خط تولید پودر تخم مرغ

خط تولید پودر تخم مرغ

مختصری در مورد خط تولید پودر تخم مرغ

تخم مرغ یک منبع غذایی مهم است. مقدار فراوان مواد مغذی در تخم مرغ آن را جزء مواد غذایی ممتاز قرار می دهد. دو عدد تخم مرغ بزرگ شامل حدود ۱۲ گرم پروتئین،۲/۱ گرم کربو هیدرات، ۱۱ گرم لیپید، مقدار قابل توجهی آهن، فسفر، ویتامین های A، E،K و بیشتر ترکیبات ویتامین B است.
قسمت اعظم سفیده تخم مرغ شامل مقدار قابل توجهی آب است که به همراه آن حدود ۵۰% پروتئین، نیاسین و ریبوفلاوین می باشد. بیشتر ویتامین ها و مواد مغذی در زرده تخم مرغ یافت می شود. رنگ زرده تخم مرغ مربوط به درصد پیگمان گزانتو فیل ها است. یکی از مسائل مهم در اقتصاد کشور ضایعات مواد غذایی است که با کمال تاسف در کشور به شکل بسیار دردناک وجود دارد.
علل ضایعات را از مرحله تولید تا مصرف می توان زاییده عوامل گوناگونی چون فرهنگ نادرست مصرف، بسته بندی های نامناسب، انبارداری غلط و از همه مهمتر هماهنگ نبودن تولید به مصرف که گاه کمبود و زمانی افزایش را به همراه دارد، دانست.
تولید پودر و مایع پاستوریزه تخم مرغ یکی از راههای کاهش ضایعات ماده حیاتی و مهم تخم مرغ است که با زحمت بسیار و صرف هزینه های گزاف و ارزبری بالا بدست می آید و نوسانات مصرف بر قیمت و ضایعات آن تاثیر می گذارد. زیرا می توان پس از تهیه، آنها را با هزینه و فضای کم در انبار خشک یا یخچال نگهداری کرده و در مواقع کمبود و یا جهت صادرات مورد بهره برداری قرارداد.

