خط سورتینگ و بسته بندی کشمش

مختصری در مورد صنعت سورتینگ و بسته بندی کشمش

به خشک شده برخی ارقام انگور از جمله سلطانی بی دانه (به رنگ روشن) و کورنت ( به رنگ تیره) که در معرض نور خورشید یا با استفاده از خشک کنهای صنعتی تهیه می شود، کشمش گفته می شود. کشمش یک محصول مقاوم بوده که بعد از شراب دومین محصول حاصل از انگور می باشد.
تاریخ تولید کشمش های آفتابی به بیش از ۳۰۰۰ قبل برمیگردد. تصور می رود که کشف کشمش بطور اتفاقی از خشک شدن انگور بر روی شاخه صورت گرفته باشد.
کشمش فرآورده ی خشک شده انگور است که با استفاده از ارقام مختلف و با روش های متفاوتی تهیه می شود. ازاین رو دارای انواع متفاوت و گوناگونی است. در یک دسته‌بندی کلی، رایج‌ترین کشمش‌های مورد استفاده عبارتند از: کشمش سبز قلمی-کشمش زرد قلمی- کشمش آفتابی کاشمری- کشمش مویز و کشمش پولویی.
این محصول با توجه به نوع انگور، روش و شرایط خشک کردن و مواد افزودنی مجاز موجود در آن به نام‌های مختلفی در بازار به فروش می‌رسد و مانند دیگر خشکبارها در تمام سال یافت می‌شود.
کشمش سرشار از آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌های گروه b است از طرفی کشمش دارای خواص آنتی اکسیدانی است و از تخریب سلولی جلوگیری می‌کند.
پس از فرش و پسته، کشمش سومین محصول صادراتی غیرنفتی کشور است. دولت نیز برای افزایش میزان صادرات تفراوری انگور و تولید کشمش فرصت سرمایه گذاری پررونقی است. با تولید این محصول می توانید به جرگه صادرکنندگان بپیوندیدید و از درآمد ارزی برخوردار شوید. تقریبا ۷۰ درصد کشمش تولیدی کشور صادر می شود.
تمهیدات مختلفی از یارانه صادراتی تا اجازه واردات موز با تعرفه ۵ درصد را در نظر گرفته است.

ویژگی های خط سورتینگ و بسته بندی کشمش

شامل دو خط باشد
۱. خط پیش پردازش برای حذف ساقه، تمیز کردن و درجه بندی به اندازه های مختلف،
۲. خط پردازش خوب برای شستن خشک کردن روغن زدن به محصول برای طولانی کردن مدت زمان نگهداری کشمش می باشد.
۳. دستگاه بسته بندی :. این دستگاه می تواند به طور خودکار کارهای زیر را انجام دهد: اندازه گیری پر کن حجم جام – کدگذاری (اختیاری) – ساخت کیسه – پر کردن – تزریق گاز / خروج گاز (اختیاری) – مهرو موم – برش – شمارش.
اندازه کشمش ها : بزرگ، متوسط، کوچک و خیلی کوچک، اندازه مش را می توان با توجه به درخواست کاربر به طور سفارشی مشخص کرد.

ظرفیت خط سورتینگ و بسته بندی کشمش

۲ تن در ساعت

مواد اولیه/کمکی/بسته بندی خط تولید سورتینگ و بسته بندی کشمش

همه ارقام انگور برای تهیه کشمش مناسب نیستند. رقم انگور مورد استفاده بر کیفیت کشمش تولیدی بسیار مؤثر است.
ارقامی که برای تولید کشمش انتخاب می شوند باید دارای بافت نرم ، بدون هسته ، گوشت دار ، دارای طعم و مزه مطبوع وُ شیرین بوده و خیلی درشت یا خیلی ریز باشند. زودرس بودن و سریع خشک شدن حبه از خصوصیات خوب برای ارقام کشمشی است .
درجه رسیدگی در زمان برداشت برکیفیت، زمان خشک شدن و اندازه دانه کشمش موثر است. بنابراین در هنگام برداشت، باید انگورها رسیده باشند. کشمش حاصل از ارقام مناسب دارای رنگ، بافت، مزه و شکل بهتری بوده و از نظر کمی نیز بازده بیشتری دارد.
مواد بسته بندی :بسته ها یکوچک سلفونی ، بسته های بزرگ جعبه ای یا مقوایی یا چوبی
. مواد بسته بندی مناسب: پلی / کاغذ، کاغذ / PE، PET / PE، PET / AL / PE، BOPP / PE، فیلتر چای

