طرح تولید چسب طبی (4)

طرح تولید چسب طبی

ساخت و مصرف چسب از گذشته رایج بوده است. در قدیم، از موادی چون قیر و صمغ درختان به عنوان چسب استفاده می کردند. در تمام قرون گذشته و همچنین قرن نوزدهم چس بها منشأ حیوانی و یا بودند که پروتئین Mammaliam گیاهی داشته اند. چسب های حیوانی به طور عمده بر مبنای کلوژن مامالیام اصلی پوست، استخوان و رگ و پی است و چسب های گیاهی از نشاسته و دکسترین دانه های گندم، سیب زمینی و برنج تهیه می شدند

انواع چسب ها

چسب های اپوکسیدی
اپوکسیدها، بهترین نوع چسب های شناخته شده ساختمانی هستند و بیشترین کاربرد را دارند. رزین اپوکسی که اغلب در حالت معمول استفاده م یشود، معمولاً دی گیلیسریل اتر بیس فنل نامیده می شود و با اپی کلروهیدرین ساخته می شوند. آمین های آروماتیک A به وسیله واکنش نمک سدیم از بیس فنل آلیفاتیک به عنوان عامل سخت کننده استفاده می شوند. این چسب ها به چوب، فلزات، شیشه، بتن، سرامیک ها و پلاستیک های سخت به خوبی می چسبند و در مقابل روغ نها، آب، اسیدهای رقیق، بازها و اکثر حلال ها مقاوم هستند. بنابراین کاربرد بیشتری در چسباندن کفپوش های وینیلی در سرویس ها و مکان های خیس و به سطوح فلزی دارند

طرح تولید چسب طبی (3)

چسب های فنولیک برای فلزات
وقتی که فنل با مقدار اضافی فرمالدئید تحت شرایط بازی در محلول آبی واکنش کند، محصول که تحت عنوان رزول شناخته شده و الیگومری شامل فنل های پلدار شده توسط تروگرومتیلن روی حلقه های بنزن می باشد، بدست می آید. برای جلوگیری از تشکیل حفره های پر شده از بخار، اتصالات چسب های فنولیک تحت فشار، معمولاً بین صفحات پهن فولادی گرم شده توسط پرس هیدرولیک سخت می شوند. به دلیل شکننده بودن فنولی کها، پلیمرهایی از جمله پلی وینیل فرمال، پلی وینیل بوتیرال، اپوکسیدها و لاستیک نیتریل اضافه میشود تا سخت تر گردند.

چسب های تراکمی فرمالدئید برای چوب
تعدادی از چسب های مورد استفاده برای چوب نتیجه تراکم فرمالدئید با فنول و رزوسینول ( ١و ٣ دی هیدروکسی بنزن) هستند. بقیه با اوره یا ملامین متراکم می شوند.

چسب های آکریلیک
چسب های ساختاری شامل منومرهای آکریلیک توسط افزایشی رادیکال آزاد در دمای محیط سخت می باشد، اما موارد دیگری از قبیل اسید متاکریلات برای (MMA) می شوند. منومر اصلی ، متیل متاکریلات بهبود چسبندگی به فلزات به وسیله تشکیل نمک های کربوکسیلات و بهبود مقاومت گرمایی و اتیلن گلیکول دی متیل اکریلات برای شبکه ای کردن نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. دی N,N کلروسولفونات پلی اتیلن، یک عامل سخت کننده لاستیک است و کیومن هیدورپراکساید و متیلن آنیلین ، اجزاء یک آغازگر اکسایشی – کاهشی هستند. پیوند دهنده هایی که برای اتصالات محکم MMA مصنوعی به استخوان های انسان و پوشش های چینی برای دندان ها استفاده می شود نیز بر مبنای هستند و به طورکلی برای چسباندن فلزات، سرامیک ها، بیشتر پلاستیک ها و لاستیک ها استفاده می شود و اتصالات پرقدرتی را ایجاد می کنند.

طرح تولید چسب طبی (1)

چسب های غیر هوازی
چسب های غیر هوازی در غیاب اکسیژن که یک بازدارنده پلیمر شدن است، سخت می گردد. این چسب ها اغلب بر پایه دی متاکریلات هایی از پلی اتیلن گلیکول هستند. کاربرد این چسب ها، اغلب در محل اتصال چرخ دنده ها، تقویت اتصالات استوانه ای و برای دزدگیری می باشد.

