طرح تولید کربنات مس

کربنات مس (Copper carbonate) ماده ای غیر آلی (Inorganic) با فرمول شیمیایی CuCO3 می باشد و به دلیل Ksp بسیار پایین حلالیت بسیار کمی در آب دارد. این ماده در سولفوریک اسید و استیک اسید حل می شود و تبدیل به سولفات مس و استات مس می شود.
با اعمال حرارت به کربنات مس و تجزیه ی آن می توان اکسید مس تولید نمود، گاز کربن دی اکسید نیز محصول جانبی واکنش خواهد بود. کانی کربنات مس معدنی مالاکیت (Malachite) نام دارد و هیدروکسی کربنات مس آزوریت (Azurite)نام دارد.

کاربردهای کربنات مس

آبکاری مس
تولید رنگدانه و صنعت رنگسازی
تولید استات مس ( Copper acetate )، اگزالات مس و ترکیبات مختلف مس
رنگ آمیزی ساختمان های قرون وسطایی
کهنه کاری ظروف و مجسمه های هنری
تولید کاتالیست های مس و مصرف در صنایع شیمیایی، نفت و پتروشیمی

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید کربنات مس

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک کربنات مس:۲۴۱۱۵۱۲۴۳۷

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید کربنات مس

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی کربنات مس:۲۸۳۶۹۹۰۰

روش تولید کربنات مس

کربنات مس از طریق واکنش سولفات مس محلول با کربنات سدیم Na2CO3 و یا بیکربنات سدیم NaHCO3 به دست می آید. محصول جانبی این واکنش سولفات سدیم می باشد.ابتدا محلول سولفات مس در مخزن واکنش، با دمای بیش از ۶۰ درجه ی سانتیگراد که توسط همزن مناسب هم زده می شود وارد می شود و سپس کربنات سدیم به آرامی به محلول اضافه می شود. با افزایش pH محلول تا عدد ۶، کل یون مس موجود در محلول رسوب داده و در محلول معلق می شود.

سولفات سدیم تولید شده نیز به صورت محلول باقی خواهد ماند. با فیلتر کردن دوغاب بدست آمده توسط دستگاه فیلتر پرس، کیک کربنات مس جداسازی شده و برای خشک کردن با خشک کن دوار، خشک کن بستر سیال و یا خشک کن طبقاتی آماده سازی می شود. پس از خشک کردن کیک می توان آن را آسیاب نموده و پس از کیسه گیری به فروش رساند.
محلول سولفات سدیم زلال خارج شده از فیلتر پرس را می توان با تغلیظ و انتقال به حوضچه ی کریستال گیری پلی اتیلنی تبدیل به سولفات سدیم کریستالی هفت آبه ( Na2SO4.7H2O) نموده و یا با استفاده از دستگاه خشک کن اسپری درایر تبدیل به سولفات سدیم خشک (Sodium sulfate) نمود

وضعیت واحد های فعال تولید کربنات مس

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال تولیدکربنات مس در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات کربنات مس

نمودار واردات و صادرات کربنات مس در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.

در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴/۵ - (۴ امتیاز)