طرح بسته بندی آرد و پودر کیک

پودر کیک به فرآورده ای متشکل از ماده اصلی ( آرد غلات) و مواد اختیاری شامل: شکر، بیکینگ پودر، طعم دهنده های مجاز خوراکی (مانند: پودر کاکائو، پودر قهوه، هل، زعفران، دارچین، زنجبیل) و اسانس های مجاز خوراکی، مخمر، پودر تخم مرغ، سبزیها، میوه ها، مغزهای خوراکی، فرآورده های شیری مانند: شیر خشک بدون چربی و پودر آب پنیر، بهبود دهنده ها بر پایه اسید لاکتیک، نمک طعام و پودر مالتو دکسترین گفته می شود که در بسته بندی های مجاز و مناسب تهیه و عرضه می گردد و مصرف کننده باید آن را مطابق دستور سازنده آماده و مصرف نماید.

ویژگی ها و ارزش غذایی پودر کیک

کیک نوعی شیرینی با بافت و نرمی مخصوص است که مواد اصلی آن را آرد، روغن (به استثنای کیک اسفنجی)، شکر و تخم مرغ تشکیل می دهد. امروزه برای تهیه یک کیک با طعم دلخواه می توان با استفاده از پودرهای کیک نیمه آماده و بهداشتی که در فروشگاه ها عرضه می گردند، طبق دستور سازنده، کیک مورد علاقه خود را در منزل تهیه و میل نمود. باید به این نکته نیز توجه داشت که کیک ها به دلیل مواد تشکیل دهنده آنها حاوی کالری بالا بوده و مصرف بیش از اندازه آنها چاقی و عوارض ناشی از آن را در پی دارد. این مقاله به اختصار ویژگی ها و ترکیبات غذایی پودر کیک نیمه آماده را بیان می کند

پودر کیک نیمه آماده

محصولی است که از مواد اصلی شامل آرد گندم، شکر و بیکینگ پودر با یا بدون مواد اختیاری تشکیل شده و در بسته بندی های مجاز و مناسب برای مصرف خانگی و یا صنایع قنادی تهیه و عرضه می شود و مصرف کننده باید آن را طبق دستور سازنده با آب یا شیر، تخم مرغ، کره یا روغن نباتی (جامد یا مایع) مخلوط و سپس طبخ نماید.

پودر کیک نیمه آماده طعم دار همان پودر کیک نیمه آماده است که در آن از مواد طعم دار و اسانس های مجاز خوراکی استفاده شده است.

مواد اولیه مصرفی برای تهیه پودر کیک

مواد اولیه برای فرآیند تولید پودر کیک باید دارای ظاهری بی عیب و روی هم رفته کیفیتی مناسب باشند تا پس از فرآیند محصولی مطلوب بدست آید. تغییرات در خلال فرآیند اجتناب ناپذیر است ولی محصول نهائی باید کیفیت مطابق استاندارد داشته باشد که الزاماٌ با کیفیت مواد خام متفاوت است. یکنواختی در اندازه و درجه بندی از لحاظ اندازه و شرایط فیزیکی ماده اولیه مورد استفاده در تولید یکی از ارکان مهم فرآیند تولید پودر کیک است.

مواد اولیه مصرفی برای تولید پودر کیک شامل آرد، شکر، شیر خشک، امولسیفایر، نمک ، بکینگ پودر و سایر افزودنی ها و اسانس های خوراکی مجاز می باشد که هر کدام بر اساس ترکیب تولید انتخابی ، تامین و مورد استفاده قرار می گیرد.
از نظر مقدار مصرف سالیانه می توان گفت که ضریب مصرف ثابتی از مواد اولیه در کلیه محصولات به کار می رود که به شرح ذیل می باشد:

آرد ۴۰درصد · شکر ۲۰ درصد · شیر خشک ۳۰ درصد · امولسیفایر ۲ درصد · نمک ۵ درصد
بکینگ پودر ۲ درصد · افزودنی های مجاز ۱ درصد

آرد گندم
یکی از اجزای مهم کیک می باشد که جز اصلی شکل دهنده به آن استفاده می شود. چون کیک بایستی دارای بافت متخلخل، حفره های ریز با دیواره نازک و حالت اسفنجی باشد، برای ایجاد این کیفیت نقش اصلی به عهده گلوتن یا پروتئین خاص تشکیل دهنده آرد می باشد.

