راه اندازی رستوران زنجیره‌ای پاستا ایتالیایی (ماکارونی – اسپاگتی)

امروزه تعداد افرادی که تمایل دارند غذای خود را بیرون از خانه بخورند افزایش یافته است. چهل سال قبل ۱۵۵ هزار رستوران زنجیره ای در آمریکا وجود داشت و هم اکنون به بیش از ۹۶۰ هزار عدد رسیده است. با این وجود هنوز فضای خالی برای رستوران جدید و مراکز ارائه خدمات غذایی احساس می شود.
تغییرات جمیعتی و عوض شدن سبک زندگی باعث رونق گرفتن کسب و کار های مرتبط با خدمات غذایی شده است. مردم کمتر از هر زمان دیگری وقت خود را صرف طبخ غذا می کنند و ترجیح می دهند زمان خود را صرف کار های دیگر کنند و از غذاهای رستورانی استفاده کنند. آن ها تمایل دارند بدون کثیف شدن ظرفی، غذای خوشمزه و باب میل خود را تهیه کنند.
اگرچه با این اتفاقات آینده صنعت غذا روشن است، ولی هیچ تضمینی نیست که هر شخصی وارد این کسب و کار شود و یک رستوران راه اندازی کند موفق شود. حتی بزرگترین رستوران داران نیز به شما خواهند گفت که رستوران داری یک شغل آسان نیست و به راحتی نمی شود از آن به درآمد بالا رسید.
واقعیت این است که بسیاری از رستوران ها در نخستین سال تاسیس خود شکست می خورند و بررسی ها نشان داده است که نبود برنامه ریزی دقیق مهمترین عامل شکست آن ها بوده است. البته به این معنی هم نیست که کسب و کار غذا و رستوران یک فرآیند بسیار پیچیده است و هرکسی نمی تواند در آن موفق شود. در حقیقت باید گفت هرچه مسیر پیش رو دقیق را مشخص شود، احتمال پیروزی در آن افزایش می یابد. مدیر شرکت nniganBe می گوید : (( اگرچه همه ما رستوران داری را دوست داریم، ولی باید اعتراف کنم شغل بسیار دشواری است. این عرصه یک کسب و کار فوق العاده، بزرگ و رضایت بخش است. از این حرفه می توان به عنوان یک شغل پرسود یاد کرد. ولی برای آنکه به سود مالی برسیم هزاران قطعه متحرک وجود دارد که تا همه آن ها به حرکت درنیایند، به سود نهایی نخواهیم رسید.))

برای آنکه در راه اندازی رستوران خود موفق باشید، ما تمامی راه های لازم را در اینجا آورده ایم. اینکه تصمیم دارید یک رستوران تاسیس کنید یا یک فست فود یا سفره خانه، با خواندن این مطالب می توانید مسیر پیش روی خود را به خوبی ببینید و با برنامه ریزی درست، از موفقیت خود اطمینان حاصل کنید.

بازارهای هدف

رستوران هایی که به صورت محدود و بدون شعبه فعالیت می کنند نمی توانند بازارهای جهانی را بدست آورند. این یک واقعیت است که پذیرشش مشکل است. اصل موضوع این است که شما هرگز نمی توانید ۱۰۰ درصد بازار را برای خود کنید. بنابراین واقع بین باشید و به رضایت مشتری توجه داشته باشید. پس روی ۵ تا ۱۰ درصد بازار تمرکز کنید و تلاش خود را برای پوشش این حجم از بازار ادامه دهید.

برای آنکه بتوانید بازار هدف خود را مشخص کنید، باید بدانید چه دسته از افرادی برای غذا خوردن به رستوران می آیند. در اینجا طبقه بندی اصلی برای بازار هدف در عرصه رستوران در کشور های پیشرفته را برای شما آورده ایم :

نسل Y : این گروه شامل سنین حداکثر ۲۵ سال هستند و در بیشتر کشورها نیز درصد زیادی را شامل می شود. این نسل انواع مختلف نژادها را در خود جای می دهند. این نسل علاقمند به فست فود ها هستند و حدود ۲۵ درصد آن ها مشتری های دائمی برگر ها و ساندویچ ها و ۱۲ درصد مشتری دائمی پیتزا فروشی ها هستند.

