طرح تولید کود مایع

هر گیاهی برای رشد مطلوب و با کیفیت نیاز به مقدار کافی و متعادلی از عناصر غذایی دارد. این عناصر غذایی معمولا” به میزان کافی در خاک وجود نداشته و یا جذب آنها با محدودیت همراه می باشد لذا باید به صورت کود به گیاه رسانده شوند. کودها از نظر فیزیکی به دو صورت جامد و مایع وجود دارند. بر اثر پیشرفت علوم کشاورزی و آشنایی دقیق تر کارشناسان با عوامل تغذیه ای گیاه و نحوه جذب آنها، کودهای مایع به دلیل مزیت های آن مورد توجه خاص قرار گرفته اند. عمده جذب این کودها از طریق برگ گیاه است ضمن این که همراه با آب آبیاری نیز قابل استفاده هستند. کود مایع برای انواع گیاهان از درختان تنومند تا گل های ظریف و زینتی مناسب است و با توجه به سهولت و سرعت جذب مواد غذایی از طریق محلول پاشی، کود دهی به روش محلول به خصوص برای تامین ریز مغذی ها که به مقادیر کم مورد نیاز هستند، روش بسیار مناسبی است خصوصا برای درختان که ریشه های بسیار عمیق دارند و رساندن مقادیر کم مواد ریز مغذی از راه خاک با راندمان خیلی پایینی همراه خواهد بود، بهتر است این مورد به طریق محلول پاشی تامین شود.
همان گونه که از اسمش پیداست، این نوع از کودها به‌شکل مایع هستند و اغلب اوقات به‌شکل خیلی غلیظ عرضه می‌شوند. به بیان دیگر، قبل از مصرف، باید ابتدا کود را با مقداری از آب رقیق و سپس استفاده کرد. هر کودی، غلظت‌های مخصوص به‌خود را دارد، بنابراین توجه به توصیه‌هایی که توسط سازنده مطرح شده‌است، ضروری است. درصدهای NPK به‌همراه مواد تشکیل‌دهنده اولیه کود، روی برچسب درج می‌شود. این کودها به دو دسته کلی کودهای ماکرو و میکرو تقسیم‌بندی می‌شود.
کودهای پایه
کودهای مایعی که برای تأمین مواد مغذی اولیه ماکرو مورد نیاز گیاه ساخته می‌شوند، به‌نام کودهای پایه شناخته می‌شوند. کودهای پایه به‌ دو دسته کودهای میکرو (مواد معدنی) سبزینه (رشد) یا کودهای شکوفه‌دهی (گل) تقسیم می‌شوند. کودهای میکرو شامل موادی است که بیشترین تأثیر را روی مرحله رشد سبزینه دارند و به‌همین ترتیب، کودهای شکوفه‌دهی دارای موادی هستند که در مرحله گلدهی گیاه بسیار مفیدند.
اهداف ویژه
علاوه بر کودهای ماکرو، بسیاری دیگر از کودهای مایع یا افزودنی‌های میکرو با مصارف ویژه نیز وجود دارند. این کودها نیز ممکن است از یک یا چند ماه مختلف تشکیل شده باشند. این افزودنی‌ها با کودهای پایه تفاوت دارند زیرا به تأمین مواد مغذی اولیه نمی‌پردازند و اهداف دیگری را دنبال می‌کنند. برای مثال، ترکیب یک آنزیم که برای تقویت رشد ریشه است می‌تواند به‌عنوان یک کود ویژه مصرف شود.
کودها به دو دسته اصلی تقسیم می شود:
الف- کودهای شیمیایی یا معدنی
ب- کودهای آلی و بیولوژیک

