کرم-کارامل

طرح تولید کرم کارامل آماده مصرف

سالهای زیادی است که تهیه رنگهای کارامل از انواع هیدراتهای کربن, صنعت مهم و بزرگی به شمار می آید. هر ساله هزارها تن کارامل تولید و استفاده می شود تا غذاها و نوشابه ها متنوع تر شود ولی هنوز جزئیات دقیق در مورد کارامل و واکنشهای که در طول تهیه آن اتفاق می‌افتد, در دسترس نیست. در حقیقت مقالات علمی کمی در مورد روشهای تهیه و یا خواص این مواد وجود دارد.(طرح تولید کرم کارامل آماده مصرف)
بخشی از این مسئله ناشی از وضعیت اقتصادی صنایع و نیز به دلیل وجود رقابت شدیدی که در این زمینه وجود دارد, و در نتیجه بیشتر اطلاعات در صنعت باقی مانده و روشها و دستورالعملها محرمانه مانده است. از یک قرن پیش رنگهای کارامل برای رنگ کردن نوشابه های شیرین گوناگون به کار می رفتند, با پیشرفت صنایع, محصول بهتر و خالص تری تهیه شده است و اکنون ما به موقعیتی رسیده ایم که می توانیم بگوییم: رنگهای کارامل یکی از اجزا کلیدی در صنایع نوشابه های شیرین هستند.
رنگهای قهوه ای پر رنگ تا قرمز آنها ایده آل را برای نوشابه های کولا و نوشابه های با طعم میوه مثل گیلاس و کشمش سیاه ایجاد می کنند. پایداری, قدرت امولسیون کنندگی, ویکوزیته کم مقاومت میکروبیولوژی بالای کارامل از مزایای بزرگ آنها برای تولید کنندگان نوشابه ها به شمار می رود.
هیچ جامعه توسعه یافته ای بدون افزوده های غذایی قادر به حیات نیست. افزوده های غذایی در مراکز تولید ماده غذایی یکی از مهم ترین مواد می باشد که نیاز به ذخیره در تحت شرایط خاص میدارد. رنگهای باعث جذابیت مواد غذایی می شوند و از طریق احساس دریافت می شوند, وجود آنها در تشخیص سریع و پذیرش نهایی هر فرآورده غذایی مؤثر میباشد.
در ایران در سالهای اول دهه ۱۳۶۰ به دلیل استفاده از رنگهای غیر مجاز در اغلب فرآورده های غذایی ابتدا مصرف رنگ ممنوع شد, ولی با توجه به استفاده گسترده از رنگ این ممنوعیت مؤثر واقع شد و اشکالات فراوانی را ایجاد کرد و با توجه به اینکه مصرف رنگهای طبیعی از نظر مجامع علمی و بین المللی به هر میزان مجاز بود, لذا صاحبان صنایع در جستجوی یافتن منابع طبیعی رنگهای غذایی بودند. تا به امروز که این رنگهای طبیعی در مقیاس زیادی در صنعت ایران استفاده میشود. لازم به ذکر است که کارامل یعنی مهمترین عضو تشکیل دهنده کرم کارامل یکی از مواد اصلی این محصول به شمار می رود و جزو رنگ دهنده ها عمل نمی کند.

