طرح-کارخانه-گرانیت-بر-(سنگ-برای-گرانیت)-به-صورت-تایل-و-اسلب-1

طرح کارخانه گرانیت (سنگ بری گرانیت) به صورت تایل و اسلب

گونه ای سنگ آذرین درونی ، سنگ خارا یا همان سنگ گرانیت نام دارد که دارای دانه های متوسط تا درشت بوده ، سنگ گرانیت از کوارتز و فلدسپات ، میکا و پاره ای کانی های دیگر تشکیل شده است . رنگ سنگ گرانیت به کانی و شیمی سنگ بستگی دارد و به رنگ های متغیری مانند صورتی ، خاکستری ، طوسی ، سیاه و … در طبیعت دیده میشود. سنگ گرانیت از سرد شدن توده های مذاب که ماگما نام دارد شکل گرفته است. گرانیت با وزن مخصوص ٢٧۵۶ کیلوگرم بر متر مکعب یکی از سخت ترین و مقاوم ترین سنگ ها می باشد . گرانیت ها نسبت به سنگ های آهکی مقاوم تر و إز استحکام بالاتری برخوردار بوده . به همین دلیل بیشتر برای استفاده در مکان های پر تردد مانند سنگ فرش خیابان ها و ساختمان های اداری و تجاری و ایستگاه های مترو مورد استفاده قرار میگیرد و باید بدانیم که استفاده از گرانیت برای فضاهای داخلی مانند کانتر های آشپزخانه پله های ساختمان و حتی سنگ فرش واحد ها نیز بی مانع است . برای نمای ساخنتمان ها نیز گرانیت میتواند انتخاب مناسبی باشد ولی باید در نظر داشت که از اسکوپ کردن سنگ غافل نشد. گرانیت ها بیشتر در کشور های آسیای میانه مانند هند، چین و ویتنام استخراج و خریداری میشود . البته لازم به ذکر است که کشور برزیل نیز در عرضه گرانیت های زیبا و خاص در بازار به طور قدرتمندی خود نمایی میکند و تقریبا زیباترین گرانیت ها به این کشور تعلق دارند. از گرانیت های معروف دنیا میتوان گرانیت آبی نروژ ، گرانیت بلک کازمیک ، گرانیت گلگسی ، گرانیت ماگما گلد ، گرانیت دلیکاتوس را نام برد ، کشور ایران نیز دارای معادن گرانیت های متنوعی است که از محبوب ترین آن ها میتوان از گرانیت مروارید مشهد ، گرانیت نهبندان، گرانیت سبز کاهویی بیرجند، گرانیت سبز جنگلی بیرجند، گرانیت خرم دره، گرانیت فیروزه ای، گرانیت گل پنبه ای همدان را نام برد . قیمت سنگ گرانیت ایرانی و گرانیت خارجی به چندین مورد بستگی دارد و از مهمترین پارمتر های آن میتوان ، ضخامت، سایز ، نوع فرآوری را نام برد .

قابلیت های سنگ گرانیت

۱- مقاومت در برابر ضربه و فرسایش
۲- مقاومت در برابر عوامل محیطی
۳- تنوع در رنگ بندی و ظاهر
۴- مقاومت در برابر نفوذ آب
۵- سختی بالا
۶- استحکام و طول عمر بالا

معایب سنگ گرانیت

سنگهای گرانیتی به دلیل داشتن اورانیوم، توریوم و پتاسیم رادیواکتیو دارای مواد پرتوزای بالایی هستند. البته به دلیل تشعشع امواج رادیو اکتیو و افزایش آن در محیط هایی که اشعه ایکس و گاما دارند توصیه نمی شود از این نوع سنگ استفاده شود و معمولا بیمارستان ها و آزمایشگاه ها محل مناسبی برای نصب سنگ گرانیت نیست و علاوه بر آن سنگ گرانیت را سرطان زا می داند. البته بغیر از اینکه سنگ گرانیت برای آزمایشگاه ها و بیمارستان ها استفاده نمی شود به دلیل لکه لکه شدن سنگ گرانیت در هنگام بارش باران و برف استفاده از آن در مناطقی که بارش برف و باران زیاد دارد توصیه نمی شود.