کاربرد چسب طبی

از قرن نوزدهم به تدریج با پیدایش چسب های سنتتیک ساخته شده در صنعت پلیمر، چسب های سنتی و گیاهی و حیوانی از صحنه خارج شد. صنعت چسب به صورت گسترد های در حال رشد بوده و تعداد محدودی وسایل مدرن ساخت بشر وجود دارد که از چسب در آنها استفاده نشده است. در اتصالات اغلب وسایل از یک جعبه بسیار ساده غلات گرفته تا هواپیمای پیشرفته بوئینگ ٧۴٧ از چسب استفاده شده است. امکانات بشر می تواند به وسیله چسب ها اصلاح گردد. این مطلب شامل استفاده از سیمان های سخت در دندانپزشکی و سیمان های پیوند آکلریلیک در جراحی استخوان می باشد. پیشرفت UV شده توسط جدیدی که اخیرًا در کاربرد چسب حاصل گشت، اتصال ری لهای فولادی و تراموای جدید شهر منچستر بود. چسب ها نه تنها برای موادی که بایستی چسبانده و بهم پیوسته شوند، بلکه در ایجاد چسبندگی برای موادی از قبیل جوهر تحریر، رنگ ها و سایر سطوح پوششی، وسایل بتونه کاری و وجوه میانی در مواد ترکیبی از قبیل فولاد یا بافت پارچه، در تایرهای لاستیکی و شیشه یا الیاف در پلاستیک ها ضروری هستند. در امور (End Use) چسب طبی همانطوریکه از نام آن پیداست به عنوان یک محصول مصرف نهایی درمانی کاربرد فراوان دارد. این چسب به صورت نوار چسب و هندی پلاست بر روی زخم ها و بریدگی ها و همچنین به صورت بانداژ و بر روی بانداژ مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای چسب طبی

١. اتصال مواد غیر مشابه و لایه های نازک از مواد.
٢. گسترش بار بر روی یک ناحیه وسیع.
٣. زیبایی و حالت آئرودینامیک آنها بر روی سطوح خارجی اتصال.
۴. کاربرد آنها با استفاده از ماشین روبات می باشد.

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

چسب طبی به عنوان یک کالای اساسی همگانی، یک کالای استراتژیک و یک حصول مشمول یارانه در کشورمان، از ارزش و اهمیت ویژه ای برخوردار است. شاید به ظاهر اهمیت کابردی این کالا چندان مشهود نباشد لیکن ریز نقشی و کاربردی بودن آن در فرآیندهای پزشکی و درمانی بر هیچ کس پوشیده نیست. چسب طبی در واقع به عنوان یک کالای اساسی مورد نیاز در قسمت های انتهایی درمان مورد استفاده واقع گردیده بطوری که تکمیل کننده و به نوعی به اتمام رساننده فرآیند درمان بوده و در صورت عدم وجود آن چرخه درمانی ناقص مانده که خود مشکلات بعدی را در پی خواهد داشت.

کشورهای عمده تولیدکننده چسب طبی

با توجه به اینکه تولید چسب طبی از تکنولوژی چندان پیچیده ای برخوردار نبوده امروزه تقریباً اکثرکشورها مخصوصاً کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه خود تولیدکننده انواع چسب هستند. البته کشورهای صنعتی با توجه به اینکه از تکنولوژی های برتر برخوردار هستند، محصولات با کیفیت و تنوع بیشتری به بازار ارائه می دهند. اما از سوی دیگر بطور کلی مصرف کالاهای درمانی و بهداشتی منجمله انواع مختلف چسب های طبی در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته بالاتر از کشورهای جهان سوم است. با توجه به اینکه یکی از پارامترهای اصلی توسعه یافتگی در جهان، توسعه یافتگی بهداشتی و درمانی است، مصرف انواع چسب طبی در کشورهای توسعه یافته مانند امریکا و کشورهای اروپایی و ژاپن و کره جنوبی بیش از سایر کشورهای دنیا می باشد.

طرح تولید چسب طبی (2)

شرایط صادرات چسب طبی

چسب طبی از جمله محصولاتی است که محدودیت صادراتی نداشته و در زمره محصولات با مشوق های صادراتی محسوب میگردد. این محصول بسته به نوع و ابعاد آن در بسته بندی های مختلف جهت صادرات عرضه می گردد. چسب طبی به دلیل کاربرد مستقیم و تأثیر بهداشتی بودن آن در سلامتی بیماران و افراد تحت درمان، شرایط بست هبندی و حمل و نقل خاصی را می طلبد و با وجود ایزوله بودن نبایستی در معرض گرد و غبار و هر گونه آلودگی های محیط و رطوبت باشد.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید چسب طبی

۱. چسب قطره ای پوستی برای بخیه : ۲۴۲۳۵۱۴۹۵۱
۲. چسب بر پایه اپوکسی و اکریلیک اصلاح شده : ۲۴۲۹۵۱۲۸۰۸
۳. چسب بر پایه اپوکسی و سیلیکون : ۲۴۲۹۵۱۲۷۷۵

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)