تاریخچه

برای اولین بار کارامل در امریکا و به طور اتفاقی ایجاد گردید, به این ترتیب که هندیان مقیم امریکا برای تغلیظ شیره افرا, سنگریزه های داغ و سرخ شده را داخل آن می انداختند و این عمل باعث ایجاد ماده رنگی کارامل شد. ولی اطلاع دقیقی در مورد تاریخچه کرم کارامل در جهان در دسترس نیست.
کارامل به چند روش تهیه می شود.
۱-سوزاندن شکر به تنهایی
۲-حرارت دادن مخلوط شکر و پروتئین
در جریان پیشرفت علم موادی ساخته شد که به بهبود فرآیند تولید رنگ کارامل در واحدهای تجاری انجامید. بر اساس این حقیقت سالهای زیادی است که کارامل شاخص مناسب و جز ترکیبی خوبی برای استفاده در صنایع غذایی است. رنگ کارامل, شکر سوخته شده یا همان ماده قهوه ای بی شکل است که در نتیجه کنترل دقیق گرما بر روی کربو هیدراتهای درجه بندی شده می باشد.
برای کاراملی شدن باید مقادیر اسید, بازی و مقدار نمک در غذا اندازه گیری شود. اولین مطالعه تکنیکی و جهت دار در مورد کارامل در سال ۱۸۵۸ توسط جلیس در یک مجله فرانسوی منتظر شد و به دنبال آن انجمن نوشابه سازان اروپا به دلیل مصرف کارامل در صنعت نوشابه سازی به مطالعه در این زمینه پرداختند.(طرح تولید کرم کارامل آماده مصرف)
کارامل رنگی است خوراکی ، که بطور طبیعی در بسیاری از میوه ها ، و ضمن پخت و پز در بسیاری از مواد غذایی به وجود می آید . رنگ خوراکی کارامل ، مصارف گسترده در صنایع غذایی و دارویی دارد ، که برخی از این مصارف عبارتند از : نوشابه سازی ( کوکا کولا ) ، سرکه سازی ، تولید ماءالشعیر ، تولید نان و شیرینی ، کیک ، کارامل ، تولید فرآورده های گوشتی .
سالهای زیادی است که تهیه رنگهای کارامل از انواع هیدراتهای کربن، صنعت مهم و بزرگی به شمار می آید. اغلب از کارامل بعنوان قند سوخته یاد می شود. کارامل ماده ایی است بی شکل به رنگ قهوه ایی و با جلاس خاص که حاصل عملیات حرارتی کنترل شده و دقیق قندی می باشد که در این عملیات از اسید و قلیا و برخی نمکهای مناسب نیز استفاده می‌‌گردد، کارامل اسیدی در نوشابه های گازدار و محلولهای اسیدی مصرف می شود، کارامل نانوایی و شیرینی سازی و کارامل خشک که در مخلوطهای خشک کاربرد دارد.
مصرف عمده آن در نوشابه های رنگی مانند کولا و ماء الشعیر و کالاهای نانوایی است. رنگهای کاراملی اجزای غذایی هستند که رنگهای قهوه ای مختلفی به نوشابه ها و غذاها می دهد. بزرگترین استفاده از رنگهای کارامل در نوشابه های کولا می باشد.
تعداد قابل توجهی از رنگهای کارامل در ساختن محصولات نانوایی، نوشابه های الکلی تقطیر شده و … بکار می رود. کارامل تجارتی شیوه ای است غلیظ، قهوه ایی تیره که به راحتی در آب محلول است ولی در حلالهای غیر آبی محلول می باشد محلولهای آبی کارامل در نوشابه های کولایی شفاف و درخشنده است.
کارامل غلیظ دارای بوی سوختگی است ولی رقیق شده آن فاقد این بو است. کاراملی که خانمهای خانه دار از سوزاندن مستقیم شکر بدست می آورند دارای قدرت رنگی بسیار ناچیز بوده و با کارامل تجارتی بسیار متفاوت است. کارامل تجاری تنها به مقدار چند قطره قادر است تعداد قابل توجهی نوشابه را رنگین نماید.

کرم-کارامل
بدون اینکه ایجاد طعم قابل درک نمایند. در حالیکه کارامل خانگی بیشتر از آنکه رنگ دهنده باشد طعم دهنده است. استاندارد کارامل بر پایه خواصی از قبیل:رنگ، ویسکوزیته، درجه بومه، تعداد ماده و … بیان می گردد. تنها مقدار اندکی از ماده جامد موجود در کارامل باعث رنگی شدن می گردد. بقیه مواد جامد قندهای باقیمانده و واکنش نداده می باشند. البته امکان تبدیل تمام قند به ماده رنگی وجود ندارد.
کارامل در حقیقت یک رنگ مصنوعی است چرا که مصنوعاً از مواد طبیعی بدست آمده است. کارامل با حرارت دادن کنترل شده کربوهیدراتهای غذایی توصیه می شود که این کربو هیدراتها شامل:
دکستروز، گلوکز ساکاروز، قند اینورت، لاکتوز شربت مالت، دانه سویا، ملاسها، نشاسته تجربه شده و اجزای وابسته به آن می باشد. اسیدها، قلیاها و نمکهای نیز برای کمک به عمل کارامل شدن کربوهیدراتها استفاده می شود از قبیل:اسید اسیتیک، اسید سیتریک، اسید فسفریک، اسید سولفوریک، اسید سولفورو، هیدروکسید آلومینیم، هیدروکسید کلسیم، سولفیت، بی سولفیت، و سولفات.
استرها پلی گلسیرول که از اسیدهای چرب بدست می آید نیز ممکن است بعنوان عامل ضد کف بکار برده شود کارامل دارای موادی بصورت کلوئیدی است که در آب حل می شوند ولی در محلول آب و الکل به مقدار جزیی قابل حل هستند. یک قسمت کارامل در ۱۰۰۰ قسمت آب محلول است و محلول شفافی حاصل می شود که دارای رنگ زرد قهوه ای ثابت است این رنگ تغییر نمی کند مگر اینکه حداقل به مدت ۶ ساعت در معرض نور آفتاب قرار بگیرد.
قسمتی از محلول کارامل که تصفیه می شود به مقدار زیادی دارای خواصی نظیر:کاهش وزن مخصوص، نقاط ایزوالکتریک و PH های مختلف است سالهای زیادی است که تهیه کارامل از انواع هیدراتهای کربن صنعت مهم و بزرگی به شمار می آید. هزارها تن کارامل هر ساله تولید و استفاده می‌شود با غذاها و نوشابه ها و دسرها متنوع تر می شود.

