طرح تولید پودر تونر

طرح تولید پودر تونر چاپ

از مهمترین شاخص های یک پرینتر لیزری، تونر چاپگر (Toner Printer) است. تونر، یک نوع پودر الکتریکی شارژ شده است که دارای دو عنصر اصلی رنگ دانه و پلاستیک می باشد.
رنگدانه ها تامین کننده رنگ مورد نیاز می باشند (در چاپگرهای تک رنگ، رنگ ذکر شده مشکی است) رنگدانه ها با پلاستیک آمیخته شده اند و بدین ترتیب زمانیکه تونر، از بین غلتک های داغ عبور می نماید، گداخته شده و نقش مورد نظر پرینت می شود.
نحوه کار آن به این صورت است که پودر موجود در این تونرها در یک Toner hopper (محفظه کوچک در داخل یک روکش قابل حرکت) ذخیره می گردد. چاپگر،تونر مورد نیاز خود را از طریق Developer unit (تامین کننده دانه) از محفظه دریافت می دارد، Developer یک مجموعه از دانه های مغناطیسی با شارژ منفی است.
دانه های فوق به یک پاک کن فلزی قابل چرخش، متصل خواهند شد. با حرکت میله فوق دانه های مغناطیسی در محفظه گفته شده قرار خواهند گرفت. با توجه به اینکه دانه های مغناطیسی دارای شارژ منفی می باشند، تامین کننده دانه ها، دانه های مثبت تونر، را جمع آوری خواهد کرد.
در ادامه پاک کن، ذرات را تمیز و آنها را برای استوانه ارسال می دارد. تصاویر الکترواستاتیک دارای شارژ منفی قویتر نسبت به تامین کننده دانه ها بوده و استوانه شامل ذرات چسبانده شده را از خود دور می نماید. سپس استوانه در طول کاغذ حرکت و به موازات آن کاغذ تحت یک میدان قرار گرفته (یک سیم detac corona) و تخلیه الکتریکی می گردد.در وضعیت فوق تنها عاملی که باعث نگهداری تونر، بر سطح کاغذ می گردد نیروی جاذبه است. به منظور چسباندن تونر پرینتر بر روی سطح کاغذ، می بایست کاغذ از طریق غلتک های داغ به حرکت درآید.
تونر یکی از موادی است که این روزها استفاده زیادی از آن در دستگاه کپی و پرینترهای لیزری می شود. وقتی که کارتریج پرینتر شما کم کم، چاپ کمرنگی تری می زند، به فکر تغییر و شارژ آن می افتید. همانطور که قبلاً توضیح دادیم، تونر ماده ای است که برای چاپ در دستگاه های لیزری روی کاغذ ذوب می شود. عمده مواد تشکیل دهنده تونر، پلاستیک است. پلاستیک دو مزیت دارد: یکی اینکه بهر شکل و شمایلی در می آید و دیگر اینکه بعد از ذوب شدن و سفت شدن براحتی تغییر شکل نمی دهد، مگر با حرارت.
تونر پودریست که در پرینترهای لیزری و دستگاه های فتوکپی به منظور پرینت متن و عکس بر روی کاغذ استفاده می شود. در طرح های اولیه, این پودر مخلوطی از کربن, اکسید آهن و قند بود که بعدها به منظور افزایش کیفیت و کارایی بیشتر به مخلوط ذرات کربن و پلیمر تغییر یافت تا به راحتی بعد از قرار گرفتن بر روی کاغذ به وسیله حرارت دستگاه ذوب و به درون آن فرو رود.

ضرورت تولید تونر

تمامی چاپگر ها اعم از پرینترهای لیزری و دستگاه های فتوکپی و برخی از دستگاه های فکس برای چاپ به تونر نیاز دارند. یعنی اساسی ترین نیازهر چاپگربه جوهر یاهمان تونراست ؛ که پودری سیاه رنگ است .(دردستگاه های رنگی ازتونرهای رنگی استفاده می شود.) این تونر ها تا کنون تماما از خارج وارد می شده است و مصرف ما دراین صنعت کاملا به خارج متکی بوده است . بنا براین ضرورت تولید آن احساس می شد.

