فرآیند تولید بتن CLC

فرآیند تولید بتن CLC

 
 CLC مخفف عبارت Cellular Lightweight Concrete به معنی بتون سبک وزن سلولی است که در ایران به بلوک CLC معروف است .تاریخچه این بلوک ها بر میگردد به سال ۱۹۲۰ که بلوک های اتوکلاو شده یا AAC تولید شده اند .بلوک های AAC ایده بسیار خوبی برای تولید بلوک های سبک وزن و مقاوم داشتند اما با گذشت زمان مشخص شد که بتون های AAC به جز در نواحی بسیار خشک و گرم کارایی ندارند چراکه این بلوک ها با جذب رطوبت محیط شکل اولیه خود را از داده و منجر به ترک خوردن دیوار یا جداره خواهند شد .
متخصصین هلندی با رفع کردن مشکلات و نقاط ضعف بلوک AAC و بهبود بخشیدن به خاصیت ها و ویژگی های مهم آن مثل سبک وزنی نسل جدید بلوک های سبک یعنی CLC را ایجاد کردند .

بلوک های سلولی و سبک CLC نسبت به پدر پیر خود یعنی AAC چند برتری مهم دارند :
اولین و مهمترین برتر بلوک های CLC به نوع قدیمی تر آن AAC موضوع کارایی است ، این بلوک های هیچ محدودیتی در مورد محیط استفاده ندارند و به سادگی میتوان آن ها را در اقلیم های آب و هوایی مختلف مثل مرطوب یا خشک استفاده کرد .
دومین مشکلی که بلوک های AAC داشتند اما بلوک های CLC از آن مبرا هستند مسئله ی مستعد بودن جهت رشد انواع قارچ ، باکتری و دیگر عوامل بیماری زا و حساسیت زا است .بلوک های AAC به خاطر اینکه همیشه رطوبت محیط را به خود جذب می کنند دارای مقداری رطوبت هستند و محیط مرطوب و تاریک جداره های دیواری محل بسیار مناسبی برای رشد انواع باکتری و قارچ است از طرف دیگر بلوک CLC به خاطر ماهیت سیمان-فوم پس از گذراند دوره ی بلوغ یک ماهه در کارگاه های تولیدی دیگر رطوبت جذب نمی کند و به حتی اگر در محیط مرطوب قرار بگیرد اجازه نفوذ رطوبت را نمیدهد.

فرآیند تولید بتن CLC

مراحل کلی در تولید بلوک های بتونی سبک عبارتند از :

مرحله اول : ذخیره سیمان در سیلو
در این مرحله سیمان مرغوب را در دمای بین زیر ۴۰ درجه سانتی گراد در داخل سیلو های استوانه ای شکل ذخیره می کنیم .در این مرحله باید رطوبت سیمان مرتب کنترل شود و ضمنا نباید برای مدت طولانی سیمان را در داخل سیلو نگه داشت .به این منظور بهتر است که در هنگام تهیه سیلو با توجه به ظرفیت خط تولید اقدام به انتخاب سیلوی مناسب کنید .
مرحله دوم : مخلوط کردن سیمان و آب
در این مرحله باید سیمان از سیلو به داخل همزن منتقل شود و با مقدار کافی آب به مدت معینی مخلوط شود .باید زمان کافی برای اینکه سیمان به اصطلاح بیدار شود در اختیار آن قرار داد و از تعجیل در رفتن به مرحله سوم خودداری کرد .

مرحله سوم : افزودن فوم مخصوص
فوم یکی از بازیگر های اصلی در تولید بلوک بتنی سبک است .استفاده از فوم مخصوص و با کیفیت نتیجه ای شگرف در کیفیت محصول نهایی خواهد داشت .در صورتی که در انتخاب نوع فوم تردید دارید با ما تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتر در اختیار شما قرار دهیم.
در مرحله سوم فوم را در مقدار معین و به صورت آرام آرام به همزن اضافه می کنیم تا فوم هایی که وارد همزن میشوند فرصت کافی برای نفوذ بین ذرات سیمان و آب را داشته باشند .
فرآیند تولید بتن CLC
مرحله چهارم : قالب ریزی
بعد از اینکه معجون حاصل به خوبی یکنواخت شد باید آن را به قالب های مورد نظر منتقل کرد تا دوران ۲۱ روزه بلوغ خود را پشت سر بگذارد .توجه داشته باشید که این دوران ۲۱ روز ، یک دوران طلایی است و برای رسیدن به یک محصول با دوام باید نکات مهمی را در این ۲۱ روز رعایت کرد و مراقبت های بخصوصی در مورد بلوک های بتنی تولیدی داشت .

۵/۵ - (۱ امتیاز)