طرح تولید چیپس چوب

چیپس (chips) تولید از چیپر یا خردکن از چوب ماسیو : در کاغذ سازی و تخته فیبر به کار می روند .تبدیل تنه ی درخت را به قطعات کوچکتر و نازک چوب در اصطلاح چیپس چوب نامیده می شود.
این نوع خرده چوب ها بوسیله دستگاه های خردکن ( چیپر) تولید میگردد. چیپس ها عمدتا در صنایع کاغذ سازی و تولید تخته فیبر کاربرد دارند برای استفاده از آنها در ساخت تخته خرده چوب لازم است قبل از مصرف آنها را آسیاب کرده و به خرده چوب های ریز تری تبدیل نمود. طول و عرض چیپس حدودا ۵/۱۲ تا ۲۵ میلیمتر بوده و ضخامت آنها کمتر از این مقدار و معمولا در حد چند میلیمتر است.چیپس ها را معمولا از چوب های گرد و همچنین ضایعات تبدیل چوب مانند پشت لا و قطعات حاصل از اندازه بری گرده بینه و کناره بری الوار تولید میکنند.

برای استفاده در تخته خرده باید قبل از مصرف آسیاب و ریز تر شوند . طول و عرض آن ۱۲.۵ تا ۲۵ میلیمتر و ضخامت کمتر است (چند میلیمتر ۰-۴ mm )

چیپس ها از چوب گرد ضایعات پشت لا ، کناره بری الوار و اندازه بری گرده بینه . اخیراً چیپس های درشت در لایه های میانی تخته های ساختمانی بکار می روند .

ماشین آلات چیپر که به آنها ماشین چوب خرد کن و یا چوب چیپس کن نیز می گویند که به منظور مقابله با آثار انبوه شدن چوب حاصل از هرس نمودن درختان در باغها و مکانهای جمع آوری پسماند شهری که میتوان به آتش سوزی و لانه سازی جوندگان و … اشاره کرد.

به طور کلی در مورد دستگاه های چیپر به دو مدل دسته بندی می شوند: چیپر های درامی (Drum Chipper) و چیپر های دیسکی (Disc Chipper) که در این مقاله به بررسی چیپر های دیسکی میپردازیم.

دستگاه چیپر ( دیسکی )

به طور کلی از دستگاه های چیپر به منظور حذف ضایعت چوبی ( ضایعات حرس شده باغات و فضای سبز شهری ) و تولید محصول چیپس چوب و بهره مندی از محصول بازیافتی می باشند.

این محصول ارزان تولید شده در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد که از جمله آن می توان به : صنایع مقوا سازی و چسب سازی ، به کار گرفتن خرده چوب ها در صنایع تخته سه لا و نئوپان سازی ، تولید پالت های فشرده ، تولید مالچ ، تولید کود کمپوست ، استفاده به عنوان پوشال به عنوان بستر طیور در مرغداری ها ، و … اشاره کرد.

در این مدل چیپر ها به طور کلی از یک سیستم هیدرولیک معکوس پذیر ( فیدرهای هیدرولیکی با قابلیت عملکرد به صورت معکوس ) به منظور انتقال متریال از قیف ورودی به سمت تیغه های دیسک، استفاده شده است.

این دیسک و تیغه های نصب شده بر روی آن ( به طور عمومی ) Mounted perpendicularly به نسبت متریال ورودی می باشند.

همزمان که دیسک حول مرکز خود می چرخد قطعات و متریال ورودی را با استفاده از تیغه هایی که روی آن نصب شده ، تبدیل به چیپس چوب می کند.

از ویژگی های این دستگاه چیپر ( به طور عمده برای چوب های ۷ تا ۱۲ اینچ ) ی توان به ساختار و استراکچر بهینه ، قیمت مناسب ،کارکرد بهینه ، مصرف انرژی پایین تر ( به نسبت چیپر های درامی ) ،ظرفیت بالا ، یکنواختی و کیفیت محصول خروجی و … اشاره کرد.

اصول کارکرد دستگاه های چیپر دیسکی ( مزایا دستگاه چیپر دیسکی )

استفاده وسیع در صنایع مختلف
از این دستگاه های چیپر ( چیپر پودر کن ) در صنایع کاغذ سازی و همچنین قابل استفاده در ابتدای خطوط تولید ذغال (Charcoal line production ) و همچنین در خط تولید پالت فشرده و خطوط تولید ام دی اف و … مورد استفاده قرار می گیرند.

