طرح پرورش درخت ابریشم ایرانی (شب خسب )

ابریشم داریک درخت نسبتاً کوچک خزان پذیر به بلندی پنج تا ۱۵ متر با تاج پوشش گسترده است . برگ های ظریف و سرخس مانند آن شامل ۱۰ تا ۳۰ جفت برگچه کوچک تقریباً مستطیلی شکل است که در دو ردیف شانه ای قرار می گیرند. این برگچه ها با تاریک شدن هوا روی هم جمع می شوند. برگها مرکب شانه ای به طول ۲۳ تا ۴۵ سانتیمتر است . گل های سفید و صورتی رنگ دارای تعداد بسیار زیادی پرچم نازک ابریشمی است که از اواخر بهار و درتمام طول تابستان می شکفند.

گل ها به شکل انبوه در گل آذین های خوشه انتهایی می رویند. میوه ها که همان نیام ها هستند مانند غلاف باقلا پر ازدانه اند که تکثیر این درخت توسط کاشت همین بذرها صورت می گیرد . شب خسب به نور خورشید و خاک به خوبی زهکشی شده و رطوبت کافی در تابستان وابسته است . بهتر است هرچند هفته یک بار خاک اطراف پایه گیاه کمی تقویت شد .

پوست تنه درخت نیز خاکستری است که این خود به زیبایی و جلوه آن در باغ می افزاید . گل های شب خسب به شکل یک خوشه انتهایی و به طور تقریبی نمی کروی با دمگل بلند و پرچم های فراوان با بن سفید یا کرم و انتهای صورتی هستند. این گل ها بسیار زیبا و رنگ های صورتی ، سفید یا سرخ فام بوده و منظر درخت به ویژه از بالا بسیار چشمگیر است . میوه شب خسب ،نیام وبه شکل بیضی کشیده و خمیده و حاوی ۱۵ تا ۲۰ دانه است .

فصل گلریزان شب خسب از اواسط بهارآغاز می شود و در طول ماه های تابستان ادامه دارد. شب خسب درختی به نسبت کند رشد است و درخاک های لومی با زهکشی مطلوب رشد بهتری داشته و به خشکی و کم آبی و گرمای زیاد مقاوم است . بهترین روش تکثیر شب خسب ،کاشت بذر است . بذرها قبل از کاشت باید به مدت ۳۰ دقیقه دراسید سولفوریک قرار داده شده و سپس شست و شو و یا درآب جوش به مدت ۲۴ ساعت خسیانده شوند. استفاده ازقلمه ریشه نیز ممکن است اما کاشت بذر آسان تر و اقتصادی تر است .

نکته مهم این است که شب خسب را هرگز نباید در زمستان هرس کرد . زیرا ممکن است به خشکیدن درخت منجر شود. بهترین زمان هرس درخت دربهار و دو تا سه هفته پس ازظهور برگ هاست . البته هرس به طورمعمول ضرورت ندارد ، مگر کنترل اندازه و شکل تاج درخت مورد نظر است . کاشت این درخت در حاشیه خیابانی به دلیل گلدهی طولانی و امکان ایجاد حساسیت توصیه نمی شود .اما برای کاشت درحاشیه بزرگراهها که آبیاری کافی هم صورت نمی گیرد، بسیار مناسب است .

بذر درخت ابریشم بسیار مناسب برای پرورش درختچه های بونسای می باشد و بونسای های زیبایی می توان پرورش داد، دلیل استفاده از این گیاه به عنوان بونسای در مرحله اول رشد بالا و سریع آن و برگ های کوچک بوده و دیگری مقاومت بالای آن نسبت به هرس می باشد.

شکل ظاهری درخت ابریشم ایرانی

ابریشم ایرانی جزء درخت کوتاه قد و خزان پذیر است که ارتفاع و بلندی آن بین ۵ تا ۱۲ متر است.

تاج پوشش این گیاه پهن است به همین خاطر سایه نسبتاً خوبی دارد قطر سایه آن ۱۴-۷ متر است اما رشد کندی دارد و ۱۰ الی ۱۵ سال طول می کشد تا رشد کند.

