فرآیند تولید آبلیمو

لیمو خاصیت ضدباکتریایی، ضدویروسی، تقویت‌کننده سیستم دفاعی بدن، کاهش‌دهنده وزن، هضم‌کننده و تصفیه‌کننده کبد را دارد.لیمو دارای املاح و ترکیبات زیادی مانند اسیدسیتریک، کلسیم، منیزیم، ویتامینC، فلاوونوئید، پکتین و لیمونین است که ایمنی بدن را تقویت می‌کند و با عفونت‌ها مقابله می‌کند.

مواد اولیه آب لیمو شامل لیمو ، بطری و درب بطری و اتیکت و نایلون شرینگ می باشد . میزان مواد اولیه با توجه به ظرفیت پیش بینی شده طرح به شرح زیر می باشد:

-لیمو:
هر ۲٫۴۵ کیلوگرم لیمو ۱ کیلو گرم اب لیمو پاستوریزه تولید می نماید . ظرفیت طرح ۶۰۰۰۰۰ کیلوگرم است

-شیشه (بطری):

شیشه در سایز ۲۵۰ سی سی پیش بینی می شود که برای ۵ کیلوگرم ۴ شیشه لازم خواهد بود.

– درصدی ضایعات به آن اضافه می شود.

– درب بطری: به تعداد شیشه ها و ۲۴۷۲۰۰ عدد با ۳ درصد ضایعات مورد نیاز است.

– لیبل: به تعداد شیشه ها و با در نظر گرفتن ۳ درصد ضایعات ۲۴۷۲۰۰۰ عدد لازم می باشد.

– نایلون شرینگ: به ازای هر ۱۲ عدد شیشه ۵۰ گرم مورد نیاز است.

– پرکلرین : برای ضد عفونی استفاده می شود و مصرف آن .۱۳ درصد رب گوجه فرنگی را تشکل می دهد.

– سود کاستیک: برای شستشو میزان مصرف .۲۶ درصد بر اساس رب گوجه فرنگی تولیدی می باشد.

– قوطی : با در نظر گرفتن بسته بندی رب در قوطی نیم کیلویی میزان مصرف برابر خواهد بود

– اتیکت : به تعداد قوطی ها و با در نظر گرفتن ۳ درصد ۴۱۲۰۰۰۰ عدد مورد نیاز است.

– نایلون شرینگ : به ازای هر ۱۲ عدد ۵۰ گرم در نظر گرفته می شود.

فرآیند تولید آبلیمو

خط تولید آبلیمو:

ابتدا لیمو های ارسال شده توسط واحد کنترل کیفیت مورد بررسی و کنترل قرار می گیرد. چنانچه لیمو ها از لحاظ کیفی مورد تائید باشد، توسط بالابر لیمو وارد قسمت سورت و شستشو می گردد. لیموهای شسته و سورت شده وارد کراشر شده و در این قسمت لیموها برش می خورد. پس از آن لیمو از پرس ۱ و ۲ عبور کرده و وارد فینیشر می گردد. پس از آن به ترتیب وارد پیش گرم و دی اریتور یا گازگیر می شود. سپس جهت یکنواخت شدن، بافت آبلیمو وارد هموژنایزر می گردد. پس از آن آبلیمو پاستوریزه شده و پس از عبور از پلیت کولر سرد می شود.آبلیمو تولید شده پس از انجام آزمون های کیفی و تائید نهایی آماده بسته بندی می گردد.

ابتدا لیمو در حوضچه تخلیه می شود و توسط بالابر به داخل سالن تولید هدایت می شود. سپس طی مرحله ی برگ گیری چوب ها و برگ ها جدا می شوند و برای پاک کردن گل و آلودگی های روی پوست، شست و شوی اولیه انجام می شود.

خط زن: در این مرحله شیاری روی پوست لیمو جهت خارج شدن مواد فرار و تلخی ایجاد می شود.

Sorting : لیموهای فاسد و خراب توسط کارگران جدا شده و لیموهای سالم در حوضچه های آب توسط کلر ضدعفونی می شوند.

پلی پرس: نوعی چرخ گوشت است که راندمان پایینی دارد و برای آبگیری استفاده می شود.

فیلتر یا صاف کردن : پالپ های درشت، هسته ها و غشا جدا می شود.

پاستور یا نگه داری: در مخزن اولیه حدود ۱۵ ثانیه در دمای ۸۰ درجه لیمو پاستور می شود که ظرفیت این مخزن ۵ تن می باشد و کل فرایند پاستور حدود ۱ ساعت انجام می شود.

گازگیر یا دریتور: حالت قهوه ای آبلیمو به خاطر اکسیژن ایجاد می شود که در این مرحله اکسیژن، سایر گازها و کف روی محصول گرفته می شود.

