فرآیند تولید ساندویج پانل

فرآیند تولید ساندویچ پانل

ساندویچ پانل یک ساختار سبک و مرکب است که از دوطرف به دو لایه محدود شده و در وسط یک لایه عایق قرار دارد که ماده عایق می بایست بسیار نرم و سبک و دارای خواص فیزیکی خاص باشد.ساندویچ پانل ها به دو گروه سقفی و دیواری تقسیم می شوند که با پلی اورتان ، پلی استایرن و پشم سنگ تولید می شوند و جایگزین بسیار مناسبی برای دیوارها و تیغه های آجری و سفالی می باشند.
امروزه با تحقیقات و پیشرفت بعمل آمده در زمینه تولید مواد کامپوزیت ساندویچ پانلها به عنوان یکی از مصالح ساختمانی سبک و مقاوم طراحی و تولید می شوند. پانلهای سبک با قابلیت مقاومت بالا اولین بار در ساخت آشیانه هواپیماهای جنگی در طی جنگ دوم جهانی مورد استفاده قرار گرفته اند از آن زمان و با پیشرفتهای مهم در زمینه طراحی و ساخت این مواد امروزه ساندویچ پانلها در گستره وسیعی از ساخت شاتلهای فضایی تا تولید دربهای معمولی ساختمانهای اداری و مسکونی بکار برده می شوند.
طراحی ساندویچ پانلها کاری بسیار پیچیده برای رسیدن به نیازمندیهای خاص مانند مقاومت حرارتی، آب بندی، مقاومت مکانیکی، مسائل بهداشتی، ایمنی در مقابل حریق و مسائل زیست محیطی است. ساندویچ پانلها برای دستیابی به این موارد طراحی و تولید میشوند. به دلیل عایق بودن و دارا بودن جداره های داخلی و خارجی رنگی پانلهای پیش ساخته یکی از بهترین مصالح پیش ساخته برای جلوگیری از نفوذ آب و هدر رفتن انرژی به شمار می روند. ساندویچ پانلها روشهای بسیار آسان و اقتصادی برای تمام نیازمندیهای ساختمانی ارائه می دهند و قابل استفاده در کارخانجات و ساختمانهی صنعتی، انبارها و انبارهای مواد غذایی و کشاورزی، ساختمانهای پیش ساخته، سالنهای ورزشی و استخرهای شنا، تجهیز کارگاه، سالنهای پرورش مرغ، سیلوها و فروشگاه های بزرگ و ساختمانهای نظامی و دولتی و شخصی می باشند.

