیش بینیِ آب و هوایی آسیب دیده اند، می توان از پهپادهای کشاورزیِ مجهز به تجهیزات تصویر برداری استفاده کرد تا میزان محصول از بین رفته مشخص گردد. این کار به طور همزمان به پاکسازی محصولات از بین رفته و بهبود شرایط محصولات باقی مانده کمک می کند؛ همچنین ریسک خطر و هزینه های نگهداری مزرعه را برای کشاورز کاهش می دهد.

کاهش ۹۵ درصدی مصرف آب در مزارع با استفاده از پهپادها

با استفاده از پهپادها برای محلول‌پاشی روی محصولات کشاورزی، ۹۵درصد مصرف آب و ۴۵درصد مصرف سم کاهش می‌یابد و علاوه بر این تسهیلات به کشاورزان برای خرید پهپاد نیز اعطاء می‌شود.

وضعیت واحد های فعال تولید پهپاد کشاورزی (پهپاد سم پاش)

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده پهپاد کشاورزی در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید پهپاد کشاورزی (پهپاد سم پاش)

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده پهپاد کشاورزی در کشور به تفکیک استان آمده است .

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید پهپاد کشاورزی (پهپاد سم پاش)

ظرفیت تولید: ۴۵۰ دستگاه
نرخ برابری دلار: ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز: ۱۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل: ۸۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز: ۱۶ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت: ۱۳ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات: ۶ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا: ۳۶ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۴ امتیاز)