چرم

ماشین‌آلات و فرآیند تولید محصولات چرمی

مجموعه فعالیت‌هایی است که برای ساخت و ایجاد یک محصول مورد نیاز می‌باشد. فعالیت‎های تولیدی با تامین مواد اولیه، انجام فرایند تولید، کنترل کیفی، محصول نهایی و در نهایت ذخیره در انبار صورت می‌گیرد.فرایند تولید شامل مجموعه روش‌ها، فعالیت‌ها یا تکنیک‌هایی است که برای ساختن یک محصول و یا ارائه خدمات ضروری می‌باشد. فعالیت‎های تولیدی با تامین مواد اولیه، انجام فرایند تولید، کنترل کیفی، محصول نهایی و در نهایت ذخیره در انبار صورت می‌گیرد. فرآیند تولید و توزیع محصولات چرمی در گروه تولیدی چرم جانتا، مشابه با روند موجود در نمودار زیر، انجام می‌گردد.(ماشین‌آلات و فرآیند تولید محصولات چرمی)
چرم
علاوه بر محصولات تولیدی چرم ، هر کدام از مشتریان سازمانی یا مصرفی امکان این را دارند تا در صفحه سفارش طراحی ویژه محصول، درخواست خود برای تولید یک محصول ویژه را نیز بارگذاری نمایند. طبعا نمودار تولید محصول چرمی بنا بر نظر مشتریان کمی متفاوت با نمودار بالا خواهد بود.

چرم
هر کدام از مراحل موجود در نمودارهای فوق، در ادامه به صورت مشروح، تبیین شده اند.

۱- تأمین مواد اولیه

در شرکت های تولیدی و صنعتی، تأمین مواد اولیه، بخش عمده ای از دغدغه های مدیران را تشکیل می دهد. در ترازنامه گروه های تولیدی یکی از اقلام عمده که گردش مالی بالای را هم می طلبد، موجودی مواد اولیه می‌باشد. علاوه بر این مواد مصرفی نیز سهم قابل توجهی از بهای تمام شده محصولات را تشکیل خواهد داد. به طور مشخص تامین مواد اولیه مستلزم تصمیم گیری در مورد کیفیت مواد، قیمت مواد، سطح دسترسی، میزان تنوع، شرایط زمانی، نوع پرداخت، اعتبار تامین کننده و … است.
در ارتباط با کنترل مواد اولیه مؤسسات تولیدی موارد زیر مطرح بوده است:(ماشین‌آلات و فرآیند تولید محصولات چرمی)

۱-۱- مدیریت تهیه و کنترل مواد

شرکت‎های تولیدی نیازمند به یک سیستم منظم تهیه و خرید مواد ضروری است. خرید مواد اولیه لازم است تحت نظر یک مدیریت مناسب ودقیق و با سرعت عمل و قدرت هماهنگی با قسمت‌های مختلف تولید باشد تا از ضایع شدن سرمایه جلوگیری شود. مدیریت تهیه مواد در مؤسسات تولیدی باید دارای خصوصیات زیر باشد:
اطلاعات کافی از مراحل فنی تولید داشته باشند.
با تجربه و دارای قدرت مدیریت جهت کنترل مجموعه باشند.
با شرایط اقتصادی، بازارهای داخلی و خارجی و نحوه تهیه مواد آشنا باشند.
آگاهی کامل نسبت به قوانین تجاری، اقتصادی، حقوقی و اصول معاملات داشته باشند.

۲-۱- تهیه و خرید مواد اولیه
بخش خرید و تدارکات

این واحد وظیفه تهیه و تدارک مواد و ابزار آلات و ملزومات مورد نیاز واحدها را بر عهده دارد. فهرست مواد اولیه مورد نیاز با توجه به درخواستهای خرید و سفارشات با نظارت و دقت کافی توسط این واحد تهیه می‌شود. به طور معمول در این واحد اسامی و آدرس فروشندگان مواد اولیه مورد نیاز و لیست قیمت‌ها و تغییرات تهیه و نگهداری می‌شود و در دسترس می‌باشد.(ماشین‌آلات و فرآیند تولید محصولات چرمی)

بخش کنترل کیفیت و بازرسی

مواد خریداری شده قبل از اینکه وارد انبار گردند در این بخش مورد بازرسی قرار می‌گیرد، تا از کیفیت مواد خریداری شده اطمینان حاصل شود و همچنین از لحاظ مقدار نیز معادل موارد درخواست شده باشد.