نسل X : این گروه از افراد شامل افرادی است که در دهه چهارم و پنجم زندگی خود قرار دارند، و برای ارزش های خانوادگی اهمیت بسیاری قائل هستند. آن ها در مورد ارزش های اخلاقی زندگی بسیار نگران هستند و رستوران هایی را انتخاب می کنند کامل باشد و هر آنچه می خواهند در اختیار آن ها بگذارد و در فضایی راحت برای خانواده، ارزش های اخلاقی حفظ گردد.

نسل سالمندان : اعضای این گروه افرادی هستند که بالای ۶۰ سال سن دارند. اغلب این افراد درآمد ثابت بازنشستگی دارند و مانند مدیران نمی توانند به رستوران های مجلل بروند. بنابراین آن ها رستوران های خانوادگی که غذای خوب با قیمت مناسب را ارائه می دهد را ترجیح می دهند.

سبک های مختلف خدمات رستورانی

رستوران ها به طور معمول به سه بخش اصلی طبقه بندی می شوند: فست فود ها – رستوران های متوسط – رستوران های بزرگ و مجلل

فست فود ها همانطور که از اسم شان پیداست غذاهایی که به سرعت آماده می شوند و معمولا قیمت های ارزان تری دارند به فروش می رسانند. به منظور پاسخگویی هرچه بهتر به مشتریان، این رستوران ها معمولا خدمات بیرون بر و ارسال غذا درب منزل مشتری را هم ارائه می کنند.

رستوران های متوسط، رستوران هایی هستند که نه به اندازه فست فود ها کوچک هستند و نه به اندازه رستوران های بزرگ، بزرگ اند. آن های غذاهای کامل ارائه می دهند و قیمت ها به علت سرویسی که ارائه می دهند بالاتر است. در این نوع رستوران، مشتری غذای خود روی میز خود دریافت می کند.

رستوران های بزرگ و مجلل، رستورانی فوق العاده با سرویس هایی کامل هستند. قیمت آن نسبت به موارد فوق بسیار بالاتر است. این رستوران ها بر کیفیت غذا تمرکز ویژه دارند و برای امکاناتی که ارائه می دهند هیچ محدودیتی قائل نمی شوند.

انتخاب شیوه مخصوص ( concept ) انواع رستوران

مشتریانی که به رستوران شما می آیند توقع دارند از لحظات حضور خود در این مکان لذت ببرند. این مساله به آن معنی نیست که شما باید حتما آن ها را با کار های عجیب شگفت زده کنید. شاید بتوان با یک پیتزای ساده، اما در محیطی خانوادگی و صمیمی مشتریان خود را راضی کنید. در واقع شما باید به دنبال یک مفهوم ( concept ) برای رستوران خود باشید. رستوران اگر مفهوم خاص خود را داشته باشد، مشتریان هدفش را نیز می تواند دقیق تر انتخاب کند. مثال هایی از این نوع :

–رستوران مخصوص غذای دریایی :
رستورانی که در منوی خود غذاهای دریایی را سرو می کند معمولا طیف محدودی از غذا را در رستوران خود جای می دهد. همچنین رستوران های بزرگ و مجلل که در حوزه غذاهای دریایی فعالیت می کنند معمولا منوی گسترده تری ارائه می کند و علاوه بر غذاهای سرخ شده، غذای دریایی پخته شده، بخارپز و کبابی را هم در اختیار مشتریان می گذارد. هر رستورانی نمی تواند به خوبی غذای دریایی را طبخ کند و باید در مورد آن ها دقت فراوانی داشت.

–رستوران خانوادگی : همانطور که از نام این نوع رستوران ها مشخص است، مخصوص خانواده ها راه اندازی شده اند. قیمت غذا در این نوع رستوران ها معقول تر است و برای سالمندان نیز گزینه مناسب تری محسوب می شود. منوی این نوع رستوران ها انواع مختلف غذا را شامل می شود تا به نیاز همه گروه ها پاسخگو باشد.

–رستوران های قومی و محلی : هدف برخی از افراد راه اندازی رستوران برای ارائه غذاهای سنتی و محلی است. در بعضی کشورها این نوع رستوران ها علاقمندان زیادی دارد. نکته ای که باعث سخت شدن راه اندازی این نوع رستوران می شود هم محیط رستوران است و هم غذاهای خاص آن.
–کافی شاپ : هر سال بیش از ۴۰۰ میلیارد فنجان قهوه در آمریکا سرو می شود. این تعداد در آمریکا و تمام کشور های دنیا رو به افزایش است. افرادی که به کافی شاپ ها مراجعه می کنند علاوه بر صرف نوشیدنی های گوناگون، معمولا برای ملاقات های دوستانه یا صرف عصرانه به کافی شاپ می روند.