لیست مهمترین کودهای مایع در ادامه ارائه شده است

کودهای مایع ازته
کودهای کامل مایع
کود میکروبیولوژیک مایع
کود ازت مایع :
کود ازت مایع از هر دو روش برگ و خاک قابل جذب می باشد و می ‌توان آن ها را برای همه گیاهان استفاده کرد. قدرت جذب کود ازته مایع بسیار سریعتر از کودهای شیمیایی، حیوانی و کود سبز می باشد و به خصوص کاربرد آن به طور محلول پاشی بر روی برگ‌ها، قابلیت جذب بیشتر با بازدهی بالاتری خواهد داشت. استفاده از کود ازت مایع موجب صرفه جویی در هزینه‌های تولید و تغذیه گیاه میگردد. در زمان بکارگیری کود ازته مایع، کاهش آلودگی محیط زیست (منابع خاک و آب) در مقایسه با کودهای جامد بیشتر خواهد بود. مصرف کود ازته مایع از طریق هر سیستم کشاورزی و گلخانه‌ای امکان پذیر می باشد. مصرف کود ازته مایع را می‌توان با توجه به دوره رشد یا خواب گیاه تنظیم کرد و گیاه را در زمان تغییرات پیش‌ بینی نشده آب و هوایی حمایت کرد.
کود مایع(کود کامل مایع):
کود کامل مایع از مهمترین کودهای تولید داخل کشور است که دارای سه عنصر اصلی ازت، فسفر وپتاسیم است و تحت عنوان NPKنیز شناخته می شود . بعضاً در ترکیب این کود از ترکیبات روی نیز به میزان بسیار کم استفاده می شود.

بازار انواع کود مایع به صورت زیر می باشد:

ظرفیت فعلی : ۲۳۶۸۰ تن
پیش بینی ظرفیت آتی : ۶۲۱۹۵ تن
پتانسیل مصرف آتی : ۱۴۰۰۰ تن
امکان کسب بازار صادراتی : ۵۰۰۰ تن

فرآیند تولیدکودمایع از ۴ بخش اساسی تشکیل شده است:

۱- واحد تصفیه اسید فسفریک گرید تر
۲-واحد تهیه محلول پایه پلی فسفات آمونیوم
۳-واحد تهیه محلول اوره– نیترات آمونیوم
-۴ مرحله اختلاط محلولهای تهیه شده از مرحله دوم و سوم

نحوه مصرف کود مایع

مهمترین طریقه مصرف این نوع کود به صورت محلول پاشی است. برای آماده سازی محلول کود لازم است که حجم مشخصی از کود، با مقدار مشخصی از آب مخلوط شود تا بتوان از آن محلول برای گیاه استفاده کرد. توجه داشته باشید چنانچه کود مایع خریداری شده را مستقیما بر روی گیاه استفاده نمایید، به علت غلظت بالای عناصر برای گیاه مضر بوده و باعث مسمومیت و از بین رفتن آن خواهد شد. کود مایع حاوی ازت، فسفر، پتاسیم، منیزیم و عناصر ریز مغذی مانند آهن، روی و منگنز و همچنین اسیدهای آمینه، اسید فولویک و اسید هیومیک می باشد. این کود را می‌توان در سیستم آبیاری قطره ای، ترکیب با خاک و یا محلول پاشی برگ ها استفاده نمود. به طور کلی بر روی قوطی انواع کودهای مایع نسبت مورد نظر آن که لازم است با آب رقیق شود، نوشته شده است و در دستور العمل مربوط به کود موجود است.
برای اطمینان از مقدار صحیح کود مصرفی، شما می‌توانید ابتدا یک واحد اندازه‌گیری مانند گرم یا کیلوگرم که توسط ترازو اندازه‌گیری می‌شود را در نظر بگیرید. حال برای مثال روش مصرف یک کود «یک در هزار» است. یعنی شما بایستی یک واحد از کود مورد نظر را در یک هزار از همان واحد آب حل کنید. توجه داشته باشید برای کودهای مایع با درصدی خطا می‌توانید یک سی‌سی از آن را معادل یک گرم درنظر بگیرید.

معایب کودهای مایع

در برخی از انواع کودهای مایع، پس از اینکه کود مدتی در یک جا بدون مصرف باقی بماند، فاسد می‌شوند. کودهای مایع به‌علت فرآیندهای اضافی و بسته‌بندی خاص آنها، از کودهای خشک گران‌تر هستند.