هموژن کردن باعث می شود که محصول در طی نگهداری طولانی مدت دناتوره نشود. در مخزن ثانویه آبلیمو خنک می شود. اگر آبلیمو ابتدا پاستور شود و سپس نگهداری، باعث کاهش ارزش تغذیه ای محصول می گردد. بنابراین باید پس از پاستور کردن، وارد خط تولید شود.
در مرحله ی بعد شیشه های بسته بندی شست و شو داده شده و پر کردن تحت خلا انجام می شود که خلا باعث خارج شدن مواد زائد و ضایعات داخل شیشه می شود.

استفاده از شیشه برای این است که تبادل یونی آن بسیار کم می باشد. سپس دربندی انجام شده و محصولات وارد خط جت می شوند که در این مرحله تاریخ تولید، انقضا و کدگذاری انجام می شود.

دگذاری باعث می شود اگر محصول مشکل پیدا کرد بتوان نوع لیمویی که از آن آبگیری انجام شده شناسایی کرد.

آزمایش هایی که روی آبلیمو انجام می شوند

شامل رنگ، طعم، بو، مواد خارجی، وضعیت ظاهری، عدد بریکس، چگالی، اسیدیته، عصاره ی خشک، خاکستر کل،حلال یت خاکستر، پروتئین و اندیس فرمالین می باشد.

شناسایی آبلیمو طبیعی از دید یک مصرف کننده طبق استانداردهای جهانی و استاندارد ایران :

مهمترین مورد ی که یک مصرف کننده باید به آن توجه کند رنگ طبیعی آبلیموست که طبق استاندارد شماره ۱۰۷اداره کل استاندارد ایران زرد یا زرد کهربائی و دیگر خصائص آن ازجمله طعم طبیعی لیمو که ترشی مایل به کمی تلخی که ناشی از اسانس های موجود در پوست بمقدار ۵/گرم در لیتر است می باشد.اسانسهای روغنی موجود در پوست که موقع آب گیری وارد آبلیمو می گردد خود خواص ضد عفونی کننده زیاد داشته ونیز مانند حفاظی ویتامین ث موجود در آنرا حفظ میکند.از دیگر مشخصات یک آبلیموی طبیعی بوی آن که باید دارای بوی طبیعی لیمو ترش باشد دیگر لرد یا مواد جامد محلول در آن بوده که متاسفانه عوام فکر می کنند که در آبلیمو هر چه کمتر باشد بهتر است ولی از لحاظ استاندارد حداقل ان باید ۸گرم در لیتر و حداکثری ندارد و بستگی به کیفیت لیمو و طبیعی بودن آبلیمو است مقداری نیز که در ته شیشه ته نشین میگردد بواسطه خاصیت سوسپانسیونی آبلیمو کاملا طبیعی است و از لحاظ استاندارد تا ۵درصد مجاز است.بنابراین آبلیموهایی که فاقد این ویژگیها ست باید در طبیعی بودن آن شک کرد.

خواص آبلیمو طبیعی و مضرات آبلیمو غیر طبیعی :

آب لیمو طبیعی در درمان ۲۲۰ بیماری تاثیر مستقیم دارد و اگر بصورت غیر طبیعی تهیه گردد نه تنها خواص درمانی و غذایی ندارد بلکه موجب بسیاری از بیماریها از جمله سیروز کبدی ,سرطان های مختلف و بیماری های کلیوی و بسیاری دیگر از بیماری ها می گردد.

معالجه اب لیمو

آخرین چاپ لاروس مدیکال و لاروس کاسترونومیک دارای مطالب علمی و جالبی درباره لیمو می باشد که به عنوان مقدمه ذکر می شود. در اغلب ممالک لیموهای خوبی بدست می آید که مورد پسند همه است . در ایران علاوه برلیموهای بزرگ لیموهای کوچکی به دست می آید که مخصوص این کشور است و به نام لیمو شیرازی معروف است از انواع لیمو بهترین نوع آن مربوط به گل اول است که درماههای مهر و آبان به دست می آید و بعد لیموهای گل دوم که متعلق ب ماههای اسفند و فروردین است پر آب و خوش طعم و معطر است . سی درصد وزن هر لیمو آب آن است و این آب را تجزیه کرده اند شش تا هشت درصد آن اسید سیتریک و بقیه آن ویتامین های ب و آ و ث بوده است . یک ماده اصلی تلخ بنام لیمونین از هسته های لیمو روغن مایع استخراج کرده اند که در طب مصرف دارد آبلیمو خنک کننده ، ضد عفونی کننده و قابض است و برای پاک کردن و سالم نمودن خون و سلوله ای یاخته های بدن وسلسله اعصاب و دستگاه مغزما معالجه با لیمو تنها روش معالجه با غذا است که در اثر مطالعات جدید درباره ویتامین ها و تاثیر غذا در تندرستی به دست آمده است . اثر فرماندهی لیمو در جبهه های جنگ حدیدترین و آخرین اکتشافات درباره خواص طبی لیمو در اثر تجاربی بدست آمده که آن تجارت حاص جنگ دوم جهانی است که هزاران بار صحت آن به ثبوت رسیده است .