عناصر تشکیل‌ دهنده‌ پودر تونر

تونر، پودری خاص با فشردگی و غلظت زیاد است. تونر در شارژ کارتریجِ پرینترهای لیزری رنگی و سیاه‌ و‌ سفید به کار می رود. تونر در پرینترهای لیزریِ رنگی شامل رنگهای مشکی، آبی، زرد و قرمز است. ترکیبات تشکیل‌ دهنده‌ی تونر در محصولات هر شرکت و کارخانه‌‌ی سازنده‌‌ی آن می‌تواند متفاوت باشد. از طرف دیگر باید توجه داشت که در هر پرینتری نمی‌توان از هر نوع تونری استفاده کرد، اما در یک نگاه کلی ترکیبات اصلی پودر تونر شامل: پودر کربن، پلیمرهای خاص ، پلی‌استر، رزین و اکسیدآهن می‌ باشد که پودر کربن بیش‌ ترین ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی آن است.باید توجه داشت که در هر پرینتری نمی‌توان از هر نوع تونری استفاده کرد.

کاربرد تونر ها

تونرها در پرینترهای لیزری مورد استفاده قرار می گیرند . در این نوع چاپگرها به جای استفاده از کارتریج یا جوهر از نوعی پودر الکتریکی استفاده می شود که علاوه بر سرعت بخشیدن به کار چاپ ، بر کیفیت آن نیز می افزاید .

تولید کنندگان تونر چاپ

به صورت کلی مهمترین تولید کنندگان چاپگرهای کامپیوتر خود تولید کننده لوازم جانبی آن نیز می باشند . مهمترین عرضه کنندگان این محصول شرکت شارپ در ایران می باشد .

طرح تولید پودر تونر
روش تولید تونر

تونر از دو ماده اولیه کربن سیاه و ماده ای پلیمری به نام Plastic Polymer ساخته می شود. هر دو ماده اولیه منشاء پتروشیمی دارند. در تهیه تونر ۸۰ درصد تا ۹۰ درصد پلیمر و ۱۰ درصد تا ۲۰ درصد کربن سیاه استفاده می شود.کربن سیاه از اشتعال ناتمام هیدروکربن های نفت ساخته می شود. پلیمرها نیز در طول پالایش نفت تولید می شوند. کربن سیاه به عنوان رنگدانه سیاه به مقدار زیادی در محصولات امروزی کاربرد دارد :رنگدانه های سیاه در جوهرهای چاپگر، پوشش و UV کاربرد دارد. شرکت های شیمیایی بیش از حدود (billion lbs) 17/2 از کربن سیاه را در سراسر جهان سالانه می فروشند.
۷۰ درصد کربن سیاه در صنایع تولید لاستیک و ۱۰ درصد آن برای مصارف رنگدانه در بازار به فروش می رود. هر تولید کننده تونری بنا به نوع محصولی که تولید می کند از پلیمرهای متفاوتی استفاده می کنند.پلیمرها برمبنای دو پارامتر نقطه ذوب پلیمر و طرح اختصاصی مولکول آن تقسیم بندی می شوند. بعضی از انواع پلیمرهای مصرفی در تولید تونرهای امروزی به قرار زیر است:
Styrene
Acrylic and polyester co/polymers
Polyamides
Polyethylene Ethylene-vinyl acetate copolymers
تولیدکنندگان تونر، خود مواد اولیه مورد نیاز را از شرکت های شیمیایی خریداری کرده و باتوجه به ویژگی های موردنظر خود تونرخاص را تولید می شود. تولیدتونر فرآیند تولید پیچیده ای ندارد.مرغوبیت و درصد ترکیب مواد اولیه با یکدیگر تعیین کننده نوع تونرهای موجود در بازار جهانی است. تمامی کشورهای سازنده این محصول از روش مشابه برای تولید تونر چاپگر استفاده می کنند.

فرآیند تولید تونر

مرحله اول : ترکیب مواد اولیه با یکدیگر و ذوب آنها در یکدیگر به منظور ترکیب بهتر مواد اولیه.
مرحله دوم : سرد کردن و پهن کردن مواد در جریان ساخت به صورت ورق.
مرحله سوم : خرد کردن و شکستن ورقه ها به صورتی که به صورت پودر در بیایند، این مرحله چند بار تکرار می شود، تعداد تکرارها به نوع تونر چاپگر نهایی بستگی دارد.
مرحله چهارم : بسته بندی محصول نهایی
فرآیند تولید پیچیدگی خاصی ندارد و روش موجود نقطه ضعف خاصی ندارد که حائز اهمیت باشد، ذکر این نکته ضروری است که توجه به بسته بندی مناسب علاوه براینکه می تواند محصول نهایی را از معرض خطرات نظیر رطوبت و … محافظت کند، عامل مهمی در جذب مشتری خواهد داشت.

