طرح تولید یخچال خانگی (1)

طرح تولید یخچال خانگی

یخچال دستگاهی است که از یک وسیله سردکننده به همراه یک عایق حرارتی و سازوکاری برای انتقال گرما از داخل این محفظه به بیرون تشکیل می‌شود. از یخچال برای خنک نگهداشتن مواد غذایی، داروها و دیگر چیزهای فاسدشدنی استفاده می‌شود. یخچال‌ها از دیرباز تاکنون تغییرات شگرفی را به خود دیده‌اند. از یخچال‌های طبیعی گرفته تا یخچال‌های دست‌ساز زیرزمینی و بعدها یخچال‌های نفتی و گازی و عموم یخچال‌های امروزی که با جریان الکتریسیته کار می‌کنند.

تاریخچه پیدایش یخچال

پیش از آنکه سیستم‌های خنک‌کننده مکانیکی اختراع شوند، مردم غذاهایشان را با برف و یخ خنک نگه می‌داشتند. برف و یخ یا در محل سکونت مردم پیدا می‌شد یا آنها را از قله کوه‌ها فراهم می‌آوردند. سرداب‌ها نخستین سوراخ‌هایی بودند که در زمین حفر می‌شدند؛ آنها را با چوب یا کاه و پوشال مرتب و در آخر، برف و یخ در آن پر می‌کردند. در بیشتر طول تاریخ منظور از یخچال، چنین حفره‌ای بوده است. کار یخچال، گرفتن گرما از مواد غذایی در یک فضای بسته است تا دمای آنها را کاهش دهد که این کار را با عمل تبخیر مایع انجام می‌دهد و به این ترتیب گرما را جذب می‌کند. مایع یا ماده سردکننده‌ای که در یخچال به کار می‌رود در دمای خیلی پایینی بخار و باعث می‌شود داخل یخچال به دمای انجماد برسد. بنابراین براساس این اصل فیزیکی کار می‌کند که در یک مایع که به روش تراکم سریع تبخیر می‌شود، بخار به راحتی منبسط می‌شود و نیاز به انرژی جنبشی دارد و این نیاز را از فضای اطراف تأمین می‌کند. به این ترتیب غذاهایی که آنجا هستند انرژی گرمایی خود را از دست می‌دهند و سرد می‌شوند. سرمایشی که با انبساط سریع گازها صورت می‌گیرد اساس کار یخچال‌های امروزی است. نخستین یخچال دست‌ساز را ویلیام کولن در سال ۱۷۴۸ میلادی در دانشگاه گلاسکو به نمایش گذاشت. البته او هیچ‌وقت اختراع خود را به استفاده عملی نرساند. سال ۱۸۰۵ میلادی مخترع امریکایی به نام اولیور اوانز اولین یخچال را طراحی کرد، اما اولین یخچالی را که می‌توانست مورد استفاده قرار بگیرد جاکوب پرکینز در سال ۱۸۳۴ اختراع کرد که در آن در چرخه تراکم، گاز اتر به کار می‌رفت. پزشک امریکایی جان گری در سال ۱۸۴۴ براساس طرح اولیور ایوانز یخچالی ساخت که یخ بسازد تا بتواند بیماران مبتلا به تب زرد خود را خنک کند. مهندس آلمانی کارل ون‌لیندن فرآیند مایع کردن گاز در یخچال را در سال ۱۸۷۶ به نام خود ثبت کرد که بخش اصلی فناوری به کار رفته در یخچال است. در یخچال‌های اواخر سال‌های ۱۸۰۰ میلادی تا ۱۹۲۹ گازهای سمی آمونیاک، متیل‌کلرید و دی‌اکسید گوگرد برای مایع خنک‌کننده به کار گرفته می‌شدند. نشت متیل کلرید در سال‌های ۱۹۲۰ چندین حادثه مهلک آفرید و سه شرکت امریکایی را بر آن داشت که تحقیقات مشترکی برای یافتن روشی کم‌خطرتر جهت سرد کردن مواد غذایی آغاز کنند. تلاش‌های آنها به کشف گاز فرئون‌دار منجر شد. در عرض چند سال یخچال‌های فرئون‌دار به یکی از لوازم اصلی آشپزخانه تبدیل شدند. چند دهه طول کشید تا مردم فهمیدند کلروفلوروکربن‌ها هم لایه ازن کره زمین را دچار مشکل می‌کنند.

طرح تولید یخچال خانگی (3)

اجزای تشکیل دهنده یخچال

هر یخچال به صورت پایه دارای: کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و ترموستات است. هریک از این‌ها جزو لاینفک وسایل سرماساز هستند که در صورت نبود هریک این فرایند امکانپذیر نمی‌باشد.

کمپرسور
کمپرسور یخچال خانگی از دو بخش الکتریکی و مکانیکی تشکیل گردیده‌است که هر دو قسمت درون محفظه ای فولادی قرار دارند.

