طرح تولید پودر هماتیت

هماتیت فرم معدنی از اکسید های مختلف آهن (Fe2O3) است. هماتیت در سیستم شبکه لوزوجهی (لوزی شکل) تبدیل به بلور می شود و دارای همان ساختار بلوری مانند ایلمنیت و کوراندوم است.
هماتیت به رنگ های سیاه مایل به فولادی یا نقره ای خاکستری ، قهوه ای تا قهوه ای مایل به قرمز یا قرمز می باشد. هماتیت به عنوان بخش اصلی سنگ آهن استخراج می شود و مهم ترین آهن معدنی جهان است. اگرچه مگنتیت دارای درصد بالایی از آهن است و فرآیند آسان تری دارد اما فراوانی هماتیت بیشتر است و در بسیاری از نقاط جهان یافت می شود .
هماتیت ماده ای با تراکم بالا است. سنگ معدن هماتیت به عنوان یک عامل وزنی در مایعات حفاری استفاده می شود و ساختار کریستالی میکا مانند آن با اندازه ای مناسب ، گستره استفاده از ان را برای مایعات حفاری مناسب نموده است . هماتیت به عنوان ماده ای افزودنی برای گل حفاری برای دست یابی به وزنی بالاتر ۲۰ ppg در حفاری مبتنی بر آب و همینطور دستیابی به وزن ۱۹ ppg در مایعات حفاری مبتنی بر روغن استفاده می شود.
هماتیت دارای وزن مخصوص بیشتر از ۵.۰۵ است که ۱۹٪ بیشتر از تراکم باریت (۴.۱) می باشد. بنابراین، برای یک وزن معین گل حفاری، یک سیستمی که در آن از هماتیت استفاده شده است، حجم جامد کمتری دارد. غلظت جامدات پایین تر به بهبود خواص رئولوژیکی، بهبود میزان نفوذ و کاهش هزینه های عمومی گل کمک خواهد کرد.
کشور ما ایران از جمله معدود کشورهایی است که از لحاظ منابع معدنی بسیار غنی است. از جمله مواد معدنی با ارزش کانسارهای آهن که در تمام کشور پراکنده اند. از جمله این ذخائر خاکهای هماتیتی (اخراها) که حاوی اکسید آهن، رس و سیلیس بوده و در اثر فرایند هوازدگی تشکیل شده است. اخراها (خاک های هماتیت) ذخائر باقیمانده ناشی از هوازدگی هستند که به صورت پوسته یا قشرهای هوازده با ضخامت های مختلف تشکیل شده اند.
هماتیت از جمله مواد معدنی پرکاربرد در صنایع گوناگون است که به واسطه ویژگی ها و قابلیت هایی که دارد، در صنایع حفاری به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده معدنی یکی از اکسید های آهن شناخته می شود و دارای فرمول شیمیایی Fe2O3 است. این ماده معدنی عمدتا در سنگ های آذرین و دگرگونی وجود دارد. براساس آزمایشات انجام شده، عمدتا این کانی در هنگام شکل گیری از حدود ۷۰ درصد آهن تشکیل شده است. به همین دلیل از وزن مخصوص نسبتا بالایی برخوردار بوده و چگالی بالایی دارد. عمدتا مشخصات هماتیت به صورت زیر ارزیابی می شود:
وزن مخصوص ۵.۲ گرم به سانتی متر مکعب
چگالی ۲۶.۵ گرم بر سانتی متر مکعب
سختی ۵.۵ تا ۶.۵ موس

پودر هماتیت حفاری عمدتا به چه صورتی در صنایع استفاده می شود؟

از پودر هماتیت، در صنایع حفاری و در ساختار گل های حفاری استفاده می شود

سیالات پایه آبی

در گل های حفاری پایه آبی، عمدتا آب به صورت فاز پیوسته و روغن به عنوان فاز پراکنده حضور دارد. به این ترتیب ذرات جامد موجود در سیال عمدتا به صورت سوسپانسیون در می آیند.

سیالات پایه روغنی

ساختار سیالات پایه روغنی برعکس ساختار گل های حفاری پایه آبی است. در این سیالات عمدتا روغن فاز پیوسته و آب فاز ناپیوسته را در سیال ایفا می کند. در این نوع از سیالات عمدتا ذرات جامد مانند پودر هماتیت حفاری، به صورت سوسپانسیون در روغن وجود دارد. عمدتا روغن مورد استفاده در این سیالات می تواند روغن دیزل، روغن معدنی و استرها را شامل شود.

گل های سنتزی

این دسته از گل های حفاری، ساختاری مشابه با سیالات پایه روغنی دارند. با این تفاوت که در ساختار آن ها عمدتا از روغن های سنتزی استفاده می شود.

طرز تشکیل خاک هماتیت (اخرا)

کانسارهای اخرا غنی از آهن که حاوی رس ها و سیلیس هم هستند بر اثر فرآیند هوازدگی تشکیل شده اند. فرآیند تشکیل هماتیت (اخرا) شامل آزاد شدن آهن سه ظرفیتی و انتقال آن به اعماق سپس ترکیب آن با آلومین و سیلیس و در نهایت رسوب آهن به صورت Fe(OH)3 و تبدیل آن به Fe2O3 است. اخرای قرمز که از آن به عنوان هماتیت خاکی نیز یاد می شود در اثر دگرسانی و هوازدگی هماتیت حاصل می شود و تفاوت آن با هماتیت سخت که در صنایع فولاد مصرف می شود فقط در دانه بندی آن است .

