خط تولید ایزوگام

یکی از عایقهای رطوبتی مورد استفاده از ساختمان ایزوگام است که امروزه از آن استفاده فراوانی می شود. ایزوگام وسیله ای مناسب برای عایقکاری بخشهای مختلف ساختمان است که به راحتی قابل نصب است. فرایند تولید ایزوگام بر اساس نوع ایزوگام متفاوت است اما اکثر ایزوگامهای مورد استفاده توسط شرکتهای فروش و نصب ایزوگام یکسان است و به همین جهت فرایند یکسانی دارد.

انواع ایزوگام
۱. ایزوگام پلیمری با استفاده از قیر خالص ۷۰-۶۰

– عنصر اصلی در این نوع ایزوگام قیر خالص ۷۰-۶۰ می باشد.
– دارای کیفیت بسیار بالایی در مقایسه با ایزوگام دمیده میباشد.
قیر خالص ۷۰ -۶۰ از پالایش نفت خام به دست می‌آیند. در اثر حرارت دادن نفت خام، بنزین، حلالهای نفتی، نفت چراغ، نفت گاز و سایر روغنهای سبک آن در برجهای تقطیر پالایشگاه جدا شده و در گرمای بیش از حدود ۳۸۰ درجه (در فشار عادی) قیر آن به جا می‌ماند که به صورت جامد یا نیمه جامد است. قیرهای خالص، با درجه نفوذشان نامگذاری شده‌اند. قیر ۶۰/۷۰ در آب‌بندی بام به مصرف می‌رسد.جهت تولید این گونه ایزوگام قیر خالص ۷۰-۶۰ و سایر مواد اولیه ذکر شده وارد میکسر ساخت پلیمر می گردد. در میکسر مواد ذکر شده میکس و پخته می شود. خروجی میکسر،مایعی به نام پلیمر ایزوگام می باشد. پلیمر ایزوگام در دستگاه خط تولید تبدیل به لایه ایزوگام می گردد.

مواد مورد نیاز جهت ساخت ایزوگام پلیمری :

– قیر خالص ۷۰-۶۰
– پلی آستر
– تیشو
– لایه آلومینیم ۱۴ الی ۱۶ میکرون
– پلاستیک پشت لایه ایزوگام
– پودر تالک
– مواد APP درجه ۱ و ۲
– پوشال گونی پلاستیکی

۲.ایزوگام دمیده با استفاده از نفت کوره (مازوت)

عنصر اصلی در این نوع ایزوگام قیر دمیده می باشد و به نسبت ایزوگام پلیمری کیفیت پایین تر و عمر کم تری دارد.
قیر دمیده: قیر دمیده از دمیدن هوای داغ به مازوت به دست می‌آید. در این فرآیند، هوای داغ با دمای ۲۰۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد توسط لوله‌های سوراخ‌دار به محفظه حاوی مازوت دمیده می‌شود. در اثر انجام این فرآیند، اتم‌های هیدروژن موجود در مولکول‌های هیدروکربورها، با اکسیژن هوا ترکیب می‌شود و با تشکیل آب، عمل بسپارش اتفاق می‌افتد. قیر دمیده نسبت به قیر خالص دارای درجه نفوذ کمتری است، درجه نرمی بیشتری دارد و حساسیت کم تری نسبت به تغییرات دما دارد. این نوع قیر بیشتر در ساختن ورق‌های پوشش بام، باتری اتومبیل و اندودکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. علامت اختصاری قیر دمیده R می‌باشد. مثلا قیر۸۰/۲۵ R به معنای قیر دمیده با درجه نرمی ۸۰ و درجه نفوذ ۲۵ می‌باشد.

مواد مورد نیاز جهت ساخت ایزوگام دمیده :

– قیر دمیده
– پلی آستر
– تیشو
– لایه آلومینیم ۱۴ الی ۱۶ میکرون
– پلاستیک پشت لایه ایزوگام
– پودر تالک

دستگاه های خط تولید ایزوگام :

۱- دستگاه خط تولید ایزوگام.
۲- میکسر تولید پرایمر ایزوگام.
۳- بالابر.
۴- پمپ قیر.
۵- پمپ آب.
۶- نوار نقاله.
۷- بویلر روغن.
۸- سیستم تصفیه هوا.
۹- برج تبدیل نفت کوره به قیر.

دستگاه خط تولید ایزوگام :

این دستگاه قلب خط تولید ایزوگام می باشد و دارای مهم ترین وظیفه در کارخانه شما می باشد. وظیفه این دستگاه تولید محصول اصلی کارخانه یا همان ایزوگام ( ساده , دولایه , تک لایه و روکش آلومینیم) می باشد.
ورودی این دستگاه تیشو , پلی آستر , ورق آلومینیم و مواد پرایمری (ساخته شده توسط میکسر) و یا قیر دمیده می باشد. در طی فرآیند تولید مواد اولیه به لایه ایزوگام تبدیل گشته و به صورت رول های ۱۰ متری خروجی دستگاه می باشد.

میکسر تولید پرایمر ایزوگام :

همان طور که از اسم آن پیداست این وسیله مواد ایزوگام را با هم مخلوط‌ می‌کند و یا اینکه مخلوط ایجاد شده را در دمای ثابت نگه‌داری و انتقال‌ می‌دهد. حرارت این وسیله به دو صورت انجام‌ می‌شود یکی در نوع تک جداره آن که به وسیله کوره و مشعل گرم‌ می‌شود و نوع دو جداره آن که توسط بویلر و روغن داغ تأمین‌ می‌شود.

بویلر روغن :

استتفاده از این وسیله برای زمانی مناسب است که ارتقا و بهینه‌سازی دما به صورت سیار موردنیاز باشد.

بالابر :

مخزن موقت بالابر نام دارد که ظرفیتی بالغ بر ۳۰ متر دارد و اگر پر شود به صورت خودکار مانع از تولید ایزوگام‌ می‌شود.

فرایند تولید ایزوگام

مرحله اول اضافه کردن تیشو :با توجه به نوع ایزوگام تولیدی تیشو و پلی استر را وارد تشک های از قیر میکنند .
مرحله دوم افزودن پلی استر :سپس آن را با مواد پرایمری (قیر دمیده) آغشته میکنند و آماده تولید ایزوگام میگردد.در مرحله بعد مجاری خروجی را تعبیه نموده اند تا ضخامت ایزوگام را بالای تشک قیر تنظیم نمایید.در این مرحله ضخامت ایزوگام تنظیم میگردد و ایزوگام با ضخامت های متفاوتی تولید میگردد
در مرحله بعد ورق های المینیومی به ایزوگام چسبیده میگردد و وارد حوض های اب میشوند و در ان جا عملیات پایانی تولید ایزوگام انجام میپذیرد.پس از حوضه اب و عبور از غلطک ایزوگام ها خنک میگردند و قالب های ایزوگام را شکل می دهد.در اخر نیز پلاستیک پشته لایه که علایم تجاری شرکت و اطلاعات مربوط به ایزوگام را دارد اضافه می شود.
پس از گذشتن ایزوگام از مراحل فوق محصول اخر با اسانسور ذخیره سازی به بخش دیگری که در انجا فن های دمنده هوا وجود دارد.هدایت شده و ایزوگام مرطوب را خشک میکنند.زمانی که ایزوگام خشک میشود آن را به قطعات ۱۰متری به صورت رول بسته بندی میکنند که اماده عرضه به بازار است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)