فرآیند تولید شیر سویا

خط تولید شیر سویا

ظرفیت خط تولید شیر سویا : ۳۰۰ لیتر در ساعت

مواد اولیه/کمکی/بسته بندی خط تولید شیر سویا
مواد اولیه: سویا

نوع بسته بندی : بطری شیشه ای یا بطری های pet
مصارف و ویژگی های بارز محصول نهایی

• برخورداری از پروتئین با کیفیت بالا
• برخورداری از ویتامین های گروه B
• فقدان قند در این نوع شیر ( قند لاکتوز ) و در نتیجه نبود حساسیت مصرف آن برای اشخاص حساس به شیر گاو
• وجود مواد معدنی متفاوت در شیر سویا به نسبت شیر گاو و احتیاج بدن انسان به مواد فوق
• وجود فیبر در شیر سویا ( برخلاف شیر گاو )
• قابلیت تولید در طعم های مختلف برای ذائقه های متفاوت
• مصرف مسقیم بعنوان خوراک انسان
• مصرف در تولید پنیر
• مصرف در تولید ماست
• مصرف در تولید بستنی
• مصرف در ساخت سایر لبنیات

لیست و تعداد تجهیزات اصلی خط تولید شیر سویا

Soaking tank(مخزن خیساندن سویا )
Fine grinding machine(دستگاه آسیاب کردن سویا )
Mixing tank(مخزن مخلوط کن)
Double Filter(فیلتر دو گانه )
Vacuum degasser (انژکتور خلاء )
Buffer tank (مخزن حائل )
Homogenizer (همگن ساز)
UHT sterilizer (دستگاه ضد عفونی کننده )
Aseptic storage tank-double layer (مخزن ذخیره سازی مواد ضد عفونی شده -دو لایه)
CIP cleaning system (سیستم پاکسازی )
Component :acid cans, alkali cans, pure water tank, transfer board, centrifugal pump
اجزای تشکیل دهنده : قوطی اسید، قوطی قلیایی، مخزن آب خالص، انتقال دهنده، پمپ گریز از مرکز
Water treatment system (سیستم تصفیه آب )
Connection system (سیستم اتصال )
(health pumps, pipe& fittings ) (پمپ های بهداشتی، لوله و اتصالات)
Electric control cabinet structure(ساختار کنترل الکتریکی )
Spray type sterilizing retort (اسپری ضد عفونی کننده )
ماشین الات زیر اختیاری می باشند .
Bottle filling and screwing machine ( ماشین پر کردن بطری و پیچاندن )
Poly pouch filling and sealing machine( ماشین پر کردن و آب بندی چند کیسه ای )
Aluminum foil bottle filling and sealing machine ( دستگاه پر کردن و مهر و موم کردن بطری فویل آلومینیوم )
Standing pouch filling and capping machine ( دستگاه پر کردن و درپوش گذاری کیسه ایستاده )
Bottle heat shrink sleeve labeling machine (دستگاه برچسب زنی با حرارت بطری)

لیست لوازم یدکی/قطعات مصرفی خط تولید شیر سویا

قطعات احتیاج به نگهداری و تمیز کردن و شستشوی هر روزه دارد که کی شود با سیستم CIP تجهیز شود

تعداد و نوع کانتینر مورد نیاز برای حمل تجهیزات خط تولید شیر سویا

۱ کانتینر ۴۰ فوت و ۱ کانتینر ۲۰ فوت

نوع خط از لحاظ اتوماسیون خط تولید شیر سویا

تمام اتوماتیک مجهز به سیستم PLC

شرح مختصر فرآیند تولید شیر سویا

دریافت دانه :
در ابتدا دانه های سویا وارد کارخانه شده و برای جداسازی اجزاء نامطلوب از صافی عبور داده میشود زمانی که دانه های سویا از صافی عبور داده شد، از استوانه های دارای خاصیت مغناطیسی رد می شود تا اگر احیاناً خرده آهن در بین دانه های سویا باشد آنرا به خود جذب نماید در این قسمت دانه های سویا توسط نوار نقاله ای به هاپر دریافت وارد می شود.

قیف دریافت HOPPER :
وقتی دانه های سویا وارد هاپر دریافت شدند بوسیله پمپ آب به درون لوله ها رانده و در آنجا وارد تانک خیساندن می شوند. مبنای استفاده این سیستم حداقل صدمه و آسیب به دانه می باشد. این آنزیم با اکسیداسیون اسیدهای چرب غیر اشباع دانه سویا باعث ایجاد بوی بد لوبیایی می شود به همین دلیل برای انتقال دانه از فشار آب استفاده می شود.