بخش انبار

مواد اولیه خریداری شده در این بخش نگهداری و محفاظت می‌شود، همچنین این واحد وظیفه جابجایی، نقل و انتقال موجودی مواد را به شکلی مناسب و صحیح بر عهده دارد. در بخش انبار پس از اطمینان از مطابقت کالا و سفارشات به انبار با رسید سفارش کالا و مواد، رسید صادر می‌گردد و مقدار مواد در کارت موجودی ثبت می گردد.

بخش حسابداری مواد

این بخش وظیفه ثبت و نگهداری اطلاعات مواد وارده و صادره، از انبار را به عهده دارد. به دلیل ضایع شدن، شکسته شدن و … ممکن است مغایرت‎هایی بین میزان واقعی موجودی‌ها و مقدار ثبت شده در بخش موجودی‌ها وجود داشته باشد. یکی از وظایف بخش حسابداری پیگیری این موارد و در واقع کنترل میزان واقعی موجودی مواد و کالا می باشد. گروه تولیدی چرم جانتا فعال در زمینه تولید محصولات چرمی با شناخت و تحقیق عمیق درباره تأمین کنندگان مواد اولیه صنعت چرم به تهیه و تامین مواد از داخل و خارج از کشور می پردازد. در این راستا چرم جانتا به تحقیق درباره مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصولات چرمی پرداخته است.

انواع چرم

چسب
یراق آلات
پارچه
مقوا
آستر

۲- قالب سازی/ کلیشه سازی

قالب سازی یکی از فرایند تولید محصولات چرمی است. قالب‌ها طرحهای آماده ی محصول طبق الگوی مورد نظر برای برش توسط دستگاه برش ماشینی می‌باشد. ساخت قالب با توجه به قطعه نهایی و ویژگی‌هایی آن متفاوت می‌باشد.

چرم
کلیشه سازی از مراحل ضروری قبل از چاپ داغی یا طلاکوب میباشد. برای حک طرح ها، نوشته، لوگوها بروی چرم از کلیشه ها استفاده میشود.

چرم
۳- سورتینگ چرم/ درجه بندی

به معنای درجه‌بندی و دسته‌بندی انواع چرم‎ها برای تولید محصولات باکیفیت می‌باشد. بررسی و کنترل سطح چرم برای اینکه عاری از هرگونه مشکلی باشد و رخ تمیزی داشته باشد، درفرایند تولید محصولات چرمی باکیفیت بسیار حائز اهمیت است.

انواع درجه بندی چرم
درجه ۱

چرمی که دارای رخی کاملاً سالم ‌باشد و هیچگونه اثری از بریدگی، بیماری و یا کاردمال در سطح آن دیده نمی‌شود. در این نوع چرم سطح خارجی آن فاقد جراحت، مرض یا علامت گندیدگی و فساد می‌باشد. پشت این چرم دارای ضخامت کافی (به اصطلاح لش دار) می‎باشد. چرم درجه ۱ بهترین نوع چرم است که دارای الیاف متراکم و ضد آب است و حدود %۱۳ از کل بدن حیوان را شامل می‌شود. این نوع چرم بادوام‌ترین و زیباترین نوع چرم است که در مقابل پوسیدگی و خراش هم مقاوم است.

درجه ۲

چرم درجه ۲ چرمی است که آثار بریدگی و ضایعات آن کمتر از یک پنجم کل چرم را در برگرفته باشد. در این چرم ضایعات متراکم بوده، فاصله این ضایعات از لبه چرم بیشتر از ۳ سانتیمتر نیست. در بهترین حالت این ضایعات در امتداد ستون فقرات یعنی در وسط چرم نباشد. به طور کلی این نوع چرم کیفیت خوبی دارد و ۳۰% از کل پوست حیوان را شامل می‌شود. این چرم دوام خوبی دارد و از نظر زیبایی نیز قابل قبول است.

