ماشین آلات و فرآیند تولید زغال فشرده

زغال فشرده، یکی از موادی است که کاربردهای بسیاری دارد. از زغال چوب در شومینه ها، ایجاد شعله برای پخت غذا، ساخت گاز ضد گاز و حتی در آثار هنری و … استفاده می شود. به دلیل کاربردهای فراوانی که زغال فشرده دارد، تولید آن می تواند کسب و کاری سودآور برای شما ایجاد کند.(ماشین آلات و فرآیند تولید زغال فشرده)
زغال اساساً با سوزاندن ماده ای غنی از کربن مانند چوب در جو اکسیژن کم تولید می شود. این فرآیند رطوبت و گازهای فرار موجود در سوخت اصلی را از بین می برد. مواد زغالی شده حاصل، نه تنها طولانی تر و پایدارتر از چوب کامل می سوزد، بلکه بسیار سبک تر است (یک پنجم تا یک سوم وزن اصلی آن). بریکت های زغالی از دو ماده اولیه (حدود ۹۰٪ محصول نهایی) و چند ماده جزئی ساخته شده اند. یکی از مواد اولیه اصلی، که به آن جنس زغال می گویند، در اصل زغال سنتی میباشد. همانطور که در بالا توضیح داده شد. این ماده توانایی بریکت را دارد که به راحتی روشن می شود و طعم دود چوب مورد نظر را تولید می کند. مطلوب ترین ماده اولیه برای این مولفه چوب های سخت مانند راش، توس، افرا سخت، درخت گل مینا و بلوط است. برخی از تولیدکنندگان از چوب های نرم مانند کاج یا سایر مواد آلی و پوسته های مغزها نیز استفاده می کنند. عناصر جزئی شامل یک ماده اتصال دهنده (معمولاً نشاسته تهیه شده از ذرت، میگو یا گندم)، ماده تسریع کننده (مانند نیترات) و یک ماده سفید کننده خاکستر (مانند آهک) هستند.

مواد اولیه و تجهیزات لازم برای تولید زغال

اولین مرحله در آموزش تولید زغال فشرده، آشنایی با مواد اولیه تجهیزات مورد نیاز برای تولید است. شما ابتدا باید بدانید چه مواد اولیه ای نیاز دارید و از چه منبعی باید آن را تامین کنید. چه تجهیزاتی و با چه کیفیتی نیاز دارید و باید آن را از کجا و با چه مقدار هزینه دریافت کنید. برای تولید زغال فشرده، نیاز به مواد اولیه ای همچون خاک اره، خاک زغال، پوست گردو و ضایعات چوبی است. خاک اره اصلی ترین و مهمترین بخش از مواد اولیه مورد نیاز شما در این فرآیند خواهد بود و باید در خرید آن دقت بالایی به خرج دهید.
نکته مهم در خصوص مواد اولیه، این است که کیفیت این مواد، تاثیر مستقیمی بر کیفیت محصول نهایی دارد که به دست می آید. به همین دلیل باید آن را از منبعی معتبر خریداری کرد. لازم به ذکر است که ضایعات چوبی ام دی اف یا نئوپان، به عنوان مواد اولیه در تولید زغال کاربردی ندارند.(ماشین آلات و فرآیند تولید زغال فشرده)

تجهیزات و ماشین آلات لازم که در آموزش تولید زغال فشرده، باید به آن اشاره کرد شامل موارد زیر است:

دستگاه پودرکن و سرند، برای پودر کردن و آسیاب مواد اولیه و جدا کردن مواد زائد از آن
دستگاه خشک کن برای از بین بردن رطوبت مواد
میکسر برای ترکیب کردن چسب و مواد اولیه
اکسترودر برای تولید بریکت یا زغال خام
کوره صنعتی برای پختن زغال خام و تبدیل آن به زغال فشرده

