طرح تولید سبزیجات سرخ شده منجمد

انجماد یکی از اصول نگهداری محصولات غذایی است که از دیرباز مورد توجه بشر اولیه بوده است. استفاده از یخچال های طبیعی و نگهداری گوشت شکار و ماهی در داخل برف توسط اسکیموها، استفاده از مخلوط یخ و نمک برای ایجاد درجات حرارت پایین تر از یخ خالص، ابداع روش مکانیکی تولید سرما با استفاده از آمونیاک در سال ۱۸۷۵میلادی و احداث سردخانه های صنعتی و عرضه گوشت قرمز و سفید به صورت منجمد در نیمه دوم قرن نوزدهم در آمریکا برای اولین بار و تحقیقات آقای birdseye Clerence ، منتهی به عرضه مواد منجمد آماده مصرف در حدود ۳۰ سال پیش گردید. روش های نوین انجماد نظیر IQF ، هم اکنون روش های تکامل یافته انجماد می باشند که کاربرد فراوانـی در صـنایع غذایی و نگهداری محصولات غذایی دارند.

مفهوم انجماد

-انجماد به معنی کاهش دمای ماده غذایی تا متبلور شدن آب ماده غذایی می باشد.
-اهداف نگهداری مواد غذایی به روش منجمد کردن
-افزایش مدت نگداری
– حفظ بافت،رنگ،عطر و طعم و ارزش تغذیه ای محصول
– امکان قابلیت مصرف محصولات فصلی در سایر فصول با همان طراوت و شادابی
– ارضای مصرف کننده از نظر دسترسی به مواد غذایی آماده
– کاهش ضایعات مواد اولیه

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید

– انواع سبزیجات و صیفی جات منجمد (فرآوری شده و فرآوری نشده): ۱۵۱۳۴۱۲۳۵۲
– سبزی قرمه سرخ کرده منجمد : ۱۵۱۳۵۱۲۳۵۹
– پیاز سرخ کرده منجمد: ۱۵۱۳۵۱۲۳۶۰
– قارچ سرخ کرده منجمد: ۱۵۱۳۵۱۲۳۶۱
– بادمجان سرخ کرده منجمد: ۱۵۱۳۵۱۲۵۷۸

معرفی محصولات طرح

برخی محصولات قابل تولید در این واحد در زیر آمده است :
خلال سیب زمینی سرخ شده در ابعاد مختلف
خلال سیب زمینی نیمه سرخ شده کرینکال
دان ذرت شیرین منجمد شده به روش IQF
ذرت کامل (درسته) منجمد شده به روش IQF
قارچ اسلایس و کامل منجمد شده به روش IQF
قارچ اسلایس و کامل نیمه پخته منجمد شده به روش IQF
باقالا سبز منجمد شده به روش IQF
نخود سبز منجمد شده به روش IQF
لوبیا سبز منجمد شده به روش IQF
مخلوط سبزسجات (نخود سبز، هویج، ذرت)
مخلوط سبزیجات (نخودسبز؛ هویج؛ سیب زمینی سرخ شده)
فلفل دلمه خرد شده منجمد شده به روش IQF
هویج خرد شده منجمد شده به روش IQF
آلبالو منجمد شده به روش IQF
انار دان شده منجمد شده به روش IQF
توت فرنگی منجمد شده به روش IQF
پیاز کامل، خردشده و اسلایس منجمد شده به روش IQF

تأثیر انجماد بر کیفیت مواد غذایی

منجمد کردن، یکی از آسان ترین و قابل قبول ترین روش های نگهداری مواد غذایی است. یخ زدن باعث کشتن میکروب ها در مواد غذایی نمی شود، بلکه سبب کند شدن عمل میکروارگانیسم ها شده و با کند کردن تغییرات شیمیایی که بر کیفیت غذا تأثیر می گذارند، از خراب شدن آنها جلوگیری می کند.

