طرح کشت میوه لونگان (چشم اژدها)

لونگان از میوه های مناطق گرمسیری بخصوص مالزی، تایلند و چین می باشد که دارای میوه های خوراکی است. در تایلند به چشم اژدها و در مالزی به چشم گربه معروف است زیرا میوه پوست کنده ی آن شبیه به کره چشم، زجاج و سفید و هسته ی آن شبیه مردمک چشم و سیاه می باشد. میوه آن بسیار شیرین، شاداب و پرطراوت است و مردم آسیای شرقی اغلب آن را چه به صورت تازه چه به صورت خشک در سوپ، تنقلات و دسر استفاده می کنند. شربت و کنسرو آن نیز در سوپرمارکت ها یافت می شود.

خصوصیات گیاه شناسی لونگان

این گونه ها، درختانی همیشه سبز و بزرگ هستند. برگ ها متناوب؛ مرکب؛ پرمانند (چند برگچه ای)؛ به طول ۳۰ سانتیمتر و دارای ۶ تا ۹ برگچه است. گل ها دارای پرچم و مادگی، هرمافرودیت، کوچک، نسبتاً سفیدرنگ و دارای تقسیم بندی های نامحسوسی بوده که روی یک خوشه ی گل بزرگ که به صورت جانبی یا انتهایی وجود دارد، تشکیل می شوند. میوه یک شفت تخم مرغی شکل، به طول ۳ تا ۵ سانتیمتر است که توسط یک گوشت آبدار احاطه شده است. پوست میوه، نازک اما سخت و به رنگ های نارنجی یا قرمز می باشد.
در نیمکره شمالی، زمان گلدهی این گیاه در ماه مارچ و زمان رسیدن میوه ها ماه های جولای تا سپتامبر می باشد. یک درخت بالغ می تواند حدود ۲۳ تا ۲۲۷ کیلوگرم میوه در هر سال تولید کند.
عملکرد این گیاه ۵ تن در هر هکتار است

درخت لونگان

لونگان درختی همیشه بهار از خانواده‌ی بندق است که به صورت بومی در چین و هند یافت می‌شود، اما امروزه در سرتاسر جنوب شرقی آسیا رشد کرده است. این درخت به طور متوسط تا ارتفاع ۵ تا ۱۰ متر قد داشته باشد. با پوستی چوب پنبه‌ای و برگ‌های به رنگ سبز تیره و براق که بافتی چرمین دارند و نوک تیز هستند. اما سوپراستار این گیاه، میوه آن است. میوه‌های کوچک و گرد، دارای پوستی قهوه‌ای روشن، گوشتی نرم، حساس، سفید و تقریبا شفاف؛ و همچنین یک دانه‌ی کوچک قهوه‌ای یا سیاه در مرکز آن. این میوه تنها کمی بزرگتر از زیتون است.
درخت لونگان، در مناطق با آب و هوای استوایی بهتر رشد می‌کند، جایی که پاییز‌هایی خشک و زمستانی بدون یخ داشته باشد. درخت لونگان به عنوان یک منبع غذایی پرورش داده می‌شود، اما در مناطق سردسیر، آن‌ها بیشتر با هدف زینتی پرورش داده می‌شوند چرا که در دمای پایین این درخت میوه نمی‌دهد.
لونگان، قطعا یک گنجینه‌ی غذایی است که باید به رژیم غذاییتان اضافه کنید. آن‌ها نه تنها طعم شیرین و خوشمزه‌ای دارند، بلکه حاوی مواد مغذی و سالم بسیاری هستند. با این حال به خاطر داشته باشید که در مصرف آن زیاده روی نکنید چرا که در کنار خواص فراوان، لونگان حاوی لوکتوز است که مصرف زیاد آن برای سلامتی مضر است.