روش سنتی تولید زغال

برای تولید با دستگاه زغال‌ساز با خاک اره با روش‌های قدیمی که به آن روش سنتی تولید زغال نیز گفته می‌شود، می‌توان از دو طریق اقدام به تهیه زغال نمود. در ابتدا باید مقدار مشخصی از هیزم درختان و چوب های خشک شده را در کنار هم انبار نمود و سپس چوب‌ها را به آتش کشید. روش سنتی دیگری که با استفاده از دستگاه زغال‌ساز با خاک اره مورد استفاده قرار می‌گیرد، بدین گونه می‌باشد که چوب‌های انبار شده را بوسیله نقاله‌هایی به درون یک کوره مخصوص هدایت می‌کنند و سپس کوره چوب سوز را روشن نموده و دریچه این کوره را مسدود می‌کنند. در این حالت چوب‎‌ها در فضایی بسته به تدریج تبدیل به زغال می‌شوند.(ماشین آلات و فرآیند تولید زغال فشرده)

روش های تولید زغال فشرده

برخی از تولیدکنندگان از روش کوره (دسته ای) استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر از روش مداوم (پیوسته) استفاده می کنند.

فرایند ناپیوسته در نحوه ساخت زغال فشرده چیست؟

در این روش بارگیری یک کوره بتونی با اندازه معمولی با حدود ۵۰ سیم چوب یک یا دو روز طول می کشد. هنگام شروع آتش سوزی، دریچه های ورودی هوا و دریچه های خروجی کاملاً باز هستند. تا اکسیژن کافی برای تولید آتش داغ جذب کنند. در طول مدت یک هفته سوزاندن. درگاه ها و دریچه ها برای حفظ دمای بین حدود ۸۴۰-۹۵۰ درجه فارنهایت (۴۵۰-۵۱۰ درجه سانتی گراد) تنظیم می شوند.
در پایان دوره سوزاندن مورد نظر، درهای ورودی هوا بسته می شوند. دریچه های خروجی یک یا دو ساعت بعد، برای جلوگیری از تجمع فشار در کوره، مهر و موم می شوند. پس از یک دوره خنک کننده دو هفته ای، کوره تخلیه می شود. و چوب کربن دار (زغال سنگ) پودر تولید می شود.

فرایند پیوسته در نحوه ساخت زغال فشرده چیست؟

در این روش اندازه گیری چوب در قطعات آسیاب است. اندازه ذرات در حدود ۰.۱ در (۳ میلی متر) معمول است.
اگرچه اندازه دقیق به نوع چوب مورد استفاده بستگی دارد (به عنوان مثال، پوست، خاک اره خشک، چوب مرطوب). سپس چوب از خشک کن بزرگ عبور می کند که میزان رطوبت آن را تقریباً به نصف (تقریباً به ۲۵٪) می رساند. در مرحله بعد، آن را به بالای کوره تغذیه می کند.

گرمای مورد نیاز فرایند تولید زغال فشرده

از خارج، محفظه مانند سیلوی فولادی به نظر می رسد. دارای ارتفاع ۴۰-۵۰ فوت (۱۲.۲-۱۵.۲ متر) و قطر ۲۰-۳۰ فوت (۶.۱-۹.۱۴ متر). در داخل آن یک دسته از آتشدان وجود دارد (بسته به ظرفیت تولید مورد نظر سه تا شش عدد). محفظه بالایی کمترین دمای اتاق است که به ترتیب ۵۲۵ درجه فارنهایت (۲۷۵ درجه سانتیگراد) است. در حالی که اتاق پایین در حدود ۱۲۰۰ درجه فارنهایت (۶۵۰ درجه سانتیگراد) می سوزد.
گرمای خارجی از مشعل هایی که از طریق نفت یا گاز استفاده می شوند. فقط در مراحل ابتدایی و پایانی کوره مورد نیاز است. در سطح متوسط، گازهای در حال تکامل چوب می سوزند و گرمای کافی را برای حفظ سطح دمای مطلوب تأمین می کنند.

مخلوط شدن یکنواخت مواد داخل محفظه

در داخل هر محفظه، چوب توسط بازوهای خیزدار که از شفت مرکزی خارج می شود و به طور عمودی از طریق کل تلاقی عبور می کند، هم زده می شود. این روند آهسته هم زدن (۱-۲ دور در دقیقه) احتراق یکنواخت را تضمین می کند و مواد را از طریق محل تلاقی حرکت می دهد. در سطوح متناوب، بازوهای خزنده چوب در حال سوختن را یا به سمت سوراخی در اطراف شفت مرکزی یا به سمت منافذ اطراف لبه خارجی کف فشار می دهند تا مواد بتوانند به سطح پایین بعدی برسند.
با خروج زغال سنگ از محفظه نهایی، با اسپری آب سرد خاموش می شود. سپس ممکن است بلافاصله استفاده شود، یا ممکن است در سیلو ذخیره شود تا زمانی که لازم باشد. یک دستگاه معمولی می تواند تقریباً ۵۵۰۰ پوند (۲.۵ متریک تن) محصول در ساعت تولید کند.

