طرح پرورش گوسفند شال

یکی از معروفترین و بهترین نژادهای گوسفند در بین گوسفندان ایرانی، گوسفند نژاد شال است. این گوسفند ویژگی های خاصی دارد که آن را از سایر نژادها متمایز می کند. گوشت مرغوب و البته کم چربی، از مهمترین ویژگی های این نژاد است. معمولا افراد متخصص در این زمینه، نژاد شال را به خوبی می شناسند.
گوسفند نژاد شال

یکی از محبوب ترین نژادها در بین گوسفندان، نژاد شال است که معمولا دامداران علاقه زیادی به پرورش و نگهداری آن دارند. معمولا سود حاصل از نگهداری این گوسفندان نیز بسیار عالی و قابل توجه است. افرادی که قصد خرید گوشت گوسفندی نیز دارند، معمولا ترجیح می دهند از گوشت با کیفیت نژاد شال استفاده کنند.

خرید و فروش گوسفندهای نژاد شال

با توجه به این که گوشت گوسفندهای نژاد شال از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، معمولا هدف دامداران از خرید این گوسفند، پرورش آن برای فروش گوشت است. این گوسفندها استعداد بالایی در وزن گیری دارند بنابراین پروار کردن آن ها می تواند سود زیادی برای دامداران داشته باشد. معمولا خریداران نیز که به سراغ خرید گوسفند زنده می روند، ترجیح می دهند از گوسفندهای نژاد شال استفاده کنند که نسبت گوشت به چربی آن، بسیار بالا است.

زیسب بوم گوسفندهای شال

زیست بوم اصلی گوسفند نژاد شال، از منطقه بوئین زهرا در استان همدان است. این منطقه آب و هوایی گرم و بیابانی دارد. بنابراین در مناطق گرمسیر مانند استان های خراسان، کرمان، یزد، اصفهان و سمنان نیز می توان این گوسفندها را به خوبی پرورش داد.

ویژگی های گوسفند نژاد شال

یکی از مهمترین ویژگی های گوسفند شال، دنبه بزرگ است که شباهت زیادی نیز با گوسفندان نژاد مغانی دارد. معمولا پیشانی این گوسفندان دارای یک لکه بزرگ سفید است که تا انتهای سر نیز کشیده شده است. پاها و سر این گوسفندان نیز مو و پشم چندانی ندارد. گوش های آن ها نیز عموما به سمت پایین آویزان است. سر این گوسفندان معمولا کشیده و تا حدی دارای برآمدگی است. به جز گوسفند، قوچ شال و میش شال نیز وجود دارند که آن ها نیز معمولا این خصوصیات ظاهری را دارا می باشند. قوچ ها و میش های این نژاد، همواره بدون شاخ هستند. علاوه بر این، گوسفندان شال در بدو تولد رنگی تیره نزدیک به سیاه دارند. رنگ آن ها کم کم در زمان رشد تغییر کرده و به رنگ های روشن تر تبدیل می شود.

وزن گوسفندان شال

هدف اصلی از پرورش این گوسفندان استفاده از گوشت آن ها می باشد. در حالی که عموما گوسفندان دیگر برای استفاده از شیر و تولید سایر محصولات لبنی مورد استفاده قرار می گیرند. این گوسفندان معمولا وزن بیشتری نسبت با سایر نژادها دارند؛ به طوری که بره نژاد شال معمولا ۵ کیلوگرم و گوسفند بالغ نژاد شال چیزی حدود ۶۵ کیلوگرم وزن دارد.

نژاد شال بهتر است یا افشار

نژاد شال و افشار هر دو گوسفندانی گوشتی و با بازدهی بالا هستند. هر دو این گوسفندها می توانند از نظر فروش فرآورده های گوشتی، بسیار پر سود باشند. تفاوت های مختلفی البته بین این دو نژاد وجود دارد که باعث می شود هر کدام به آب و هوای خاصی وابستگی داشته باشند. اگر در مناطق سردسیر زندگی می کنید، گوسفندان نژاد افشار برای شما گزینه بهتری هستند. اما گوسفندهای شال در مناطق گرمسیری بازدهی بیشتری دارند.

خصوصیات گوسفندان شال

گوسفندان شال در زمان تولد دارای پشم ها و پوستی به رنگ خاکستری تیره و حتی مایل به سیاه هستند و با رشد گوسفند این رنگ پوست و پشم به شکری متمایل به خاکستری مبدل خواهد شد. به روی پیشانی این نوع از گوسفندان لکه های سفیدی قرار دارد که حتی گاهی تا پشت سر گوسفند هم ادامه دار شده است. اگر گوسفند شال را از نیم رخ مشاهده کنید شاهد محدب بودن بینی گوسفند خواهید شد. این نوع از گوسفندا دارای منگوله هایی در زیر گلو و یا زیر گوش می باشند که حالت آویزان دارد.
این گوسفندان جزء گوسفندان دارای دنبه محسوب می شوند که سایز دنبه ی آن ها هم بزرگ است و تا بالای مفصل خرگوشی قرار گرفته و ادامه دارد.
گوش های این نژاد شال گوسفند بزرگ است به طوری که در مقایسه با برخی دیگر از نژاد ها بزرگ بودن سایز گوش آن ها کاملآ ملموس می باشد. حالت گوش های گوسفندان شال افتاده و آویزان است.

این نوع از گوسفندان در قسمت هایی از سر، دست و پا و نیز قسمت زیر شکم خود مویی ندارند به گونه ای که پوست گوسفند در این نواحی قابل مشاهده می باشد. سر گوسفندان نژاد شال طویل است و البته این میزان طویل بودن کم و بیش متغییر می باشد.

تعدا و پراکنش گوسفند نژاد شال

جمعیت این گوسفند در استان قزوین حدود ۱۶۵۰۰۰۰ راس است.
با توجه به خصوصیات ظاهری و فیزیولوژی این نوع از گوسفندان بری زیست در محیط های سرد و کوهستانی اصلآ مناسب نمی باشند و به هیچ عنوان نمی توانند در این گونه از مناطق زیست داشته باشند.

خصوصیات تولیدی

این نژاد دارای ۳۵% دوقلوزایی است
میانگین وزن تولد بره ها ۳/۵ کیلوگرم
میانگین بلوغ ۶۵ کیلوگرم
میانگین وزن پشم ۱ کیلوگرم
افزایش وزن روزانه این نژاد در دوره پرواربندی بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ گرم

کارشناسان دام سعی کرده اند با تلفیق نژاد شال با نژاد رومانوف روسی بهره بری را در واحدهای پرورش افزایش دهند.

مشخصات گوسفند شال
اندازه هاقوچ نژاد شالمیش نژاد شال
قد۷۵ تا ۷۷۷۲ تا ۷۵
طول دنبه۹۰ تا ۱۰۵۸۰ تا ۸۵
وزن تولید۳/۵۰۳/۲۵
وزن بلوغ۷۰ تا ۷۵۶۵ تا ۶۹
نسبت دوقلوزایی۳۵
پشم سالیانه۱۰/۸۵
تولید شیر در ۵ ماه۹۰ تا ۱۲۰
خصوصیات گوشت گوسفندان شال

گوسفندان نژاد شال دارای گوشت مرغوبی هستند و نیز تولید شیر خوب و باکیفیتی دارند از این رو این نژاد های گوسفندان را در دسته ی گوشتی و شیری دسته بندی می کنند.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح پرورش گوسفند شال

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰۰راس
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۵۵۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۹۰۰میلیون تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳۵ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)