مصارف و ویژگی های خط سورتینگ و بسته بندی کشمش

از ویژگیهای خاص کشمش، اقتصادی بودن تولید آن است زیرا از انرژی خورشید استفاده شده،
مواد بسته بندی آن ساده است، محصول خشک شده حجم کمتری داشته و در شرایط انبار معمولی
دارای عمر ماندگاری طولانی می باشد. ضمناً تجهیزات لازم برای تهیه کشمش بسیار ساده است
کشمش در دسته خشکبار قرار گرفته و به عنوان تنقلات مصرف می شود .
برخی از کشمش ها نیز با عنوان کشمش پلویی مصارف غذایی نیز دارد .
فیبر موجود در کشمش از سرطان کولون و از رشد غیر معمول سلول‌ها جلوگیری می‌کند و موجب کنترل قند خون در بدن می‌شود و برای درمان بی نظمی معده و یبوست مفید است. مصرف کشمش سستی و رخوت را از بدن دور می‌کند و موجب از بین رفتن آب اضافی بدن می‌شود، بدن را تقویت می‌کند، دهان را خوشبو می‌کند .
کشمش حاوی مقدار مناسبی از فیبر، آنتی اکسیدان و انرژی در بدن است. متخصصان تغذیه معتقدند خوردن چند عدد کشمش در روز به تقویت حافظه کمک کرده و افراد را از ابتلا به بیماری آلزایمر مصون می‌دارد همچنین فیبر زیاد در کشمش به کاهش کلسترول و بهبود عملکرد روده‌ها کمک می‌کند در کنار آن پتاسیم را می‌توان نام برد که موجب کاهش فشارخون و جلوگیری از دفع مایعات بدن می‌شود و به میزان کافی در کشمش وجود دارد. مصرف کشمش به دلیل داشتن کلسیم فراوان برای سلامت استخوان‌ها مفید است و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند همچنین سلنیوم در کشمش برای پوست عالی است.

لیست و تعداد تجهیزات اصلی خط سورتینگ و بسته بندی کشمش

Vibration feeder
Raisin stems removing machine
Specific gravity separator
Gravity destoner
Raisin grading machine
Vibration feeder
Bubble washing machine
Centrifugal dewatering machine
Air dewatering machine : (Vibration feeder —–Oil sprayer —–Oil mixing machine: optional)
Room temperature drying / Automatic belt dryer
Packaging machine

لیست لوازم یدکی/قطعات مصرفی قطعات یدکی خط تولید سورتینگ و بسته بندی کشمش

سری تقلیل دهنده ۲ عدد (رایگان)
بالابر غلتکی ۴ عدد (رایگان)
ابزار نصب ۱ مجموعه
قطعات پوشیدنی :
لاستیک (ماشین حذف کردن دم کشمش ها):

تعداد و نوع کانتینر مورد نیاز برای حمل تجهیزات خط سورتینگ و بسته بندی کشمش

۲ عدد کانتینر ۴۰ فوت

نوع خط از لحاظ اتوماسیون
تمام اتوماتیک مجهز به سیستم PLC
توضیح : کنترل الکتریکی به صورت کنترل نوع دکمه ای می باشد

