طرح تولید عینک آفتابی (4)

طرح تولید عینک آفتابی

عینک آفتابی یک نوع پوشش برای محافظت از چشم در برابر نور خورشید است و با توجه به نوع کاربری آن جنس عدسی و لایه‌های مختلف به کار رفته در آن متفاوت است.

تاریخچه عینک آفتابی

اولین عینک آفتابی در دوره قاجاریه و با شروع سفرهای برون مرزی ناصرالدین شاه به ایران وارد شد و می‌توان از او به عنوان اولین فرد دارای عینک آفتابی در ایران نام برد. عینک آفتابی در سالهای بعد در دوران پهلوی و پس از هجوم متفقین به ایران رواج بیشتری پیدا کرد. در سالهای اخیر با تغییر فرهنگ مردم ایران و همچنین ورود انواع عینک‌های آفتابی به کشور حجم استفاده از این کالا رواج پیدا کرده و به غیر از موارد پزشکی در صنعت مد و فشن نیز جای خود را باز کرده‌است. ورود نمایندگی‌ها و واسطه‌های برندهای مختلف سبب آشنایی بیشتر مردم با عینک آفتابی شده‌است و بخش‌های مختلف بازار را تحت تأثیر قرار داده‌است. پس از فروش عینک در مغازه‌ها و استقبال مردم از این کالا فروشگاه‌های آنلاین هم به فروش این کالا روی آورده‌اند.

انواع عینک آفتابی

۱. عینکهای طبی به آن دسته از عینکهایی که، عدسیهای تجویزی، جهت رفع عیوب انکساری در آنها نصب می شود، عینکهای طبی می گویند؛ که در مدلهای گوناگون و با مواد مختلف ساخته می شوند . توضیح اینکه : عینکهایی با اتاقک مرطوب ( جهت جلوگیری از اشک ریزش شدید ) و یا عینک های منشوری ( برای موارد کم بینایی و یا آسان نمودن مطالعه برای کسانی که قرار است مدت زیادی به علت فلج اندامهای اصلی، بستری شوند ) ، و عینکهای مخصوص آرایش ( برای اشخاصی که دارای عیوب انکساری شدید هستند ) و…، در زمره ی عینکهای طبی، با کاربرد خاص محسوب می شوند .

۲. عینکهای آفتابی به گروهی از عینکها که جهت محافظت از چشمها در برابر آثار زیانبار نور خورشید و نورهای مضر ساخته می شوند و گاهی هم جهت زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند، عینکهای آفتابی می گویند.

۳. عینکهای طبی آفتابی به بعضی از عینکهایی که جهت مصارف طبی به کار می روند، اما از عدسی های طبی آفتابی(انواع عدسیهای رنگی و یا فتوکرومیک ) استفاده می کنند عینکهای طبی آفتابی گفته می شود.

۴. عینکهای صنعتی و یا حفاظتی این دسته از عینک ها، همان طور که از نامشان پیداست، جهت محافظت از چشمها در برابر برخورد با ذرات و حفاظت در برابر تابشهای مضر در مشاغلی مانند : تراش کاری(سنگ – فلزات)، کار با مواد شیمیایی، رادیولوژی و… ، به کار گرفته می‌شوند.

۵. عینکهای ورزشی این گونه عینکها، که هنوز فرهنگ کاربرد آن برای بسیاری از مـردم ناشناخته است، از اهمیـــت ویـــژه ای در محافظت از چشمها در هنگام انجام ورزشهای مختلف برخوردار است. به گونه ای که برای هر ورزشی، عینک خاص همان ورزش از مواد مخصوص جهت محافظت، ایمنی و بهداشت چشم، (البته با رعایت مسائل دیداری) ساخته شده است. کاربرد این عینکها برای بازیهای میدانی، دوچرخه سواری، اسکی، کوهنوردی، غواصی، شنا، شکار، ماهی گیری، بازی بیلیارد و… می باشد.

۶. عینکهای سمعک دار این عینکها، برای اشخاصی که مشکل شنوایی دارند بکار می رود.