اهمیت انجماد در صنعت

اخیرا”، تعداد کارخانه های مرتبط با انجماد موا د غذایی، سیستم حمل و نقل سردخانه ای و سردخانه های صنعتی بـه عنوان یکی از معیارهای اندازه گیری رشد تکنولوژی در دنیا مطرح گردیده است . هـم اکنـون صـنعت تبریـد بطـور مستقیم بر فاکتورهایی نظیر بازاریابی، عملیات کشاورزی و تولید اقتصادی تأثیر مـستقیم دارد . بـرای مثـال مـصرف موادی نظیر گوشت در کشور انگلستان که از استرالیا تأمین می شود بدون صنعت تبرید، امکان پذیر نخواهد بود. منجمد کردن مواد غذایی، قیمت مواد غذایی بویژه محصولات کشاورزی را تثبیت و از نوسانات بازار ایـن محـصولات می کاهد. سهم صنعت تبرید بر پایه انجماد مواد غذای ی در صنعت غذای ایران را با توجه به حجم بسیار بالای تولیـد محـصولات زراعی و باغی، نمی توان نادیده گرفت . با در نظر گرفتن ایران در بین ۱۰ کشور برتر تولید کننده محصولات کـشاورزی از نظر GAT و سهم ۴۰-۳۰ درصدی ضایعات در محصولات کشاورزی ( برداشـت، جابجـایی، حمل،مـصرف)، یکـی از بهترین روش های نگهداری محصولات زراعی و باغی انجماد می باشد.

میزان تولید سرانه میوه و سبزیجات در ایران

سرانه تولید میوه و سبزی در یک سال ایران با تولید ۵/۱۵ میلیون تن انواع میوه ، سیزدهمین تولید کننده میوه در جهان است. در حال حاضر از صد نوع میوه رایج در بازارهای جهان ، پنجاه نوع آن در ایران تولید می شود ؛همچنین ایران در تولید ۱۵ میوه از ۲۵ میوه پرمصرف جهان در رتبه اول تا دهم قرار داردو در تولید میوه های اصلی جهان ١٨ رتبه های اول تا هفتم را به خود اختصاص داده است .. با این حال نام ایران به ویژه در ۲ سال گذشته در شمار وارد کنندگان میوه ثبت شده است، که این نکته جای تامل و شگفتی بسیار دارد. دلایل این امر را در چند مورد می توان بررسی کرد. نخستین عامل، عقب ماندگی شیوه های برداشت، انبارداری و توزیع است ؛ چنانکه حدود ۴۰ درصد از میوه های تولیدی کشور در این چرخه از بین می رود. نکته بعدی توزیع فله ای، یکباره و بی برنامه میوه در بازار است، که بی نظمی و عدم تناسب بین عرضه و تقاضا و مشکل تنظیم بازار در دوره های زمانی مختلف را موجب می شود . بطور کلی مصرف میوه در ایران ۴ برابر میانگین جهانی است . در مجموع با توجه به جایگاه برجسته ایران در تولید انواع میوه ها به نظر می رسد که نوع نگاه به فرایند توزیع، مصرف، و صادرات و بازاریابی در ایران اغلب سنتی و ناکارامد است، و باید با بازبینی در این عرصه ها از جایگاه مطلوب تولید میوه در کشور به درستی در جهت مصرف صحیح و مفید، درآمدزایی، حضور موفق در بازار جهانی و افزایش سهم میوه از صادرات غیر نفتی استفاده کرد . حجم تولید انواع سبزی جات و صیفی جات در سال ۱۹۷۸ بیش از ۴ میلیون و ۶۲۱ هزار تن بوده است که این رقم در سال جاری به بیش از ۱۵ میلیون و ۷۶۰ هزار تن افزایش یافته است.