قسمت الکتریکی در اغلب یخچال‌های خانگی یک الکتروموتور از نوع آسنکرون می‌باشد که وظیفه به حرکت درآوردن قسمت مکانیکی را به عهده دارد. البته در سال‌های اخیر کمپرسورهای یخچال فریزرها هم تغییرات زیادی داشته‌اند؛ و قسمت الکتریکی آن اینورتری یا موتور خطی شده‌اند. قسمت مکانیکی در کمپرسورهای یخچال خانگی شامل یک سیلندر است که پیستون آن توسط هستهٔ موتور الکتریکی به حرکت در می‌آید. حرکت رفت و برگشتی پیستون باعث ایجاد حالت مکش و دمیدن می‌شود؛ و البته در کمپرسورهای نوع خطی و نوع کمپرسور روتوری یا کمپرسور نوع اسکرال، میل لنگ دیگر وجود ندارد. مقدار مشخصی از روغنی که مخصوص این کار ساخته شده داخل پوسته وجود دارد که وظیفه روانکاری و خنک‌کردن قسمت الکتریکی و مکانیکی را بر عهده دارد.

طرح تولید یخچال خانگی (4)

اواپراتور
کار اواپراتور به این صورت است زمانی که گاز مبرد توسط موتور وارد کندانسور می‌شود و متراکم می‌شود تحت فشار بالا از حالت گاز به مایع تبدیل می‌شود و وارد درایر یا خشک کن و سپس وارد لوله موئی یا کاپیلاری تیوپ می‌شود واین باعث می‌شود که فشار کاهش پیدا کند و سپس وارد اواپراتور می‌شود یک سر اواپراتور به سر لوله موئی وسر دیگر اواپراتور به ساکشن موتور متصل می‌باشد و زمانی که ساکشن اتفاق می‌افتد باعث می‌شود که سطح فشار داخل اواپراتور پایین بیاید و مبرد به جوشش در بیاید واز حالت مایع اروم اروم به گاز تبدیل شود واین تبخیر باعث ایجاد سرما و برودت می‌شود. در اصل اواپراتور یک تبخیرکننده است.

کندانسور
کندانسور (به انگلیسی: Condenser) (چگالنده) قسمتی از سیستم است که وظیفه خنک‌سازی سیال عامل و عمدتاً تبدیل بخار به مایع را بر عهده دارد. در واقع گاز فریون بس از فشرده شدن توسط کمپرسور در کندانسور خنک شده و تبدیل به مایع می‌گردد. در یخچال‌های خانگی معمولاً به صورت شبکه‌ای لوله‌ای بر روی دیواره پشت یخچال نصب شده‌است و در یخچال‌های بزرگ فروشگاهی معمولاً شبیه رادیاتور اتوموبیل است که اغلب از یک فن جهت بهبود فرایند میعان نیز استفاده شده‌است.

ترموستات
ترموستات نیز کار قطع و وصل شدن جریان برق (متعادل نگه داشتن دمای یخچال) به کمپرسور را انجام می‌دهد. به‌طوری‌که وقتی دمای یخچال افرایش یافت (داخل یخچال گرم شد) با وصل شدن جریان برق کمپرسور شروع به کار می‌کند و داخل یخچال را خنک می‌کند و وقتی دما پایین آمد (داخل یخچال خنک شد) جریان برق را از کمپرسور قطع می‌کند. اجزای داخلی ترموستات شامل لوله بلو و پلاتین می‌باشد.

طرح تولید یخچال خانگی (2)

جا یخی (فریزر)
روش کار یخ زن یا جا یخی که به آن فریزر نیز می‌گویند همانند یخچال است با این تفاوت که ترموستات آن برای دمای پایین‌تری تنظیم می‌شود. همچنین مناسب است که از گاز مبردی استفاده شود که دمای تبخیر آن پایین‌تر باشد (مانند فریون ۱۲). در فریزرهای پرقدرت از بادبزن برای خنک‌کردن کمپرسور و کندانسور استفاده می‌شود. دمای فریزرها از -۱۴ درجه سلسیوس سردتر باید باشد تا به مواد غذایی آسیب نرسد. اکثر فریزرهای خانگی دمای تنظیمی از -۱۴ تا-۲۵ درجه سلسیوس دارند. برای فریزرهای نگهداری بستنی از مبرد R22 که تا دمای -۴۰ درجه سلسیوس سرما تولید می‌کنند استفاده می‌شود. جا یخی در اصل نوعی از اپراتور می‌باشد.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید یخچال خانگی

۱. انواع یخچال و فریزر خانگی : ۲۹۳۰۳۱۲۳۰۱
۲. انواع یخچال خانگی : ۲۹۳۰۴۱۲۳۰۷
۳. انواع یخچال فریزر خانگی : ۲۹۳۰۴۱۲۳۱۲
۴. یخچال های جذبی خانگی : ۲۹۳۰۵۱۲۳۱۱

وضعیت واردات و صادرات یخچال خانگی

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات یخچال خانگی در کشور به تفکیک سال آمده است .

طرح تولید یخچال خانگی (7)

وضعیت واحد های فعال تولید یخچال خانگی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده یخچال خانگی در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید یخچال خانگی (6)

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)