خط تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی

امروزه انواع ظروف یکبار مصرف نفوذ بسیاری در زندگی روزمره انسان ها پیدا کرده است. بنابراین شناخت خط تولید و شناخت مراحل ساخت ظروف یکبار مصرف و راه اندازی کارخانه ظروف یکبار مصرف مفید به نظر می رسد. در این مقاله برآنیم تا شما را با مراحل تولید انواع ظروف یکبار مصرف که یکی از پر کاربردترین ابزار مورد استفاده در زندگی بشری است، آشنا سازیم. ظروف یکبار مصرف از کاغذ، پلاستیک و مقوا ساخته شده و به صورت بطری، لیوان، بشقاب و …. از پلیمر های گوناگون ساخته شده است.
مواد پلیمری در بسیاری از امور که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با سلامت انسان ها سر و کار دارد، مورد استفاده قرار گرفته اند؛ به طوری که گاهی حیات انسان ها در بسیاری از علوم مخصوصا علم پزشکی وابسته به همین مواد پلیمری است. در بین کاربردهای فراوان و مختلف مواد پلیمری، ظروف یکبار مصرف نقش ویژه ای در زندگی ما انسان ها را به خود اختصاص داده است.

انواع قالب های ترموفرمینگ ظروف یکبار مصرف

قالبهای پرس ترموفرمینگ از نوع فرمینگ بوده و نسبت به سایز پرس و ابعاد فرم دهی پرس دارای کبیته های مختلف برای یک ظرف یکسان هستند .
معمولا ظروف بصورت کلی دارای ابعاد دهنه استانداردی میباشند . در بحث قالب لیوان یکبار مصرف جدا از ارتفاع و شکل بدنه و حجم ، لیوان های یکبار مصرف یا گرد بصورت دارای دهنه به قطر ذیل میباشند.۶۵ – ۶۹ – ۷۵ – ۸۰ – ۸۵ – ۹۰ – ۹۳ – ۹۵ میلی متر که قالب هر سایز در تعداد کبیته مختلف طراحی و ساخته میشود .

تحلیل صنعت تولید ظروف یکبارمصرف پلاستیکی
موانع و مشکلات تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی

مشکلات تهیه مواد ولیه
نوسانات قیمت مواد اولیه

مزیت ها و نقاط قوت تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی

بازار مصرفی رو به رشد
شکل پذیری بالا

دستگاه پرس ترمو فرمینگ (برای تولید ظروف یکبار مصرف از ورق آماده )

پرس ترموفرمینگ ، بعنوان مرحله و دستگاه دوم از خط تولید ظروف یکبار مصرف با استفاده از سیستم ترموفرمینگ میباشد
در این دستگاه ورق تولید شده بصورت رول آماده وارد دستگاه شده و پس از عبور از کوره برقی و حرارتی پرس و رسیدن به حرارت لازمه جهت فرم دهی ، در قسمت پرس اصلی و در زیر قالب ، با استفاده از فشار باد ورق گرم ، حالت و فرم قالب را به خود گرفته وظرف تولیدی ، بلافصله خنک و پس از برش از ورق اصلی جدا و بصورت محصول نهایی از قالب خارج میگردد . در ادامه نیز بصورت دستی و یا بصورت اتوماتیک در دستگاه استکر (لیوان جمع کن ) دسته بندی میگردد . مابقی ورق نیز بصورت ضایئات و بشکل رول در آمده ، تا پس از آسیاب و خرد شدن ، دوباره در دستگاه تولید ورق با مخلوط شدن با مواد اولیه نو تبدیل به ورق جدید شود
هماگونه که از شکل ظاهری پرس های ساخت این شرکت کاملا مشهود است امکانات و آپشنهای کنترلی این پرس نسبت به سایر تولید کنندگان بسیار بیشتر و وسع تر میباشد .

نحوه ساخت ظروف یکبار مصرف

استفاده درست از ظروف یکبار مصرف پلیمری و اهمیت تفکیک زباله از مبدأ توسط مردم و فرهنگ سازی کردن آن بر اساس دستورالعمل های موجود و همچنین توجه ویژه به بازیافت صحیح ظروف یکبار مصرف پلیمری توسط کارشناسان و مسئولین مربوطه امری ضروری است.