معرفی شرکت‌های سازنده خط تولید پودر تونر چاپ

صاحبان/ تأمین کنندگان فناوری

:Mixer

KINEMATICA AG، سوئیس
Erich Stallkamp ESTA GmbH، آلمان
EBSEOS GMBH، آلمان
AVOTEX GmbH، روسیه
ELKO VALENTA Polska Sp. z o.o، لهستان
GRASS CAVAGNA GROUP POLSKA، لهستان
MPM PRODUCT Sp. z o.o لهستان

:Crusher

bulltech minerals GmbH، اتریش
Shanghai Jianye Heavy Industry Co., Ltd، چین
NEUE HERBOLD Maschinen- und Anlagenbau GmbH، آلمان
F.H.P PAK-GUM، لهستان
Drobresurs, ooo، روسیه

جت میل

Aufbereitungstechnologie NOLL GmbH، آلمان
Anlagen- und Apparatebau Heinbokel & Müller، آلمان
Micron Systeme S.A.R.L، فرانسه
Schreier Maschinen- und Apparatebau GmbH، آلمان

دستگاه مگنتیک پودر

Magna-C GmbH، آلمان
EarthMag GmbH، آلمان
IBD Wickeltechnik GmbH، آلمان
MAGTROL SA، سوئیس
:Refining Equipment
GTM GOLLER TEXTILMASCHINEN GmbH، آلمان
Hartchrom-GmbH، آلمان
Lindenfarb GmbH & Co. KG، آلمان

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید پودر تونر چاپ

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک طرح تولید پودر تونر چاپ به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصولproduct nameکد آیسیک
تونر چاپگر لیزریlazer printer toners۲۴۲۹۵۱۲۴۶۸

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح تولید پودر تونر چاپ

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

وضعیت واحد های فعال طرح تولید پودر تونر چاپ

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح تولید پودر تونر چاپ در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید پودر تونر چاپ
وضعیت واحد های فعال طرح تولید پودر تونر چاپ

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح تولید پودر تونر چاپ در کشور به تفکیک استان آمده است .طرح تولید پودر تونر چاپ

بودجه: بین ۲ تا ۴ میلیارد تومان
نام محصول: پودر تونر چاپ
ظرفیت طرح:
۱۵۰۰ تن
تعداد اشتغال طرح تولید پودر تونر چاپ: ۱۵ نفر
کاربرد محصول: چاپ
محل پیشنهادی اجرای طرح: شهرک‌های صنعتی نزدیک مراکز استان‌های پرجمعیت کشور
قیمت فروش محصولات: ۲۵۰ هزار تومان/ کیلوگرم
میزان نیاز داخلی در سال: ۱۸۰۰ تن
میزان تولید داخلی: حدود ۵۰ تن
تکنولوژی پیشنهادی تولید پودر تونر چاپ:
مساحت زمین مورد نیاز جهت تولید پودر تونر چاپ: ۲۱۵۰ متر مربع
نوع تجهیزات مورد نیاز جهت تولید پودر تونر چاپ: Mixer- Melter، غلتک اختلاط، مخازن نگهداری مواد،،Cooler
نوع و میزان مواد اولیه در تولید پودر تونر چاپ: Crusher، سیستم بسته بندی، دستگاه تولید مگنتیک پودر
محل تأمین مواد اولیه تولید پودر تونر چاپ: پلی اتیلن (۱۳۵۰ تن)، دوده صنعتی (۱۵۰ تن)
نرخ برابری دلار: ۲۷۰۰۰ تومان
تعداد سال ساخت: ۱ سال
سرمایه ثابت: ۲۱.۷ میلیارد تومان
سرمایه در گردش: ۱۹.۶ میلیارد تومان
سرمایه کل: ۴۱.۳ میلیارد تومان
فروش سالیانه: ۲۶۲.۵ میلیارد تومان



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۲/۵ - (۶ امتیاز)