تولید کربنات کلسیم رسوبی (فیلر دارویی) (2)

طرح تولید کربنات کلسیم رسوبی (فیلر دارویی)

کربنات کلسیم رسوبی به انگلیسی Precipitated Calcium Carbonate و به اختصار PCC ، به عنوان کربنات کلسیم خالص ، تصفیه شده یا صنعتی شناخته می شود. فرمول کلسیم کربنات رسوبی مانند سایر انواع کربنات کلسیم نظیر سنگ آهک ، مرمر و گچ به صورت CaCO3 است. کربنات کلسیم صنعتی ماده ای غیر سمی است و از آن به صورت مستقیم به عنوان افزودنی غذایی و دارویی استفاده می شود.

تاریخچه کربنات کلسیم رسوبی (فیلر دارویی)

PCC ها به صورت تجاری از سال ۱۸۴۱ تولید شدند. اولین تولید کننده این نوع کربنات کلسیم ، یک کمپانی انگلیسی بود که کلسیم کربنات را از واکنش کلرات پتاسیم با سودا اش و دی اکسید کربن انجام داده و آن را گچ رسوبی نامید. در سال ۱۸۹۸ ، کارخانه جدیدی در بیرمنگام احداث شد که از آب آهک برای این منظور استفاده کرد. تولید کربنات کلسیم رسوبی در آمریکا از سال ۱۹۳۸ و توسط کمپانی C.K. Williams به منظور تنظیم معادن سنگآهک خود شروع شد.

کربنات کلسیم پوشش دار

کربنات کلسیم رسوبی معمولا با درصد اندکی اسید چرب نظیر اسید استئاریک به منظور استفاده در سیستم های غیر آبی پوشش داده می شود. کربنات کلسیم پوشش دار یا کربنات کلسیم کوتد پراکندگی و دیسپرسی بهتری نسبت به کربنات کلسیم رسوبی در پلیمر ها و حلال ها خواهد داشت و عملکرد و کارایی PCC را بهبود می بخشد. روش پوشش دارد کردن کربنات کلسیم وابسته به نوع پلیمر است که می تواند قطبی بوده یا حالات ارگانیک مختلفی داشته باشد.

اهمیت استراتژیکی کربنات کلسیم در دنیای امروز

اهمیت کاربردی کربنات کلسیم با توجه به دامنه وسیع کاربرد آن غیر قابل انکار است. همانطوریکه در بخش موارد مصرف محصول آورده شد، این ماده در صنایع رنگ، دارد و غذا، صنایع کاغذی، آرایشی و بهداشتی و همچنین در پاک کنندهها مورد استفاده فراوان داشته و نمیتوان از اهمیت وجود آن به راحتی عبور کرده و ماده دیگری را جایگزین آن نمود. بنابراین دستیابی به این منبع طبیعی و این سنگ معدن و همچنین بهرهبرداری اصولی و استخراج صحیح آن به عنوان یکی از مواد اولیه متمم و مکمل، از اهمیت خاصی برخوردار بوده و نقش تعیین کنندهای در کیفیت محصولات نهایی دارد.

تولید کربنات کلسیم رسوبی (فیلر دارویی) (3)

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید کربنات کلسیم رسوبی (فیلر دارویی)

۱. کربنات کلسیم رسوبی : ۲۴۱۱۵۱۲۴۳۸

فرآیند تولید کربنات کلسیم رسوبی (فیلر دارویی)