طرح-کارخانه-گرانیت-بر-(سنگ-برای-گرانیت)-به-صورت-تایل-و-اسلب-3

مزایا سنگ گرانیت

۱- این سنگ گونه ای سنگ آذرین درونی می باشد و به همین دلیل است که بافت آن دارای دانه های متوسط تا درشت می باشد. سنگ گرانیت از سنگین ترین سنگ ها می باشد و یکی از دلایلی که از آن به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می گردد این موضوع می باشد. از سنگ گرانیت در آزمایشکاه ها استفاده شده است چراکه این سنگ در مقابل خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارد
۲- شکل گرفتن این سنگ از سرد شدن توده های مذاب می باشد و به گونه ای می توان آن را سمبل سختی، مقاومت و دوام دانست. این سنگ در رنگ های سفید، خاکستری، سبز، مشکی و قرمز دیده می شود. لازم به ذکر است که گرانیتها نسبت به سنگ های آهکی سخت تر اما یکنواخت تر می باشند.
۳- سنگ گرانیت سنبل سختی و مقاومت می باشد و نسبت به سنگ های آهکی نیز سخت تر و یکتنواخت تر می باشد. این سنگ به راحتی خش بر نمی دارد و در مقابل حرارت نیز مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهد. گرانیت را می توان یکی از بهترین انتخاب ها جهت سنگفرش بیرونی مکان هایی که در معرض عبور و مرور زیاد می باشند دانست. همچنین می توان از آن در نمای بیرونی و سنگفرش داهل ساختمان و پله ها نیز استفاده نمود.
۴-سنگ گرانیت دارای دو نوع طبیعی و رنگ شده می باشد که از انواع آن می توان به سنگ هایی با نام هلویی، نخودی و قرمز رنگ شده، بلک گالکسی، شانسی بلک، کارمن رد، بالتیک براون، میل رد،جوپارنا،مولتی کالر ولگابو،بیراسر قهوه ای، بیراسر سرسبز،سن پارادیسو، تن براون،سیلور پرل و غیره اشاره نمود.

بررسی ظرفیت های صنعت سنگ در بازارهای داخلی و خارجی

سرزمین ایران به دلیل تنوع رخدادهای زمین شناسی در آن و نیز رخ آشکار سنگ­ مختلف به دلیل پوشش ناچیز جنگلی و خاک ­ها، دارای پتانسیل بالایی از انواع سنگ ­های تزئینی و سنگ ­های نرم­بر و سخت­بر است. یکی از مزیت‌های خدادادی صنعت سنگ در ایران تنوع معادن آن است. این سنگ­ ها شامل گرانیت، مرمیت،‌ چینی، کریستال، تراورتن و مرمر بوده که از تنوع رنگی بالایی نیز برخوردار است.‌ تنوع رنگ یکی از فاکتور‌های موثر در فروش سنگ بوده به طوری که فعالان صنعت سنگ هند به دلیل تنوع رنگ سنگ­های گرانیت این کشور که شامل ۲۸ طیف رنگی است به خود می­بالند، اما جالب اینجاست که تنها در منطقه بیرجند ایران سنگ‌هایی با ۳۰ طیف رنگی در حال استخراج است. آمارها نشان می ­دهد، ایران پس از ایتالیا، چین و هند در جایگاه چهارم تولید سنگ ساختمانی در دنیا قرار دارد. ذخایر سنگ‌های ساختمانی جهان به حدود ۱۵ میلیارد تن می‌رسد که شامل گرانیت‌ها، مرمریت‌ها، تراورتن‌ها و مرمرهاست که در این میان، تنوع رنگ و کیفیت سنگ‌های تولید ایران با ۷/ ۴ میلیون تن ذخیره در جایگاه اول جهان قرار دارد.