مقدار پروتئین آرد نباید از حد معینی بالاتر باشد زیرا باعث سفت شدن بافت کیک و افزایش مصرف روغن و شکر می شود. همچنین استفاده از آردهای خیلی ضعیف و کم پروتئین کیک حاصله بافت مطلوب را به دست نخواهد آورد که برای رفع این نقیصه از تخم مرغ استفاده می شود. آرد گندم های قرمز زمستانه با مقدار پروتئین ۹-۷ % و PH حدود ۲/۵ مناسب کیک می باشند.

آرد کیک ( شیرینی ) آرد گندمی است که حد استخراج آرد از دانه در پایین درجه استحصال آن صورت گرفته باشد. و ویژگی های آن طبق جدول شماره (۱) استاندارد ملی ایران شماره ۲۵۵۴ و جدول پیوست استاندارد ملی ایران شماره ۲۵۵۳ است.
اگر به آرد احتیاج داشتید، حتما موقع خرید به موارد مصرف که پشت بسته‌بندی درج می‌شود دقت کنید. بعضی آردها هم اصطلاحا همه‌کاره‌اند و برای پخت انواع نان و شیرینی به‌درد می‌خورند. اگر هم روی بسته‌بندی آردی چند صفر دیدید، بدانید که تعداد صفرها به درصد سبوس‌گیری اشاره دارد. یعنی هرچه تعداد صفرها بیشتر باشد، سبوس بیشتری از آرد گرفته شده و آرد نرم‌تر و سبک‌تر است. ازاین‌رو آرد سه یا چهار صفر برای مصارف قنادی کاربرد دارد.

شکر
نقش شکر تنها در شیرین کردن کیک نیست بلکه نقش مهم آن ثابت نگهداشتن حباب‌های ایجاد شده در تخم مرغ است. همچنین شکر در ایجاد بو و رنگ پس از پخت، در کیک‌های اسفنجی و کره‌ای نیز نقش دارد شکر باید مطابق استاندارد شماره ۶۹ باشد. بعد از آرد و شکر یکی از مهمترین اجزاء فرمول پودر کیک می باشد که از شکر به منظور شیرین کردن و ترد کردن محصول کیک و توسعه رنگ پوسته کیک استفاده می شود. شکر درجه کاراملیزه شدن خمیر کیک را پائین آورده و موجب می شود که پوسته کیک در دمای پایین تری رنگ دلخواه را بدست آورد.

شکر رطوبت را در مغز کیک نگه می دارد که در نتیجه بیاتی را به تأخیر می اندازد. گلوکز و شکر اینورته از نظر وزنی نسبت به ساکارز مؤثرتر می باشند زیرا وزن مولکولی شان کمتر و در نتیجه تأثیر استمیک (اسمزی) آنها بیشتر می باشد. افزایش تراکم شکر باعث می شود که خمیر تمایل بیشتری برای حالت سیالیت داشته باشد و هوای کمتری وارد آن شده و تحت این شرایط خمیر به آسانی منتقل می شود.

شکر در محصولات پختنی مانند کیک باعث خوش طعمی و خوش رنگی (قهوه ای یا طلایی) می شود. یکنواختی تخلخل در بافت محصول و در نتیجه تردی محصول را موجب می گردد. مقدار معین شکر در کیک باعث بهبود الاستیسیته خمیر و خاصیت مکانیکی خمیر می گردد. شکرهای نرم یا پودری شده نسبت به شکرهای با دانه درشت تر (کریستاله) نیاز به Mix یا اختلاط کمتری دارند. بعلاوه در افزایش کیفیت خوراکی , بهبود طعم, روان کردن شبکه گلوتن, نگهداری آب در فرآورده و کمک به پوک کردن بافت محصول نقش مهمی دارد.