به علت استفاده از مواد سبک در هسته ساندویچ پانل ها ، وزن ساندویچ پانل به شدت کاهش می یابد و به میزان ۸ تا ۱۰ کیلوگرم بر متر مربع می رسد. یک دیواره ساندویچ پانل در مقایسه با نمونه مشابه سیمانی یا آجری گاه تا ۵۰ برابر سبک تر است . این مسئله به ویژه در سبک سازی فونداسیون و سازه ، مقابله با زلزله و کاهش هزینه زیر سازی بسیار مهم است . علی رغم سبکی فوق العاده ساندویچ پانل ها ، این محصولات مقاومت قوق العاده در برابر انواع بار های فشاری و ضربه ای دارند . این پانل ها نیروی وارده را به خوبی جذب کرده و مقاومت بالاتری نسبت به چوب از خود نشان می دهند. این مسئله در ساخت دیواره ها و سقف های کاذب از اهمیت ویژه ای برخوردار است .
ساندویچ پانل ها بر خلاف دیواره های متداول بتنی در برابر رطوبت هوا و شرایط خورنده محیطی دچار آسیب های ناشی از خوردگی نمی شوند . این مسئله باعث حداقل شدن هزینه تعمیر و نگهداری می گردد . در مقایسه با پارتیشن های چوبی این پانل ها از طول عمر چندین برابر در محیط های مرطوب برخوردارند . همچنین به علت عدم پوسیدگی ، از نظر بهداشتی نیز مطمئن بوده و جای نگرانی برای تجمع میکروب در ساختمان لاقی نمی گذارد.
ضخامت ورقهای داخلی و خارجی ساندویچ پانل ها با توجه به جداول بارگذاری سازنده های ورق انتخاب می شوند و با توجه به فاصله مجاز ساپورتها، ورقها می توانند آلوزینگ ، گالوانیزه یا آلومینیومی باشند.
ورقهای گالوانیزه مورد استفاده در ساندویچ پانل طی یک فرایند پیوسته و با رعایت استانداردEN10142 تولید می گردند. با پوشش روی ۱۰۰ الی ۲۷۵ گرم در متر مربع ورق های گالوانیزه در مقابل خورندگی بسیار مقاوم هستند. برای ساندویچ پانلها ورقهای گالوانیزه می بایست به روشCoil coating پیش رنگ گردند. ضخامت ورق گالوانیزه سطوح باربر پانل می بایست حداقل ۰.۵ mm لحاظ گردد.
ورق آلوزینگ مورد استفاده در ساندویچ پانل از فولاد مخصوص باضافه الیاژ روی و آلومینیوم تشکیل گردیده است و می توان گفت از تمامی ویژگی های ورق آلومینیوم بر خوردار است. و ضخامت ورق آلومینیوم در سطوح باربر پانل می بایست حداقل ۰.۵mm لحاظ گردد.
ورق پیش رنگ شده، ورق آلوزینگ ، گالوانیزه یا آلومینیومی است که طی یک فرآیند پیوسته اتوماتیک بنام Coil Coating رنگ شده است. در طی این فرایند ابتدا ورق شستشو و تمیز گشته و روغن و سایر آلاینده ها از روی ورق پاک می گردند. پیش از رنگ یک لایه آستر به ورق پاشیده می شود و سپس ورق جهت پخت آستر به کوره می رود و پس از خروج از کوره ورق سرد شده و رنگ نهایی پاشیده شده و ورق نهایی جهت پخت رنگ مجددا داخل کوره قرار می گیرد. رنگ نهایی از استاندارد رنگ RAL انتخاب می گردد.
فرآیند تولید ساندویج پانل
سرعت حمل و نقل و سهولت نصب ساندویچ پانل ها در ارتفاع ، مقاومت زیاد در برابر نیرو های برشی ناشی از زلزله ، عایق حرارتی صوتی ، دستیابی به فضای مقید بیشتر به علت ضخامت ناچیز ساندویچ پانل ها ، صرفه جویی در هزینه پی سازی و اسکلت ساختمان های بلند به دلیل وزن اندک سقف و دیوار از ساندویچ پانل ها ، صرفه جویی در هزینه های سرمایش و گرمایش ساختمان به دلیل جلوگیری از تبادل سرما و گرما و درنتیجه صرف انرژی کمتر ، زیبایی محصول و تنوع رنگ ، سهولت پاکیزگی و نگهداری ، غیر قابل اشتعال ، محافظ محیط زیست ، عدم نیاز به قالب بندی ، مناسب برای تمامی اقلیم ها ، قابلیت شستشو ، حذف کچ و خاک ، افرایش سطح زیر بنا مفید و تقلیل زمان اجرا ازجمله برتری های ساندویچ پانل ها نسبت به مصالح سنتی می باشند .
پانل ها در ضخامت ۴ الی ۲۵ سانتی متر و به طول دلخواه بر حسب سفارش تولید می گردد و این امکان به مشتری کمک می نماید تا کاهش قابل توجهی در هزینه حمل ، نصب و دورریز به عمل آورد . ساندویچ پنل ها از ۵ لایه تشکیل می شود، لایه محافظ درونی و بیرونی بوده و دو لایه چسب مخصوص جهت اتصال لایه های محافظ بیرونی و عایل پلی استایرن بکار برده می برد فوم داخل ساندویچ پنل های نیز از جنس فوم پلی اورتان با دانسیته ۴۰ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد.
با توجه به استفاده پلی یورتان سخت (آلمانی) با دانسیته ۲±۴۰ که یکی از بهترین عایق های صنعتی می باشد و استفاده از انواع پوشش های ورق گالوانیزه رنگی ، ورق آلمینیوم رنگی ،ورق آلوزینک ،کاغذ کرافت با روکش آلومینیوم و… موارد و دامنه کاربرد این محصول را بسیار گسترده کرده است.
از این دایره می توان به موارد کاربرد ذیل اشاره کرد:
سردخانه ها
انبار ها
سالنهای ورزشی
سالنهای صنعتی
استخرهای سر پوشیده
کانکس ها
کمپهای کارگاهی
فرآیند تولید ساندویج پانل

قسمتهای مختلف خط تولید ساندویچ پنل به شرح ذیل میباشد :

۰ – کویل گالوانیزه با رنگ های مختلف
۱ – دکویلر (باز کردن کویل ورق گالوانیزه) ورق بالایی
۲ – قیچی و پانچ ورق بالایی
۳ – دکویلر (باز کردن کویل ورق گالوانیزه) ورق پایینی
۴ – قیچی و پانچ ورق پایینی
۵ – فرمینگ (فرم دهی ورق بسته به نیاز مشتری ) ورق بالایی
۶ – فرمینگ (فرم دهی ورق بسته به نیاز مشتری ) ورق پایینی
۷– پیش گرم (آماده سازی برای تزریق فوم)
۸ – عملیات تزریق فوم
۹ – پرس (بعد از تزریق فوم برای تثبیت حالت پانل)
۱۰ – برش ورق (برش بر اساس سفارش مشتری)
۱۱ – اور لب کردن
۱۲ – خنک کاری
۱۳ – آماده سازی برای شیرینگ (دستگاه استکر)
۱۴ – شیرینگ

۵/۵ - (۲ امتیاز)