آمارهای توسعه صنعت سنگ در منطقه و جهان

در حال حاضر ۸ هزار و ۸۰۰ معدن فلزات رنگی، خاک‌های صنعتی و سنگ‌های نما و ساختمانی در کشور وجود دارد که یک هزار و ۹۰۰ معدن مربوط به سنگ‌های تزئینی است. ظرفیت شناخته شده معادن کشور ۴۷ میلیارد تن برآورد شده که حدود ۴ میلیارد تن آن مربوط به ذخایر سنگ‌های تزئینی است و مصرف واقعی سنگ در کشور با توجه با رکود ساخت و ساز ۷.۵ میلیون تن و ظرفیت استخراج این ماده معدنی سالانه افزون بر ۲۵ میلیون تن است. وجود ذخایر غنی سنگ نما و تزئینی، ایران را در ۴ رتبه اول تولید کننده سنگ جهان قرار داده و با توجه به موقعیت استراتژیک ایران موقعیت ممتازی نیز برای این محصول با ارزش معدنی در بازارهای هدف منطقه وجود دارد. زنجیره صنعت سنگ از معدن کلید می­خورد و ٢ هزار واحد صنعتی در حوزه سنگ با ظرفیت ٢٧ میلیون تن در کشور فعال است که ارزش جهانی آن از سه میلیارد دلار فراتر می رود. در بخش فرآوری سنگ ظرفیت تولید ١٨٠ میلیون متر مربع محصول به ارزش هر متر ٢٠ دلار در کشور وجود دارد که نیازمند تقویت است. با وجود توانمندی کشور در حوزه سرمایه ملی ذخایر سنگ معدنی می توان تا ۷میلیادر دلار تولید ثروت از فرآوری این محصول داشت اما، با ظرفیت ٢٧ میلیون تنی صنایع فعال سنگ اکنون فقط ١٠ میلیون تن سنگ در کشور تولید می­شود. وجود ذخایر غنی سنگ نما و تزئینی، ایران را در ۴ رتبه اول تولید کننده سنگ جهان قرار داده و با توجه به موقعیت استراتژیک ایران موقعیت ممتازی نیز برای این محصول با ارزش معدنی در بازارهای هدف منطقه وجود دارد. زنجیره صنعت سنگ از معدن کلید می­خورد و ٢ هزار واحد صنعتی در حوزه سنگ با ظرفیت ٢٧ میلیون تن در کشور فعال است که ارزش جهانی آن از سه میلیارد دلار فراتر می رود. در بخش فرآوری سنگ ظرفیت تولید ١٨٠ میلیون متر مربع محصول به ارزش هر متر ٢٠ دلار در کشور وجود دارد که نیازمند تقویت است. با وجود توانمندی کشور در حوزه سرمایه ملی ذخایر سنگ معدنی می توان تا ۷میلیادر دلار تولید ثروت از فرآوری این محصول داشت اما، با ظرفیت ٢٧ میلیون تنی صنایع فعال سنگ اکنون فقط ١٠ میلیون تن سنگ در کشور تولید می­شود. ۶ میلیون تن سنگ فرآوری شده کشور سالانه صادر می­شود که با احتساب ۱ میلیون تن بلوک صادراتی سنگ خام و کوپ در مجموعه آمار صادارت سنگ ایران به ۷ میلیون تن می ­رسد. ۶ هزار واحد فرآوری در کشور وجود دارد که ۵٠٠ واحد به صورت بالقوه ظرفیت تولید و صادرات دارد و ١۵٠ واحد صادراتی است و عارضه ­یابی ضعف صادرات باید به شکل علمی انجام شود. ذخیره معدنی این بخش چیزی فراتر از ۴ میلیارد تن محاسبه می­ شود که با فرض اینکه مصرف سالانه ۱۰ میلیون تن باشد، ۴۰۰ سال طول می ­کشد که تمام این ذخایر به مصرف برسد. در کشور چیزی حدود ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ واحد سنگ بری فعالیت دارند که بیش از نیمی آنها در استان تهران واقع شده ­اند. اما مسایلی مانند فرسودگی و بازدهی پایین ماشن آلات و به روز نبودن تجهیزات، دغدغه ­های جدی را برای تولیدکنندگان ایجاد نموده است.