مزایای استفاده از کودهای مایع

• قدرت جذب بالا و مشاهده نتایج سریع
• بهبود سلامت گیاه
• افزایش عملکرد، وزن و کیفیت محصول
• کاهش مصرف کود و در نتیجه کاهش هزینه های تغذیه
• افزایش مقاومت در برابر تنش های محیطی از جمله سرما و گرما
• افزایش مقاومت گیاهان در برابر امراض و بیما ری ها

مزایای کود مایع کامل بیش از کودهای خشک است:

کوددهی مایع مزایای دیگری نسبت به کودهای خشک دارند.هنگامی که سوپر فسفات در خاک متوسط اعمال می شود ، می توان انتظار داشت که بین ۲۰ تا ۲۵ درصد در گیاهان ما به دست بیاید.وقتی به همان مقدار سوپر فسفات در محلول استفاده شود .
می توانیم تقریباً همه آن را بازیابی کنیم.به همین دلیل من با ۵۰۰ پوند ۵-۱۰-۵ محلول به عنوان محصول خوبی کسب کردم ، زیرا با یک تن کود خشک که در آن اسید فسفریک ضعیف بود و نیتروژن و پتاسیم عوامل محدود کننده ای نبودم به دست آمد.
حلالیت کودهای مایع کامل :
کودهای جامد از نظر میزان انحلال آنها و در مقدار قابل حل در حجم معینی از آب متفاوت هستند. حلالیت کودها معمولاً وقتی دو یا چند کود با هم مخلوط می شوند کاهش می یابد.
حلالیت برخی از کودهای متداول در آن ارائه شده است . این ویژگی برای مناسب بودن کود مورد استفاده در باروری بسیار مهم است حلالیت کودها به طور کلی با درجه حرارت افزایش می یابد.
هنگامی که به عنوان یک نمک واحد وجود دارد ، عامل اصلی مؤثر بر حلالیت پتاسیم (K) و NO کودها دما هستند.
این که آیا انحلال کود درون ریز است (دمای محلول در حین انحلال کاهش می یابد) یا اگزوترمیک (دمای محلول در حین انحلال افزایش می یابد) بر سرعت انحلال و انرژی لازم برای تهیه محلول کود تأثیر می گذارد.
بیشتر کودهای جامد نیتروژن هنگام مخلوط کردن با آب گرما را جذب می کنند.
این امر باعث خنک شدن محلول و کند شدن آماده سازی محلول مایع در مخزن اختلاط می شود.حلالیت نیترات کلسیم (Ca (NO )) با این حال ، در عمل واکنش آندروتمیک آن قوی است و فقط ۵۰٪ از مقدار مورد انتظار برای حل در ۳۰ درجه سانتیگراد است.
وقتی مخزن مخلوط در یک میدان باز قرار می گیرد ، این ویژگی می تواند غلظت مورد انتظار را در خط آبیاری کاهش دهید ، زیرا برخی از کودها به عنوان جامد در مخزن باقی می مانند. ویژگی های مختلف حلالیت کودها و مشکلاتی که آنها برای کاربر نهایی ایجاد می کنند ، محرک ایجاد رقت بود.
با کمک رایانه می توان مقادیر هر عنصر مواد مغذی را که باید در دوزهای کوچک به خط آبیاری پمپ شود ، برنامه ریزی کرد. این فناوری برای کار در محصولات بزرگ ، مزارع در فضای باز و مزارع بسیار گران است .
جایی که از پمپ های ونتوری یا متناسب برای تزریق دوز محلول کود از مخزن ذخیره سازی به داخل خط آبیاری استفاده می شود.
اوره ، نیترات آمونیوم ، نیترات کلسیم ، نیترات پتاسیم و فسفات آمونیوم به راحتی در آب قابل حل هستند و به طور گسترده در تهیه محلولهای کودهای تک ماده مغذی یا چند ماده مغذی مورد استفاده قرار می گیرند.
فسفات مونوآمونیوم ، اسید فسفریک و اوره فسفات محلول در آب هستند ، اما ممکن است هنگام تزریق با سرعت زیاد به آب سخت (حاوی مقادیر زیادی کلسیم و کلسیم منیزیم) آب مشکل بارش داشته باشد.
همه کودهای K محلول در آب هستند ، اما در میزان انحلال و حساسیت آنها به دمای محلول متفاوت است. یک مشکل درست در مخازن محلول کود مخلوط ، بارش در شبهای سرد است

محلول تغذیه ای در کود مایع کامل :