تانک خیساندن SOAKING TANK
این تانک دارای سه منبع بوده که روی هم قرار داده شده اند. در این قسمت دانه ها ۲-۳ ساعت می مانند تا خیس بخورند.در این مرحله دانه ها حدود ۵ برابر آب جذب کرده و قندهای عامل نفخ مانند رافینوز و استاکیوز از آن جدا می شود. آبی که در این مرحله استفاده می شود آب ۲۴ درجه سانتی گراد بوده که بهترین دما برای حلالیت است. به دلیل اینکه این تانکها بر روی هم قرار گرفته اند با استفاده از اختلاف سطح و بدون نیاز به پمپ می توان دانه ها را به بخش خرد کردن منتقل نمود.pH خروجی آب دانه در این مرحله ۶.۹ می باشد.

مرحله خرد کردن دانه:
این بخش شامل یک مخزن دریافت بوده که زیر آن و در بخش خروجی آن یعنی در بخش زیرین این تانک دو الکترو موتور تعبیه شده است. سر این الکتروموتورها تیغه هایی تعبیه شده و در اطراف تیغه ها صافی قرار دارد. دانه همراه با آب از طریق تانک بخش خرد کردن به سمت تیغه ها حرکت کرده و هنگام خروج و با تماس با تیغه خرد شده و با فشار از صافیها عبور کرده و به صورت یک محلول عصاره مانند( slurry ) عبور می کند. به دلیل اینکه در این بخش دانه خرد شده و آنزیم ها فعال می شوند بایستی عمل آنزیم بری به سرعت انجام گیرد .

مرحله بلانچینگ :
عمل آنزیم بری برای غیر فعال کردن آنزیم لیپوکسیژناز و بازدارنده تریپسین انجام مبی شود در این مرحله با تزریق بخار بوسیله اینجکتور کلیه آنزیم ها از جمله آنزیم های مذکور غیرفعال می شوند. در این بخش تزریق مداوم بخار ( CONTINIOUS HEATERS ) با استفاده از بخار و تزریق آن دما را به ۱۲۰ درجه سانتی گراد رسانیده و عصاره سویا ( slurry ) از یک طرف وارد شده و با تزریق بخار به آن دمای آن ۱۲۰ درجه رسیده و خارج می گردد. Slurry خروجی از این بخش وارد یک تانک می شود. داخل این تانک به صورت کوئل می باشد یعنی عصاره ورودی داخل یک کوئل شده و مسیر آنرا طی نموده و سپس از بخش دیگر آن خارج می شود زمان ورود تا خروج ۳-۴ دقیقه می باشد یعنی slurry حدود ۳-۴ دقیقه در دمای ۱۲۰ درجه سانتی گراد می ماند. یکی دیگر از اهداف این بخش از بین بردن بازدارنده آنزیم تریپسین است که ترکیب مذکور با ایجاد پیوند با پروتئینها مانع جذب آنها توسط بدن می گردد. بنابراین با این دما و زمان این ترکیب مضر از بین می رود. بعد از این مرحله slurry وارد دستگاه بوگیر تحت خلأ می شود.
فرآیند تولید شیر سویا
مرحله بوگیری تحت خلأ
هدف اصلی از این بخش جداسازی بوی لوبیایی موجود در slurry می باشد. برای منظور slurry از بخش بالایی وارد و در این بخش از خلأ حدود ۱۲ بار استفاده می شود و slurry خروجی از این بخش دارای تقریباً ۸۵ درجه سانتی گراد دما بوده که وارد بخش اکسترکتور جهت جداسازی عصاره می گردد.

مرحله استخراج عصاره از slurry :
هنگامیکه عصاره از slurry جدا می شود پودر سفید رنگی باقی می ماند که به آن اکارا می گویند .عمل استخراج عصاره از اکارا در اکسترکتورهای سانتریفیوژی انجام میشود. در این اکسترکتورها slurry از قسمت بالا وارد شده و به دو بخش تقسیم می گردد و هر بخش به یک اکسترکتور می رود. در داخل اکسترکتورها قیف هایی وجود دارد که slurry روی آن ریخته و با حرکت سریع سانتریفوژی می چرخند عصاره از صافی این قیف ها عبور کرده و اکارا روی صافی باقی می ماند و به دلیل سنگینی به سمت پایین حرکت کرده و به داخل مخازن اکارا ریخته می شود.
مرحله فیلتراسیون:
عصاره پروتئینی سویا یا به اصطلاح شیر سویای خروجی از صافیهای قیف اکسترکتور بعد از خروج از ۱ فیلتر دیگر جهت جداسازی اکاراهای باقیمانده موجود در آن از یک پلیت کولر عبور کرده و بعد از اینکه دمای آن به ۸ درجه سانتی گراد رسید در تانک ذخیره شیر خام نگهداری می گردد.

مرحله شستشوی مجدد اکارا :
با توجه به اینکه احتمال وجود مقداری از عصاره در اکارای خروجی از اکسترکتورها وجود دارد لذا مقداری آب به داخل مخزن اکارا ریخته می شود و با استفاده از همزن، اکارا به سمت دو اکسترکتور هدایت می شود. عصاره خروجی که به آن عصاره یا شیر سویای Rewash گفته می شود حاوی عصاره یا شیر سویای رقیق بوده که جهت بالا بردن راندمان استخراج شیر از دانه به تانک GRINDING باز گردانده می شود و اکارای تولیدی به سمت خروجی حرکت کرده و با استفاده از فشار باد ایجاد شده توسط دستگاه BLOWER از سیستم خارج می گردد . شیر سویا یا عصاره پروتئینی سویا دارای رنگی سفید با pH حدود ۶.۷-۶.۹ بوده و بریکس (میزان مواد جامد محلول در آب) حدود ۹ می باشد.