در میدان های جنگ جهت تقویت جسمی سربازان به آنها آبلیمو و می دادند که از هر جهت بدن آنها را درمقابل امراض مثل طاعون ، اسکوربوت ، بری بری، گربپ ، تب زرد حفظ کند

حتی ییمارانی را با داروهای شیمیایی که برمبتنای سولفامیدها و پرامیدون و حتی پنی سیلین بود تحت معالجه قرار دادند تا بالاخره برای شفای آنها به معالجه با لیمو شروع کردند ، با رواج آب مرکبات و میوه ها مخصوصا لیمو در جبهه های جنگ آمار نشان می دهد که تلفات مرگ و میر در اثر امراض جنگ دوم چهانی نسبت به جنگ اول بسیار کم شده است و بیش از شصت درصد تقلیل یافته است و این نتایج درخشان در اثر فرماندهی جدید و جوان لیمو در جبهه های جنگ بوده ، چون بیش از هر میوه دیگر ی تمام ویتامین های رادیو اکیتو را در خود فشرده است و اگر این میوه را با فراست و هوشیاری مصرف کنند برای افراد بیمار و سالم آثار حقیقی شگفت انگیز و تجدید کننده حیات را در بر خواهد داشت . شاید بسیاری از اشخاص وقتی صحبت از لیمو می شود و یا شکل آنرا می بینند از ترس میلرزند خیال می کنند ترشی لیمو ضعف قلب انها می شود و حال آنکه این تصورات آنها مبنی ب اشتباه است و به کمک لیمو میلیون ها فرد آدمی شفا یافته و معالجه شده اند.

طریقه معالجه با لیمو بسیار آسان است و در دسترس همه می باشد و آن این است که صبح ناشتا باید آب یک تا پنج لیمو را گرفته و قبل از غذای ظهر و یا قبل از خواب شب آنرا مصرف کرد و اگر کسی چنین کرد انواع تب را می برد ، انواع سرفه و تنگی نفس را خاموش می نماید و نبض را کامل می نماید .حال برای اینکه بدانید کدام امراض را معالجه می نمایند به شرح زیر است

روماتیسم ، درد کمر ، روم کلیه ، سیاتیک، دیابت را از بین می برد ، تصلب شرایین و نارسایی میترال را شفا می دهد ، سرما خوردگی و زکام ، برونشیت ، درد گلو ، دملها و انواع زخم ها و جراحات و عفونت ها، تبخال ، تیفوئید ، سرخک ، مخملک ، آبله ، کم خونی ، سنگ کیسه صفرا و زیادی صفرا ‌، ترس و نگرانی ، عصبانیت ، امراض کبدی ، سرطان خون ، خستگی ، درد کلیه و ورم کلیه ، یرقان ، تقویت جدار معده و روده ها ، خون ریزی از بینی را قطع می کند، رفع پوست سر و از طاسی آن جلوگیری می کند ، تقویت دستگاه هاضمه ، رفع جوش زیر و روی پوست ، تعریق بدن ، آرامش اعصاب ، ترشی زیاد معده ، درد گوش ، سینه پهلو ، آب مروارید ، و از فلج جلوگیری می کند

تمام امراض بالا را شفا می بخشد به شرط اینکه از آب لیمو نترسید . معالجه با لیمو بی اندازه مهم است و ما این نتیجه را در اثر خواص شفا بخش لیمو بدست آورده ایم .

فرآیند تولید آبلیمو

لیمو خون بدن ما را پاک می کند و خون را پاک در بدن ما می تواند عفونت های خونی و پوستی و جوشهای جلدی که در صورت و بدن به اسم کک و مک پیدا می شود از بین می برد.

اغلب اشخاص کک و مک را یک امر ساده و طبیعی می دانند و خیال می کنند که کک و مک در اثر قدرت خون آنها پیدا می شود و حال آنکه در حقیقت این عارضه در اثر ناخوشی مایع خون پیدا شده و نشانه این است که کبد حامل سمومی است.