در کشت بدون چربی ، تمام مواد مغذی توسط محلول غذایی به گیاهان عرضه می شود محلول مواد مغذی باید شرایط زیر را برآورده کند:
(۱) کلیه عناصر ضروری گیاهان موجود است .
(۲) همه عناصر به شکل یونی وجود دارند .
(۳) غلظت هر یون و کل یون ها در محدوده های مناسب برای رشد طبیعی گیاه است.
(۴) مواد مضر و میکروارگانیسم های بیماری زاوجود ندارد.
(۵)محلول در حدود ۵/۵ تا ۵/۵ و پایدار است .
(۶) محلول را می توان با استفاده از کودهای نسبتاً ارزان تهیه کرد .
۷) غلظت هر یون ، نسبت یونها و در طول دوره نوسان زیادی ندارد. دوره کشت
(۸) در روش جریان عمیق و تکنیک فیلم مغذاکسیژن کافی برای تنفس ریشه حل می شود.

چرا و چه موقع از کود مایع استفاده کنیم:

کودهای مایع کامل نسبت به وعده های دانه ای و سایر محصولات ارگانیک جامد سریعتر عمل می کنند ، بنابراین مایعات بهترین انتخاب برای چندین هدف هستند.
به محض اینکه نهال ها از مواد مغذی تهیه شده توسط بذر جوانه زده استفاده کرده اند ، از مقادیر کمی کود بهره مند می شوند.
این امر به ویژه در صورت استفاده از مخلوط شروع بذر کمتر خاک (مانند مخلوط مبتنی بر ذغال سنگ نارس) درست است ، که به جلوگیری از میرایی کمک می کند اما منبع کمی از مواد مغذی را فراهم می کند.
نهال ها به روش مواد مغذی احتیاج چندانی ندارند ، اما اگر بعد از اینکه آنها را با کود مایع کامل تغذیه کردید ، به طرز محسوسی تیره می شوند ، این شواهدی است که آنها نیاز آنها را برآورده کرده اند.
کودهای مایع همچنین برای موفقیت در گیاهان حاوی کانتینر ، که کاملاً به رطوبت و مواد مغذی آنها بستگی دارد ، برای موفقیت آنها ضروری است.
گیاهان با رشد کانتینر با تغذیه مکرر از کودهای مایع ، بهترین کار را می کنند.
در باغچه ، کودهای مایع می توانند بسیار ارزشمند باشند ، اگر در حال رشد محصولاتی با تحمل سرما هستند که وقتی دمای خاک کم است ، مثلاً اسفناج یا توت فرنگی آغشته به رشد زودرس در زیر پوشش های ردیف شروع به رشد می کنند.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید

کد ایسیک کودهای زیستی مایع ۲۴۱۲۴۱۲۳۰۲
کد ایسیک کودهای زیستی گوگردی (مایع) ۲۴۱۲۵۱۲۳۰۳
کد ایسیک کودهای زیستی میکوریزی باغی (مایع) ۲۴۱۲۵۱۲۳۰۴
کد ایسیک کودهای زیستی میکوریزی زراعی (مایع) ۲۴۱۲۵۱۲۳۰۵
کد ایسیک کودهای زیستی محرک رشد گیاه (مایع) ۲۴۱۲۵۱۲۳۹۴
کد ایسیک کودهای زیستی فسفاته (مایع) ۲۴۱۲۵۱۲۴۱۴
کد ایسیک کودهای زیستی پتاسه (مایع) ۲۴۱۲۵۱۲۴۱۳
کد ایسیک کودهای زیستی ازته ریزوبیومی (مایع) ۲۴۱۲۵۱۲۴۱۲
کد ایسیک کودهای زیستی ازته آزادزی (مایع) ۲۴۱۲۵۱۲۴۱۱
کد ایسیک کودهای زیستی ریزمغذی (مایع)۲۴۱۲۵۱۲۴۱۰
کد تعرفه گمرکی کود مایع : ۳۱۰۵۹۰۹۰

وضعیت واردات و صادرات طرح تولید کود مایع

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات کودهای میکرو معدنی در کشور به تفکیک سال آمده است .

وضعیت واحد های فعال تولید کود مایع

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده کود مایع در کشور به تفکیک استان آمده است .

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید کود مایع

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۲۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۵ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۶۰۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۰ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳/۵ - (۳ امتیاز)