طرح تولید فورفورال از ضایعات کشاورزي (2)

طرح تولید فورفورال از ضایعات کشاورزی

فورفورال یکی از پرمصرفترین، مهمترین و قویترین حلالهای آلی است که امروزه به روش هیدرولیز اسیدی از انواع ضایعات کشاورزی تولید میشود. فورفورال مایعی است وقتی تازه تقطیر شده باشد مانند آب بی رنگ و سیال با بویی شبیه (بنزآلدئید- بادام) می باشد.

ویژگی های فورفورال از ضایعات کشاورزی

فورفورال به آسانی در اغلب حلالهای آلی قطبی حل شده، اما تنها به مقدار کمی در آب یا مواد قلیایی قابل حل می باشد. واکنش فورفورال ترکیبی از واکنش های گروه آلدئیدی و واکنشهای هسته فورانی می باشد. از اکسید نمودن آن اسید فورلیک و در اثر احیاء فورفوریل الکل بدست می آید و با حذف گروه کربوکسیل با کاتالیزورهای مناسب به فوران تبدیل میشود و با قلیاهای قوی از قبیل هیدروکسید سدیم فورفورال در واکنش شرکت کرده و تبدیل به فورفوریل الکل سدیم فورلیک میگردد.

کاربرد فورفورال از ضایعات کشاورزی

استفاده مهم فورفورال برای ساختن ترکیبات فوران و تترا هیدروفوران میباشد. (از قبیل فورفوریل- و فورفورال استن). (THF) الکل، تتراهیدروفورفوریل الکل، فوران، تتراهیدروفوران فورفورال به عنوان یک حلال انتخاب شده برای جدا کردن ترکیبات اشباع شده از ترکیبات اشباع نشده در نفت روغن های چرب کننده(گریس)، نفت گاز و سوخت دیزل، همچنین در روغن نباتی به عنوان یک عامل ترکیبی در رزین ها و مخصوصاً در رزین های فنل، آلدئیدها به عنوان عامل رنگبر باقی مانده تقطیر که روغن ترپانتین چوب، به عنوان حلال رزین و در تقطیر استخراجی بوتادین و سایر هیدروکربن های C4 در ساختن لاستیک سنتزی به کاربرده می شود مورد استفاده واقع می شود. فورفورال حد واسط شیمیایی مهم است و برای ساختن انواع گوناگون محصولات تجاری که از قطر صنعتی اهمیت بسزایی دارند بکار میرود، از جمله پیرول، پیرولیدین، پای پیریدین، متیل فوران، متیل تتراهیدروفوران، دی هیدروفوران، تتراهیدروپیران و … مورد استفاده واقع میگردد.

کاربردهای غیرمستقیم فورفورال

فورفورال را نه تنها میتوان به دیگر مواد شیمیایی تبدیل نمود بلکه در فرآیند تهیه فورفورال برخی اسیدهای کربوکسیلیک نیز بدست می آیند که بسته به نوع ماده خام این اسید میتواند اسید استیک، اسید فورمیک، اسید پروپیونیک، اسید بوتیریک و یا اسیدهای کربوکسیلیک با تعداد کربن بالاتر باشد. تحت شرایط خاصی به دلخواه میتوان همراه با تولید فورفورال، دی استیل و ۲و ۳ پنتان دی اون تهیه کرد که به عنوان مواد معطر کاربرد دارند. در واقع این مواد محصول جانبی واحد تولید فورفورال محسوب میشوند. از فورفورال میتوان به عنوان ماده خام اولیه جهت تولید بسیاری از مواد شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد. مواد مشتق شده از فورفورال به شرح زیر هستند:

الف- فورفوریل الکل
ب- فوران
پ- اسید فوریک
ت- دی فورفورال
ث- هیدروکسی فورانون
ج-استوین
ح- پیرازینها
خ-تتراهیدروفوران

طرح تولید فورفورال از ضایعات کشاورزی (4)