وقتی ما آبلیمو را به اندازه ای که برای بدن ما لازم است مصرف نکنیم بزودی خواهیم دید که جوشهای ریزی در نقاط مختلف بدن و حتی در صورت ما پیدا شده اند که دارای چرک و خون می باشد این جوش های چرکی و خونی در بدن ما علامت روشنی بر ضعف خون ما است .
بعضی مواقع لثه دندانهای ما خونریزی دارد و در ریشه دندانها چرک پیدا می شود یا گلوی خود لوزتین داریم و با ترشی معده ما زیاد است با وجودیکه غذاهای مناسبی مصرف می کنیم ولی به اندازه کافی آب لیمو در خون ما نمی باشد . افراط در غذاهایی که مواد نشاسته ای دارد مثل سیب زمینی ، ماکارونی ، برنج ، آرد های سفید شیرینی باعث پیدایش ترشی معده و جوش در صورت می شود همانطوری که تبهای معده و روده در اثر افراط در مصرف شیرینی های چرب بوجود می آید . آب لیمو حتی اگر به مقدار کم مصرف شود باعث خنثی کردن و از بین بردن تمام این عوارض ناشی از فساد و کثافت خون می شود و کبد را که حامل سمومی است پاک و تصفیه می کند چون کبد به آبلیمو احتیاج دارد و ما هرچه بیشتر آب لیمو مصرف کنیم بیشتر عمل کبد را به حال عادی و طبیعی در خواهیم آورد تا به اندازه کافی کیسه صفرا نیز بکار افتاده و صفرا ترشح کند.

غذاهاییکه مبنای آن براساس سبزیها و میوه هاست مثل کاهو ، سبزیهای ریشه دار ، گوجه فرنگی و غیر آن بدن ما را در حالی نگه می دارد که سلامتی و تندرستی کامل نصیب آن می گردد به همین جهت است که لیمو برای اشخاص صفراوی بسیار لازم و مفید است . طب جدید همانطور که خواهید دید سولفامیدها و پنی سیلین و مواد مشابه آنها در گذشته مصرف می شدند روز به روز با شکست مواجه می شود و تنها نظریه ای که تا امروز ثابت مانده و روی پا ایستاده است نظریه معالجه با ویتامینها است و لیمو دارای مقدار زیادی ویتامین های ث و ب می باشد.

در کشورهای متحده آمریکای شمالی آب میوه ها را دربارها و هتلها دسترس مردم می گذارند مخصوصا آب گوجه فرنگی ، آبلیمو ، پرتقال ، آب توت ، آب آناناس ، آب نارنگی ، هویج ، آب انگور تازه ، و غیر آنها به فراوانی و ارزانی و همه از آن استفاده می کنند ( در کشور ما هم بحمدالله بهترین میوه فراوان است و لیکن افسوس که گران بوده و عموم مردم نمی توانند استفاده کنند ) .

پس از آنکه ویتامین ها بوسیله فونک کشف شد اولین ویتامین مخصوص را در لیمو کشف کرد که موسوم به ویتامین ث یا ویتامین لیمو شد و امروز پزشکان امریکایی این ویتامین مخصوص را برای معالجه امراض بسیاری به کار میبرند ، زیرا ویتامین ث لیمود دارای خواص شفا بخش فراوانی است

اسیدهایی که در خون ما هستند در اثر غذاهای گوشتی و نشاسته ای و نان سفید پیدا می شود و میوه ها و سبزیها چنین اسیدهای را خنثی کرده و از بین می برد

لیموترش نورچشم را زیاد می‌کند، از طاسی سرجلوگیری می‌کند، موهای سر را تقویت می‌کند. لیموترش میوه‌ایست، کاملا سالم در عین حال که مقوی است می‌تواند به تمام باقت‌های عضلانی بدن غذا بدهد بدین سبب به آن عال تندرستی بدن نام داده‌اند.
لیموترش، پرتقال، لیموشیرین، نارنگی، ترنج، بالنگ، لیمو عمانی، توسرخ، نارنج، دارابی و ده نوع دیگر از این نوع میوه است و شبیه هم بوده و دارای خواص مشابه هستند، میوه و گل، برگ، شکوفه، ساقه و درختان که همه آنها به ظاهر با هم اختلاف دارند ولی دارای منافع مشترک بوده و و میتوان آنها را به هم پیوند زد حتی میتوان روی یک درخت پیوند درختهای دیگر را زد و انواع میوه‌های این تیره و نوع را از یک درخت بدست آورد.

● میوه‌های پیوندی از نظر ظاهر درشت‌تر، شاداب‌تر و گواراترند. املاح و ویتامینهای موجود در لیموترش: لیموترش سرشار از ویتامین‌های (آ)و (ب) و به ویژه ویتامین (ث) و دارای آهن، کلسیم، سدیم، منیزیم، فسفر و پتاسیم است. در لیموترش اسیدهای زیادی وجود دارد که از همه مهمتر اسید سکوربیک و اسید سیتریک است که از بین برنده اسیداوریک است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)