درجه ۳

چرم درجه ۳ به چرمی اطلاق می‌شود که عیب‎ها، آثار بریدگی و ضایعات آن بیشتر از یک پنجم کل چرم نباشد، اما این ضایعات میتواند در روی چرم پراکنده باشد. به طور کلی در روی سطح چرم یک یا دو نقطه فاسد و یا بقایای زخم و جراحت دیده می‎شود. در حالت کلی این چرم کیفیت متوسطی دارد و ۳۲ درصد از مساحت کل بدن حیوان را در بر میگیرد. چرم درجه ۳ آب را جذب کرده و ورم می‌کند و از نظر دوام و زیبایی چندان قابل قبول نیست.

درجه ۴

زمانی که ضایعات، بریدگی و جراحات در وسط چرم (یعنی در امتداد ستون فقرات) باشد، این چرم درجه چهار نامیده می‌شود. فاقد کیفیت لازم برای استفاده و تولید محصول می‌باشد.
پوست صورت، گونه‌ها و پاهای حیوانات دارای پایین‌ترین کیفیت چرم در میان قسمت‌های مختلف پوست است و به ندرت در چرم سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
شانه‌های حیوانات معمولا چروک‌هایی دارد که از خم شدن گردن روی آن به وجود می‌آید. چرم این قسمت برای ساخت دستکش، کمربند، کیف و قسمت‌هایی از کفش و لباس که کمتر مشخص است مثل زبانه کفش مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پوست شکم منعطف‌ترین قسمت پوست است و کار کردن با آن ساده نیست اما در ساخت دستکش‌های ارزان قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
قسمت پشت پوست حیوانات هم فاقد کیفیت لازم می‌باشد و بیشتر برای آستر چرم مورد استفاده قرار می‌گیرد که نازک‌تر هستند.
قسمت مرکزی بدن حیوان بهترین کیفیت چرم را دارد و دوام آن بیشتر است. این قسمت در ساخت چرم برای ژاکت‌، زین و کفی کفش مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بقیه قسمت‌های چرم که قسمت‌های پایین بدن حیوان می‎باشد، عملا غیر قابل استفاده است. زمانی این چرم ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای قسمت‌های نامشخص لباس و کفش مورد استفاده قرار بگیرد. این قسمت کمترین میزان دوام را دارد و در اکثر موارد دور ریخته می‌شود.

۴- بررسی کیفی رخ چرم

بررسی رگه‌های سطح چرم، منافذ و ناهمواری‌ها سبب تشخیص چرم باکیفیت می‌شود. ضخامت چرم اولین فاکتور تعیین کننده در کیفیت آن است که با وزن چرم به اونس مشخص می‌شود. یک اونس چرم یک شصت و چهارم اینچ ضخامت دارد، به عبارتی دیگر چهار اونس چرم ضخامتی برابر با یک چهارم سکه دارد. چرم در همه قسمت‌های خود ضخامت ثابتی و یکسانی ندارد.
رخ چرم از بسیاری جهات مورد بررسی قرار می‌گیرد:
بررسی عیب‌های ناشی از تاثیرات عوامل خارجی
بررسی عیب‌های ناشی از تاثیرات عوامل خارجی
بررسی عیب‌های ناشی از ضربه‌های پیش از کشتار دام
بررسی عیب‌ها و ضایعات ناشی از کشتار دام و پوست کنی
بررسی عیب‌ها و مشکلات ناشی از خوب خشک نکردن و بد نگهداشتن پوست
بررسی مشکلات ناشی از بیماری‌های انگلی و عفونی

۵- برش(لیزر/ قالب)
برش چرم

پس از تهیه الگوی محصول مورد نظر، الگو به قطعه‎های مختلف تقسیم شده و هر قسمت بر روی چرم قرار گرفته و طبق الگو برش صورت میپذیرد. دقت و مهارت در مرحله برش کیفیت تمامی مراحل بعدی را تعیین میکند. همچنین اشتباهات در مرحله برش قابل اصلاح در مراحل بعدی نخواهد بود. دقت در برش، داشتن خطوط یکنواخت و بدون اضافات، در نظر گرفتن لبه‌های زاپاس برای اتصالات و دوخت ها، حفظ تناسب میان قسمت های مختلف در فرآیند برش باید مد نظر قرار بگیرند. برای برش محصولات چرمی بسته به روش و مقیاس تولید و نوع کالای تولیدی ابزارهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال در تولید دستی و تعداد کم از قیچی‌ها و کاترها و در تولیدات صنعتی از انواع میزهای برش دارای تیغه اتوماتیک و دستگاه های برش لیزری استفاده می‌گردد.

