طرح تولید انواع کابل و مفتول پیش تنیده

کابل پیش تنیدگی (STRAND) مورد استفاده در اعضای بتن پیش تنیده از نوع فولاد با مقاومت بالا است .فولادهای با مقاومت بالا از قابلیت شکل پذیری کمتری در مقایسه با فولادهای معمولی برخوردار میباشند . نمودار تنش و کرنش فولاد با مقاومت بالا در مقایسه با فولاد معمولی در نمودار زیر ارائه شده است .
ملاحظه میشود که قابلیت شکل پذیری فولاد با افزایش مقاومت آن کاهش می یابد . این رفتار در مورد فولادهای معمولی نیز صادق است .فولادهای معمولی از قابلیت ارتجاعی – خمیری بسیار بالایی برخوردار میباشند . اما این قابلیت با افزایش مقاومت فولاد کاهش می یابد .
قابلیت شکل پذیری فولادهای با مقاومت بالا بسیار اندک است و اینفولادها پس از رسیدن به حد تسلیم با اندکی تغییر شکل به مرحله گسیختگی میرسند .
از طرفی فولادهای با مقاومت بالا از یک نقطه مشخص تسلیم مشابه فولادهای معمولی برخوردار نمیباشند و تسلیم فولاد به تدریج اتفاق می افتد .
کابل‌های پیش تنیدگی تا ۵۰ رشته مفتول می توانندداشته باشند، اما مرسوم ترین شکل برای استفاده از فولاد پیش تنیدگی ، کابلهای پیش تنیدگی هفت رشته ای هستند. کابلهای پیش تنیدگی با جکهای هیدرولیکی کشیده می شوند و توسط گوه های فولادی در مهارهای انتهایی، گرفته می شوند.
استانداردهای مختلفی برای کابلهای پیش تنیدگی است اما در کشور ما معمولا استاندارد آمریکاییASTM A416 استفاده می شود. بر طبق این استاندارد، کابلهای پیش تنیدگی در دو رده ۲۵۰ و ۲۷۰ تقسیم بندی می گردند مقاومت نهایی کابلهای رده ۲۵۰ برابر ۱۷۲۵۰و رده ۲۷۰ برابر ۱۸۶۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است. کابلهای پیش تنیدگی در دو دسته تنش زدایی شده (Stress Relieved) و با وادادگی کم (Low Relaxation or Low lax)تولید می‌ گردند. کابلهای با وادادگی کم پس از کشش و در دراز مدت افت کمتری دارند. در حال حاضر این کابلها بصورت معمول در کارها استفاده می شوند و کابلهای تنش زدایی شده صرفاً در موارد خاص استفاده می شوند.

کابل های مورد استفاده در بتن پیش تنیده، از نظر شکل ظاهری در سه نوع :

بدون روکش (Uncoated PC Strand)
روکش دار آزاد (Unbonded PC Strand)
روکش دار ثابت (Epoxy coated PC Strand)
تقسیم بندی می گردند.

۱- کابل بدون روکش (Uncoated PC Strand)

متداولترین نوع کابلهای پیش تنیدگی ، نوع بدون روکش آن بوده که به صورت ۲، ۳ یا ۷ رشته مفتول موجود است. از این کابل‌ها به طور گسترده درسازه های بتنی (برج‌ها، مخازن، شاه تیرها و سقف‌های با دهانه های بزرگ و …) استفاده می شود.

۲- کابل روکش دار (Unbonded PC Strand)

این نوع کابل‌های پیش تنیدگی دارای یک روکش پلی اتیلن است. بین کابل و روکش، یک لایه گریس جهت حرکت آزاد کابل در داخل روکش و همچنین محافظت از کابل در برابر خوردگی، وجود دارد. روکش این کابل ها در رنگ های مختلف تولید می گردند. با استفاده از این نوع کابلها بدلیل داشتن روکش، در هنگام اجرا نیازی نصب غلاف و تزریق گروت وجود ندارد که این امر موجب افزایش سرعت و راحتی کار می گردد.
از این کابل ها در ساخت سازه های بتنی با بتن درجا ریز مانند سازه های عریض با دهانه های بلند و همچنین در برخی قطعات پیش ساخته بتنی خاص استفاده می‌ کنیم.
کاربرد این کابل‌ها در دال‌های بتنی، پل‌ها، مخازن و گنبدهای بتنی، در کف یا سقف استادیوم های ورزشی، لوله های آب فشار قوی بتنی، سازه های دریایی، برج‌ها، باند فرودگاه و …است.