فرمولاسیون شیر سویا:
در این مرحله با توجه به نوع محصول از مواد مختلفی استفاده می شود مانند اسانس، نمک، شکر، رنگ، پودر کاکائو، پودر قهوه، پایدار کننده ها و… در این بخش شیر سویای خام در تانک های mixing با سایر مواد مخلوط شده و بعد از گذراندن زمان اختلاط به تانکهای نگهداری منتقل می شود . در این مرحله تا حدودی دمای محصول را بالا برده تا حلالیت مواد به خوبی صورت پذیرد . شیر سویای آماده شده قبل از انتقال به تانکهای نگهداری تا دمای یخچال خنک شده و سپس نگهداری می شود.

مرحله استریلیزاسیون شیرسویا
جهت استریلیزاسیون شیر سویا از سیستم استریلیزاسیون تزریق مستقیم ( Direct injection ) استفاده می گردد.. در این دستگاهها شیر ابتدا وارد بالانس تانک شده و سپس وارد بخش پیش گرم کن می گردد این بخش یک مبدل لوله ای بوده که از چند لوله تشکیل شده که در یکی محصول و در دیگری ماده گرم کننده جریان دارد. در این بخش شیر سویا جریان یافته تا دمای آن به ۸۰ درجه سانتی گراد رسیده حدود ۲۰-۳۰ ثانیه در این مرحله باقی مانده و سپس وارد مرحله استریلیزاسیون می گردد. یکی از اهداف استفاده از مرحله پیش گرمایش پایدار ساختن پروتئین ها بوده تا در مرحله بعد که دما به ۱۴۰ درجه سانتی گراد می رسد ،رسوب نکنند. بعد از مرحله پیش گرمایش شیر وارد بخش استریلیزاسیون نهایی می گردد که در این مرحله بخار از سمت بالا و محصول از بخش پایین وارد شده که بخار به داخل محصول تزریق و دمای آن به ۱۴۰ درجه سانتی گراد می رسد . محصول در بخش Holding حدود ۳–۴ ثانیه باقی می ماند سپس وارد بخش خلا شده و تحت خلأ باقیمانده بخار تزریق شده به داخل محصول خارج می گردد همچنین محصول تحت شوک حرارتی قرار گرفته و ناگهان تا دمای ۶۵ درجه سانتی گراد خنک شده و سپس وارد همونایزر مشود.

مرحله هموژنیزاسیون:
در این مرحله تحت فشار گویچه های چربی خرد شده و شیر سویا هموژن می گردد و محصول به صورت یکنواخت در می آید. محصو هموژن شده وارد بخش پیش گرم کن شده و دمای خود را به دمای شیر ورودی داده و پس از تبادل حرارتی دمای شیر خروجی کاهش و دمای شیر ورودی افزایش می یابد. سپس شیر با دمای ۲۴ درجه سانتی گراد وارد تانک اسپتیک می شود. این تانک معمولاً دارای ظرفیتی بالا بوده و قبل از شروع تولید با استفاده از بخار به طور کامل استریل شدا و سپس شیر استریل وارد آن می گردد. در بخش فوقانی داخل تانک همیشه هوای استریل وجود دارد.

مرحله بسته بندی:
برای بسته بندی شیر سویا از بسته بندی تتراپک استفاده می شود که این بسهه بندی از ۸ لایه تشکیل شده است که هر یک دارای وظایفی خاص می باشد. این لایه ها شامل پلی اتیلن ، آلومینیوم، چسب ، کاغذ، چسب ، کاغذ ، چاپ، پلی اتیلن می باشد. رولهای کاغذ پس از استریل شدن توسط آب اکسیژنه در بخش مخصوص دستگاه شکل پاکت گرفته و شیر داخل آن پر و بسته بندی کامل می گردد.

تعداد و نوع نیروی انسانی مورد نیاز در هر شیفت کاری خط تولید شیر سویا

۸ کارگر

میزان مصرف یوتیلیتی (آب،برق،گاز و غیره) خط تولید شیر سویا

آب: ۱۰۰۰ لیتر
آب برای تمیز کردن بعد از هر بار شستشو در ماشین شستشو احتیاج است .
تسویه آب: آب خالص برای خط تولید فراهم می کند، از آب شهری تغذیه می شود و مقدارش آزاد می باشد .

برق مصرفی فرآیند تولید شیر سویا

۶۰کیلووات برق ۵۰ هرتز با ولتاژ ۳۸۰

قیمت نهایی خط تولید شیر سویا

قیمت:۷۷۰۵۰ دلار

۵/۵ - (۱ امتیاز)