رنگ تنه درخت ابرایشم ایرانی سبز نقره ای است و برگ های باریک و بلندی دارد که ۲۰-۲۵ سانتی متر است و برگچه هایش ۲ سانتی متر است.

گل های این درخت به رنگ های صورتی و سفید و خوشه ای مانند است.

آغاز گل ریزان این درخت از اواسط فصل بهار و تا تابستان ادامه دارد.

میوه های این درخت مثل باقالا اما قهوه ای رنگ است و پوستی سخت تر از پوست باقالا دارند.

طول این میوه حدود ۲۰-۱۰ سانتی متر و عرض آن حدود ۲ تا ۲.۵ سانتی متر است.

می توان از دانه های این میوه به عنوان غذای دام استفاده کرد.

کاشت درخت ابریشم ایرانی

برای کاشت بذر درخت شب خسب باید اول آن را به مدت ۳۰ دقیقه در اسید سولفوریک رقیق قرار داده شود.

در مرحله بعد آن را شسته و ۲۴ ساعت درون آب جوشیده شده نگهدارید.

بهترین روش تکثیر درخت ابریشم ایرانی کاشت بذر و پرورش نهال اصلاح شده است.

همچنین قلمه زدن این گیاه ممکن است اما از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

نیازهای ابریشم ایرانی چیست؟

این گیاه را باید در دمای ۵ تا ۲۱ درجه سانتیگراد نگهداری شود ولی این گیاه در برابر گرما، بسیار مقاوم است.

ابریشم ایرانی به آبیاری زیادی نیاز ندارد و در مقابل خشکی بسیار مقاوم است.

این درخت برای کاشت در شهرهای صنعتی نیز مناسب است زیرا آلودگی های محیطی و صنعتی بر روی آن اثری نمی گذارد.

کاشت این درخت بهتر است در موقعیت آفتابی یا نیم سایه باشد.

خاک مناسب ابریشم ایرانی بهتر است از خاک های لومی، ماسه ای،گچی و خوب زهکشی شده باشد.

بهتر است هفته ای یکبار خاک آن را زهکشی کرد.

هرس کردن درخت ابریشم ایرانی

بهترین زمان هرس درخت در بهار و دو تا سه هفته پس از ظهور برگ ‌ها است زیرا به علت شاخه‌زایی زیاد باید از سال های اولیه رشد هرس فرم شده تا شاخه‌های قسمت های پائینی حذف شوند.

همچنین باید توجه داشته باشید که هرگز نباید در فصل زمستان این درخت را هرس کرد. البته هرس به طور معمول ضرورت ندارد،‌ مگر کنترل اندازه و شکل تاج درخت مورد اهمیت باشد.

تکثیرابریشم ایرانی،شب خسب

ابریشم ایرانی یا شب خسب به دو روش تکثیر می شود با کاشت مستقیم بذر در اواخر اسفندماه ازدیاد می یابد که برای نرم کردن پوسته سخت بذر،قراردادن در اسید سولفوریک و بعداز این مراحله بذر ها را برای۱۲ساعت در آب بخیسانید و هر از چند ساعتی آب را عوض کنید.

با این روش بذرها آماده کاشت هستند. زمین مورد نظر را آماده کنید و بذرهاروی آن بپاشید. روی بذرها را مخلوط خاک و کود حیوانی بریزد و آبیاری را کامل کنید و روش دوم قلمه ریشه ای که در اویل بهار گرفته شده و حدود۷/۵سانتی متر طول و۱۲میلی متر یا بیشتر قطر داشته باشد،قلمه های ساقه ریشه دارنمی شوند.

درخت ابریشم در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس بسیار مورد توجه بوده و به عنوان درختی زینتی کاشته می‌شود.

نگهداری از درخت ابریشم به شرح زیر میباشد

نور: بهتر است در موقعیت آفتابی یا نیمسایه قرار داشته باشد.(این درخت مکانهای آفتابی را ترجیح میدهد)

خاک: خاک لومی ، ماسه ای ،گچی ، خوب زهکشی شده خاک مناسب برای رشد این درخت است.

