طرح تولید مالچ پلیمری

مالچ یا خاک‌ پوش پوششی نرم و سبک روی سطح خاک است که از ریشه گیاه و خاک در برابر صدمات ناشی از باران، سرما و یخبندان، خشکی، تبخیر و فرسایش محافظت می‌ کند. مالچ‌ های پلاستیکی از ورقه‌ های پلاستیک ساخته شده‌ اند و موجب کاهش دمای خاک در هوای بسیار گرم و افزایش حفظ رطوبت خاک می‌ شوند. همچنین، استفاده از مالچ موجب صرفه‌ جویی در زمان حذف علف‌ های هرز می‌ شود. مالچ پلاستیکی به هر گونه پوششی اطلاق می‌شود که برای محافظت و ارتقاء کیفیت خاک، روی سطح خاک گسترده می‌شود.
از مزایای استفاده از خاک‌پوش آلی می‌توان به بهبود ساختمان خاک، بهبود ظرفیت و نگهداری رطوبت خاک، حفاظت خاک در برابر فرسایش، افزودن مواد مغذی و آلی به خاک و کنترل علف‌های هرز اشاره کرد.
انواع خاک‌پوشهای پلاستیکی برای به دست آوردن عملکرد بیشتر و زودرسی محصول گیاهان به ویژه برای گونه‌های گرمادوست مانند فلفل، ذرت، گوجه فرنگی و گیاهان پیچکدار در حال افزایش است. از سال ۱۹۶۰ میلادی برای رسیدن به استفاده آسان تر، کم هزینه تر و سازگارتر با محیط زیست، در مورد خاک، پژوهش‌ها و پیشرفت‌های زیادی حاصل شده‌است. در ۱۰ سال گذشته این پیشرفت‌ها منجر به نوآوری‌هایی در این زمینه شده‌است که از آن جمله می‌توان به تکنولوژی ساخت پلاستیک‌هایی در کشاورزی مثل مالچ‌های رنگی اشاره کرد. خاک‌پوش پلاستیکی در زراعت، باغبانی، حفاظت خاک، تثبیت ماسه‌های روان و گسترش فضای سبز، به منظور کاهش میزان تبخیر و جلوگیری از هدررفت رطوبت از سطح خاک، بهینه‌سازی عملیات داشت و افزایش کمّی و کیفی محصول کاربرد دارد. هم‌اکنون در تمام کشورها استفاده از خاک‌پوش بحثی تجاری شده‌است.

تاریخچه مالچ

از دیرباز، کشاورزان و باغبانان همواره از مالچ‌ های طبیعی نظیر علوفه و برگ‌ ها برای کنترل میزان علف‌ های هرز و حفظ رطوبت خاک اطراف میوه‌ ها، سبزی‌ ها و گیاهان استفاده می‌ کردند. این روزها، به‌ منظور افزایش عملکرد و زودرسی محصولات به‌ ویژه محصولات گرمادوست، از مالچ‌ های پلاستیکی استفاده می‌ شود. از سال ۱۹۶۰ تحقیقات گسترده‌ ای به منظور تولید مالچ‌ های کم‌هزینه‌ تر و سازگار با محیط زیست انجام گرفته است. پیشرفت‌ های حاصل شده در این زمینه موجب رسیدن به فناوری‌ های نوین در زمینه ساخت مالچ‌ های قابل تجزیه با نور و مالچ‌ های رنگی شده است.

مزایای مالچ

کاهش سطح تبخیر آب
افزایش ذخیره رطوبت خاک
کاهش یا جلوگیری از رشد علف هرز
جلوگیری از تغییرات شدید درجه حرارت در خاک
کاهش چشمگیر فرسایش خاک
کاهش فشردگی خاک
حفاظت از گیاهان چند ساله در برابر یخ زدگی
افزایش چشمگیر و بسیار زیاد در پاکیزگی و نظافت باغ، فضای باز و سبز

حفظ سلامت گیاه با استفاده از مالچ

مالچ به حفظ رطوبت گیاهان و درختان کمک می کند و ۱۰ الی ۳۰ درصد از تبخیر و هدر رفتن رطوبت خاک جلوگیری به عمل می آورد.
مالچ های پلیمیری با جلوگیری از فشرده شدن خاک سبب هوادهی و تهویه بهتر خاک می شود.
از فرسایش خاک جلوگیری می کند.
رقابت گیاه برای دریافت مواد معدنی و آلی با علف های هرز را کاهش می دهد.
مالچ ها از پخش شدن عوامل قارچی خاکزی بر روی برگساره گیاه جلوگیری می کنند و احتمال بیماریهای خاکزی را کاهش می دهند.
دمای داخلی خاک را یکنواخت نگه میدارند (سردتر در تابستان و گرمتر در زمستان) و سبب ترغیب رشد میکرو ارگانیسم خاک و کرم های خاکی میشوند.

اجرای محصول مالچ در فضای سبز شامل چه مواردی میشود؟
۱ – بستر سازی خاک

برای یک اجرای خوب و ماندگار مالچ همانند سایر بخشهای دیگر فضای سبز ابتدا باید بستر کار را آماده کرد که در مقدمه کار با پاکسازی بستر از علف های هرز همراه خواهد بود.پس از آن تهیه خاک نرم ، مرغوب و آری از بذر علف های هرز است که در تمام سطح کار بطور یکنواخت پخش و رگلاژ میگردد.تسطیح یا رگلاژ از این جهت اهمیت ویژه ای دارد که با یکتواختی و در انتها به زیبایی کار می انجامد.

۲ – اجرای مالچ

منظور از اجرای مالچ ریختن مالچ به صورت یکدست و با ضخامت مجاز بر روی سطح خاک تسطیح شده است. اگر کارگری که به این امر اختصاص داده میشود از دقت و مهارت لازم برخوردار نباشد به دو مشکل بر خواهید خورد ، اولا در وسط کار با کمبود مالچ علی الرغم محاسبه دقیق بر حسب متر مربع مواجه شده . ثانیا کار شما از زیبایی و همگونی مورد نظر برخوردار نخواهد بود.

۳ – آبیاری

پس از اجرا، محل کار را از هرگونه ضایعات که هنگام اجرا به دور کار ریخته شده پاکسازی و سپس برای چند دقیقه مالچ را با سر آبپاش باغبانی آبیاری نمایید.این کار باعث پایداری مالچ بر سطح کار شده و با جلوه دار شدن رنگ محصول زیبایی آنرا صد چندان میکند.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید مالچ پلیمری

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

شرح محصولکد آیسیک
مالچ پلیمری کامپوزیتی۲۴۱۳۴۱۲۵۳۲
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید مالچ پلیمری

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

وضعیت واحد های فعال تولید مالچ پلیمری

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید مالچ پلیمری در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید مالچ پلیمری

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید مالچ پلیمری در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات مالچ پلیمری

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید مالچ پلیمری

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۹۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۹.۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۲۸ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)