کاربرد هماتیت در رنگ و نقاشی

انواع رنگدانه های اولیه، سطحی و اولیه –سطحی در اندازه فشار رنگدانه و عملکردش به عنوان یک زمینه جهت پوشش های بالایی روی آنها، مختلف است. رنگدانه های اولیه معمولا هماتیت هستند و می توانند فشار بالایی را دارا باشند و این به دلیل چگالی بالای آنها و اندازه های بزرگ قطعه های مجزا و جذب کم روغن در آنهاست. در رنگ روغن و پرداختهای صنعتی لوازم راه آهن و ساختمانهای فلزی، به طور وسیع از هماتیت استفاده می کنند. اکسید آهن میکاسه هم به خاطر ساختمان صفحه ای شکل اش استفاده گسترده ای در پوشش نگهداری راه آهن، رنگ آمیزی پل ها و رنگ جهت نگهداری لوازم مختلف و سایر استفاده ها برای سطوح خارجی پیدا کرده است. اکسیدآهن میکاسه یک رنگدانه استفاده شده پایه ای و اولیه یا یک رنگدانه استفاده شده جهت جلوگیری از زنگ زدگی آهن نیست اما به عنوان بخشی از سیستم های کنترل خوردگی مورد استفاده قرار می گیرد. مصارف اصلی صنایع پوشش دهنده شامل نقاشی و رنگ آمیزی در بخشهای دکوراسیون، ساختمان اتوموبیل ها، پودرها و پوشش سیم ها و سایر مصارف صنعتی پوشش دهنده است. درخواست جهت رنگدانه با درجات میکرونیزه به جهت دستیابی به قدرت پراکنش بالاتر و قدرت رنگ کنندگی بیشتر است.

کاربرد هماتیت در الکترونیک

اکسیدهای آهن طبیعی به مقدار زیاد در تهیه باریم آهن دار و به مقدار کمتر در روی منگنزی آهن دار به کار می رود. هماتیت مناسب میتواند برای تهیه باریم آهن دار مطلوب مورد استفاده قرار گیرد.

کاربرد هماتیت در پلاستیک و رزین

رنگدانه های طبیعی از جمله هماتیت می توانند در تهیه بسیاری از مواد لاستیکی و مواد پلاستیکی معمولی مثل: وینیل ها، فنولیک ها، پلی اتان ها و اپوکسین ها استفاده می شوند. حدود ۶ تا ۸ درصد از تولید جهانی رنگدانه های اکسید آهن در تهیه پللاستیک های رنگی مصرف می گردد.

کاربرد هماتیت در صنعت سرامیک

یکی دیگر از مصارف رنگدانه ها تهیه رنگ های سرامیکی است. این رنگها که از نوع معدنی هستند به عنوان رنگ های نسوز در سرامیک سازی مورد استفاده قرار می گیرند. این رنگها به مواد خام افزوده و یا روی آنها را به صورت نقاشی تزئین و سپس حرارت می دهند. رنگها بستگی به رنگدانه ها و حرارت پخت دارند. از ترکیب اکسید آهن با اکسید سایر فلزات در حرارت های زیاد رنگ های قهوه ای، قهوه ای مایل به سبز، زرد، قرمز، آجری قهوه ای و سیاه پایدار تهیه می کنند. و همچنین ظروف لعابی خرمایی و قهوه ای رنگ و یا به عنوان رنگ بدنه تولیدات سرامیکی استفاده می شود.

کاربرد هماتیت در مصالح ساختمانی و تولیدات سیمان

اکسید های طبیعی در تمام جنبه ها برای رنگ آمیزی سیمان، شفته، شنگل های آزبستی و مواد مشابه ساختمانی به کار می روند. در رنگ آمیزی سیمان و شنگلها رنگ، مشخصه مهمی است. اکسید های آهن جهت اضافه نمودن رنگ به محدوده وسیعی از تولیدات بتنی اضافه و استفاده می شوند و یکی از چند گروه رنگ دانه هایی هستند که توسط اداره استاندارد آمریکا جهت استفاده در محیط های خیلی قلیایی توصیه و تاکید شده اند. مزیت این رنگدانه ها مقاومت شیمیایی خوب، پایداری، پراکنش خوب، قیمت ارزان و فراوانی است .

کاربرد هماتیت در صنایع شیشه سازی

هماتیت به عنوان ماده همراه با مواد اولیه شیشه و یا همراه با اضافه کردن خاک رس به مواد اولیه عامل رنگین کردن شیشه هاست .

کاربرد هماتیت در صنایع کاغذسازی

در صنایع کاغذسازی هماتیت در تهیه کاغذهای مرغوب به علت وجود رس در خود که دارای خاصیت پلاستیکی است با ارزش می باشد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پودر هماتیت

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

شرح محصولکد آیسیک
پودر هماتیت۲۶۹۹۴۱۲۴۰۹
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید پودر هماتیت

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

وضعیت واحد های فعال تولید پودر هماتیت

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید پودر هماتیت در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید پودر هماتیت

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید پودر هماتیت در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات پودر هماتیت

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید پودر هماتیت

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۷۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۲۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۶ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۶ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۵ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)