ماشین آلات آماده سازی و بسته بندی میوه و سبزی (منجمد)

– نوار یا میز سورت ازجنس مناسب جهت استفاده در صنایع غذایی
– مخزن ( وان ) خیساندن در آب ( برای گرفتن گل و لای)
– مخزن ( وان ) شستشوی ثانویه با آب ( برای حذف کامل گل و لای )
– مخزن ( وان ) انگل زدایی با مواد مورد تایید وزارت بهداشت
– مخزن ( وان ) آبکشی
– مخزن ( وان ) گندزدا با آب و با مواد گندزدا دارای پروانه ساخت
– مخزن ( وان ) آبکشی نهایی ( برای حذف باقیمانده مواد گندزدا )
– سانتریفوژ مخصوص آبگیری ( که سطح درتماس با مواد غذایی باید از جنس مناسب جهت اسـتفاده در صنایع غذایی باشد ) با صفحات مشبک مجهز به سیستم ارتعاشی ( که سطح درتماس با مواد غذایی بایدازجنس مناسب جهت استفاده درصنایع غذایی باشد.)
– میز مشبک از جنس مناسب جهت کاربرد در صنایع غذایی ، قابل نظافت، شستشو و ضد عفونی کردن و فن هوا برای نم گیری بیشتر سبزی ( درصورت نیاز )
– دستگاه خرد کن خودکار با تیغه های ازجنس مناسب جهت تماس با مواد غذایی
– سرخ کن
– ترازوی مناسب جهت توزین در قسمت بسته بندی
– دستگاه پرس یا دوخت حرارتی
– دستگاه چاپگر
– کارتن گذاری یا شرینک و…
– انجماد سریع ( دما درحداقل زمان ممکن به پائین تر از ۴۰ – درجه سانتی گراد برسد)
– سردخانه زیر صفر (با دمای ۱۸ -درجه سانتی گراد ) برای نگهداری محصول بسته بندی شده

حداقل لوازم و تجهیزات مورد نیاز درآزمایشگاه میکروبی

-یخچال
– سانتریفوژ
– کلنی کانتر
– میکرو سکوپ
– اتوکلاو
– انکوباتور ۲۵ ، ۳۰ و۳۵ درجه سانتی گراد

معرفی روشهای انجماد

خشک کردن انجمادی

این روش خصوصا برای خشک کردن مواد غذایی حساس به حرارت مناسب است . آب گرفتن بدون تغییر رنگ اتفـاق می افتد و مواد مغذی حساس مانند ویتامین ها سالم می مانند. در اکثر روشهای آب گرفتن باید ماده غذای به صـورت باریکه یا خرد شده درآورد تا بیشتر مساحت سطح آ ن در معرض جریان هوای گرم جهت از بین بـردن رطوبـت قـرار گیرد. با این حال، قطعه های بزرگ غذا مانند استیکهای کامل را می توان خشک انجمادی نمود و ایـن مزیـت بزرگـی ست. همچنانکه یخ سطح ماده غذایی، هنگام خشک کردن انجمادی تصعید می گردد، خشک شـدن بـه درون مـاده غذای ادامه می یابد تا موقعی که همه آب آن کشیده شود. فرآورده ای که بسیار پر منفذ اسـت، فقـط محتـوی چنـد درصد آب می باشد و می توان آن را برای مدت زمان طولانی در درجات دمای معمولی در بسته بندی های ضد رطوبت انبار نمود و بسیار مشابه ماده اولیه می باشد. خشک کردن انجمادی، یک فرآیند نسبتا کند است و نیاز به تجهیزات گران قیمت دارد . بنابراین فرآورده های خشک شده انجمادی در مقایسه با مواد غذایی خشک شده با وسایل معمولی گرانتر هستند. در واقع غذاهای خشک انجمادی فاقد رطوبت هستند. تکثیر میکرو ارگانیسمها در غذاهایی که بطور صحیح آب آنها گرفته شده، امکان پذیر نیست، اما نسبت به انواع دیگر فساد مصون نیستند. آنهای که محتوی چربی هستند، پس از مدتی نسبت به فساد حساس می شوند، مخـصوصا اگـر میزان آب آنها زیاد کاهش یافته باشد . این در مورد سیب زمینی هم صدق می کند، اما در مورد سبزیهای بدون چربـی مانند کلم، باید به حفظ اسید اسکوربیک کمک می کند . در نبودن اکسیژن، مدت زمان انبار کردن غـذای آب گرفتـه شده بیشتر افزایش یافته و ضایعات ویتامین A و اسید اسکوربیک بیشتر کاهش می یابد. با پر کردن کامل کانتینرها با غذای آب گرفته شده فشرده، میزان اکسیژن را می توان به حداقل کاهش داد. جایگزین نمودن هوای درون کانتینر با نیتروژن مناسب تر است . اکثر غذاهای آب گرفته شده را می توان برای مدت ۲ سال یا بیشتر در قوطی های مهر و موم شده که نیتروژن جایگزین هوای آنها گردیده نگهداری نمود. یکی از مزایای بزرگ غذاهای آب گرفته شده این است که فضای کم ی را اشغال می کنند. بعنوان نمونه، سیب زمینـی آب گرفته شده بصورت پودر فقط ۱۰ %سیب زمینی معمولی حجم دارد.