برای راه اندازی رستوران زنجیره ای پاستا ایتالیایی، پیشنهاد ما اینست که علاوه بر ارائه ماکارونی به سبک ایرانی به ارائه پاستا با طعم‌های گوناگون ( پاستا ماهی تون / پاستا ماهی آزاد / پاستا سبزیجات / پاستا ماهی‌دودی / پاستا ماهیچه / پاستا با سس تند / پاستا با سس آلفردو … ) به همراه سالاد ، دسر و نوشیدنی. در خصوص طعم‌های ارائه شده نیز سعی نمایید تا دستور پخت را از یک سرآشپز ایتالیایی دریافت و ادویه‌های مورد نیاز را برای این شرکت از اروپا وارد ایران نمایید.

خلاصه اجرایی طرح رستوران زنجیره‌ای پاستا ایتالیایی

در طرح توجیهی رستوران زنجیره‌ای پاستا ایتالیایی پیش بینی شده است که بر اساس رویه‌های مدیریت برند و فرایند برندسازی ، مسیری در پیش‌گرفته شود که مشتریان با طعم و روش پخت جدیدی روبرو شوند و تجربه برند زیبایی برای مصرف‌کننده ( فرد ، خانواده و بیرون بر ) ایجاد گردد. همچنین فرایندهای در نظر گرفته شده باید به فروش محصولات با کیفیت ، خلاقانه در قیمت توجیه پذیر باشد و صد البته طراحی خود محصول نیز بسیار شکیل و دل‌نشین است. در بخشی برندینگ نیز ، طراحی تمام شعب انجام و تصویر واحدی در تمام شعب پیش بینی شده است. بودجه این فروشگاه‌ها از دارایی‌های شخصی مالک و نیز با جذب یک سرمایه‌گذار تامین خواهد شد.

اهداف طرح رستوران زنجیره ای پاستا

اهداف در نظر گرفته شده در طرح توجیهی رستوران زنجیره‌ای پاستا بر افزایش آگاهی از برند و خدمت بر مشتری است. این دو عنوان همراه با افزایش فروش و باز شدن شعب جدید فروش خواهد بود. شرکت ط.م تمایل دارد تا از استراتژی‌های زیر بهره ببرد :
• ارائه محصول باکیفیت ، منوی خلاقانه
• خلق ارزش پیشنهادی مناسب به مشتری
• خلق آگاهی از برند از طریق تاکتیک‌های بازاریابی چریکی
• تثبیت برنامه برای ایجاد نظم و انضباط
• ارائه خدمت به مشتری بسیار مناسب و در خور نام فروشگاه
• استفاده دائم از خدمات مشاوره مدیریت برای بروز رسانی خدمات و محصولات

ماموریت

ارائه با کیفیترین پاستا و ایجاد بهترین تجربه صرف غذا به سبک ایتالیا. وجود ما وابسته است حفظ مشتری. تا زمانیکه به این مسئله پایبندیم، به تمام اهدافمان دست میابیم. خدمات ما بیشتر از انتظارات مشتری خواهد بود.

میزان سرمایه مورد نیاز جهت راه اندازی رستوران زنجیره‌ای پاستا ایتالیایی (ماکارونی – اسپاگتی)

بودجه: بین ۱ تا ۲ میلیارد تومان
تعداد شعبع فاز ۱ : ۴ شعبه
تعداد اشتغال طرح: ۳۲ نفر
نرخ برابری دلار: ۱۷۰۰۰۰ ریال
مدت زمان لازم تا بهره برداری : ۱۲ ماه
سرمایه ثابت: ۱۸۵۰۰ میلیون ریال
سرمایه در گردش: ۱۲۰۰ میلیون ریال
سرمایه کل: ۱۹۷۰۰ میلیون ریال
نرخ بازده داخلی : ۴۵ درصد
دوره زمانی بازگشت سرمایه : ۲.۵ سال

۳/۵ - (۲ امتیاز)