مواد اولیه خط تولید پودر تخم مرغ

تخم مرغ خام

مصارف و ویژگی‌های پودر تخم مرغ

حجم کم ٬ قابلیت نگهداری بالا و سهولت جابجایی این امکان را فراهم می سازد که بجای نیاز به خرید روزانه تخم مرغ تازه با تناوبهای زمانی طولانی تر اقدام به خرید پودر تخم مرغ نمود.پودر تخم مرغ را می توان به سادگی و سریع در فرمولاسیون تولید محصولات بکار برد که این امر باعث سهولت و افزایش سرعت تولید می شود.
سهولت استفاده از پودر تخم مرغ باعث کاهش هزینه های حمل و نقل ٬ کارگری و تجهیزات مربوط به نگهداری ٬ شستشو شکستن جداسازی و غیره . . . می گردد.
خواص کاربردی زرده و سفیده تخم مرغ متفاوت بوده و تولید کنندگان در صورت استفاده از پودر تخم مرغ امکان انتخاب هر کدام از این دو ماده را به تنهائی داشته و با مشکل مصرف فراوردهای مکمل مواجه نخواهند بود.
میزان ترکیبات غذائی پودر تخم مرغ دارای یکنواختی و ثبات بیشتری نسبت به تخم مرغ تازه بوده که باعث سهولت در محاسبات فرمولاسیون محصولات می گردد.
پوسته تخم مرغ حاوی تعداد زیادی باکتریهای بیماریزا از جمله سالمونلا است که حتی محتویات تخم مرغ سالم نیز نسبت به آنها مصون نیست و استفاده از تخم مرغ تازه در صنایع غذائی با خطر انتقال آلودگی همراه می باشد . پودر های تخم مرغ در شرایط کاملا بهداشتی و با بکارگیری تکنولوژی مدرن روز ومطابق بااستانداردهای جهانی تهیه گردیده وعاری ازهرگونه آلودگی می باشد واستفاده ازآنها احتمال آلودگی محصول رابه حداقل می رساند.
کنترل کیفیت تخم مرغ خریداری شده ازلحاظ سلامت ودرصد ترکیبات ٬ نحوه شستشو ٬ شکستن و جداسازی تخم مرغ از وظایف مهم و مشکل مسئولین کنترل کیفی در واحدهای تولیدی به منظور حفظ سلامت و یکنواختی محصول است که جایگزین کردن پودر تخم مرغ می تواند باعث سهولت کار و آسودگی خیال مصرف کنندگان گردد
دفع ضایعات حاصل از تخم مرغ ( پوسته ٬ تخم مرغهای شکسته ٬ تخم مرغهای فاسد ٬ ) و فروش کارتن و شانه بجای مانده به بهای ناچیز از یکدیگر مشکلات مصرف کنندگان تخم مرغ تازه است که با جایگزین شدن پودر مرتفع می گردد.
کیک ٬ کلوچه و بیسکوئیت : ایجاد بافت ٬ طعم و رنگ بهتر همراه با افزایش ارزش غذائی و ماندگاری
فرآوردهای گوشتی : افزایش قدرت جذب آب ٬ بهبود خواص ظاهری و فیزیکی محصول
ماکارونی : ماکارونی تخم مرغی در حین پخت دارای لعاب کمتر و افزایش حجم بیشتری است
سس سازی : خواص امولسیفایری پودر تخم مرغ باعث یکنواختی بافت در سس می شود
بستنی : حفظ استحکام بافت بستنی در دمای معمولی و ظاهر بهتر بستنی پس از ذوب و طعم بهتر
گز سازی : پودر سفیده تخم مرغ با تولید کف فراوان موجب افزایش حجم و ارزش غذایی گز می شود .
مکمل های ورزشی و غذاهای رژیمی : پروتئین پودر سفیده تخم مرغ با داشتن کلیه اسیدهای آمینه ضروری٬ یک پایه پروتئینی عالی در تهیه این محصولات است .

لیست و تعداد تجهیزات اصلی خط تولید پودر تخم مرغ

•بالابر خلاء تخم مرغ
(بارگیری دستی تخم مرغ) (مجهز به سینی بالابر / سر، پمپ خلاء، میز کار، لوله هوا و قطعات یدکی)
• تخم مرغ شکن
(دستگاه شکستن تخم مرغ از نوع دیسک چرخشی: تخم مرغ ها به دیسک باز کن تخم مرغ توسط غلطک های نوار نقاله برده می شوند که مستقیما مایع تخم مرغ را از پوسته تخم مرغ جدا می کند.)
•گیرنده مایع تخم مرغ و فیلتراسیون: مخزن جمع آوری مایع تخم مرغ)
•مخزن آماده سازی مایع تخم مرغ
•ورودی و خروجی محصول استاندارد، دریچه، تنفس، تمیز کردن، بررسی دما
•پاستوریزه کننده
دستگاه پاستوریزه کننده لوله ای تمام خودکار که برای استریلیزاسیون در دمای بالا مواد مایع استفاده می شود. سیستم گرمایشی شامل مخزن آب داغ، پمپ، گرم کن بخاری، نوع گرمایش لوله، مبدل، دریچه کنترل دیافراگم پنوماتیک و اندازه گیری جریان و غیره است. سیستم کنترل الکتریکی، شامل PLC، سنسور دما، حسگر، سنسور سطح، دریچه تنظیم کننده و کابینت الکتریکی می باشد.
• فیلتر قوی تر
فن آوری غنی سازی با استفاده از انرژی بیرونی یا اختلاف پتانسیل شیمیایی، توسط یک غشاء خاص، اسموز، به دو گروه یا جداسازی مایع یا گازبه صورت جداگانه، طبقه بندی، تصفیه و غنی سازی شده است. در مقایسه با گرمای سنتی، دارای مزیت مصرف انرژی کم، دمای پایین و تاثیر کمتر بر محصول می باشد.
• مخزن تعادل
مخزن ذخیره سازی مایع تخم مرغ پس از استریل کردن
•پمپ سانتریفیوژ
• پمپ، لوله و اتصالات
• سیستم خشک کردن
• سیستم تمیزکاری
این محصول مناسب برای تمیز کردن CIP لوله ها و ظروف مواد در کارخانه، و همچنین تمیز کردن مواد، لوله ها و تجهیزات در کارخانه های آبجوسازی، کارخانه های نوشیدنی و کارخانجات مواد غذایی عمومی است.
•نصب و راه اندازی
نصب، آزمایش و آموزش