برش با استفاده از قالب

همانطور که در بخش قالب سازی به تفصیل بیان شد، قالب سازی اولین قدم از تولید محصول می‎باشد. به عبارت دیگر قالب شکل دقیق هر محصولی می‌باشد که طبق آن محصول نهایی تولید می‌شود. در گذشته قالب‌ها از جنس چوب، گچ، سنگ و ماسه برای بودند، اما امروزه در قالب سازی مدرن از یک سری مواد، مانند فلزات، شیشه، پلیمرها استفاده می‌شود.

برش با استفاده از لیزر

برای حکاکی و برش چرم که یک محصول طبیعی می‌باشد استفاده از دستگاه لیزر گزینه مناسبی می‌باشد، زیرا برش با نهایت دقت و سرعت صورت می‌گیرد. هنگام استفاده از دستگاه برش لیزری امکان دارد لبه‌های برش سیاه و لکه‌دار شود، در این صورت می‌توان آنها را با یک دستمال خشک یا دستمال الکلی تمیز کرد. هنگام برش لیزری جلوگیری از ایجاد دوده روی سطح کار باید نقطه فوکوس دستگاه لیزر را تنظیم کرده و از لنز با کیفیت بالاتر استفاده نمود.
از مزایای استفاده از برش لیزری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
برش دقیق لبه‌های کار بدون سوختگی
برش بدون تغییر شکل مواد
دقت فراوان نسبت به جزئیات
عدم وجود گرد و غبار در زمان برش

برش پارچه

برای داشتن برش های یک اندازه و منظم و جلوگیری از ریش شدن لبه‌ی پارچه ها استفاده از دستگاه برش لیزری بهترین گزینه می‌باشد.

برش مقوا

برش مقوا با استفاده از قالب ماشینی برای استفاده به عنوان لایی در قسمت های مختلف کیف برای استحکام و ایستایی بیشتر

برش استر

۶- لویس (ماشینی)

چرم طبیعی معمولا ضخامتی بیشتر از چرم مصنوعی دارد. در محصولاتی که با استفاده چرم مصنوعی ساخته می‌شوند، به راحتی به سمت داخل برگشته و دوخته می‌شود، اما این عمل در چرم طبیعی به راحتی امکان پذیر نیست و ظاهر مورد قبولی ندارد. برای این منظور پشت چرم قبل ازهر کاری نازک می‎شود، به این عمل لویس کاری گفته می‌شود.

۷- چاپ داغی/ طلاکوب

چاپ داغی به رنگ‏ها‎ی مختلف از جمله طلایی، نقرهای، آبی، قرمز موجود است. در حالت کلی بصورت فرو رفتگی و برجستگی نمایان می‌شود. درنوع دستی آن از اهرمی مخصوص برای چاپ استفاده می‌شود، این نوع دستگاه برای مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تیراژ چاپ آن کم باشد. این نوع چاپ عموما بر روی سطوحی از قبیل سر‌رسید، کیف مدارک، تقویم، جلد پایان‌نامه‏‌ها‎ی دانشجویی، جلد عابر بانک و… انجام‏ می‎‎شود. روش طلاکوب به این صورت است که کلیشه همراه با گرما و فشار بر سطح مورد نظر قرار می‌گیرد، چاپ طلاکوب بعد از چاپ اولیه صورت می‌گیرد. به دلیل استفاده از کلیشه در هنگام طلاکوب بهتر نوشته‌ها خیلی زیر نباشند، زیرا ممکن است طلاکوب به کار نچسبد و از خوانا بودن متن ما بکاهد.
انواع دستگاه هایی که طلاکوب را انجام می‎دهند:

دستگاه طلاکوب دستی

در نوع دستی که از نام آن نیز مشخص است اهرمی که برای چاپ بکار می‎رود به صورت دستی عمل می‌کند. این نوع دستگاه برای مواردی استفاده می‌شود که تیراژ چاپ کم باشد.

دستگاه طلاکوب پنوماتیک

در نوع پنوماتیک اهرم فشار، بادی است و تمام مراحل چاپ به شکل منظم انجام شده و تیراژ چاپ بالا است.

دستگاه طلاکوب هیدرولیک

دستگاه چاپ هیدرولیک با فشار روغن کار می‌کند و تیراژ بالایی از چاپ طلاکوب را می‌توان به وسیله این دستگاه انجام داد. معمولا این نوع دستگاه نسبت به نوع پنوماتیکی دارای فشار جک و سایز چاپ بالاتر می‌باشد.

