خط-تولید-صابون-4

خط تولید صابون

مختصری در مورد خط تولید صابون

صابون دارای قدمتی بالغ بر ۲۳۰۰ سال می باشد.در حقیقت برخی معتقدند صابون در ۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح توسط مردم فنیقیه ساخته شد، اما در آن زمان از کاربرد آن اطلاع درستی نداشتند و تنها به عنوان یک کالای واسطه ای، جهت داد و ستد از آن استفاده می نمودند. در آن دوره صابون از پیه بز و خاکستر چوب تهیه می شد. در دوران امپراطوری روم مصرف صابون رواج یافت .آنها صابون را از چربی حیوانات و خاکستر گیاهان (به عنوان یک ماده قلیایی) تهیه می‌کردند و آن را“Saipo” می نامیدند که نام امروزی صابون “Soap” از آن گرفته شده است.
اهمیت صابون به عنوان یک ماده شوینده تا قرن دوم میلادی ناشناخته مانده بود تا اینکه جالینوس، پزشک صاحب نام یونانی، از صابون به عنوان ماده ای جهت شستشو نام برد. در سال ۱۸۰۰ میلادی شیمیدان مشهور ایران، جابر بر حیان (پدر علم شیمی) در نوشته های خود چندین بار از صابون به عنوان ماده ای مناسب جهت شستشوی بدن نام برد.
کشورهای ایتالیا ، فرانسه و اسپانیا از مراکز اولیه تولید صابون هستند زیرا دسترسی به مواد اولیه (مانند روغن زیتون) جهت تولید صابون در این مراکز امکان پذیر بوده است. تولید صابون در انگلیس در اواخر قرن ۱۲ میلادی آغاز گردید. در قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی، اتحادیه کوچکی از تولیدکنندگان صابون در نزدیکی لندن تشکیل شد. در آن زمان تولیدکنندگان صابون، ملزم به پرداخت مبلغی برای تولید هر تن صابون بودند که پس از دوران جنگهای ناپلئون، این مبلغ به ۳ پنی به ازای تولید هر پوند صابون افزایش یافت. این روند تا سال ۱۸۵۳ میلادی ادامه داشت. در این مدت بالغ بر یک میلیون پوند از تولیدکنندگان صابون جمع آوری شد. این امر نشانگر افزایش مصرف صابون در این دوران می باشد.
در دوران انقلاب فرانسه تولید صابون در مارسی به ۳۵۰۰ تن در سال رسید که این مقدار توسط ۳۴ کارخانه کوچک در این شهر تولید می گردید. علامت گذاری تجاری بر روی بسته بندیهای صابون از اواخر قرن هیجدهم آغاز شد. در این زمان صاحبان صنایع در مارسی (فرانسه) اقدام به صادر کردن صابون به کشورهای دیگر (در رأس آنها آمریکا) نمودند.
در ابتدا تولیدکنندگان صابون در مارسی از روغن زیتون برای تهیه صابون استفاده می کردند. در سال ۱۸۱۵ میلادی کمبود محصول زیتون آنها را بر آن داشت که روغنهای دیگر را جایگزین روغن زیتون نمایند. همچنین پیشرفتهایی که در صنعت کشتیرانی و حمل و نقل صورت گرفت، امکان دسترسی به سایر روغنها را نیز فراهم نمود. همین امر سبب ایجاد تغییراتی در فرمولاسیون صابون گردید.
در سال ۱۷۹۱ ، یک دانشمند فرانسوی به نام نیکلا لوبلان (Nicolas Leblanc) تحولی در فرایند در تولید کربنات سدیم به وجود آورد و گامی بزرگ در جهت پیشرفت تولید صابون در مقیاس صنعتی برداشته شد. کربنات سدیم یک ماده قلیایی است که در خاکستر وجود دارد و با چربیها تشکیل صابون می دهد. در روش جدید، لوبلان موفق به تولید مقدار بیشتر این نمک با کیفیت بهتر و قیمت مناسب تر گردید.
ارائه نظریه دانشمند دیگر فرانسوی به نام اوژن شورل (Michel Uegence Chevreul) در سال ۱۸۲۳ میلادی از جمله عواملی بود که تاثیر به سزایی در پیشرفت صنعت صابون سازی داشت. وی اثبات نمود که فرآیند تشکیل صابون در حقیقت، تجزیه شیمیایی چربیها است که به نمک قلیایی اسیدهای چرب (صابون) و گلیسیرین تجزیه می شوند.
عوامل متعدد دیگری که در پیشرفت صنعت صابون سازی تاثیرگذار بوده اند، عبارتند از:
استفاده از رزین در دیگهای پخت صابون ( سال ۱۸۵۰ میلادی )استفاده از سیلیکات سدیم توسط یک دانشمند انگلیسی ( سال ۱۸۷۰ میلادی )هیدروژنیزه کردن روغنها و تهیه چربیهای مناسبتر جهت مصرف در صابون ( اوایل قرن ۱۹ میلادی ).
پیشرفت تکنولوژی در دوران جنگ جهانی اول و پس از آن به کار بردن دستاوردهای علمی به موازات پیشرفت تکنولوژی در کارخانه ها سبب رشد سریع این صنعت در سال ۱۸۵۰ میلادی گردید.