بریکت زدن و بسته بندی

زغال چوب و مواد جزئی از جمله نشاسته چسبنده به نسبت مناسب به مخلوط کن اضافه شده و در آنجا کاملاً مخلوط می شوند. در این مرحله، این ماده حدود ۳۵٪ رطوبت دارد و تا حدودی مانند خاک سطحی مرطوب است.
مواد مخلوط شده در یک پرس متشکل از دو غلتک مخالف حاوی تورفتگی های اندازه بریکت رها می شود. به دلیل محتوای رطوبت، عامل اتصال، دما (حدود ۱۰۵ درجه فارنهایت یا ۴۰ درجه سانتیگراد) و فشار غلتک ها، بریکت ها هنگام پایین آمدن از پایین پرس، شکل خود را حفظ می کنند.(ماشین آلات و فرآیند تولید زغال فشرده)
بریکت ها به یک نوار نقاله می ریزند، که آنها را از طریق خشک کن تک پاس حمل می کند. و آنها را برای مدت سه تا چهار ساعت در دمای ۲۷۵ درجه فارنهایت (۱۳۵ درجه سانتیگراد) گرم می کند و رطوبت آنها را به حدود ۵ درصد می رساند. بریکت ها را می توان با سرعت های مختلف تولید کرد. بریکت ها بلافاصله کیسه می شوند یا در سیلوها نگهداری می شوند تا در انتظار اجرای برنامه بعدی بسته بندی باشند.

شرایط صادرات زغال

دستگاه زغال‌ساز با خاک اره این محصول را از نظر گمرک جمهوری اسلامی ایران جزء محصولات مجاز جهت ساخت و صادرات قرار داده است. طی سال‌های گذشته نیز تحت تعرفه گمرکی شماره ۴۴۰۲ و با عنوان (زغال چوب و حتی بهم فشرده) صادر می‌شود. این کالا هم به صورت فله و هم به صورت بسته‌بندی شده صادر می‌شود که مقصد آن عموماً کشورهای عربی (برای استفاده در قلیان) و ترکیه می‌باشد.

بازار تولید و میزان سودآوری تولید زغال فشرده

زغال فشرده، رایج ترین نوع بریکت قابل احتراق است که با استفاده از خاک اره ساخته می شود. طی این سال ها، راه اندازی خط تولید زغال، به علت سودآوری بالایی که دارد، طرفداران بسیاری پیدا کرده است. در فرآیند تولید زغال فشرده، مواد اولیه بازیافتی (خاک اره، پودر زغال چوب و پوست گردو) با حرارت و فشار، قالب گیری شده و با قرار دادن این قالب ها در کوره صنعتی زغال به زغال فشرده تبدیل می شوند. با توجه به میزان هزینه ای که برای تهیه تجهیزات، مواد اولیه، کارگاه یا کارخانه و … صورت می گیرد، در صورتی که بازار فروش مناسبی برای آن وجود داشته باشد، نرخ سود بالایی خواهد داشت و نرخ بازگشت سرمایه بالایی را تجربه خواهید کرد. یکی از ویژگی های مهم که موجب سودآوری این بازار می شود، طول عمر بالای زغال است. البته راه اندازی هر کسب و کاری علاوه بر ویژگی های مثبت و مزایایی که ممکن است به همراه داشته باشد، مسائل و مشکلات خاصی نیز دارد.
در این راستا می توان به مواردی همچون تامین مواد اولیه با کیفیت، وجود واسطه، کاهش فروش در برخی از روزهای سال، وجود رقبای زیاد، اشاره کرد. با این حال همیشه راهی برای رفع مانع وجود دارد که می توان با طی آن، به موفقیت رسید. شما هم می توانید با کمک مشاوره ها و پشتیبانی های سازه ابتکار ارشد مانعی بسیاری همچون تهیه مواد اولیه با کیفیت، تجهیزات مناسب و دیگر موانع تولید را برطرف کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)