سرد کردن ومنجمد کردن

میکرو ارگانیسم ها در درجات دمای پایین، به سرعت درجات دمای معمولی تکثیر نمی یابند . این مزیتی است که جهت نگهداری غذاها برای دوره های کوتاه از آن استفاده شده است. درجه دما در چنین یخچالی معمـولا حـدود ۵ درجـه سانتیگراد است که برای سرد کردن غذا و کاهش فعالیت میکرو ارگانیسمها کافی است . اما برای نگهداری بلند مـدت کافی نیست. چون میکرو ارگانیسمها کشته نمی شوند و هنوز می توانند بسیار کندتر رشد و تک ثیر پیدا کنند، بعـلاوه فعالیت آنزیمی ادامه می یابد، هر چند به میزان کمتر و منجر به تغییرات شیمیایی و کاهش کیفیت غذا می گردد. خنک کردن تجارتی یا سرد کردن در مورد بسیاری از مواد غذایی اجرا می شود، از جمله گوشت، تخم مـرغ، میـوه و سبزیها. وقتی گوشت را سرد می کنند درجه دما تقریبا به ۱ -درجه سانتیگراد کاهش می یابد و می توان آنرا برای یک مـاه در شرایط خوب نگهداری نمود. برای کاربرد در مقیاس وسیع بهتر است سرد کردن با استفاده از گاز تواما مورد استفاده قرار گیرد، که عبارت اسـت از انبار کردن در اتمسفری است که با دی اکسید کر بن غنی شده باشد. میکروبها با تنفس خودشان، دی اکـسید کـربن تولید می کنند و افزودن این گاز به اتمسفر اطراف آنها رشدشان را به تعویق می اندازد . بعنوان نمونه، گوشت گاو سرد شده را می توان در اتمسفر محیطی که حاوی ۱۰ – ۱۵ درصد دی اکسید کربن است برای مدت ۱۰ هفته نگهداری نمود. غلظتهای بالاتر دی اکسید کربن موثرتر می باشد، اما کابرد ندارند چون باعث قهوه ای شدن رنگ گوشت می شوند که مربوط به تبدیل هموگلوبین به مت هموگلوبین است. هر چند سرد کردن تا تقریبا ۵ درجه سانتیگراد برای نگهداری غذا برای مدت زمان کوتاه مناسب است، اما اگـ ر قـرار باشد غذا برای مدت زمان طولانی نگهداری شود، باید از درجه دمای پایین استفاده نمود . میکروبها که عوامـل اصـلی فساد هستند در حدود ۱۰ درجه سانتیگراد غیر فعال می شوند در حالیکه آنزیمها که باعث فساد شیمیایی و ضـایعات بعدی کیفیت مواد غذایی می شوند، عمدتا زیر ۱۸ -درجه سانتیگراد غیر فعال می گردند. در فریزرهای خانگی، غذا تقریبا در ۱۸ -درجه سانتیگراد نگهداری می شود اما درجـه دمـای تجـارتی جهـت حفـظ کیفیت غذا برای مدت زمان طولانی، ۲۹ -درجه سانتیگراد می