تولید شده با متریال کیفیت بالا

به طور کلی دستگاه های چیپر شرکت راشا تولید شده با فولاد کربنی منگنز که به شدت در برابر خوردگی مقاوم بوده و دارای طول عمر طولانی می باشند .

همچنین برای اولین بار در ایران تیغه هایی متناسب با خواص فیزیکی و مکانیکی چوب تولید نموده است که علاوه بر استحکام بالا نسبت به سایش دارای مغز نرم می باشد.

این عامل سبب افزایش طول عم تیغه در مقابل تنش ناگهانی می شود. فولاد منحصر به فرد استفاده که دارای دو لایه سخت رویی و یک لایه نرم میانی می باشند که دارای خواص ذکر شده می باشند.

هزینه پایین
به طور کلی در مورد دستگاه های چیپر دیسکی به نسبت دستگاههای درامی دارای استهلاک پایین تری می باشند. این عامل باعث صرفه جویی در هزینه خرید و نگهداری را نتیجه می دهد.

( هزینه نگهداری و لوازم جانبی و خدمات کاهش می یابد)

ظرفیت دستگاه چیپر ( دیسکی )

همانطور که ذکر کردیم دستگاه های چیپر شرکت راشا در سایز ها وظرفیت های متفاوت به سفارش مشتری ارائه می شوند.

در همین راستا ظرفیت دستگاه ها با افزایش سایز قطر ورودی نیز افزایش می یابد. ولی برای هر دستگاه نمی توان ظرفیت دقیقی اعلام کرد.

به طور کل این موضوع درمورد تمام چیپر های تولید شده در تمام جهان صادق می باشد که عواملی چون چنس چوب ورودی ، رطوب چوب ورودی ، نوع چوب (Hard wood) و نوع موتور دستگاه و … در ظرفیت خروجی دستگاه تاثیر گذار می باشند.

دستگاه های چیپر در مصارف وسیعی مورد استفاده قرار می گیرند از موارد استفاده این دستگاه هها می توان به خرد کردن انواع چوب ، ساقه محصول ، هیزم ، کاج ، درخت های ضایعاتی ، بامبو .. و با استفاده از دستگاه چیپر می توان پس از هرس نمودن شاخ و برگ و خاشاک تر و خشک درخت ها ، چیپس چوب تولید نمود.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید چیپس چوب

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک چیپس چوب : ۲۰۱۰۵۱۲۳۲۲

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید چیپس چوب

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

کد تعرفه گمرکی : ۴۴۰۴۱۰۰۰

وضعیت واحد های فعال تولید چیپس چوب

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال تولید چیپس چوب در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات چیپس چوب

نمودار واردات و صادرات چیپس چوب در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

 

یکی از مهم ترین مصارف چیپس چوب ، منبعی غنی برای بهبود خاک به شمار می رود. به این صورت که با ایجاد سایه بر روی خاک و جلوگیری از رسیدن نور به دانه های علف هرز مانع رشد آنها می گردد.

علاوه بر آن این محصول با ایجاد یک لایه طبیعی بر روی خاک رطوبت خاک را حفظ نموده و باعث صرفه جویی در مصرف آب می گردد و می تواند به عنوان لایه پوششی برای جلوگیری از تماس محصولاتی همچون توت فرنگی با کود و خاک مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه چیپر چوب

یکی از مهم ترین مصارف چیپس چوب ، منبعی غنی برای بهبود خاک به شمار می رود. به این صورت که با ایجاد سایه بر روی خاک و جلوگیری از رسیدن نور به دانه های علف هرز مانع رشد آنها می گردد.

علاوه بر آن این محصول با ایجاد یک لایه طبیعی بر روی خاک رطوبت خاک را حفظ نموده و باعث صرفه جویی در مصرف آب می گردد و می تواند به عنوان لایه پوششی برای جلوگیری از تماس محصولاتی همچون توت فرنگی با کود و خاک مورد استفاده قرار می گیرد.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید چیپس چوب

ظرفیت تولید سالیانه : ۲.۳۰۰ متر مکعب
نرخ برابری دلار : ۲۳۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز :۸۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۶.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی :۳۶ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳.۳/۵ - (۳ امتیاز)