طرح تولید جاروبک های کربنی

جاروبک وسیله‌ای برای هدایت جریان الکتریکی بین سیم‌های ثابت و چرخان است. به عنوان مثال در موتور الکتریکی، مولد هم‌زمان و مولد الکتریکی کاربرد دارد.

سه ویژگی مهم کربن
مقاومت در مقابل حرارت

می دانیم که جاروبک در جایی نصب می شود که اصطکاک قابل توجه است و در نتیجه گرمای ناخواسته ای از این اصطکاک بوجود خواهد آمد و کربن در برابر گرمای ناشی از اصطکاک می تواند ویژگی های خود را حفظ کند و همینطور تا دمای ۳۰۰ درجه سانتیگراد حالت جامد خود را حفظ می کند.

سبکی

کربن از بیشتر فلزات سبکتر است و این باعث اینرسی پایین آن در ناصافی های سطوح متحرک می شود. به این ترتیب در برابر خوردگی ناشی از ضربات و لرزش مقاومت بیشتری نشان می دهد و به سطحی که روی آن قرار دارد صدمه نمی زند.

عدم قابلیت جوشکاری

در اثر حرارت بالا و جریان های زیاد با فلزی که در تماس است جوش نمی خورد که برای استفاده در اسلیپ رینگ ها بسیار ارزشمند است.

توجه: اسلیپ رینگ به یک رینگ استوانه ای شکل فلزی و هادی گفته می شود که ذعال بر روی آن قرار می گیرد و جریان جاروبک های کربنی یا همان ذغال ها از طریق این رینگ فلزی گردنده به سیم پیچ ماشین الکتریکی منتقل می شود. ماشین الکتریکی می تواند موتور یا ژنراتور باشد.

گرافیت از تراکم پودرهای ذغال های خاص و گرافیت طبیعی و به کمک نوعی چسب مخصوص که خود از ذغال ساخته شده است در فشار و حرارت بالا در یک کوره الکتریکی ساخته می شود. گرافیت در ابعاد بزرگتر ساخته می شود سپس به قطعات کوچکتر برش خورده، ماشین کاری می شود. انجام صحیح این مراحل بسیار مهم است چون کربن از پایداری بالایی برخوردار است و پس از انجام عملیات دیگر نمی توان خواص آنرا تغییر داد.

انواع جاروبک
جاروبک ها انواع مختلف دارند که از آن جمله می توان به کربن سخت، کربن گرافیتی، گرافیت طبیعی، الکتروگرافیت، گرافیت های فلزی، گرافیت های آغشته به فلز، رزین خورده و… اشاره کرد. از بین انواع نام برده الکتروگرافیت در ماشین های سنکرون پرکاربرد تر است (ژنراتور ها عموما از نوع ماشین سنکرون هستند به خصوص در نیروگاهای حرارتی و بزرگ) چون دمای بالایی را تحمل می کند و در مقابل سوختن مقاوم است دارای خلوص بالاست که موجب حداقل فرسودگی در کلکتور می شود. و توانایی عبور دادن جریان های بالا را دارد. گرافیت دیگری که کاربرد زیادی در صنایع دارد گرافیت فلزی است که با پودر فلزی غیر آلیاژی و گرافیت ساخته می شود و خورندگی پایینی دارد همچنین افت ولتاژ آن کمتر است و معمولا برای زمین کردن جریان های القایی شفت استفاده می شود.

در بسیاری از نیروگاه ها از گرافیت طبیعی پردازش شده استفاده شده است این نوع ذغال در هنگام ساخت حرارت زیادی می بیند و می توانند در بالاترین سرعت ها کار کند. این نوع گرافیت دارای عمر طولانی تر و ثبات عملیاتی بیشتر است.

تعیین نوع و درجه جاروبک

هر جاروبک گرافیتی برای کاربرد بخصوصی ساخته شده است و به همین دلیل جاروبک ها را بر اساس خواص فیزیکی و میزان تحمل آنها درجه بندی می کنند. برای تعیین نوع و درجه جاروبک (اگر مشخص نباشد) با توجه به شرایط کار و شرایط نصب احتیاج به متخصص برای بازدید از محل نصب و آزمایشگاه های مجهز وجود دارد تا بتوان ذغال مناسب جایگزین آن کرد یا نمونه ای برای آن ساخت.