باشد. بیشتر غذاهای تازه حداقل ۶۰ %آب هستند کـه مقداری از آن را آب پیوسته می نامند، این آب کاملا به اجراء سلولی متصل است، بقیه أب که آب قابل استفاده یا قابل انجماد نامیده می شود، روان است. بطور میانگین سلولهای گیـاهی حـاوی ۶ % و سـلولهای حیـوانی حـاوی ۱۲ %آب پیوسته می باشند. آب روان بعلت مواد جامد محلول در آن که نقطـه انجمـاد را پـایی ن مـی آورنـد در صـفر درجـه سانتیگراد منجمد نمی گردد. سرعت انجماد مواد غذایی نیز مسئله با اهمیتی است . کیفیت غذا زمانی خوب حفظ خواهد شد که انجماد ریع باشـد . اتلاف ارزش غذایی در اثر انجماد و نگهداری در آماده سازی اولیه میوه ها و سبزیها و در هنگام نگهداری اکثر غذاه ای منجمد اتفاق می افتد. پس از منجمد کردن مواد غذایی در فریزرهای خانگی در ۱۸ درجه سـانتیگراد نگهـداری مـی شود. در چنین درجات پایینی از دما، اندکی ضایعات کیفی و به میزان بیشتر ضـایعات کمـی در مـاده غـذایی ایجـاد خواهد شد. وقتی غذاهای منجمد ذوب می شوند مقداری از آب آ نها که پساب نامیده می شود از بین می رود که باعث اتلاف مواد مغذی غذا می گردد و میزان پساب ایجاد شده به سرعت انجماد، مدت زمان و درجه دمای نگهداری و نوع سلول مـاه غذایی بستگی دارد. ٢٩ مواد گیاهی در مقایسه با غذاهای حیوانی، پساب بیشتری ایجاد می کنند، چون در سلول های گیاهی واکوئل های بزرگتری وجود دارند که در آنها آب روان بیشتر است، در نتیجه در اثر انجماد کند نیز بیشتر تغییر شکل می دهند. میوه ها، مخصوصا میوه های نرم مانند توت فرنگی ها می توانند در اثر ذوب شدن، پساب زیاد در نتیجه ویتامین C زیادی از دست بدهند. میوه های نرم در اثر ذوب شدن بعلت متلاشی شدن ساختمان سلولی تا حدودی دچار آسیب می شوند که باعث می گردد بصورت خمیر نرم در آیند. وقتی گوشت منجمد ذوب می گردد ممکن است ضایعات قابل ملاحظه ای در مواد مغذی محلول در آب از جمله پروتئین و ویتامینهای B ایجاد شود، لیکن با استفاده از پساب گوشت در آبگوشت با خوردن آب یا شربت میوه می توان از این ضایعات جلوگیری نمود. نتیجه اینکه، ضایعات غذایی در ماده غذایی که خوب منجمد و نگهداری گردیده، خیلی کم است و ارزش غذایی آن می تواند تا حد میوه تازه ای که از موقع چیدن تا مصرف آن چند روز گذشته است بالا باشد.