تعداد و نوع کانتینر مورد نیاز برای حمل تجهیزات

۲ عدد کانتینر ۴۰ فوتی و ۱ عدد کانتینر ۲۰ فوتی
خط تولید پودر تخم مرغ

شرح مختصر فرآیند تولید پودر تخم مرغ

•اتاق انتقال و مرتب سازی و بازرسی وشکستن و جداسازی تخم مرغ تازه
دریافت تخم مرغ پوسته دار : ناحیه برای ۷ روز نگهداری برای فرایند شکستن تخم مرغ مناسب باشد.در این مرحله تخم مرغ ها روی نوار نقاله قرار گرفته و مرتب می شوند.
بازرسی: در این نقطه از فرایند ، تخم مرغ های ترک خورده، غیر قابل خوردن و فاسد و کثیف جداسازی و حذف می شود.
شکستن و جداسازی : با یک دستگاه شکستن تخم مرغ مجهز به میز تغذیه انجام می شود که به سیستم جعبه شستشو برای تمیز نگهداشتن قسمت های زیرین بدون توقف ماشین شکستن در طول تولید ، که توسط اپراتور دانه دانه بر روی سینی های ۳۰ تخم مرغی قرار می گیرند. تخم مرغ از سینی به وسیله مکش برداشته خواهد شد و بر روی یک نوار نقاله غلتکی حمل می شود که تخم مرغ را به مکانیزم شکستن در اتاق شکستن حمل می کند. تخم مرغ قبل از شکستن شسته و ضد عفونی می شوداین دستگاه با واحد جداسازی زرده از سفیده خودکار مجهز خواهد شد ،در طول فرایند جداسازی و فرستادن محصولات به مخزن ذخیره سازی شان، جداسازی زرده ها از سفیده ها توسط سلول های فوتوالکتریک نیز بازرسی خواهد شد.
لودر سینی های خالی را بطور خودکار بارگیری می کند.سپس دریافت محصولات تخم مرغ در اتاق فیلتر صورت خواهد گرفت.
•فیلتراسیون: مایع تخم مرغ به مخزن دستگاه فیلتراسیون توسط یک پمپ کنترل ارسال می شود که ذرات احتمالی پوسته تخم مرغ باقی مانده را جدا می کند در این قسمت جهت جدا سازی پوسته داخلی و خارجی به صورت کامل عمل صاف کردن و فیلتراسیون انجام می گیرد سپس برای تولید پودر و مایع کامل تخم مرغ مایع تخم مرغ وارد مخلوط کن می شود تا سفیده و زرده با هم مخلوط شوند
•سرد کردن و خنک سازی: مایع تخم مرغ در دمای کمتر از ۴ درجه سانتیگراد سرد می شود و قبل از استفاده از آن در مخزن نگهداری می شود که از طریق سرد کن های صفحه ای با سه بخش خنک کننده ،خنک می شود و مایع تخم مرغ ها تا ۳ درجه سانتی گراد خنک می شود و در این دما نگه داری می شوند .
•پردازش محصولات تخم مرغ:
این محصول می تواند در طی پاستوریزاسیون تا ۱۰۰ بار هموژنیزه شود.در این قسمت در تولید پودر و مایع کامل پاستوریزه و یا پودر و مایع زرده تخم مرغ به تنهایی همه ی زرده ها هموژنیزه می شوند.
از این مرحله به بعد روش تولید پودر و مایع پاستوریزه کامل و زرده تخم مرغ مانند هم می باشند اما روش تولید پودر سفیده تخم مرغ متفاوت است .
•پاستوریزه کردن
در این مرحله مایع تخم مرغ توسط پمپ به پاستوریزاتور وارد می گردد و به منظور انهدام میکروب های فاسد کننده و پاستوریزه کردن زرده تخم مرغ زرده تخم مرغ در دماهای ۷۰-۶۰ درجه پاستوریزه می گردد.