ویژگی های خط تولید صابون

مجهز به سیستم بسته بندی ،
تولید انواع صابون ( خمام، توالت ، لباس شویی)
این خط تولید به دو بخش نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک تقسیم می شود که تولید مواد صابون از روغن نیمه اتوماتیک و تولید صابون اتوماتیک است
ظرفیت خط تولید
۴۰۰ کیلوگرم در ساعت
۵۴۰۰ صابون برای حموم و توالت در هر ساعت
۹۰۰۰ صابون برای رختشویی در هر ساعت
۱۶۰۰۰ بسته در هر ساعت

مواد اولیه/کمکی/بسته بندی خط تولید صابون

صابون از نمک سدیم یا پتاسیم اسیدهای چرب مختلف تشکیل شده است. صابون ها از هیدرولیز قلیایی چربی و روغن های طبیعی (اسیدهای چرب بل گلیسرولها) همچون پیه، روغن های نارگیل، تالو، زیتون و نخل تولید می گردد.

خط-تولید-صابون-7

مصارف و ویژگی های بخط تولید صابون

طول بسته: ۹۰-۲۲۰ mm
عرض بسته: ۳۰-۱۱۰ mm
صابونها عمدتا برای شستشو و ضد عفونی کردن استفاده می شوند. موارد مصرف صابونها اعم از صابون مایع و جامد در ضد عفونی و شستشو می باشد. صابون مایع بیشتر برای دستشویی استفاده می شود. با توجه به اینکه صابونهای جامد در مکانهای پرجمعیت و بزرگ مثل ادارات، مدارس، دانشگاهها و مکانهای از این قبیل از نظر رعایت اصول بهداشتی مناسب نیستند لذا در این مکانها ترجیح داده می شود که از صابون مایع استفاده شود.

لیست و تعداد تجهیزات اصلی خط تولید صابون

۱.Saponification tank 6T ( 3)
۲.Crutcher (1)
۳.tubular heat exchanger (1)
۴.Filter cylinder (1)
۵.vacuum drying chamber (1)
۶.duplex twin worm pelletizer (1)
۷.cyclone separator (1)
۸.atmospheric condenser (1)
۹.gas-water separator (1)
۱۰.surge tank (1)
۱۱.Mixer (1)
۱۲.Three Roll Mill (1)
۱۳.vacuum plodder
۱۴.Toilet soap stamping machine 120 type (1)
۱۵.Low Temperature Chiller (1)
۱۶.Electric embossing and cutting machine
۱۷.Conveyor (6)
۱۸.Vacuum pump
۱۹.valve, pipe, pump and so on
Packing:
Flow Packing Machine, Pillow Style

تعداد و نوع کانتینر مورد نیاز برای حمل تجهیزات خط تولید صابون

۲ کانتیر ۴۰ فوت

خط-تولید-صابون-1

شرح مختصر فرآیند تولید صابون

۱.برای تولید رشته های صابون :
ابتدا، روغن /تالو توسط saponification tanksتحت گرمای زیادی قرار میگیرد و مواد اولیه صابون را درست می کند. سپس مواد صابون توسط لوله ها به crutcher منتقل می شود که در اینجا، مواد اولیه دیگر مثل رنگ ، عطر و… اضافه و ترکیب می شود
سپس مواد صابون به اتاق خنک کننده خلاءفرستاده می شود که در اینجا به ورقه ی صابون تبدیل می شود و به پلت سازی فرستاده می شود که در آنجا با فشار زیاد به رشته های صابون تبدیل می شود
۲.ساخت صابون :
ابتدا رشته های صابونی و عطر مخلوط می شوند سپس به ماشین three roll mill که با استفاده از خرد کردن رشته ها و تبدیل آنها به ورق باریک صابون ، فرستاده می شود . سپس ورقه ها با استفاده از نوار نقاله به ماشین plodder انتقال داده می شود که در آنجا دوباره خرد می شوند و به صابون رشته بلند با طراحی و ابعاد مد نظر از دستگاه خارج می شود .
سپس رشته های صابونتوسط دستگاه پرس و برش به ابعاد دلخواه تبدیل می شود .
در آخر صابون ها توسط ماشین بسته می شوند .

تعداد و نوع نیروی انسانی مورد نیاز در هر شیفت کاری خط تولید صابون

۱۲-۱۸ کارگر در هر شیفت (۸ ساعت)

میزان مصرف یوتیلیتی (آب،برق،گاز و غیره) خط تولید صابون

برق:۱۰۰کیلووات، برق ۵۰ /۶۰هرتز با ولتاژ ۳۸۰/۲۲۰
آب: ۱ متر مکعب

ابعاد زمین مورد نیاز جهت احداث کارخانه/کارگاه خط تولید صابون

بر اساس ظرفیت پیشنهادی: حداقل ۸۰۰ متر مربع

قیمت نهایی خط تولید صابون

قیمت کل: ۱۹۹۰۰۰ دلار

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)