۷. عینکهای الکترونیکی در انواع گوناگون و با کاربردهای مختلف در انواع گوناگون و با کاربردهای مختلف جهت نابینایان، ساخته شده است.

اجزای تشکیل دهنده عدسی عینک آفتابی

• یک لایه رنگی که معمولاً بخشی از نور خورشید را جذب کرده و مابقی را عبور می‌دهد.
• یک فیلتر پولاریزه‌کننده که نور شدید منعکس شده از یک سطح را فیلتر می‌کند و از آسیب به چشم تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند.
• یک لایه فتو کرامیک که با توجه به ترکیب شیمیای نقره که در آن قرار گرفته‌است و واکنش آن با هالوژن باعث تیرگی آن در محیطهای روشن و براق شدن آن در محیط‌های کم نور می‌شود.
• لایه آینه‌ای که باعث کاهش شدت نور ورودی به چشم می‌شود.
• یک لایه ضدخش که معمولاً یک لایه کربنی است از خش برداشتن عدسی جلوگیری می‌کند.
• لایه ضد انعکاس که نور منعکس شده را خنثی می‌کند.
• لایه جذب‌کننده اشعه ماوراء بنفش که میزان خاصی از آن می‌تواند تا حدودی از ورود این اشعه به چشم جلوگیری می‌کند.

طرح تولید عینک آفتابی (5)

خواص عینک مطلوب

۱. باید دارای کشش و تغییر پذیری برای ساخت و نصب عدسی باشد.
۲. غیر قابل اشتعال باشد.
۳. وزن زیادی نداشته باشد.
۴. مقاوم باشد.
۵. مقرون به صرفه باشد.
۶. تنوع مدل داشته باشد.
مواد پلاستیکی .اولین نوع از پلاستیک هایی که در ساختار فریم استفاده می شد باکلیت و گالالیت بودند. نقص آنها این بود که در مقابل سرما مقاوم نبوده و می شکستند . کمی بعد از ماده ای به نام زیلونت در ترکیب ساختار فریم استفاده شده اما در حرارت بالا قابل اشتعال بود. به همین سبب تولید اینگونه فریم ها ممنوع شد.
سلولز استات به طور وسیعی در ساختار فریم استفاده می شود که مواد جهت استحکام و مواد پلاستیکی هم به آن اضافه می شود امروزه ندرتا برخی از آلرژی ها را به استفاده از فریم های تهیه شده از سلولز استات نسبت می دهند. به همین خاطر فریم ها را روکش می کنند تا از تماس سلولز استات با مواد آلرژی زا جلوگیری شود.

مزایای عینک آفتابی

۱- کاهش درخشش نور آفتاب
عینک آفتابی می تواند جلوی تابش اشعه های مضر ماورای بنفش نوع A و نوع B را بگیرد. مسئله ای که بیشتر افراد به آن توجه نمی کنند این است که عینک آفتابی به شما کمک می کند موقع انجام کار پرخطری مثل رانندگی جلوی نور آفتاب، بهتر ببینید. همانطور که می دانید رانندگی کردن در زمانی که نور خورشید به چشم شما می تابد سخت است، مخصوصا اگر سایه بان بالای سر راننده هم خوب نباشد. تابش نور آفتاب به چشم ها موقع رانندگی، باعث کاهش دید راننده می شود و خطر تصادف را افزایش می دهد.

۲- کاهش عارضه جت لگ (Jet Lag)
کسانی که با هواپیما مسافرت می کنند، ممکن است دچار عارضه Jet Lag شوند. برخی محققان پیشنهاد می کنند زدن عینک آفتابی به چشم ها در طی پرواز با هواپیما، از این عارضه جلوگیری می کند. عینک آفتابی تماس چشم ها با اشعه درخشان ماورای بنفش را در طی سفر کم می کند، لذا به تنظیم ساعت داخلی بدن کمک کرده و شما روز بعد از سفر، کمتر دچار عارضه Jet Lag خواهید شد.