شیر خشک
شیر خشک مصرفی باید مطابق استاندارد ۱۵۳۱ باشد . برای بهبود طعم , رنگ, جلای سطح خارجی و بالا بردن ارزش غذایی فرآورده بکار می رود مقدار مناسب آن حدود ۵٪ وزن آرد بر مبنای شیر خشک بدون چربی است. شیر خشک را می توان آنرا برای مدت طولانی تری نگهداری کرد و خطر فساد روزانه ی آن وجود ندارد. استفاده از شیر در کیک به منظور دستیابی به اهداف زیر می باشد:

ترکیبات مختلف شیر بطور کلی روی بافت و طعم محصول تأثیر می گذارد و باعث بهبود آن می گردد. لاکتوز آن روی رنگ پوسته کیک اثر مطلوب دارد.موجب تقویت پیوند پروتئین به سایر ترکیبات فرمول می گردد و در نتیجه در استحکام بافت مؤثر است. شیر خشک باعث بالا بردن ارزش غذایی در محصول کیک می گردد.

بیکینگ پودر
(Baking Powder) یک عامل ورآورنده شیمیایی رایج است که برای پف کردن، سبک شدن و کرکی شدن بافت، در بسیاری از کیک‌ها و شیرینی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیکینگ پودر شامل یک پودر قلیایی، یک نمک اسیدی و یک نوع نشاسته خنثی است. اجزاء اسیدی و قلیایی ترکیب می‌شوند تا به بیکینگ پودر، خاصیت ور آوردن خمیر بدهند.

در اغلب موارد این پودر برای پف کردن محصولاتی که از خمیرهای شل ساخته می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. خمیرها به اندازه کافی برای نگه داشتن گاز در خودشان برای مدت طولانی قوی نیستند. بنابراین باید به سرعت با عوامل تخمیر کننده مانند جوش شیرین یا بیکینگ پودر واکنش دهند.

نقش بیکینگ پودر در کیک وقتی که مواد اسیدی با مواد بازی ترکیب شوند، معمولا در نتیجه این واکنش گاز تولید می‌شود. برای جلو‌گیری از اینکه این پودر بلافاصله پس از ایجاد شدن واکنش دهد، اسید هم در آن استفاده می‌شود. این کار باعث می‌شود که این پودر تا زمانی که آب به آن اضافه نشود، خود به خود واکنش ندهد. وقتی که رطوبت به بیکینگ پودر می‌رسد، اسید و باز واکنش می‌دهند و گاز دی‌اکسید کربن تولید می‌کنند. وقتی این گاز تولید شود، در خمیر گیر می‌افتد، که همین باعث تورم یا پف کیک می‌گردد.
همانطور که گفته شد، نشاسته خنثی که به بیکینگ پودر اضافه می‌شود، رطوبت محیط را جذب می‌کند. به علاوه از واکنش در طول مدت زمان نگهداری پودر، جلوگیری می‌کند.

نمک طعام
نمک باید مطابق استاندارد ۲۶ باشد. مهمترین کاربرد آن بهبود طعم فرآورده می باشد همچنین موجب تسریع در تشکیل شبکه گلوتن و افزایش دوام آن می گردد. ناخالصی های نمک در رنگ و طعم کیک تاثیر منفی دارد, استفاده از نمک در فرمول کیک باعث افزایش شیرینی و کاهش اثر ترشی ها می شود. از مهمترین مواد افزودنی به نمک میتوان به آنتی اکسیدان اسید آسکوربیک و موادی که مانع جذب رطوبت نمک می شوند مانند نشاسته و کربنات سدیم اشاره کرد.

اسانس
اسانس های مورد استفاده در تولید پودر کیک باید مطابق استاندارد ۲۲۷۴ باشد. برای بهبود عطر و طعم کیک از انواع اسانس مانند پرتغال, نارگیل, وانیل و کاکائو استفاده می گردد. در کیک ساده طعم دهنده وانیل بیشترین کاربرد را دارد دلیل این امر نیز طعم ویژه وانیل و قیمت ارزان آن است, مقدار اسانس در فرمول انواع کیک حدود ۵ /. در ۱۰۰۰ است.

امولسیفایر
کار اصلی آنها پایدار کردن دو فاز مایع غیر قابل مخلوط شدن است در بیسکویت سازی از امولسیفایر ها در موارد زیر استفاده می کنند:

الف- کم کردن مقدار چربی فرمول که برای این منظور از دی استیل تارتاریک اسید و استر منو گلیسیرید استفاده می شود.

ب- کم کردن چربی های جامد و امکان استفاده از روغن های مایع بجای آنها که از گلیسرول منو استارت استفاده می شود.

پ- نرم کردن بافت بیسکویت که در این مورد از منو گلیسیرید اتوکسیلیت استفاده می گردد. مواد پوک کننده و تردکننده: انواع مختلفی دارد که پرکاربردترین روش پوک کردن روش شیمیایی است .