شرایط نگهداری و پرورش درخت لونگان
روش آبیاری درخت لونگان

نیاز آبی این گیاه در تابستان متوسط است و در زمستان که رشد گیاه کمتر شده و هوا نیز خنک است، نیاز آبی گیاه کاهش می‌یابد. آبیاری بیشتر از نیاز گیاه یا وجود زهکش نامناسب باعث قهوه‌ای و پوسیده شده ریشه‌ها و در نهایت از بین رفتن آن خواهد شد. بهترین زمان آبیاری زمانی است که خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری کاملا خشک شود.

نور مورد نیاز میوه لونگان

لونگان برای رشد بهینه به نور کافی و کامل خورشید نیاز دارد، هرچند در محیط نیمه سایه نیز می‌تواند رشد کند. بهترین مکان برای نگهداری و پرورش میوه لونگان در منزل، قرار دادن گلدان در مقابل پنجره‌های جنوبی و آفتاب‌گیر آپارتمان است. وجود نور زیاد در فصل بهار، جوانه‌زنی گیاه را تحریک می‌کند.

دمای مورد نیاز لونگان

درخت لونگان بومی مناطق گرمسیری است و بنابراین به سرما هوا حساس است. این گیاه در دمای کمتر از ۸ درجه سانتی‌گراد از بین می‌رود و بهترین دما برای رشد گیاه دمای ۱۸ تا ۲۲ درجه است. در طبیعت این گیاه به آب و هوای نیمه گرمسیری با تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌های خشک و خنک نیاز دارد.

خاک مناسب گیاه لونگان

درخت لونگان در انواع خاک به غیر از خاک‌های غرقابی و خاک‌های شور می‌تواند رشد کند. بهترین خاک برای پرورش میوه لونگان در گلدان خاک شنی سبک، غنی از مواد حاصلخیز و دارای ph نسبتا اسیدی ( ۵/۵ تا ۶) است. همچنین ترکیبی از خاکبرگ پوسیده، خاک پیت و مقداری هم خاک سبک (شن و ماسه) برای کاشت میوه لونگان در گلدان مناسب است.

آفات درخت لوگان و بیماری‌ها

مهمترین آفات این گیاه کرم‌ها و مورچه‌ها هستند. همچنین در زمانی که میوه درخت لونگان میرسد، احتمال دارد مورد هجوم پرندگان قرار گیرد. از دیگر مشکلات شایع این گیاه بروز بیماری‌های قارچی است که در صورت آبیاری زیاد یا رطوبت بیش از اندازه محیط ایجاد می‌شود و برای رفع آن لازم است از محلول‌های قارچ کش استفاده شود.

کوددهی

مهمترین کمبودی که برای این گیاه میتوان در نظر گرفت کمبود عناصر میکرو است که از طریق کوددهی در طول فصل رشد میتوان کمبود تغذیه‌ای گیاه را برطرف کرد. همچنین استفاده از کود NPK به گیاه میوه اژدها یک ماه پس از کاشت توصیه می‌شود

 

شرایط محیط رشد لونگان

لونگان درختی در اندازه ی متوسط و همیشه سبز است که می تواند تا ارتفاع ۶ تا ۷ متر نیز رشد کند. درختی حساس به سرما است و خاک های شنی را جهت رشد بهتر ترجیح می دهد. بعضی از گونه های این درخت در نواحی که دمای زمستان معمولاً زیر ۴.۵ درجه سانتیگراد (۴۰ درجه فارنهایت) نمی رسد می توانند برای مدت کوتاهی دمای -۲ درجه سانتیگراد (۲۸ درجه فارنهایت) را تحمل نمایند.
مانند لیچی، لونگان نیز به آب و هوای نیمه گرمسیری با تابستان های گرم و مرطوب و زمستان های خشک و خنک نیاز دارد. در نواحی گرمسیری می تواند در ارتفاع سطح دریا تا ارتفاع ۵۵۰ متر بالاتر از سطح دریا نیز رشد کند.
لونگان در انواع خاک ها می تواند رشد کند اما نسبت به خاک های غرقاب یا شور حساس می باشد. بهترین رشد را در خاک های عمیق؛ دارای مواد غذایی کافی، با پی اچ ۵/۵ تا ۶ دارد.