تشریح تولید ظروف یکبار مصرف

فرآیند تولید ظروف یکبار مصرف در همه جا به یک شکل بوده و تنها در استفاده از ماشین آلات و روش های فرعی بکار برده شده متفاوت است. فرآیند اصلی تولید در دو مرحله خلاصه می شود. ابتدا مواد اولیه مورد نظر اعم از: گرانول و پودر و…. در دستگاه اکسترودر تبدیل به ورق شده و سپس ورق مورد نظر به شکل دلخواه تبدیل می شود.

به طور کلی در کارخانه تولید ظروف یکبار مصرف ، تولید ظروف یکبار مصرف از دو طریق صورت می گیرد:

تولید ظروف یکبار مصرف با سیستم تولید نیمه فرمینگ
تولید ظروف یکبار مصرف با سیستم تولید ترموفرمینگ
تولید ظروف یکبار مصرف با سیستم تولید نیمه فرمینگ
در این نوع خط تولید، تمامی فرآیند تولید و آماده سازی در یک دستگاه انجام می گیرد. مواد اولیه که به شکل گرانول پتروشیمی در بخشی از خط تولید به نام اکسترودر، ذوب شده و تبدیل به ورق گرم می شود. قبل از سرد شدن این ورق، البته با توجه به امکانات و نوع این دستگاه، بدون یکنواخت شدن مواد، ورق گرم وارد بخش پرس شده و در زیر قالب عملیات فرم دهی ورق و تولید نوع مورد نظر ظروف یکبار مصرف قرار می گیرد.

تولید ظروف یکبار مصرف با سیستم تولید ترمو فرمینگ

در این نوع تولید، محصول با کیفیت بالاتری نسبت به تولید با سیستم نیمه ترموفرمینگ حاصل می شود. در تولید با سیستم ترمو فرمینگ برخلاف تولید با نیمه ترموفرمینگ دو دستگاه در حال انجام فرایند می باشند. به این صورت که در دستگاه اول مواد اولیه(گرانول و پودر و…) به ورق تبدیل شده و به صورت رول تولید می شوند و در دستگاه دومی که پرس ترمو فرمینگ نام دارد، ورق تولید شده را با عبور دادن در کوره و رساندن به درجه حرارت استاندارد جهت فرم گیری وارد بخش پرس شده و در زیر قالب تولید ظروف قرار می گیرد.
این روش یکی از فرآیندهای پیشرفته برای شکل دهی به محصولات پلاستیکی می باشد که از فشارهای مثبت هوا جهت وارد کردن نیرو بر ورق گرم برای قالب گیری استفاده می شود.

مراحل ترمو فرمینگ به تفکیک

ورقه پلاستیک گرم می شود.
ورق های گرم شکل خاصی به خود گرفته است.
اشکال برش داده می شوند.

واردات، صادرات و مواد اولیه

صادرات بسیاری به کشورهای آسیای میانه و افغانستان از این منطقه صورت می‌گیرد. صادراتی که به کشورهایی چون اروپا هم صورت می‌گرفته اما با تحریم‌ها کمرنگ شده، ولی دوباره درهای صادراتی این کالای ایرانی باز شده است.
در حال حاضر به صورت پیوسته و دائم نمی‌توانیم این حجم بالا را تأمین کنیم و مشکلاتی نیز در مورد بسته‌بندی کالای صادراتی در این زمینه داریم که البته درصدد رفع‌شان هستیم. اما باید تأکید کنم که این حوزه ظرفیت‌های بالایی برای ارزآوری دارد و با توجه به اینکه مواد اولیه آن‌که عمدتا مواد پتروشیمی است هم بیش از ۹۰درصد در کشورمان تولید می‌شود و ارزش‌افزوده بالا و ارزآوری قابل توجهی نصیب کشورمان می‌کند. بنابراین کسانی که نگاهی انتقادی به این حوزه دارند باید همه جنبه‌های این کار را مدنظر داشته باشند. وی همچنین در پاسخ سوالی مربوط به حجم واردات در این حوزه می‌گوید: واردات قابل ذکری در این حوزه نداریم مگر اینکه کالایی بسیار فانتزی باشد و تولیدش در ایران وجود نداشته باشد که در مقابل حجم تولید داخلی به چشم نمی‌آید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۲/۵ - (۶ امتیاز)