کشورهای تولید کننده سبزیجات در جهان

۱. چین
چین کشوری با تولید ۱۶۰ میلیون تن میوه و ۵۹۸ میلیون تن سبزیجات در سال ۲۰۱۶ که توانسته است با گرفتن ۴۰ امتیاز رتبه نخست تولید را به خود اختصاص دهد. چین به طور خاص، انگور، خرما، انجیر، طالبی، آجیل، سیب، گلابی، زردآلو خشک، آلو خشک، سیب، هلو و میوه های مشابه، میوه های یخ زده، نارگیل و مرکبات را صادر می کند. از نظر سبزیجات، صادرات اولیه چینی ها در زمینه سبزیجات خشک، برش داده، خرد یا پودر است و در عین حال پیاز، موسیر ، سیر، تره فرنگی، کلم، گل کلم، هویج، شلغم ، بنشن خشک، تازه یا سرد است.
۲. هنگ کنگ
کشور هنگ کنگ با داشتن ۳۸ امتیاز در جایگاه دوم قرار دارد به طوریکه ۱۵۸ میلیون تن میوه و ۵۹۶ میلیون تن سبزی تولید کرده است. صادرات میوه این کشور بیشتر مربوط به توت فرنگی، تمشک، شاتوت، زردآلو، گیلاس، هلو، انگور، مرکبات، سیب، گلابی، خرما، انجیر، نارگیل هم به صورت تازه و هم خشک است. از لحاظ سبزیجات، هنگ کنگ مقادیر زیادی سبزیجات خشک را به صورت کامل، برش شده، خُرد یا پودر صادر می کند. علاوه بر این، کاهو و کاسنی، سبزیجات پخته شده، پیاز، موسیر، سیر، تره فرنگی، هویج، شلغم، کلم، گل کلم و انواع مختلفی از سبزیجات ریشه ای از صادرات این کشور به شمار می روند.
۳. هند
هند با گرفتن ۳۶ امتیاز سومین کشور بزرگ تولید کننده میوه و سبزیجات در دنیا محسوب می شود به طوریکه این کشور تولید کننده ۸۸ میلیون تن میوه در سال ۲۰۱۶ و ۱۲۶,۵ میلیون تن سبزیجات است. هند از جمله بزرگترین تولید کنندگان سبزیجات در جهان است که در زمینه تولید و صادرات نارگیل، بادام هندی، انگور، خرما، انجیر، توت فرنگی، تمشک، شاتوت و محصولات مشابه، موز و انواع آجیل به شکل تازه و خشک و یا شیرین است. از لحاظ سبزیجات، این کشور پیاز، موسیر، سیر و تره فرنگی، بنشن خشک، گوجه فرنگی، سیب زمینی صادر می کند و همچنین سبزیجات خشک و یا به شکل ترشی از صادرات هند در این زمینه است.
۴. ایالات متحده امریکا
ایالات متحده امریکا با داشتن ۳۳ امتیاز تقریبا ۲۶ میلیون تن میوه در سال ۲۰۱۶ و ۳۶,۵ میلیون تن سبزیجات تولید کرده است. ایالات متحده یکی از بزرگترین واردکنندگان جهان است، اما از سویی چهارمین کشورصادر کننده محصولاتی همچون میوه به شمار می رود. به طور خاص، شماره یک محصول صادرات ایالات متحده در زمینه میوه آجیل، تازه یا خشک است و سپس انگور، سیب، گلابی، مرکبات، توت فرنگی، تمشک، شاتوت و محصولات مشابه را در دستور کار خود دارد و از طرفی زردآلو، گیلاس، هلو، موز نیز صادر می کند. ایالات متحده آمریکا همچنین سبزیجاتی همچون کلم، کاهو، گوجه فرنگی، پیاز، موسیر، سیر، تره فرنگی، سیب زمینی به صورت تازه یا سرد، و همچنین به شکل بخار پز و یخ زده را صادر می کند.
۵. مکزیک
مکزیک ، کشوری است که در سال ۲۰۱۶، ۱۷,۸ میلیون تن میوه و ۱۴.۲ میلیون تن سبزیجات تولید کرده و در این زمینه ۲۶ امتیاز را به خود اختصاص داده است. این کشور که در جنوب ایالات متحده آمریکا قرار دارد، یکی از بزرگترین تولید کنندگان میوه ها و سبزیجات در جهان به شمار می رود. لازم به ذکر است که مکزیک میوه هایی از جمله خرما، انجیر، آووکادو، انبه، گواوا، توت فرنگی، تمشک، شاتوت و دیگر میوه های مشابه، همچنین آجیل، طالبی و مرکبات را صادر می کند. در زمینه سبزیجات، این کشور گوجه فرنگی، خیار وخیارترشی ، پیاز، سیر، تره فرنگی، کلم، گل کلم و سبزیجات دیگری را به شکل تازه و سرد یا یخ زده صادر می کند.
۶. ترکیه
در سال ۲۰۱۶، ترکیه ۱۴,۲ میلیون تن میوه و ۲۸.۱ میلیون تن سبزیجات تولید کرده و ۲۶ امتیاز را در این زمینه کسب کرده است. عمده صادرات میوه از ترکیه انواع مختلفی از آجیل، مرکبات، انگور، زردآلو، آلو خشک، سیب، هلو، گلابی و همچنین خرما، نجیر، زردآلو، گیلاس، هلو و شلیل است. از نظر سبزیجات، ترکیه بُنشن ، گوجه فرنگی، خیار، سیب زمینی، پیاز، هویج، شلغم را به شکل تازه، سرد، خشک، برش داده شده یا پودر صادر می کند.