این محصول در حقیقت شکل کامل شدۀ کربنات کلسیم میکرونیزه است زیرا (GCC) مورفولوژی بلورهای GCC در طول فرآیند بهبود می یابد . به همین دلیل علاقه مندی برای استفاده از آن برای افزایش کیفیت محصولات افزایش یافته است .
فرآیند تولید کربنات کلسیم رسوبی با کربناسیون مستقیم شیر آهک به ترتیب بصورت ذیل انجام میشود :
استخراج سنگ معدن با خلوص بالا٬
خردایش و سنگ شکنی تا ابعاد مورد نیاز
­ حذف بعضی از ناخالصیها از سنگ
­ کلسیناسیون در کوره تا دمای ۱۸۵۰ درجه فارنهایت
­ افزایش آب به آهک برای تولید شیر آهک
­ حذف ناخالصی ها از شیر آهک
­ مخلوط کردن شیرآهک با دی اکسید کربن٬ تشکیل کربنات کلسیم و ترسیب آن
­ حذف ناخالصی ها از پالپ
­ در صورت نیاز افزایش درصد جامد در پالپ
­ در صورت نیاز برای تولید محصول خشک آبگیری٬ خشک کردن٬ آسیاب کردن و بسته بندی.

کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف کننده کربنات کلسیم رسوبی (فیلر دارویی)

امروزه تقریباً اکثر کشورها دارای معادن سنگ آهک (کربنات کلسیم) بوده و با توجه به اینکه تکنولوژی تولید این محصول از پیچیدگی خاصی برخوردار نیست میتوان گفت که تقریباً تمامی کشورهای صنعتی و نیمه صنعتی تولیدکننده این محصول میباشند. تولید کربنات کلسیم رسوبی برای اولین بار توسط شخصی سوئیسی به نام اومیا (پایه گذاری Omia ) شد. ولی تولید صنعتی کربنات کلسیم رسوبی در امریکا توسط کارخانه Paper & Pulp آغاز شد. تولیدکنندگان بزرگ این ماده در جهان شرکت ICI انگلستان، شرکت Solvay آلمان، شرکت L.S انگلستان و شرکت Scara فرانسه میباشند.

صادرات کربنات کلسیم رسوبی (فیلر دارویی)

کربنات کلسیم از جمله محصولاتی است که محدودیت صادراتی نداشته و در زمره محصولات با مشوقهای صادراتی محسوب میگردد. آمار صادرات و واردات این محصول در بخش بعدی مورد بررسی دقیق قرار گرفته است.
کربنات کلسیم طبق ماده ٢ قانون مقررات صادرات و واردات ایران (مصوب ۴/۴/١٣٧٢ مجلس شورای اسلامی) دارای کد شماره ١ می باشند .

بررسی نیاز به کربنات کلسیم رسوبی (فیلر دارویی) با اولویت صادرات

طبق آنچه که در قسمتهای قبلی بیان شد، صادرات کربنات کلسیم از حجم بالایی برخوردار بوده که این نشان از مرغوبیت و تقاضای بالا برای این محصول دارد. اگرچه کربنات کلسیم صادراتی ایران به صورت سنگ معدن صادر شده و تا به حال نوع رسوبی آن صادراتی در بر نداشته است لیکن با توجه به سابقه بالا بودن تقاضا برای کربنات کلسیم ایران، پیشبینی میشود که در صورت تولید گرید رسوبی آن نیز، صادرات خوبی از این محصول به مناطق مختلف جهان وجود داشته باشد.

بررسی بازار کربنات کلسیم رسوبی (فیلر دارویی)

طبق تحقیقات و بررسی های صورت گرفته، دامنه قیمت کربنات کلسیم در حال حاضر از ٢٠٠ تومان به ازای هر کیلوگرم تا ۴۵٠ تومان نیز در بازار، وسیع میباشد.

بازار مصرف

از نظر نزدیکی به بازار مصرف با توجه به دامنه وسیع کاربردهای این محصول، تمام نقاط کشور در اولویت قرار دارند.

وضعیت واحد های فعال تولید کربنات کلسیم رسوبی (فیلر دارویی)

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده کربنات کلسیم رسوبی (فیلر دارویی) در کشور به تفکیک استان آمده است .

تولید کربنات کلسیم رسوبی (فیلر دارویی) (3)

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید کربنات کلسیم رسوبی (فیلر دارویی)

ظرفیت تولید سالیانه : ۸۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین مورد نیاز : ۶۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۳۱۰۰مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۹نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : – میلیون تومان
نرخ بازده داخلی :۳۶/۸ درصد

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)