تکثیر لونگان

تکثیر لونگان به روش های مختلفی از جمله: تکثیر با بذر، ریشه دار کردن قلمه، خوابانیدن هوایی و یا پیوند زدن انجام می شود. بذور دارای قدرت جوانه زنی کوتاهی هستند و باید با حفظ رطوبتشان به سرعت پس از برداشت کشت شوند. خوابانیدن هوایی یکی از روش های معمول و رایج تکثیر این گیاه است ولی گیاهانی که توسط خوابانیدن هوایی تکثیر شده و به وجود می آیند دارای سیستم ریشه ی ضعیفی بوده که ممکن است در اثر بادهای قوی از بین بروند. نهال های بذری پس از ۷ سال میوه تولید می کنند اما این زمان برای گیاهان تکثیر شده توسط پیوند یا خوابانیدن هوایی حدود ۳ تا ۴ سال یا کمتر می باشد.

خواص درمانی و کاربردهای صنعتی لونگان

میوه تازه ی لونگان دارای ۲۵۱ کیلوژول (۶۰ کیلوکالری) انرژی، ۱۵.۱۴ گرم کربوهیدرات ها، ۱.۱ گرم فیبر، ۰.۱ گرم چربی، ۱.۳۱ گرم پروتئین، ۰.۰۳۱ میلیگرم (۳%) تیامین، ۰.۱۴ میلی گرم (۱۲%) ریبوفلاوین، ۲% نیاسین، ۸۴ میلیگرم (۱۰۱%) ویتامین C، ۱ میلیگرم کلسیم، ۰.۱۳ میلیگرم آهن، ۱۰ میلیگرم منیزیم، ۰.۰۵۲ میلیگرم منگنز، ۲۱ میلیگرم فسفر، ۲۶۶ میلیگرم پتاسیم و ۰.۰۵ میلیگرم روی می باشد.
میوه این درخت شیرین و آبدار است و بصورت تازه در سوپ ها، تنقلات، دسرها و غذاهایی با مزه ی ترش و شیرین استفاده می شود. مزه ی میوه لونگان با میوه لیچی متفاوت است، بدین صورت که میوه لونگان دارای میزه شیرین و خشک تری است ولی میوه لیچی آبدارتر و ترش و شیرین است.
میوه خشک آن نیز در چین بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. چینی ها عقیده دارند که این میوه تأثیر مثبتی بر آرامش اعصاب دارد. در مقابل میوه ی تازه که آبدار و سفید رنگ است، میوه ی خشک شده ی لونگان دارای رنگ قهوه ای تیره تا سیاه می باشد.
میوه تازه ی آن برای کاهش تب و میوه ی خشک آن جهت درمان بی خوابی مفید است. برگ های این گیاه حاوی کوئرستین با خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدویروسی هستند و جهت درمان آلرژی، سرطان، بیماری های دیابتی و قلبی-عروقی استفاده می شوند. بذور کوبیده شده و له شده ی این گیاه، کفی تولید می کنند که از آن در ساخت شامپوها استفاده می شود. چوب آن نیز در ساخت لوازم منزل کاربرد دارد. همچنین این درخت به عنوان یک درخت زینتی نیز در باغ ها کشت می گردد.
-این میوه سرشار از فسفر ، کلسیم ،کربوهیدرات،ویتامین c می باشد.
-یک آرامش بخش اعصاب و بر طرف کننده سردردهای عصبی و بی خوابی است.
-اشتها آور، تب بر است.
-چینی‌ها معتقدند دارای طبع گرم و افزایش دهنده‌ی قوای جنسی است.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح کشت میوه لونگان

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰ تن در هکتار
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
شروع باردهی و تولید: ۷ سال پس از کشت
سطح زیر کشت : ۲ هکتار
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۵۵ میلیون تومان
دوره بازگشت سرمایه گذاری: ۷ سال
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۶۰ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)