پس از پاستوریزاسیون، دمای محصول زیر ۴ درجه نگه داشته خواهد شد و برای بسته بندی یا خشک شدن به مخازن سردخانه انتقال داده می شود که برای بسته بندی می شوداز ماشین آلات پرکن به روش آسپتیک و غیر آسپتیک استفاده کرد.
•اسپری خشک کردن
تمام تخم مرغ و محصولات زرده تخم مرغ پاستوریزه در مخازن ذخیره به منظور خشک کردن از طریق خشک کن پاششی به اتاق خشک کن فرستاده می شوند.
•بسته بندی :پس از خشک شدن، پودر ها در کیسه و یا کارتن بسته بندی می شوند.
پر کن: محصولات پاستوریزه شده به دو مخزن ذخیره سازی ارسال می شود سپس در بسته های کیسه ای از ۱ کیلوگرم تا ۲۵ کیلوگرم پر می شود.
سیستم پر کردن ظروف : محصول پاستوریزه شده در ظروف نیز پر خواهد شد.
محصول پاستوریزه شده را می توان در دو مخزن آسپتیک دریافت و در کیسه های پلاستیکی ۲ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم از طریق دستگاه پرکن آسپتیک قرار می دهد.
حال در ادامه به روش تولید پودر سفیده تخم مرغ می پردازیم :
ذخیره سازی سفیده پاستوریزه نشده : سفیده خام به منظور حذف گلوکز در مخزن تخمیر به مدت ۲۴ ساعت ذخیره می نمایند.
تخمیر : در این قسمت برای تخمیر سفیده تخم مرغ و حذف گلوکز مایع سفیده تخم مرغ را گرم می کنند ،حذف گلوکز از سفیده امر بسیار مهمی است زیرا وجود مقدار کمی از گلوکز در هنگام خشک کردن باعث کاراملیزه شدن و تغییر رنگ پودر به قهوه ای می گردد.
سپس مایع سفیده ی تخمیر شده برای خشک شدن توسط پمپ به خشک کن پاششی فرستاده می شود و بعد از آن به مخازن ذخیره سازی ارسال می شود.
پس از خشک شدن، پودر سفیده باید به مدت ۳ هفته در اتاق گرم به منظور افزایش خواص “ژل بالا” قرار می گیردو تنها تجهیزات ضروری را برای اتاق گرم برای کاهش سرمایه گذاری پیشنهاد خواهیم کرد.
•بسته بندی :پس از خشک شدن، پودر ها در کیسه و یا کارتن بسته بندی می شوند و در بسته های کیسه ای از ۱ کیلوگرم تا ۲۵ کیلوگرم پر می شود که در بسته بندی می توان هم از روش آسپتیک و هم از روش غیر آسپتیک استفاده کرد.
•خالی کن پوسته های تخم مرغ
پوسته های تخم مرغی که از ماشین شکستن می آیند از طریق یک زنجیر فرمت به سانتریفیوژ و از طریق یک سیستم دمنده به یک مخزن (یا پوسته خشک کن) خارج از کارخانه ارسال می شود.
خط تولید پودر تخم مرغ

ظرفیت خط تولید پودر تخم مرغ :

۲۶۰۰ تخم مرغ در ساعت

تعداد و نوع نیروی انسانی مورد نیاز در هر شیفت کاری:

۱۰-۱۵ نفر

برق مصرفی operation بر حسب Kw/h :

۸۰ کیلووات

آب مصرفی:

۰.۵ تن در ساعت

زمین مورد نیاز جهت راه اندازی خط تولید پودر تخم مرغ :

۴۰۰ مترمربع

قیمت نهایی خط تولید پودر تخم مرغ:

۲۹۳۰۰۰ دلار

۳/۵ - (۳ امتیاز)