۷. برزیل
برزیل با کسب ۲۴ امتیاز هفتمین کشور تولیدکننده میوه و سبزی به شمار می رود که موفق به تولید ۳۷,۴ میلیون تن میوه در سال گذشته و همچنین ۱۱.۷ میلیون تن سبزیجات شده است. این درحالی است که صادرات میوه کشور برزیل روی طالبی، خرما، انجیر، آووکادو، گواوا، انبه و آناناس و همچنین نارگیل، آجیل برزیلی، بادام هندی، مرکبات، انگور و موز، متمرکز است.همچنین برزیل بنشن خشک، سبزیجات ریشه ای و غده ای، سیب زمینی چینی ، سیب زمینی شیرین و دیگر محصولات مشابه، همچون پیاز، سیر، تره فرنگی، هویج، شلغم به صورت تازه، سرد و یخ زده را صادر می کند.

۸. ایران
در این میان ایران با اخذ ۲۴ امتیاز در فهرست بزرگترین کشورهای تولید کننده میوه و سبزیجات در جهان هشتمین جایگاه را به خود اختصاص داده است به طوریکه ۱۲,۷ میلیون تن میوه و ۲۱,۴ میلیون تن سبزیجات تولید کرده است. ایران به طور عمده انواع مختلف آجیل (مغزها)، انگور، خرما، انجیر، توت فرنگی تازه، تمشک، شاتوت و میوه هایی همچون طالبی، سیب و گلابی را صادر می کند. از نظر سبزیجات، بیشترین صادرات ایران ، خیار و خیار ترشی(برای تهیه خیار شور استفاده می شود)، کلم، گل کلم، گوجه فرنگی، پیاز، سیر، تره فرنگی و سایر سبزیجات مشابه، به صورت تازه، سرد و یخ زده است.
۹. اسپانیا
اسپانیا با گرفتن ۲۴ امتیاز به عنوان نهمین کشور تولیدکننده میوه و سبزی دنیا، بالغ بر۱۷,۷ میلیون تن میوه و ۱۴.۱ میلیون تن سبزیجات تولید کرده است. این کشور اروپایی به طور عمده مرکبات به صورت تازه و خشک و همچنین توت فرنگی، تمشک، شاتوت و سایر میوه ها مانند زردآلو، گیلاس، هلو، شلیل و آلو صادر می کند. اسپانیا همچنین در زمینه صادرات سبزیجات گوجه فرنگی، کاهو و کاسنی، خیار، پیاز، سیر،تره فرنگی به صورت تازه ، سرد و یخ زده شناخته شده است.

۱۰. مصر
در این میان مصر با ۲۲ امتیاز دهمین کشور صادرکننده میوه و سبزی بوده که طی سال ۲۰۱۴ توانسته است بیش از ۱۱,۶ میلیون تن میوه و ۱۹.۳ میلیون تن سبزیجات تولید کند. همچنین مصر مقدار زیادی از میوه های خود را از جمله مرکبات، توت فرنگی، تمشک، شاتوت و سایر میوه ها همچون انگور، خرما، انجیر به صورت تازه یا خشک صادر می کند. در زمینه سبزیجات ، بزرگترین گروه صادراتی مصر محصولاتی چون پیاز، موسیر، سیر، تره فرنگی و سایر سبزیجات مشابه است همچنین می توان به صادرات سیب زمینی، بنشن خشک شده و گوجه فرنگی به صورت تازه ، سرد و یخ زده اشاره کرد.

بررسی بازار
وضعیت واردات و صادرات

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات سبزیجات به تفکیک سال آمده است .

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید سبزیجات سرخ شده منجمد

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۷۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲۰۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۰ درصد

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)