۳- کاهش خشکی چشم ها
بسیاری از افرادی که از سندرم خشکی چشم ها رنج می برند، عمدتا به دلیل عوامل محیطی دچار این مشکل می شوند. ورزش باد به خصوص در آب و هوای خشک، پوست و همچنین چشم ها را خشک می کند. عینک آفتابی از برخورد گردوغبار و باد به چشم ها جلوگیری می کند.

طرح تولید عینک آفتابی (3)

۴- محافظت از چشم ها در برابر خار و خاشاک
استفاده از عینک ایمنی در بسیاری از مشاغل ضروری است. به همین ترتیب، عینک آفتابی هم نقش مشابهی دارد، زیرا از چشم ها در برابر خاروخاشاک محیط کار محافظت می کند و همچنین باعث دید مناسب می شود. بسیاری از کارگران ساختمانی موقع کار در فضای آزاد عینک آفتابی ایمنی می زنند و بسیاری از ورزشکاران معتقدند عینک آفتابی نه تنها از چشم های آن ها در برابر نور آفتاب محافظت می کند، بلکه جلوی آسیب ناشی از ضربات را می گیرد.

۵- کاهش انحراف و کشیدگی چشم ها
وقتی که شما دائما چشم خود را چپ می کنید، آن ها را دائما هم می کشید. این کار باعث خستگی چشم ها و حتی چین و چروک زودرس دور چشم ها می شود. زدن عینک آفتابی به شما کمک می کند چشم تان را چپ نکنید و طی انجام هر فعالیتی در بیرون از منزل و فضای آزاد واضح تر و بهتر ببینید.

۶- عینک آفتابی حس خوبی به شما می دهد.
در حالیکه این فایده عینک آفتابی ملموس نیست، می تواند مهم ترین عامل برای خرید عینک آفتابی در برخی افراد باشد. عینک آفتابی باعث می شود برخی افراد احساس خوش تیپی کنند. ولی باید گفت این از فواید واقعی عینک آفتابی برای سلامتی نیست، زیرا زیاده روی در این کار باعث می شود فرد از هدف اصلی خود که همان محافظت چشم ها در برابر نور آفتاب و سایر عوامل مضر است، دور شود و عینکی را بخرد که فقط ظاهر خوبی داشته باشد و به عملکرد صحیح آن دقت نکند.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید عینک آفتابی

۱. عینک آفتابی : ۳۳۲۰۵۱۲۳۱۲
۲. شیشه خام عینک آفتابی : ۲۶۱۰۴۱۲۳۲۲

بررسی بازار عینک آفتابی

برای تأمین عینک و متعلقات آن تولیدی در داخل کشور نداریم و نیاز کشور از طریق واردات تأمین می شود و چیزی به نام تولید داخلی در زمینه عینک و عدسی نداریم. مطابق با آمار موجود و ارزیابی های انجام شده سالانه به ۵میلیون عینک طبی، ۳ میلیون عینک آفتابی و ۲۰ میلیون زوج عدسی نیاز داریم که متأسفانه در نبود تولید داخلی، ناگزیر از واردات هستیم. در بخش عینک تولید داخلی نداریم و چند تولیدکننده محدود تنها به تولید عینک های حفاظتی مشغول هستند و یکی از دلایل عدم موفقیت تولید داخلی نبود حمایت و عدم رقابت تولیدات داخلی با نمونه های خارجی است. بالا بودن تعرفه واردات منجر به افزایش قاچاق شده و در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد سهم بازار را عینک هایی تشکیل می دهد که از مبادی رسمی به کشور وارد نشدند. در حال حاضر تعرفه واردات عینک آفتابی ۲۰درصد و تعرفه واردات عینک طبی ۱۲ درصد است که به این رقم ۹ درصد ارزش افزوده نیز اضافه می شود.

وضعیت واردات و صادرات عینک آفتابی

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات عینک آفتابی در کشور به تفکیک سال آمده است .

طرح تولید عینک آفتابی (1)

وضعیت واحد های فعال تولید عینک آفتابی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده عینک آفتابی در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید عینک آفتابی (2)

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۴/۵ - (۱ امتیاز)