طرح تولید پربورات سدیم

پربورات سدیم (NaBO3) در شرایط استاندارد یک ماده جامد سفید و بدون بو است با این حال ، یک مولکول سدیم پربورات به طور معمول با ۱ ، ۲ یا ۴ مولکول آب متبلور می شود. مونوهیدرات سدیم پربورات (NaBO3.H2O) و تتراهیدرات سدیم پربورات (NaBO3.4H2O) دارای کاربردهای تجاری هستند و به ویژه به عنوان شوینده و سفید کننده استفاده می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه در ادامه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.
سدیم پربورات یک پراکسید معدنی بی بو است که به راحتی در آب حل می شود و محلول قلیایی با خواص اکسیداتیو تولید می کند. هنگامی که این ماده با آب ترکیب می شود هیدروژن پراکسید تولید می کند که بطور موثری میکروب ها را از بین می برد. پایداری بالا برای این ترکیب یک خاصیت منحصر بفرد است. پربورات­ ها اکسیدکننده ­های قوی با طیف گسترده­ای از کاربردهای واقعی و بالقوه می­باشند. سدیم پربورات پودری آمورف و سفید رنگ، بدون بو و محلول در آب با فرمول شیمیایی NaBO3 است. این ماده به صورت بدون آب، مونوهیدرات، تری ­هیدرات و تتراهیدرات تشکیل می­شود و گونه ­های مهم تجاری آن، سدیم پربورات مونوهیدرات (NaBO3.H2O) و سدیم پربورات تتراهیدرات (NaBO3.4H2O) هستند. NaBO3.4H2O در شرایط استاندارد (دمای محیط) پایدار است و امکان انجام واکنش ­های شدید با مواد قابل احتراق آلی، فلزات، فلزات قلیایی، کاتالیست ­های فلزی، نمک ­های فلزات سنگین، بازها، عامل ­های کاهش­ دهنده و اسید ها را دارد.
اگر سدیم بورات در آب حل شود، هیدروژن پراکسید آزاد می­شود. خواص سدیم پربورات در محلول­ های آبی عملا شبیه به خواص محلول هیدروژن پراکسید می­باشد. بنابراین، سدیم پربورات به­ عنوان فرم جامد هیدروژن پراکسید استفاده شده، و در صنایع متنوعی از جمله تولید مواد شوینده به ­عنوان اکسیدکننده­ای قوی به کار می­رود. در مقایسه با محلول هیدروژن پراکسید، شرایط پایداری و استفاده از سدیم پربورات بهتر و راحت­تر است. محتوای اکسیژن در دسترس NaBO3.H2O نسبت به هیدروژن پراکسید ۳۲% بیشتر است. این قدرت بیشتر در اکسیداسیون عملکرد تمیزکنندگی، سفیدکنندگی، لکه­ بری و بوزدایی را بهبود می­بخشد. صنعت شوینده ها بزرگ ترین مصرف کننده سدیم پربورات است. این ترکیب در صنایع شیمیایی و همچنین در صنعت نساجی نیز کاربرد دارد و کارایی آن می تواند در دماهای پایین با افزودن فعال کننده TAED افزایش یابد.
این ترکیب شیمیایی به عنوان نگهدارنده در قطره چشم مصنوعی، در محصولات آرایشی و مراقبت های شخصی و در فرمولاسیون محصولات بدن و دست، مو استفاده می شود.
علاوه بر این سدیم پربورات می تواند به عنوان ماده افزودنی برای تجزیه هیدرولیک، به عنوان یک ماده افزودنی برای تولید باتری، سلول سوختی برای پرورش آبزیان (ماهی کشاورزی و پرورش میگو)، برای تولید سوخت کمکی و نیروی محرکه برای ماهواره ها و غیره استفاده شود.

کاربردهای پربورات سدیم

پروبورات سدیم نوعی اکسیژن فعال است که برای سفید کردن ، روشن شدن ، تمیز کردن و گرفتن بو از آن استفاده می شود. این ترکیب در تعداد زیادی از محصولات پاک کننده مانند مواد شوینده لباسشویی ، مواد شوینده ماشین ظرفشویی اتوماتیک ، سفید کننده های پودر اکسیژن ، نرم کننده های پارچه ، مواد شوینده ظرفشویی دستی ، پاک کننده های همه منظوره ، خوشبو کننده های هوا و مواد پاک کننده لکه استفاده شود. محصولاتی مانند Oxi-Clean تقریباً به طور کامل از این ماده تشکیل شده اند.
کاربرد این ماده فقط به موارد تمیز کننده محدود نمی شود و می توان آن را در داروها و مواد آرایشی نیز یافت. این ماده در برخی از خمیردندان های سفید کننده ، پاک کننده های دندان مصنوعی ، سفید کننده های مو ، پاک کننده های زخم ، محلول های لنز تماسی ، قطره های چشمی و اشک مصنوعی استفاده می شود.
غلظت این ماده در محصولات مختلف متفاوت است به عنوان مثال مواد شوینده معمولی ممکن است حاوی ۸ تا ۱۵ درصد سدیم پربورات باشند در حالی که پودرهای شوینده ممکن است حاوی ۱۰ تا ۲۰ درصد از آن باشند. برخی از پودرهای سفید کننده اکسیژن ممکن است تا ۸۰ درصد حاوی این ترکیب باشند!

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پربورات سدیم

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
پربورات سدیم ۲۴۱۱۴۱۲۴۶۲

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید پربورات سدیم

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی پربورات سدیم ۲۸۴۰ میباشد.

نحوه تولید سدیم پربورات

برای تولید سدیم پربورات هیدرات، در ابتدا واکنشی بین محلول اشباع بوراکس (Na2B4O7) و هیدروژن پراکسید برای تولید سدیم متابورات (NaBO2) انجام می­شود. سپس سدیم متابورات با هیدروژن پراکسید واکنش داده و سدیم پربروات هیدرات تشکیل می­شود و بعد از مدتی پربورات شروع به کریستال شدن می­کند.
Na2B4O7 + 2NaOH → ۴NaBO2 + H2O
NaBO2 + 2H2O2 → Na2B2O4(OH)4
ممکن است برای کنترل کردن اندازه کریستال ­ها از یک ماده فعال کننده سطحی استفاده شود.
برای تولید سدیم پربورات بدون آب می­توان گونه تتراهیدرات آن را حرارت داد:
NaBO3.4H2O + Heat→ NaBO3 + 4H2O

وضعیت واحدهای فعال تولید پربورات سدیم

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید پربورات سدیم در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحدهای فعال تولید پربورات سدیم

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید پربورات سدیم در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات پربورات سدیم

نمودار واردات و صادرات پربورات سدیم در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح پربورات سدیم

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰ هزارتن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۴۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۶۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۵۳ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳۱ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۰ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)