ماشین آلات و فرآیند تولید مواد شوینده

ماده شوینده (به انگلیسی: Detergent) یک سورفکتانت یا ترکیبی از سورفکتانت ها است که در محلول های رقیق قابلیت پاک کنندگی دارد. این ترکیب ها معمولاً آلکیل بنزن سولفونات هستند. این ترکیب ها شبیه به صابون ولی با قابلیت انحلال پذیری بیشتری در آب سخت هستند و این به دلیل آن است که احتمال تشکیل پیوند سولفونات قطبی (در مواد شوینده) کمتر از احتمال تشکیل پیوند بین کربوکسیلات قطبی (در صابون) با کلسیم و دیگر یون های موجود در آب سخت است. مواد شوینده در انواع مختلفی تولید می‌شوند. صابون، پودرهای لباسشویی، مایع‌های لباسشویی، مایع های ظرفشویی، مایع های دستشویی و شامپو از انواع شوینده‌ها هستند. کارخانه و یا کارگاه مواد شوینده مانند هر تولیدی دیگری داری ماشین آلات صنعتی میباشد که این ماشین آلات از لحاظ بهداشتی میبایست از مواد خورنده نباشند و دارای استاندارد های خاص باشد و تحت نظر مقررات سازمان بهداشت آن کشور ساخته شده باشند.‌
کارخانه های مواد شوینده در قالب تولیدات بالا فعالیت میکنند و کارگاه های تولید مواد شوینده در قالب تولیدات کمتر هستند که در نظام بهداشت کشور ما برای هر یک تعاریفی وجود دارد. ۵۰ الی ۸۰ درصد مایع های شوینده را آب تشکیل میدهد.
اگر بر روی برچسب و یا لیبل بسته بندی مایع های شوینده با هر برندی که باشد مشاهده کنید در قسمت ترکیبات به کلمه آب دیونیره، آب یونیزه، آب مقطر برخورد میکنید شاید برایتان سوال باشد آب یونیزه یا دیونیزه چه نوع آبی است ؟

آب دیونیزه یا آب یون زدایی شده یا آب یون‌زدوده

آبی است که تقریباً تمام یون‌های معدنی آن حذف شده‌است، مانند کاتیون‌هایی از قیبل سدیم، کلسیم، آهن و مس و آنیون‌هایی مانند کلرید و سولفات. یون زدایی یک فرایند شیمیایی است که با استفاده از رزین‌های تبادل یونی، هیدروژن و یون‌های هیدروکسید را با مواد معدنی محلول مبادله می‌کنند و پس از آن دوباره ترکیب می‌شوند تا مولکول‌های آب را تشکیل دهند. از آنجا که بیشتر ناخالصی‌های غیرمولد آب نمکهای محلول هستند، یون زدایی باعث تولید آب بسیار خالص می‌شود که عموماً شبیه آب مقطر است و مزیت آن این است که فرایند سریعتر انجام می‌شود و رسوب نمی‌بندد. با این حال، یون زدایی به‌طور مناسبی مولکول‌های آلی بدون بار، ویروس‌ها یا باکتری‌ها را حذف نمی‌کند، مگر اینکه به صورت تصادفی در رزین به دام افتاده باشند. رزین‌های قوی آنیون پایه خاص می‌توانند باکتری‌های گرم منفی را حذف کنند. یون زدایی می‌تواند به‌طور مداوم و ارزان با استفاده از الکترودیونازیسیون انجام شود. سه نوع یون زدایی وجود دارد: جریان هم جهت، جریان مخالف و بستر مختلط.

۱- دستگاه آب خالص ساز

آب خام ورودی پس از سختی گیری و حذف ذرات معلق و محلول مانند کلر و … به سیستم RO شماره یک هدایت می‌شود و تا حد ممکن TDS یا EC آب را کاهش می‌دهد، سپس وارد مخزن ذخیره شده و در آنجا به RO شماره ۲ رفته و در نهایت از سیستم رزینی یا دستگاه EDI، الکترودیالیز صنعتی که احیاء رزین بوسیله قطب های آند و کاتد با کمک جریان الکتریسیته انجام می‌شود به پایین ترین حد خود یعنی زیر ۰/۰۶ میکروزیمنس میرسد، به این آب اصطلاحا آب خالص و به سیستمی که این آب را تولید میکند دستگاه آب خالص ساز گفته می‌شود.

