فرآیند تولید حوله

یکی از ضروری ترین وسایلی که در روز چندین بار مورد استفاده قرار می گیرد؛حوله ها هستند.اولین قدم، تولید نخ از مواد خام است. ماده خام حوله، پنبه است که علاوه بر خاصیت جذب آب و نرمی، نگهداری رنگ و دوام پذیری مناسبی دارد. بنابراین مناسب ترین فیبر برای بافندگی، پنبه است. البته به منظور افزایش دوام و روشنایی رنگ پنبه، آن را با پلی استر نیز همراه می کنند.

مراحل اصلی تولید حوله
برداشت پنبه :

بهترین نخ برای تولید حوله با کیفیت نخ هایی است که از پنبه خالص به دست می آید. البته امروزه از الیاف مصنوعی و یا ترکیبی از مصنوعی و طبیعی نیز برای تولید حوله استفاده می نمایند.انتخاب درست نوع پنبه با درجه کیفی مناسب نیز در تولید حوله مهم است زیرا عواملی مانند خاک، آب، هوا، نور و آفات می توانند در درجه خلوص پنبه و طول الیاف آن تاثیر گذار باشند.

کاردینگ :

خارج کردن پنبه ها از پوسته و تمیز کردن فیبر ها را کاردینگ می گویند. پیوسته و یا تکراری بودن الیاف به دست آمده در این مرحله و یک دست بودن الیاف بسیار مهم است.

شانه کردن :

با شانه کردن، الیاف پنبه بلند تر شده و الیاف کوتاه تر و ناخالصی ها حذف می شوند. برای تولید حوله ی با کیفیت، الیاف های بلند مورد نیاز است.

ریسندگی :

امروزه کار نخ ریسی با دستگاه های ریسندگی مدرن انجام می شود. الیاف پنبه در ظرف استوانه ای شکلی که به سرعت در حال چرخش است، قرار می گیرد و الیاف با طول محدود به الیافی با طول بلند تبدیل می شود.

تاب دادن الیاف:

ضخامت، مقاومت، قدرت جذب و دوام یک نخ، به پیچ و تاب آن بستگی دارد. منظور از پیچ و تاب تعداد رشته نخ هایی است که در هر اینچ نخ به دور هم پیچیده اند.

رنگرزی و بافت :

با توجه به سبک تولید حوله ها، مرحله ی بافندگی و رنگرزی معین می شود. مثلا در انواع حوله هایی مانند دستی، تن پوش های بچگانه و تبلیغاتی، حوله ها ابتدا بافته و سپس رنگرزی می شود.در نوعی دیگر از حوله ها شامل تن پوش های مردانه و زنانه ، حوله های بوردر دار، بعضی حوله های دستی، استخری و حوله های دارای طرح های رنگی، نخ ابتدا رنگرزی و سپس بافته می شود. حوله های هتلی نیز معمولا به صورت سفید عرضه می شوند.

بافت حوله :

با استفاده از دستگاه های پیشرفته بافت، حوله هایی با گره های تراکم بالا بافته می شود. تراکم بالا در میزان آب گیری، یکپارچگی و دوام حوله بسیار موثر است.کشیدگی و طول گره ها باتوجه به الگوی بافت معین می شود. تنظیم الگوی مناسب در بافت حوله بسیار مهم است تا حوله ای با بافت های برجسته و بی نظیر بافته شود.

رنگرزی و چاپ :

کیفیت و نوع رنگ در ثبات رنگ حوله ها بسیار موثر است. به دلیل شستشوی مداوم حوله ها، بهتر است از رنگ های “ری اکتیو” که ثبات رنگ بسیار خوبی به حوله می دهد استفاده شود. بعضی مواقع عمل رنگرزی قبل از بافت و بر روی نخ انجام می گیرد که در این صورت به دلیل شیمیایی بودن رنگ ها، عمل سفید کردن، ایجاد لطافت و جلوگیری از پرز دهی هم بر روی حوله انجام می پذیرد.در صورتی که حوله ها چاپی باشند همه ی این مراحل قبل از چاپ، بر روی حوله انجام می پذیرد.

برش، دور دوزی و دوخت انواع حوله :

در حوله های ابعادی مانند حوله های دستی، حمامی و استخری، پس از برش، مرحله ی دور دوزی انجام می گیرد و دقت در این مرحله بسیار مهم است چون اگر دور دوزی به صورت دقیق و مناسب صورت نگیرد، حوله ها پس از چند بار شستشو دچار گسستگی می شوند. در این مرحله، آرم شرکت یا مجموعه ی تولیدی نیز به حاشیه ی حوله الصاق می شود. انواع حوله های تن پوش نیز پس از برش سایز ها دوخته می شوند.

کنترل کیفیت :

در مجموعه های تولیدی بزرگ، افراد متخصص و مجرب کیفیت هر مرحله را کنترل و تایید می نمایند. سپس حوله وارد مرحله ی بسته بندی می شود.

بسته بندی :

حوله های ابعادی و حوله های تن پوش به صورت های مختلف و متنوع داخل نایلون، کاور یا جعبه بسته بندی می گردند و برای فروش وارد بازار می شوندد.

منبع :حوله ارس

۵/۵ - (۲ امتیاز)