برای این منظور عوامل موثر در انتخاب صحیص ذغال به شرح ذیل بیان می گردد:

شناخت دقیق مشخصات، ابعاد و طرح ذغال برای ارائه به سازنده

مشخصات کامل الکتریکی ماشین از قبیل جریان، سرعت مجاز و…

میزان مجاز حرکت در جای ذغال و فشار فنر ذغال

سرعت خطی در سطح اسلیپ رینگ ، مقدار جریان مجاز آن و قطر رینگ

خواص فیزیکی ذغال ها
دانسیته چگالی حجمی و تخلخل

چگالی حجمی واقعی گرافیت طبیعی برابر ۲.۲۷ گرم بر سانتی متر مکعب می باشد در حالیکه دانسیته یا چگالی حجمی انواع جاروبک در محدوده ۱.۱۵ تا ۲.۲۰ گرم بر سانتی متر مکعب است. این بدان علت است که مواد ساخته شده کربنی متخلخل هستند. و به عنوان یک تعمیم تقریبی یک ششم از حجم آنها هواست و این مجرا های ریز به شکل پیچ در پیچ و پیوسته است که کانال های ظریف عبور هوا ایجاد می کنند و مقدار کمی هم از تهویه به این شکل انجام می گیرد.

اندازه و توزیع این مجرا ها می تواند بر رفتار آنها تاثیر بگذارد اگر تعداد آنها نسبتا کم بوده و اندازه آنها آنقدر بزرگ باشد که توسط گرد ذغال پر نشوند سبب پایداری بیشتر در سرعت های بالا می شوند از طرف دیگر مواد متراکم به همراه حفره های بسیار ریز مقاومت سایشی ذغال را افزایش می دهد و سبب افزایش عمر ذغال می شود.

مقاومت ویژه

مقاومت ویژه ذعال ۸ میکرو اهم بر متر است که نسبت به فلزات بسیار بالاست. (مقاومت ویژه مس ۰.۰۱۷۸ میکرو اهم بر متر است). ولی اتلاف انرژی ناشی از این مقاومت فقط ۱۰ درصد انرژی تلف شده ناشی از مقاومت تماسی و اصطکاکی جاروبک ها است. بنابراین مقاومت تماسی، ضریب اصطکاک و رسانایی حرارتی تاثیر بسیار بیشتری نسبت به مقاومت ویژه در تعیین ظرفیت حمل جریان جاروبک دارند.

توجه: منظور از مقاومت تماسی مقاومت محل اتصال جاروبک با سطح گردنده است.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید جاروبک های کربنی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک انواع جاروبک ماشین های برقی : ۳۱۱۰۴۱۲۴۲۱

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید جاروبک های کربنی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

کد تعرفه گمرکی انواع جاروبک ماشین های برقی : ۸۵۴۵۲۰۰۰

فرآیند تولید جاروبک کربنی

در فرآیند تولید پودر گرافیت به همراه مواد افزودنی دیگر (مانند رزین پایه فنلی)مخلوط شده و بعد از خشک شدن آسیاب میگردد. پودر حاصل با پودر دندریتی مس و درصد اندکی پودر روی )سرب بسته به پارامترهای کیفیتی موردنیاز(کنت شده، قالبگیری و پرس میشود. در مرحله بعد قطعات پرس شده )در درون قالب( در یک محیط احیاکننده (حاوی هیدروژن) در کوره زینتر میگردند. در پایان قطعات تولیدشده ماشین کار و یا مستقیماً بسته بندی شده و به بازار عرضه میگردد.

نوع و میزان موارد اولیه جاروبک کربنی

مس
گرافیت
سایر افزودنیها

وضعیت واحد های فعال تولید جاروبک های کربنی

در نمودار زیر تعداد واحدهای فعال تولید جاروبک های کربنی در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات جاروبک های کربنی

جدول واردات و صادرات جاروبک های کربنی در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار تولید جاروبک کربنی

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۷۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۶ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲.۱ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۸ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)