دستگاه آب مقطر ساز صنعتی

به دستگاهی که خروجی آن صفر PPM باشد دستگاه آب مقطر ساز صنعتی گفته می‌شود. اصطلاح آب مقطر در قدیم به سیستم‌هایی که با سرد کردن بخار آب و تجمع در مخزن ذخیره در ۲ نوبت عمل آب مقطر سازی را انجام می‌دادند گفته میشد، اما امروزه بدلیل هزینه‌های بالا مانند برق و آب این کار در ابعاد صنعتی و یا حتی آزمایشگاهی مقرون‌به‌صرفه نمی‌باشد و همچنین قطعات این دستگاه ها دارای استهلاک بسیار بالایی هستند، امروزه از سیستم اسمز معکوس یا RO صنعتی برای اینکار استفاده می‌شود.

پارامترهای طراحی دستگاه

برای طراحی و ساخت این گونه سیستم ها، نیاز به آنالیز آب از طرف سفارش دهنده یا خریدار می‌باشد. شرکت طراح با کمک آنالیز آب میتواند مقدار ورودی و خروجی های دستگاه را بررسی کرده، همچنین ادوات و قطعات مرتبط با آن را نیز تعیین میکند.

۲- مخازن ذخیره آب خالص و یا آب دیونیزه

پس از خالص سازی آب با دستگاه آب مقطر ساز میبایست آن را برای تولید ذخیره کرد که به محض تولید از آن استفاده کرد
مخازن پلی اتیلن سه لایه و چهار لایه و مخازن استیل مناسب ترین گزینه برای ذخیره میباشد که بسته به کارگاه و کارخانه و حجم تولید، اندازه این مخازن مشخص میشود و آب خالص تولید شده با دستگاه آب خالص ساز به مخازن ذخیره به وسیله لوله های استیل هدایت میشود

۳- فلومتر و یا دبی سنج

فلومتر که با نام های دبی سنج و جریان سنج نیز شناخته میشوند، دستگاهی است که برای اندازه‌ گیری سرعت جریان یا کمیت گاز یا مایع حرکت می‌کند. کاربردهای فلومتر یا جریان سنج بسیار متنوع هستند و هر موقعیت دارای محدودیت‌های خاص و الزامات مخصوص به خود را دارند. فلومتر یا دبی سنج برای ارایه نظارت دقیق و یا کنترل جریان استفاده می‌شود. پس برای اندازه گیری حجم آب دیونیزه شده مورد نیاز به داخل میکسرها و دستگاه ها نیاز به فلومتر و یا دبی سنج است که امروزه فلومترهای دیجیتال داری شیر برقی و سنسور میباشند و شما حجم مورد نیاز را به دستگاه فلومتر داده و به محض رسیدن به اون حجم شیر برقی دستگاه جریان ورودی را قطع میکند و اندازه بسیار دقیقی وارد مخزن میشود. در کارگاه های خیلی کوچک آب را با ترازو وزن میکنند و بعد وارد مخزن میکسر میکنند اما در کارخانجات و یا کارگاه های بزرگ از فلومتر برای اندازه گیری حجم آب مورد نیاز استفاده میکنند.‌

۴- پمپ آب استنلس استیل

پمپ آب استنلس استیل آب مخزن را با گرفتن درخواست لیتراژ مورد نیاز از فلومتر و با زدن کلید استارت پمپ شروع یه کار میکند و آب دیونیزه مورد نیاز خط تولید را توسط لوله ها و تاسیساتی که به خط تولید رفته است پمپاژ میکند.

۵- سیستم توزین مواد شیمیایی

این سیستم تشکیل شده است از چند مخزن که مواد اولیه معمولا موادهای پر مصرف با غلظت بالا در این مخازن ذخیره میشوند و به وسیله پمپ خلا و یا پمپهایی که برای جابجایی مثبت سیالات با ویسکوزیته بالا مورد استفاده قرار میگیرد، مواد اولیه مورد نیاز را به دستگاه میکسر خط تولید انتقال میدهد.

۶- میکسر استنلس استیل

مهمترین رکن اصلی خط تولید مواد شوینده میکسر میباشد. میکسرها بر اساس نیاز شما ساخته میشوند و اصلا پیشنهاد نمیشود که میکسر از قبل ساخته شده را تهیه کنید بلکه طرح و ساختار آن مورد نیاز شما باشد. میکسر از چند بخش تشکیل شده است و بر اساس این چند بخش نیاز شما برای میکسر مورد نظر مشخص میشود
۱- مخزن
۲- پایه
۳- شیرآلات ورودی و خروجی
۴- الکتروموتور و گیربکس
۵- شافت پروانه و پره های پروانه
۶- تابلو برق (کنترل دستگاه)
۷ – اینورتر
۸ – المنت گرما
۹- ترموستات
۱۰- پمپ خلاء
و دیگر قطعات الکتریکی …