دستگاه چاپ دیجیتالی

در چاپ طلاکوب دیجیتال همه موارد چاپ به صورت دیجیتالی انجام می شود و نیاز به کلیشه نیست. این نوع چاپ برای تیراژ کم، مانند چاپ روی جلد پایان نامه ها استفاده می‌شود.

۸- قطعه سازی/ تکه سازی
داغی

طبق توضیحات گفته شده در مرحله داغی قطعات، چاپ داغی شامل یک سری فرورفتگی و تورفتگی می‌باشد که جلوه خاصی به محصول می‌بخشد.

لب‌تا

برای جلوگیری از چین خوردگی و افزایش ضخامت لبه‌های اطراف کار به خصوص در قسمت‌های گرد، این قسمت ها با استفاده از لویس ماشینی نازک می‌شوند. در نهایت برای ظرافت و دوام بیشتر با استفاده از ماشین یا به صورت دستی تا خورده و به سمت داخل برگردانده می‌شود. برای مهار کردن لبه های چرم هنگامی که تا میخورد از چسب و دوخت استفاده می‌گردد.(ماشین‌آلات و فرآیند تولید محصولات چرمی)

خیاطی

پس از برش چرم با استفاده از قالب هرکدام از این قطعات در فرایندهای مختلف نظیر داغی، چسباندن آستری، مونتاژ یراق آلات تکمیل خواهند شد. سپس هر کدام از این قطعات برای اتصال به همدیگر وارد فرایند خیاطی می‌شوند. در نهایت با استفاده از چرخ‌ها و نخ‌های مخصوص به هم دوخته می‌شوند. نکته مهم درهنگام دوختن چرم انتخاب سوزن است که از اهمیت ویژه ای برخورداراست، باید در هنگام انتخاب سوزن ضخامت چرم در نظر گرفته شود.

خط تا

تا کردن لبه‌های چرم تاثیر بسزایی در طرح نهایی محصول دارد، این امربه طراحی الگو و نحوه برش چرم بستگی دارد. نکته مهم در خط تا ضخامت چرم است که به این صورت چرم‌های ضخیم ترعمدتا خط تای نرمتری دارند و بیشتر منحنی هستند.

مونتاژ یراق آلات

فرایندی که طی آن یراق آلات خاص به قطعات تولید شده با استفاده از ابزار الات مخصوص متصل می‌گردد.

چسب کاری

هنگام چسباندن چرم باید به این نکته توجه داشت، که چسب باید به خوبی برروی تمامی سطح پخش شود تا در یک قسمت جمع نشود. تجمع زیاد چسب در یک بخش سبب تغیرحالت چرم و سبب ایجاد لکه خواهد شد. درادامه پس از اینکه چسب به خوبی روی قسمت مورد نظر پخش شد باید مدت زمانی اسراحت کند و اندکی خشک شود، سپس قطعات را به یکدیگر چسباند.

رنگ کاری

برای محافظت و جلوگیری از پوسته پوسته شدن لبه‎ی محصولات چرمی باید فرایند رنگ کاری صورت پذیرد. همچنین لبه‎های چرم معمولا دارای رنگ های تیره هستند، بهتر است هم رنگ خود چرم رنگ شود تا جلوه بهتری داشته باشد .

فرایند رنگ کاری به صورت زیر انجام میپذیرد:
برای این کار، باید سطح لبه‌ی کار را با استفاده از سمباده صاف و صیقلی کرد تا کاملا یک دست شود، سپس از محلول پرداخت لبه استفاده کرد. استفاده از محلول زیر رنگ سبب برجسته شدن و زیباتر شدن لبه‌های کار خواهد شد. در نهایت با ترکیب کردن رنگ‌های مورد نظر و رقیق کردن آن به میزان کافی و با استفاده ازغلطک میتوان لبه‌های کار را رنگ‌کاری کرد. در پایان کار و پس از خشک شدن، رنگ های دور لبه دارای حباب‌های ریز می‌باشد، باید با استفاده از آرمیتاژ سطح را صقیل داد و حباب‌های بوجود آمده را از بین برد و در نهایت کار را مجددا رنگ کرد.