صادرات دو برابری سنگ از ایران درسال ۹۶

سال ۹۶، ۴۷ میلیارد دلار میزان صادرات غیرنفتی بوده و از این میزان ۸.۵ میلیارد دلار مربوط به صنایع معدنی بوده است. مهم‌ترین موضوع در رابطه با صادرات، تراز تجاری است. در سال۹۱، ۵.۵ میلیارد دلار صادرات معدنی وجود داشت و در مقابل، ۶.۶ میلیارد دلار واردات صنایع معدنی آن انجام شد. تناژ صادرات سنگ در سال۹۱،‌۸۵۰ هزار تن بود که ارزش این میزان ۱۸۰ میلیون دلار بوده است. در سال ۹۶ تناژ صادرات سنگ (کار شده و خام) به ۱.۵ میلیون تن و به ارزش۳۷۰ میلیون دلار رسید. البته این رقم ممکن است در آمارهای بین المللی گم شود، اما در سال­های گذشته صادرات سنگ دو برابر شده است. این در حالی است که کل صادرات صنعت و مواد معدنی ۱.۵ برابر شده است. همچنین کل سنگ وارداتی در سال ۹۶، ۲۶ میلیون دلار ارزش بوده که در مقابل ۳۵۰ میلیون دلار صادرات سنگ، عدد قابل توجهی نیست.

کشورهای واردکننده سنگ ایران

چین در رتبه اول صادرات در حجمی به ارزش ۱۷۰ میلیون دلار بوده است که ۴۹.۸۵درصد از کل صادرات سنگ کشور را شامل می­شود و از این حیث، چین در رتبه نخستین جایگاه از نظر واردات سنگ ایران قرار می­گیرد.
در رتبه دوم عراق با ۷۳ میلیون دلار واردات قرار دارد و ترکیه با ۱۷ میلیون دلار رتبه سوم را به خود اختصاص داده است کشورهای هند و ترکمنستان هم با اختصاص ۱۱ میلیون دلار برای هر کدام، دیگر واردکنندگان اصلی سنگ از ایران می­باشند. دیگر کشورها هم مجموعاً وراداتی به اندازه ۵۹ میلیون دلار داشته­اند که چیزی حدود ۱۸% از مجموع کل صادرات سنگ ایران را شامل می­شود.

طرح-کارخانه-گرانیت-بر-(سنگ-برای-گرانیت)-به-صورت-تایل-و-اسلب-4

کاهش سهم جهانی ایران در صنعت سنگ

تولید جهانی سنگ به میزان ۷ میلیون تن بوده که ۶ میلیون تن آن سنگ‌های گروه آهکی ماربل است که این رقم نسبت به سال گذشته معادل ۴/۸ درصد افزایش داشته است. این رقم نشان‌دهنده افزایش تقاضای بیشتر برای این گروه در بازارهای جهانی است که کشور ما در آن مزیت نسبی دارد . از میزان ۷ میلیون تن افزایش تولید جهانی، ۶/۵ میلیون تن آن متعلق به ۵ کشور، چین ۳ میلیون تن، ترکیه ۱/۵ میلیون تن، هندوستان یک میلیون تن، ایران ۷۰۰ هزار تن، یونان ۳۰۰ هزار تن و ۵۰۰ هزار تن آن مربوط به سایر کشورهای جهان است. در اروپا افزایش تولید داشته است که یونان ۳۰۰ هزار تن، پرتغال ۱۵۰ هزار تن بوده و ایتالیا با کاهش ۲۰۰ هزار تن تولید مواجه بوده که قطعا در آمارهای سال های آینده شاهد رشد صادرات کشورهای یونان و پرتغال و جذب سهم صادرات سایر کشورهای صادرکننده بالاخص ایتالیا و اسپانیا خواهیم بود.