۷- مخازن استراحت

بعد از مرحله میکس شدن مواد اولیه با هم و ساخته شدن محصول نهایی ، موادی که داخل میکسر آماده شده است به علت داشتن حباب های ریز برای بسته بندی مناسب نمیباشد و میبایست ۴ الی ۶ ساعت به آن استراحت داد که میلایست مواد را از میکسرها به مخازن استراحت انتقال داد و مخازن میکسر گاه مخزن بدون پروانه است گاه مخازن میکسر دار که لا سرعت بسیار کم و با پروانه های طراحی شده برای از بین بردن حباب ها استفاده میشود

مکان مناسب برای راه‌ اندازی خط تولید مواد شوینده

همان‌طور که گفتیم، برای راه‌ اندازی خط تولید مواد شوینده نیاز به یک فضای بزرگ و صنعتی خواهید داشت. بهتر است قبل از خریدِ تجهیزات و وسایل (که خودشان چند صد متر فضا اشغال می‌کنند) به فکر یک جای مناسب باشید. ۲۰۰ تا ۲۵۰ متر، حداقل متراژ مورد نیاز برای فضای تولیدات بهداشتی است. بیشتر افراد در ابتدای راه به سراغ یک سوله می‌روند که اتفاقا گزینه مناسبی است. در ادامه می‎توانید مکانتان را گسترش بدهید و حتی به یک کارخانه کامل تبدیل کنید.
این مکان باید چه ویژگی‌های خاصی داشته باشد؟
_ بخش‌های تمیز (clean) و غیرتمیز (unclean) در آن از هم جدا باشند تا آلودگی ثانویه به مواد اولیه نرسد.
_ سالن تولید به صورت مستقیم با واحدهای بیرونی در تماس نباشد.
_ حفاظت موثری در برابر ورود و لانه ‎سازی حشرات و جانوران موذی داشته باشد.
_ درها از مواد مقاوم، قابل شستشو و گندزدایی ساخته شوند.
_ سطوح باید صاف باشند، با رنگ روشن.
_ کارگاه باید سیستم و مکانی مناسب و کارآمد برای خروج ضایعات و زباله ‎ها داشته باشد.
_ شستشو و گندزدایی باید برنامه منظم و نیروهای ویژه داشته باشد.

مراحل اخذ مجوز برای راه اندازی خط تولید مواد شوینده

برای راه اندازی خط تولید مواد شوینده، باید مجوز بهداشتی داشته باشید. در اولین مرحله، باید برای گرفتن پروانه اقدام کنید:
پروانه تاسیس
پروانه بهره‌برداری
پروانه ساخت بهداشت
بعضی از محصولات، شامل استاندارد هم هستند که باید برای دریافت آن هم اقدام کند. برای ثبت شرکت و دریافت پروانه، ابتدا باید مشخص کنید که شرکت شما از چه نوعی است؟ سهامی خاص، سهامی عام و یا شرکت با مسئولیت محدود. مدارک مورد نیاز برای ثبت هرکدام از این شرکت‌ها متفاوت است. اما مدارک شناسایی، عدم سو پیشینه، وکالتنامه و تقاضانامه ثبت شرکت در همه‌شان مشترک‌اند.
در مرحله بعد، یک مسئول فنی (مورد تایید معاونت غذا و دارو) به محل خط تولید می‌آید تا فضا و فرایندها را ببیند و تایید کند. بهتر است در این مرحله، مکان و تجهیزات شما کاملا مهیا باشند چون طبق ضوابط، تولید مایعات شوینده بهداشتی با تانک پلی اتیلن در محیط‌های غیراستاندارد (مثلا مغازه یا زیرزمین شهری) غیرقانونی است و پیگرد دارد. تخلف از ضوابط ممکن است واحد تولیدی شما را با پلمپ روبرو کند.
مکان شما باید:
_ از مناطق مسکونی ۴۰۰ متر فاصله داشته باشد.
_ زیربنای آن به گونه‌ای طراحی شده باشد که ۴۰ یا ۵۰ درصد فضای سالن به وسیله دستگاه‎ها با فاصله حداقل یک متر اشغال شود.
_ دستگاه تهویه و وسایل سرمایش و گرمایش مناسب و سالم داشته باشد.
_ رختکن جداگانه برای کارگران خانم و آقا (دارای کمد) داشته باشد.
_ کف صاف، بدون ترک، لغزنده و دارای شیب مناسب به سوی فاضلاب داشته باشد.
_ فراموش نکنید که فرمول ساخت تاییدشده از طرف اداره کل نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی، باید روی محصول شوینده شما (از هر نوعی که باشد) چاپ شود. علاوه بر این، استفاده از نام برند، سیب سلامت یا حتی علامت استاندارد یک شرکت در یک واحد تولیدی دیگر، غیرقانونی است (حتی با عنوان اعطای نمایندگی).

۵/۵ - (۱ امتیاز)