۳- کابل پوشیده با روکش اپوکسی (Epoxy coated PC Strand)

این کابل ها دارای یک روکش از جنس پلی اتیلن می‌باشد که به کابل چسبیده است و در هنگام کشیده شدن، بدون ترک خوردن و یا جدا شدن از کابل، همراه با کابل کشیده می گردد. از این کابلها در مناطقی که دارای محیطی با خورندگی بالا است و کابل نیاز به محافظت زیاد دارد، مانند سازه های پیش تنیده دریایی که معرض خوردگی و برخورد امواج دریا هستند، تثبیت دیواره خاکبرداری و سقف معادن در محیط های دارای خاک خورنده. استفاده می شود.

مجموعه کابل پیش تنیده

مجموعه فولاد مورد استفاده در اعضای پیش تنیده را کابل پیش تنیدگی (TENDON)می نامند .

تعداد رشته های کابل پیش تنیدگی

کابل پیش تنیدگی معمولا” در سه حالت متشکل از سیم ها (WIRES )، سیم های بافته شده (STRAND) ،و میله های فولادی میباشند .
سیم ها از جنس فولاد سرد کشیده شده و در اندازه های کوچک میباشند . قطر کم سیم به دلیل سرد کشیده شدن آن است و معمولا هر مقدار قطر سیم کمتر باشد مقاومت آن بیشتر میشود .
کابل پیش تنیدگی معمولا” از نعدادی سیم بین ۲ تا ۵۰ عدد تشکیل میشود .
حالت دیگر کابل پیش تنیدگی با استفاده از سیمهای بافته شده است که متداولترین نوع کابل پیش تنیدگی میباشد .
سیم ای سر کشیده شده به دلیل قطر کم بهم بافته میشوند تا سطح مقطع بیشتری حاصل گردد . ضمن اینکه سیم های بافته شده از نظر پیوستگی با بتن نیز عملکرد بهتری در مقایسه با سیم های معمولی دارند .
سیم های بافته شده استاندارد از ۷ سیم سرد کشیده شده میباشند که یک سیم با قطر کمی بزرگتر در وسط و شش سیم دور آن قرار میگیرد .

گریدهای کابل پیش تنیدگی

سیم های بافته شده هفت تایی استاندارد مطابق کابل پیش تنیدگی در دو گروه GR.250 (FPU=17500 kg/cm2) و (FPU=18900 kg/cm2) GR.270 تولید میشوند . گرید فولاد سیمهای بافته شده نشانگر حداقل مقاومت کششی نهایی فولاد است . تنش تسلیم فولاد سیم های بافته شده معمولا” ۰.۸۵ درصد حداقل مقاومت کششی نهایی آن فرض میشود .

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید انواع کابل و مفتول پیش تنیده

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک کابل فولادی پیش تنیده روکش دار ۲۸۹۹۵۱۲۴۸۶
کد آیسیک کابل فولادی پیش تنیده بدون روکش ۲۸۹۹۵۱۲۴۸۷
کد آیسیک سیم و مفتول فولادی ساده کربنی و کم آلیاژی پیش تنیده ۲۷۱۰۵۱۲۵۱۲

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید انواع کابل و مفتول پیش تنیده

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی کابل و مفتول پیش تنیده ۷۲۱۷۱۰۳۰ / ۷۳۰۸۹۰۲۰ میباشد.

روش های تولید کابل پیش تنیدگی

روش های مختلفی برای تولید فولادهای با مقاومت بالا مورد استفاده قرار میگیرند که شامل سرد کشیدن فولاد ، فولاد آلیاژی ، عملیات حرارتی و روشهای دیگر میشوند .

تولید کابل پیش تنیدگی روش فولاد آلیاژی

روش دیگر تولید فولادهای با مقاومت بالای مورد استفاده در اعضای پیش تنیده ، استفاده از انواع آلیاژ است .در این روش آلیاژهایی نظیر کربن ، منگنز ، سیلیکات و غیره برای افزایش مقاومت فولاد مورد استفاده قرار میگیرند .در این حالت بر خلاف حالت قبل میلگردهایی در انداره مختلف تولید میشوند .

وضعیت واحد های فعال تولید انواع کابل و مفتول پیش تنیده

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید انواع کابل و مفتول پیش تنیده در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات انواع کابل و مفتول پیش تنیده

نمودار واردات و صادرات انواع کابل و مفتول پیش تنیده در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید انواع کابل و مفتول پیش تنیده

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۴۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۴۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳۰ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۴۱ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند هی تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)