نکاتی درباره کرم کارامل

کارامل رنگی است خوراکی ، که بطور طبیعی در بسیاری از میوه ها و ضمن پخت و پز در بسیاری از مواد غذایی به وجود می آید . همچنین این رنگ از کاراملیزاسیون شکر نیز به دست می آید . این ماده ابتدا مایع بوده و کم کم سفت می شود .(طرح تولید کرم کارامل آماده مصرف)
در بسیاری از انواع میوه ها رنگی خوراکی وجود دارد که کارامل نام دارد . البته با کاراملیزاسیون شکر هم کارامل که رنگی خوراکی است به دست می آید . بنابراین ماده اولیه برای تهیه کارامل شکر می باشد . از کاربرد های کارامل می توان به استفاده از آن در صنعت داروسازی و صنایع غذایی ( تولید نان و شیرینی ، فرآورده های گوشتی ، ماءالشعیر ، سس و … ) اشاره نمود .
این رنگ آشنا و چشم نواز ، در غلظت های مختلف ، رنگ های زرد روشن تا قهوه ای تیره را ایجاد می کند . رنگ خوراکی کارامل ، مصارف گسترده در صنایع غذایی و دارویی دارد که از آن جمله اند:
نوشابه سازی ( کوکا کولا )
سرکه سازی
تولید ماءالشعیر
تولید نان و شیرینی
کیک کارامل
تولید فرآورده های گوشتی
تولید انواع سس
از کارامل خشک در مخلوط های خشک استفاده می شود . بیشترین مقدار کارامل در تهیه نوشابه های کولادار و محصولات نانوائی مصرف می شود .

کارامل
موارد مصرف کارامل
استفاده در بستنی ها
استفاده در شربت ها
سس های تزئینی
استفاده در شکلات ها (نوع با چسبندگی بالا)
تافی های سفت (انواع سفت دارای خواص جویدن)
تزئین شیرینی جات و نان ها
نوشابه سازی
تولید سرکه
تولید ماءالشعیر
نان های فانتزی
مربا سازی و ژله
روکش دارو ها و ….

استاندارد های قابل توجه تولید کرم کارامل

برای تولید کرم کارامل باید استاندارد شماره ۱۲۸۴۴ رعایت شود .
کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید کرم کارامل

کشورهای عمده تولید کننده محصول

مالزی – ایتالیا – فرانسه – انگلیس – ایالات متحده – هلند – ترکیه

شرایط صادرات محصول

هیچ محدودیت جهت صادرات محصول وجود ندارد .

ماشین آلات مورد نیاز طرح تولید کرم کارامل
ماشین میکسر و بالابر
بال میل
تانک ذخیره
ماشین میکسر
ماشین تزریق
سردخانه تونلی
ماشین میکسر دو جداره تمام استیل ۵۰۰ لیتری
مخزن نگهداری محصول ۵ تنی استیل
برج خنک کننده ۶۰ تنی با تجهیزات و اتصالات
قیف خوراک دهی
پمپ آب تمام استیل
منو پمپ تمام استیل
مخزن استیل مجهز به کول ۱۰۰۰ لیتری

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید کرم کارامل آماده مصرف

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک طرح تولید کرم کارامل آماده مصرف به شرح جدول ذیل می باشد.

نام محصولproduct nameکد آیسیک
کاراملCaramel۱۵۴۹۴۱۲۳۷۹
انواع کارامل (قند سوخته)Caramel (burnt sugar)۱۵۴۳۴۱۲۴۶۴
کرم کارامل آماده مصرفCrème caramel۱۵۴۹۵۱۲۳۸۲
پودر کرم کارامل*۱۵۴۹۵۱۲۵۸۹

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با طرح تولید کرم کارامل آماده مصرف

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

نام محصولproduct nameکد تعرفه گمرکی
کاراملCaramel۱۷۰۲۹۰۰۰
انواع کارامل (قند سوخته)Caramel (burnt sugar)۱۷۰۲۹۰۰۰

 

وضعیت واحد های فعال طرح تولید کرم کارامل آماده مصرف

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال طرح تولید کرم کارامل آماده مصرف در کشور به تفکیک استان آمده است .