الف- روش شیمیایی: در آن از نمک هایی مانند بی کربنات سدیم استفاده می گردد که در اثر حرارت فر باعث تولید گاز کربنیک و پوک شدگی محصول می شود.

ب- روش بیولوژیکی : برای پوک کردن از مخمر ساکرومایسس سروزیه استفاده می گردد که به تولید گاز کربنیک می پردازد.

روش فیزیکی: در این روش از بخار آب و هوا برای پوک کردن استفاده می گردد.

امولسیفایر ها به عنوان ترکیبات فعال سطحی یا سور فکتانت معروف بوده که دارای خواص دوگانه چربی دوستی و آبدوستی می باشند که به همین سبب با افزودن امولسیفایر ها به دو مایع که در حالت عادی غیر اختلاط هستند می توان یک امولسیون تشکیل داد. از انواع مختلف امولسیفایر ها میتوان به مونوگلیسیرید تقطیر شده (DMG )، سدیم استئارویل لاکتیلیک (SSL)، دی استیل تارتاریک استر مونو گیلیسیرید ( DATEM )، پلی گلیسرول استر ( PGE )شاره کرد.

Diacetyl TartaricAcid Esters of Mono‐ and Diglycerides (DATEM) E472 داتم گلوتن گاز دی اکسید کربن حاصل از تخمیر خمیر را درخود حفظ نموده و باعث افزایش حجم خمیر کیک می شود.

تجهیزات مورد نیاز برای تولید انواع مخلوط های نیمه آماده پودری

تجهیزات جابجایی و آماده سازی مواد اولیه پودری
باسکول یا ترازو
الک
آسیاب شکر
دستگاه مخلوط کن
فلزیاب
دستگاه پرکن
دستگاه بسته بندی اتوماتیک
دستگاه چاپگر یا برچسب زن

دستگاه بسته بندی اتوماتیک انواع آرد و پودر کیک

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت بسته بندی آرد و پودر کیک

۱۵۱۴۴۱۲۴۱۵ کد آیسیک آرد سویا(چربی نگرفته)
۱۵۳۱۳۱۲۳۰۱ کد آیسیک انواع آرد گندم
۱۵۳۱۴۱۲۳۰۲ کد آیسیک آرد سمولینا
۱۵۳۱۴۱۲۳۰۳ کد آیسیک آرد گندم
۱۵۳۱۵۱۲۳۰۴ کد آیسیک آرد نول
۱۵۳۱۵۱۲۳۰۵ کد آیسیک آرد ستاره
۱۵۳۱۵۱۲۳۰۶ کد آیسیک آرد سبوس گرفته از ۷درصد تا ۲۵ درصد
۱۵۳۱۳۱۲۳۰۷ کد آیسیک انواع آرد به جز گندم و حبوبات
۱۵۳۱۴۱۲۳۰۸ کد آیسیک آرد جو
۱۵۳۱۴۱۲۳۰۹ کد آیسیک آرد چاودار
۱۵۳۱۴۱۲۳۱۰ کد آیسیک آرد جو دو سر
۱۵۳۱۴۱۲۳۱۱ کد آیسیک آرد ذرت
۱۵۳۱۴۱۲۳۸۸ کد آیسیک آرد ذرت فرآوری شده (پیش پخته)
۱۵۳۱۴۱۲۳۱۲ کد آیسیک آرد برنج
۱۵۳۱۴۱۲۳۱۳ کد آیسیک آرد سورگوم
۱۵۳۱۴۱۲۳۹۷ کد آیسیک آرد کنجد
۱۵۳۱۴۱۲۳۹۹ کد آیسیک آرد کینوا

کد تعرفه گمرکی انواع آرد گندم : ۱۱۰۱۰۰۰۰

وضعیت واردات و صادرات انواع آرد

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات انواع آرد در کشور به تفکیک سال آمده است .

وضعیت واحد های فعال تولید انواع آرد

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده انواع آرد در کشور به تفکیک استان آمده است .

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید و بسته بندی انواع آرد و پودر کیک

ظرفیت تولید سالیانه : ۶۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۲۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز :۱۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت :۹۰۰ میلیون تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲۵۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۵ درصد

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)