رنگ مناسب برای رنگ کردن لبه ی چرم

به طور کلی ۲نوع رنگ مناسب برای رنگ کاری لبه‌های چرم در بازار موجود می‌باشد:

رنگ پایه آب

این نوع از رنگ محلول آب بوده و به راحتی در آب قابل حل می باشد. به دلیل راحتی کار با رنگ‎های پایه آب این نوع از رنگ محبوب تر بوده و کاربرد بیشتری دارد.(ماشین‌آلات و فرآیند تولید محصولات چرمی)

رنگ پایه نفت

این نوع از رنگ محلول نفت بوده و به راحتی در نفت حل می‎شود. به طور کلی به لحاظ کیفیتی رنگ‌هایی با پایه‌ی نفت رنگ های با کیفیت تری می‌باشند.

لوازم و وسایل مورد نیاز برای رنگ زدن
آرمیتاژ

ابزاری از جنس چوب شبیه قرقره که در ابعاد مختلف موجود می‎باشد .این وسیله برای صاف و یکدست نمودن لبه ی چرم مورد استفاده قرار میگیرد.

غلطک رنگ

با استفاده از این وسیله می توان سطح چرم را به طور یک دست رنگ آمیزی نمود.

محلول زیر رنگ و محلول پرداخت

محلول زیر رنگ برای برجسته تر کردن لبه ی کار و زیباتر شدن مورد استفاده قرار می گیرد.

۹- مونتاژ/ سرهم بندی

مونتاژ، فرآیند نهایی برای تولید محصول است که در آن قطعات مختلف و بخش های فرعی با هم یکی می شوند تا محصول نهایی حاصل شود. در ساخت محصولات صنعتی به این ترتیب که اجزا به صورت جزء به جزء یا نیمه-کامل در هر ایستگاه و به ترتیب افزوده می‌شود تا محصول نهایی تکمیل گردد.

۱۰- کنترل کیفی/ ثبت

اطمینان از تولید کالا برطبق استانداردهای تعیین شده با ویژگی‌های مطلوب اساس تولید با کیفیت است. به طور کلی کنترل کیفیت بررسی دقیق و سنجش اجزای یک محصول جهت تطبیق با استانداردهای طراحی و تولید محصول است. نظارت بر فرایند تولید محصولات بسیار کارامدتر و مؤثرتر از کنترل محصول نهایی می‌باشد. گروه تولیدی چرم جانتا با کنترل تمامی مراحل از طراحی تا فرایند تولید محصول سعی بر ارائه محصولات متمایزاز لحاظ تولید و کیفیت دارد.

۱۱- نمونه انبار و فروشگاه

محصولات چرمی تولید شده بر اساس استانداردهای طراحی با استفاده از مواد اولیه با‌کیفیت و با بهره‌گیری از ماشین آلات بروز در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع در انبار شرکت چرم جانتا موجود می‌باشد. مشتریان علاقه‌مند به استفاده از محصولات چرمی می‌توانند برای خرید محصولات چرمی از فروشگاه چرم جانتا دیدن نمایند.

۱۲- فروش وبازاریابی

واحد فروش و بازاریابی ارتباط بین مشتریان با شرکت می‌باشد. شناسایی سازمان‌ها و مشتریان بالقوه، حفظ ارتباط با آنها، هماهنگی جهت ارسال نمونه و کاتالوگ‌ از طریق واحد بازاریابی صورت میگیرد. واحد بازاریابی طی مذاکره با مشتریان و ثبت درخواست محصولات مورد نظر آنها، سفارشات ثبت شده را به واحد طراحی ارجاع میدهد.

۱۳- ارسال نمونه /(کاتالوگ)

ارسال نمونه، به یکی از خدمات مهم در حوزه فروش محصولات چرم جانتا اشاره دارد. به این صورت که متقاضیان خرید قبل از نهایی کردن سفارش خرید خود، می توانند نمونه محصولات مورد درخواست خود را به صورت فیزیکی ویا کاتالوگ محصولات چرم جانتا را درخواست نمایند. این موضوع امکان انتخاب واقعی تر و بهتر را برای خریداران محصولات چرم جانتا فراهم می سازد. به این ترتیب با درخواست مشتریان، کارشناس چرم جانتا با ارایه توضیحات تکمیلی، اطمینان کافی از بابت انطباق محصول با خواسته‌های مشتری را به او می دهد.
بررسی محصولات شرکت از طریق کاتالوگ یا فروشگاه سایت
تماس با کارشناسان شرکت و دریافت اطلاعات تکمیلی
انتخاب محصولات مدنظر (با لحاظ سایز، رنگ، جنس و …)
تکمیل فرم درخواست ارسال نمونه محصولات چرم جانتا
ارسال نمونه های درخواستی برای مشتری از طریق پست
تأیید نمونه های دریافت شده توسط کارشناس سازمان
سفارش مطابق با نمونه ارسالی به تیراژ تعیین شده
دریافت سفارش و تطبیق با نمونه اولیه ارسال شده
باز پس فرستادن نمونه ارسال شده به مشتری