استانشهرستاننام محصولظرفیتواحد سنجش
اصفهانخمینی شهرانواع کارامل (قند سوخته)۱۰۰تن
اصفهانلنجانانواع کارامل (قند سوخته)۳۰۰۰تن
آذربایجان غربیارومیهانواع کارامل (قند سوخته)۲۵۰۰تن
آذربایجان غربیخویانواع کارامل (قند سوخته)۴۰۰۰تن
کهگیلویه و بویر احمدکهگیلویهانواع کارامل (قند سوخته)۱۱۰تن
کهگیلویه و بویر احمدبویراحمدانواع کارامل (قند سوخته)۱۵۱تن
لرستانخرم آبادانواع کارامل (قند سوخته)۱۵۰۰تن
مازندراننوشهرانواع کارامل (قند سوخته)۱۲۰۰۰تن
قزوینآبیکانواع کارامل (قند سوخته)۵۰۰تن
البرزکرجانواع کارامل (قند سوخته)۵۰تن
قمقمانواع کارامل (قند سوخته)۳۰۰تن
قزوینقزوینانواع کارامل (قند سوخته)۹۰۰تن
آذربایجان شرقیشبسترکرم کارامل آماده مصرف۵۰تن
آذربایجان شرقیآذرشهرکرم کارامل آماده مصرف۱۵تن
خراسان رضویمشهدکرم کارامل آماده مصرف۵۰تن
خراسان رضویمشهدکرم کارامل آماده مصرف۱۰تن
تهرانملاردکرم کارامل آماده مصرف۱۰۰تن
تهرانتهرانکرم کارامل آماده مصرف۱۵۰۰تن
تهراناسلامشهرکرم کارامل آماده مصرف۱۲۰۰تن
تهرانملاردکرم کارامل آماده مصرف۱۰۰تن
تهرانریکرم کارامل آماده مصرف۹۰۰تن
همدانهمدانکرم کارامل آماده مصرف۱۵۶۰تن
لرستانبروجردکرم کارامل آماده مصرف۴۰۰تن
البرزنظرآبادکرم کارامل آماده مصرف۱۰۰تن
البرزنظرآبادکرم کارامل آماده مصرف۵۰تن
البرزنظرآبادکرم کارامل آماده مصرف۵۰تن
البرزساوجبلاغکرم کارامل آماده مصرف۲۵تن
قمقمکرم کارامل آماده مصرف۱۰۰تن
البرزساوجبلاغکرم کارامل آماده مصرف۵۰تن
جمع ظرفیت اسمی (واحدتن)۳۱,۳۷۱تن

 

مواد تشکیل دهنده کرم کارامل

_ شیر
_ شکر
_ کارامل
_ پودر زرده تخم مرغ
_ پودر ژلاتین
_ CMC
_ کمی وانیل

شیر

شیر مصرفی برای تهیه کرم کارامل باید شیر کامل بوده و دارای حداقل ۳۰% چربی باشد اسیدیته شیر ۱۵ و دانسیته آن ۰۳۱۵/۱ می باشد.

پودر ژلاتین

این پودر به صورت بسته بندی های آماده از کشور آلمان وارد شده و مورد مصرف کارخانه قرار می گیرد.

CMC

CMC یا کربوکسی متیل سلولز از یک ترکیب صد کف می باشد. که به مواد تشکیل دهنده کرم کارامل افزوده می شود.

پودر زرده تخم مرغ

یکی از مواد مهم تشکیل دهنده کرم است که در فصلهای آتی توضیح داده خواهد شد.

کارامل

شامل شکر, آب و آمونیاک است که کمی اسید سیتریک نیز برای جلوگیری از شکر زدن به آن اضافه می شود این ماده جزو رنگهای طبیعی می باشد که در کرم کارامل بیشتر به عنوان یک ماده اصلی استفاده می شود تا یک جز رنگی.
رنگهای طبیعی از نظر غلظت و پایداری شبیه رنگهای مصنوعی نیستند اما در مواد غذایی به خصوصی به کار می روند.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید کرم کارامل آماده مصرف

ظرفیت : ۱۱۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۴۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴.۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱.۳ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۸ درصد



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۳ امتیاز)