تاثیر نوسان نرخ ارز بر صنعت سنگ کشور

نوسانات نرخ ارز، نوسانات سیاست‌گذاری‌ها را نیز در کشور به دنبال دارد، به‌طوری‌که می‌بینیم مواردی مانند تغییر سیاست‌ها، تعدد دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها طی این چند ماه امکان برنامه‌ریزی را از واحدهای صادرکننده گرفته، به خصوص در چند ماه گذشته با تغییرات ناگهانی و سریع نرخ ارز سیاست‌های تجاری مختلف با رویکردهای متفاوتی، گاه حمایتی و گاه محدودکننده، اتخاذ شده است، فراهم آوردن شرایط مناسب برای جذب سرمایه‌های خارجی و تامین مالی از ضروریات بخش است، در حال حاضر به علت تغییرات مداوم اقتصادی، وضع قوانین و تعرفه‌های یک باره، اعتماد سرمایه‌گذاران جلب نمی‌شود. مناسب نبودن اوضاع مراودات مالی، عدم گشایش اسناد اعتباری و عدم دریافت بهای مواد معدنی از طریق متداول جهانی، مزید بر علت است،

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت طرح کارخانه گرانیت (سنگ بری گرانیت) به صورت تایل و اسلب

متداول‌تربن طبقه‌بندی و دسته‌بندی در فعالیت‌های اقتصادی همان تقسیم‌بندی آیسیک است. تقسیم‌بندی ‌آیسیک طبق تعریف عبارت است از: ‌طبقه‌بندی استاندارد بین‌المللی فعالیت‌های اقتصادی. این دسته‌بندی باتوجه به نوع صنعت و محصول تولید شده به هریک کدهایی دو، ‌چهار و هشت رقمی اختصاص داده می‌شود. کدآیسیک مرتبط با طرح کارخانه گرانیت بر (سنگ برای گرانیت) به صورت تایل و اسلب به شرح ذیل است.

۱. سنگ گرانیت (استخراج) : ۱۴۱۰۴۱۲۳۱۰
۲. سنگ گرانیت قرمز (استخراج) : ۱۴۱۰۵۱۲۳۱۱
۳. سنگ گرانیت مشکی (استخراج) : ۱۴۱۰۵۱۲۳۸۷
۴. سنگ گرانیت سفید (استخراج) : ۱۴۱۰۵۱۲۳۸۸
۵. سنگ گرانیت کرم (استخراج) : ۱۴۱۰۵۱۲۳۸۹
۶. سنگ گرانیت پرتقالی (استخراج) : ۱۴۱۰۵۱۲۳۹۰
۷. سنگ گرانیت سبز (استخراج) : ۱۴۱۰۵۱۲۳۹۱
۸. سنگ گرانیت گل پنبه ای (استخراج) : ۱۴۱۰۵۱۲۳۹۲
۹. سنگ گرانیت شکلاتی (استخراج) : ۱۴۱۰۵۱۲۳۹۳
۱۰. سنگ گرانیت صورتی (استخراج) : ۱۴۱۰۵۱۲۳۹۴

وضعیت واحد های فعال طرح کارخانه گرانیت (سنگ بری گرانیت) به صورت تایل و اسلب

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای کارخانه گرانیت بر (سنگ برای گرانیت) به صورت تایل و اسلب کشور به تفکیک استان آمده است :

خلاصه بررسی اقتصادی طرح کارخانه گرانیت (سنگ بری گرانیت) به صورت تایل و اسلب

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۰۰۰۰ متر مربع
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : – مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : – نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲.۶۰۰ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : – میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۳ درصد

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۴/۵ - (۱ امتیاز)