دما: دمای بین ۵ تا ۲۱ درجه .
البته این گیاه در برابر خشکی و گرما بسیار مقاوم است .

آبیاری: به آبیاری زیادی نیاز ندارد .
شب خسب در برابر آلودگی‌های صنعتی و هوای آلوده شهری مقاومت خوبی دارد.

طول عمر دانه

وقتی نیام های Albizia julibrissin به بلوغ می رسند و از رنگ سبز به رنگ حصیری تغییر می یابند پوشش دانه ها شامل بخش نرم و نازکی تشکیل می شود در این مرحله راهی برای جوانه زنی وجود ندارد و نهال ها بعد از بذرافشانی نمایان می شوند. در ادامه که دانه ها می رسند به اندازه یک سوم وزن اصلی شان کاهش وزن پیدا می کنند و پوشش نفوذ ناپذیر آب رشد وتوسعه می یابد. وقتی پوشیده از رطوبت می شود ، تنفس به مقدار کمی اتفاق می افتد و وضعیت مساعد جوانه زنی نیست . در سال ۱۹۶۴ تعدادی بذر درنمونه های هر بار یوم یافت شد که در سال ۱۸۹۷ با آب داغ تحت مراقبت قرار گرفته بود و بعد از مدت ۶۷ سال درشرایط خشک توانست به رشد خود ادامه دهد.

کاربرد درخت ابریشم ایرانی در طب سنتی:

پوست تنه ی این درخت دارای خواص درمان زخم و کوفتگی است.

در طب سنتی چینی از گل های آن برای تغذیه قلب استفاده می شده است.

شهد شیرین و مغذی گل هایش نیز غذای مناسبی برای زنبورها است .

درخت ابریشم ایرانی که توسط یک نجیب زاده ایتالیایی به نام فیلیپو رل آلبیزی در قرن ۱۸ میلادی به مردم اروپا معرفی شد و به علت اینکه برگ های کوچک آن در شب، دو به دو بسته می شوند به آن شب خسب می گویند و نام علمی آن Albizia julibrissin است.

در ایران مردم آن را به نام درخت ابرایشم و به عنوان درخت زینتی استفاده می کنند.

همچنین در بعضی از مناطق آسیای شرقی به این درخت میموسا گفته می شود.

نام ژاپنی این درخت نمونوکی نیز به معنی خوابنده است.

درخت ابریشم ایرانی از خانواده نخودیان (Fobaceae) است و بومی جنوب غربی و شرق آسیا است .

در واقع این گیاه به خاطر شرایط آب و هوایی که فقط قادر است در آن رشد کند در سطح آسیا پراکنده است.

پراکندگی بیش از اندازه این گیاه را می توان در پاره ای از جنگل های خزری در شمال ایران مشاهده کرد.

کاربرد ابریشم ایرانی باگل های زیبا و خوشبو درفضای سبز،پارک ها،بولوارها و میادین می باشد و از آن جا که شب خسب در برابر هوای آلوده و آلودگی های صنعتی بسیار مقاوم است،پس برای کاشت در شهر های صنعتی و کلان شهر ها گزینه خوبی می باشد.

گل های این درخت بسیار خوشبو و زیباهستند و مورد علاقه بسیاری از حشرات همچون زنبورها و پروانه ها هستند.وگرده افشانی این گل بیشتر توسط زنبورها انجام می شود.

ازدانه های درخت ابریشم صورتی هم برای غذای دام است کوبیده پوست این درخت به عنوان ضمادی برای گوفتگی های سطحی استفاده می شود.

ازشهد گل های شب خسب عسلی خوشمزه و گوارا تهیه می شود.درطب چینی گل های این درخت را به عنوان داروی تقویت قلب استفاده می کنند.

این درخت به علت شاخه زای زیاد باید از سالهای اولیه رشد هرس فرم شده،شاخه های قسمتهای پائینی و شاخه های خشکیده حذف شوند.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

۳.۳/۵ - (۳ امتیاز)