۱۴- هماهنگی انتخاب نمونه

با توجه به مراحل گذشته و پیگیری سفارشات توسط بازاریابی، انتخاب نمونه توسط مشتری که به دو صورت فیزیکی و کاتالوگ صورت میگیرد. گروه تولیدی چرم جانتا با رویکردی مشتری مدارانه سعی در تولید محصولات چرمی مدنظر و دلخواه مشتریان بالقوه خود دارد. مشتریان چرم جانتا بر اساس مشاهدات و سلیقه ی شخصی و باتوجه به نیاز خود، محصول مورد نظر را ازمیان مجموعه متنوع محصولات سفارش می دهد.

۱۵- تایید نهایی/ عقد قرارداد

با توجه به انتخاب نهایی مشتری و نوع سفارش قرارداد نهایی منعقد میگردد. با توجه به نوع سفارش بندها و جزیئات قرارداد متفاوت می‌باشد. درهر قرارداد مواردی نظیرمدت قرارداد، مبلغ قرارداد، تعداد اقساط، جزئیات پرداخت، ضمانت انجام تعهدات وعدم تاخیر در تحویل سفارش، تعهدات شرکت، بندهای مربوط به فسخ قرارداد وجود دارد که رعایت هر کدام از این موارد برای طرفین قرارداد الزامی می باشد.(ماشین‌آلات و فرآیند تولید محصولات چرمی)

۱۶- تولید بسته به سفارش

بنابردرخواست مشتری و ثبت سفارش توسط واحد بازاریابی طراحی محصول توسط گروه طراحان صورت میپذیرد. طبق الگوی طراحی شده کلیشه و قالب مناسب تهیه می‌شود و در نهایت به خط تولید ارسال می‌گردد. گروه تولیدی چرم جانتا با بهره گیری از گروه طراحان خبره، استادکاران مجرب، بکار گیری ماشین آلات بروز و استفاده از مواد اولیه مرغوب درهر مرحله ازتولید اساس کار را بر تولید با کیفیت قرار داده است.

۱۷- چاپ مد نظر مشتری

با در نظر گرفتن سلیقه و درخواست مشتریان انواع متون، لوگو و تصاویر بر روی محصولات سفارشی تولید شده چاپ داغی یا چاپ طلاکوب میگردد.

۱۸- تسویه حساب با مشتری

پس از ثبت سفارش و عقد قرار داد بین تولیدکننده و سفارش دهنده محصول، بر اساس بندهای قرارداد مبلغ در نظر گرفته شده توسط سفارش دهنده پرداخت خواهد شد.

۱۹- بسته بندی و ارسال

بسته بندی به معنای محافظت از محصول برای نگهداری، انبار کردن، انتقال و توزیع، ذخیره، فروش است. استفاده ازبسته بندی بدین منظور است که کمترین آزار در حین تولید تا مصرف به محصول وارد گردد. بسته‌بندی با برچسب‌های استاندارد نشان میدهد چه نوع محصولی داخل بسته قرار دارد و شرایط حفظ و نگهداری آن چگونه است. طراحی بسته‌بندی شامل طراحی فیزیکی بسته‌بندی و گرافیک آن است که زیرمجموعه طراحی محصول میباشد. به طور کلی بسته بندی خاص محصول نقش مهمی در فروش، بازاریابی، خرید و امنیت محصول دارد و جزئی مهم از هویت یک برند است.(ماشین‌آلات و فرآیند تولید محصولات چرمی)
کلیپ زیر فرایند بسته بندی محصولات سازمانی می‌باشد.فرایند بسته بندی محصولات سفارشی برای ارسال به مشتریان

۵/۵ - (۳ امتیاز)