کشورهای عمده تولیدکننده فورفورال از ضایعات کشاورزی

تولید جهانی فورفورال سالانه ۳۰۰ – ۲۵۰ هزار تن و با قیمت ۱۲۰۰ – ۱۰۰۰ دلار به ازاء هر تن به فروش می رسد. تولید جهانی فورفورال طی سالهای اوایل دهه ۱۹۹۰ از کشورهای توسعه یافته به سوی کشورهای در حال توسعه تغییر جهت داده است. کل ظرفیت جهانی تولید فورفورال در حدود ۴۵۰ هزار تن می باشد و بازده آن در حدود ۲۵۰ هزار تن می باشد. تولید اروپای غربی به طور قابل توجهی کاهش یافته، در حالی که تولید کشور چین افزایش نشان می دهد و تقریباً ۷۴ درصد از ظرفیت جهانی این محصول در کشور چین تولید میشود. در حال حاضر بزرگترین تولید کنندگان فورفورال چین و شرکت مرکزی رومانا در جمهوری دومنیکن و افریقای جنوبی می باشند و این سه کشور در حدود ۹۰ درصد از ظرفیت تولید جهانی را به خودشان اختصاص داده اند. متوسط رشد سالانه پنج درصدی در تولید و مصرف فورفورال و فورفوریل الکل مشاهده شد. چین تنها منطقه مهمی است که افزایش تولید .فورفورال طی پنج سال آینده برای آن انتظار می رود. کشور چین بزرگترین کشور تولید کننده و مصرف کننده فورفورال در جهان می باشد و پس از آن اوپا و امریکا و کشورهای آسیایی قرار دادند.

قیمت تولید داخلی و جهانی فورفورال از ضایعات کشاورزی

پارامترهای مختلفی بر قیمت فروش محصول موثر خواهد بود که در ادامه شرح داده شده اند.
۱. قیمت مواد اولیه مصرفی که یکی از مهمترین هزینههای متغیر تولید میباشد و نقش عمدهای را در تعیین قیمت تمام شده محصول دارد.
۲. منطقه جغرافیایی احداث واحد به خصوص از لحاظ دسترسی به منابع تامین مواد اولیه و کانون های مصرف محصول، هزینه های مربوط را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
۳ نوع تکنولوژی مورد استفاده از طریق تاثیر بر سرمایهگذاری، کیفیت محصول تولیدی و میزان ضایعات بر قیمت فروش محصول موثر خواهد بود.
۴. هزینه نیروی انسانی مورد نیاز تاثیر مستقیم در هزینه های متغیر تولید و قیمت تمام شده محصول دارد. امروز استفاده از فورفورال به صورت مستقیم و یا به عنوان ماده واسطه ای در تولید محصولات مختلف هر روز بیش از پیش گسترش می یابد. به گونه ای که تولید و مصرف آن با رشد ۵ درصد روبرو شده است.

طرح تولید فورفورال از ضایعات کشاورزی (3)

وضعیت عرضه و تقاضا فورفورال از ضایعات کشاورزی

در حال حاضر سالانه ۲۵۰۰ تن فورفورال(فورآلدئید) در کشور تولید می شود که در صورت تولید به همین میزان، ۲۰۰۰ تن آن مصرف سالیانه کشور بوده و در حدود ۵۰۰ تن آن به میتواند خارج از کشور صادر میشود.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید فورفورال از ضایعات کشاورزی

۱. فورفورال : ۲۴۱۱۵۱۲۶۱۶
۲. فورفورال اکستراکت : ۲۳۲۰۴۱۲۴۷۶

وضعیت واردات و صادرات فورفورال از ضایعات کشاورزی

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات فورفورال از ضایعات کشاورزی در کشور به تفکیک سال آمده است .

طرح-تولید-فورفورال-از-ضایعات-کشاورزی-(6)

وضعیت واحد های فعال تولید فورفورال از ضایعات کشاورزی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده فورفورال از ضایعات کشاورزی در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید فورفورال از ضایعات کشاورزی (1)

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)