خط-تولید-سورتینگ-و-بسته-بندی-کشمش-1

شرح مختصر فرآیند سورتینگ و بسته بندی کشمش

Vibration feeder —–Elevator —–Raisin stems removing machine —–Elevator —–Specific gravity separator —–Elevator —–Gravity de stoner —–Elevator —–Raisin grading machine —–(Fine processing): Vibration feeder —–Elevator —–Bubble washing machine —–Centrifugal dewatering machine —–Air dewatering machine —–(Vibration feeder —–Oil sprayer —–Oil mixing machine: optional)—–Room temperature drying / Automatic belt dryer —–Packaging —–End product
پرکن ارتعاشی —– بالابر —– ماشین حذف ساقه ریشه —- بالابر —– جدا کننده وزنی مخصوص —– بالابر —– حذف سنگریزه ها —– ماشین درجه بندی کشمش —– (پردازش دقیق): پرکن ارتعاشی —– بالابر —– دستگاه شستشوی حبابی —– دستگاه آبگیری گریز از مرکز —– دستگاه آبگیری هوایی—– (فیدر ارتعاشی —– اسپری روغن —– دستگاه مخلوط کن روغن: اختیاری) —– خشک کردن درجه حرارت اتاق / کمربند خشک کن خودکار —– بسته بندی —– محصول نهایی
تهیه و تولید مرغوب ترین نوع کشمش، در کارخانه های مجهز به دستگاه های تمام اتوماتیک مستلزم طی شدن مراحلی است:
شستشو-– خشک کردن – غربال کردن – طبقه بندی و سورتینگ – و بسته بندی.
پرکن مقدماتی
با حرکت های ویبره ای خود باعث جداسازی کشمش ها از هم و چوب و سنگریزه ها از کشمش ها می شوند
در قسمت شستشو کشمش از نظر آلودگی چسبندگی و رطوبت بررسی می شود. در این مرحله کشمش ها از هرگونه آلودگی، خاک ، برگ و شن پاکیزه می شوند.کشمش وقتی وارد دستگاه شست و شو می شود توسط فشار آب شسته و پس از خروج بر روی نوار نقاله ریخته شده و به شن گیر منتقل می شود .
در دستگاه شن گیر کشمش ها به صورت معلق روی جریان آب خواهند ماند و سنگریزه ها ته نشین می شوند .پس از عبور از ساتریفیژ وارد ماشین ریز گیر می شوند که کشمش های ریزه و غوره را جدا می کند .
سپس با عبور از دستگاه دم گیر ،دم های باقی مانده بر روی کشمش ها جدا می شوند.
پس از آبگیری و دود زنی که ۴ تا ۵ ساعت طول می کشد، کشمش ها به سرعت وارد خشک کن شده و بسته به مدت زمان و بٌعد مسافتِ محصول صادراتی ، رطوبت آن تنظیم می شود تا بتواند در تمام طول سفر رطوبت متعادل خود را حفظ کند.
رنگ ، اندازه و شکل کشمش صادراتی یکی از ویژگی های مهم کیفی آن است که نقش مهمی در بازار پسندی محصول دارد. در این واحد فرآوری به کمک دستگاه سورت ، همواره یک نواختی این عوامل بدقت مورد کنترل و بررسی قرار می گیرد.
به منظور ضدعفونی کردن کشمش و براق شدن رنگ آن از دستگاه گوگرد زنی استفاده می شود .
بسته به سفارش مشتری به منظور جلا دادن کشمش و باقی ماندن رطوبت به محصول مقداری روغن زده می شود. سپس کشمش توزین و بسته بندی می شود.
بهتر است کشمش را در کارتن ها و جعبه های مقوایی که سطح داخلی آن از یک لایه کاغذ مومی پوشیده شده بسته یندی کرد. در بسته بندی بهتر است از جعبه هایی با ظرفیت مناسب استفاده نمود. قبل از بسته بندی حتما باید مرحله ی دم گیری انجام شده و کشمش های وازده جدا شوند. برای صادرات و حمل و نقل های طولانی باید از جعبه های مناسب و مواد ضدعفونی کننده برای حفظ کیفیت و ماندگاری محصول استفاده شود.

تعداد و نوع نیروی انسانی مورد نیاز در هر شیفت کاری خط سورتینگ و بسته بندی کشمش

برای هر خط ۳-۵ نفر مورد نیاز است
جمعا ۶-۱۰ نفر نیاز می باشد.

میزان مصرف یوتیلیتی (آب،برق،گاز و غیره) خط سورتینگ و بسته بندی کشمش

آب: ۱۰۰۰ لیتر در ساعت
برق: ۶۴ کیلووات، برق ۶۰/۵۰ هرتز با ولتاژ ۳۸۰/۲۲۰

ابعاد زمین مورد نیاز جهت احداث کارخانه/کارگاه خط سورتینگ و بسته بندی کشمش

بر اساس ظرفیت پیشنهادی:
۵۰۰ متر مربع

قیمت نهایی خط سورتینگ و بسته بندی کشمش

۱۷۴۰۰۰ دلار

۴/۵ - (۳ امتیاز)