خط تولید گلوکز مایع

بادکا یا گلوکز، مایعی است که از هیدرولیز نشاسته با اسید یا آنزیم تهیه می‌شود. بادکا، چسبنده، روشن و بی‌بو است و در دو رنگ سفید و زرد شفاف به دست می آید که در انواع کیک، گز، سوهان و شیرینی و شکلات استفاده می شود. از بادکا یا گلوکز در تهیه خمیر فوندانت و برای درست کردن گل های خوراکی و روکش کیک ها نیز استفاده می شود .گلوکز چسبنده و بی بو است و ظاهری مشابه عسل دارد با این تفاوت که گلوکز به هیچ عنوان شکرک نمی زند، اما عسل طبیعی واقعی شکرک می زند .

مواد اولیه تولید گلوکز مایع

– نشاسته
– اسید کلریدریک
– کربنات سدیم
– خاک پرلیت
– کربن اکتیو
– پارچه فیلتر
– بشکه

ماشین آلات تولید گلوکز مایع

– کنورتور
– سیکلون خلاء
– اواپراتور
– فیلتر پرس
– دستگاه وکیوم
– مخازن استیل
– تابلو برق
– پمپ لوله و اتصالات استیل خط تولید

فرآیند تولید گلوکز مایع

۱- آماده سازی محلول نشاسته
۲- افزودن اسید
۳- هیدرولیز
۴- خنثی سازی
۵- رسوب گیری شربت گلوکز
۶- فیلترکردن شربت
۷- رنگبری شربت
۸- جدا سازی مابقی ناخالصی ها همراه پروتئین ها
۹- تغلیظ شربت
۱۰- سرد کردن شربت
۱۱- جمع آوری محصول گلوکز مایع غلیظ شده

آماده سازی محصول نشاسته :

نشاسته را در مخزن می باشد در آب کاملاً حل می نمایند بعد از آماده شدن محلول نشاسته توسط پمپ به تانک اسید زنی هدایت می گردد غلظت این محلول توسط بومه سنج اندازه گیری می شود می بایستی درجه بومه ۲۰ باشد تا محلول به قسمت بعدی منتقل گردد.

افزودن اسید :

در تانک اسید زنی به محلول نشاسته، ساید کلریدریک ۲% نرمال اضافه می گردد و توسط همزن، مخلوط می گردد و PH محلول به ۲/۲-۵/۱ می رسد. اوپراتور این بخش با آزمایش مرتب PH محلول، می تواند اجازه انتقال محلول را به بخش بعد بدهد در صورتیکه PH مابین ۸/۱-۲/۲ بود قابل قبول بوده و محلول آماده برای انتقال به کنورتور می باشد.

هیدرولیز :

در داخل کنورتور صورت می گیرد، در این مرحله محلول نشاسته اسیدی حرارت داده می شود تا عمل هیدرولیز صورت گیرد و گلوکز حاصل گردد. حرارت این مرحله C ۱۴۱-۱۴۵۳ می باشد مدت زمان توقف در این مرحله ۱۵ دقیقه است و در انتهای این مرحله می بایستی تمامی تبدیل به گلوکز گردیده باشد.

خنثی سازی اسید :

شربت هیدرولیز دارای PH پائین می باشد (۳=PH) می بایستی توسط کربنات سدیم خنثی گردد تا PH شربت ۵ برسد در این مرحله به منظور خنثی سازی از کربنات سدیم استفاده می گردد. کربنات سدیم اسید موجود در شربت را خنثی می سازد سپس حرارت شربت توسط سیکلون گرفته شده و به تانک سر ریز منتقل می شود که در اینجا ناخالصی ها و پروتئین ها به سطح آمده و منعقد می گردند و محلول گلوکز از انتهای تانک خارج می گردد.

رسوب گیری شربت گلوکز :

در داخل تانک عمل جداسازی ناخالصی ها و رسوب گیری توسط خاک دیاتومه صورت می گیرد.

فیلتر کردن شربت :

توسط فیلتر پرس ناخالصی ها همراه با خاک تصفیه (دیاتومه) جدا می گردد. فیلتر پرس شامل تعدادی قاب و صفحه می باشد که روی صفحه ها پارچه فیلتر قرار دارد. بعد از عبور شربت هیدرولیز مخلوط شده با خاک پرلیت از داخل فیلتر پرس عبور کرده و ناخالصی ها و خاک جدا می گردد، پارچه های فیلتر نیز در انتهای کار توسط شستشو تمیز می گردد. و دوباره بر روی صفحه ها قرار می گیرد.

رنگبری شربت :

بعد از عبور از فیلتر پرس مایع وارد تانک می گردد در این تانک به منظور رنگ بری کربن اکتیرو یا ذغال اکتیور اضافه می گردد و توسط همزن مخلوط می گردد تا رنگ زرد شربت تبدیل به بی رنگ شود. کربن مورد استفاده می بایستی به صورت پودر باشد و دقیقاً در محلول به حالت تعلیق درآید.

جدا سازی مابقی ناخالصی ها و پروتئین ها :

این عمل در فیلتر پرس دوم صورت می گیرد. درواقع در این دستگاه عمل جداسازی ناخالصی ها و پروتئین ها تکمیل می گردد. درجه حرارت عمل فیلتر پرس c ۸۵ می باشد.

تغلیظ شربت :

از فیلتر پرس توسط پمپ به قسمت تغلیظ هدایت می شود تغلیظ در دستگاه اوپراتور صورت می گیرد در این دستگاه درجه حرارت مایع به ۹۵-۹۰ می رسد و به مدت ۱۵ دقیقه در آن توقف دارد اوپراتور دستگاهی است تحت خلاء (۷/۱۰ اتمسفر ) علت استفاده از این دستگاه به منظور تغلیظ و دیگری کاهش نقطه جوش محلول می باشد. در صورتیکه شربت گلوکز به مدت طولانی تحت حرارت قرار گیرد کاراملیزه شده و در نهایت محصول بد رنگ خواهد شد. شربت گلوکز تا ۸۰ درجه بریکس تغلیظ می گردد پس از این مرحله شربت گلوکز می بایستی سرد گردد تا کیفیت محصول حفظ گردد چرا که همانطور که گفته شد درجه حرارت در زمان طولانی گلوکز را آبی رنگ می نماید در آخرین مرحله شربت گلوکز غلیظ شده و سرد شده به تانکهای جمع آوری پمپ می گردد.

۴.۵/۵ - (۶ امتیاز)